Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit weekend mijn 8800GT vervangen voor een 9800 GTX. Ik draai Vista 32 bit, en heb 4 GB erin zitten, en in vista gaf hij altijd iets van 3,2 GB aan. (Dat komt omdat ik niet de 64 bit versie heb.)

Maar sinds ik de 9800 GTX (met 756 mb geheugen) heb geplaatst, heb ik nog maar 2558 mb intern geheugen volgens Vista. Het lijkt wel of de videokaart dus 756 mb van mijn intern geheugen afgesnoept heeft ?

Heb de search gebruikt, maar vind dan alleen maar topics over het "Vista 32bits niet herkennen van geheugen probleem".

Iemand een idee ?

specs :

Intel Core 2 Duo E8400
4 GB 6400 Ram
Gigabyte EP-45 DS3
XFX 9800 GTX 756 mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Komt doordat een 32bits OS maar een bepaald maximum geheugen kan adresseren. Het geheugen van de videokaart komt hier ook bij. Als je dus van een 256MB kaart naar een 768MB kaart gaat, gaat het verschil van je RAM geheugen af.

Zo zou het ongeveer moeten zijn, weet het niet helemaal zeker, so correct me if i'm wrong :)

Alleen vind ik het wel vreemd dat je naar slechts 2.5GB RAM gegaan bent en niet meer dan dat. Ik neem aan dat je 8800GT een 512MB was, of misschien een 256MB versie.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 27-01-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed

Dis is default behaviour helaas en de hoeveelheid "verminderd" geheugen is niet te berekenen maar ietwat random, helaas.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:47:
Komt doordat een 32bits OS maar een bepaald maximum geheugen kan adresseren. Het geheugen van de videokaart komt hier ook bij. Als je dus van een 256MB kaart naar een 768MB kaart gaat, gaat het verschil van je RAM geheugen af....
Volslagen onzin,

De videokaart gebruikt gewoon shared geheugen bij het al aanwezige geheugen. Dat wil zeggen dat je videokaart ook nog wat gewoon geheugen afsnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:53:
[...]

Volslagen onzin,

De videokaart gebruikt gewoon shared geheugen bij het al aanwezige geheugen. Dat wil zeggen dat je videokaart ook nog wat gewoon geheugen afsnoept.
Misschien mis ik wat (ongetwijfeld, want ik heb al een jaar weinig gelezen over videokaarten) maar sinds wanneer gebruikt een 9800GTX "shared memory", ongeveer op dezelfde manier als in laptops vaakt gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik snap dat die 4 GB niet geheel gebruikt word door vista 32 bit, maar met mijn 8800 GT met 512 mb, had ik dus 3,2 GB intern geheugen in Vista, en nu heb ik met mijn 9800 GTX met 756 mb dus nog maar 2,5 GB intern geheugen in Vista.

Ben er dus op achteruit gegaan qua geheugen. En dat is zeker te merken ! (doe ook veel photoshop en premiere).

Als ik overstap naar 64 bit vista zal dit dus opgelost moeten zijn ? Of snoept mijn videokaart dan alsnog 756 mb van de 4 GB af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
64bit zal dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:55:
[...]

Misschien mis ik wat (ongetwijfeld, want ik heb al een jaar weinig gelezen over videokaarten) maar sinds wanneer gebruikt een 9800GTX "shared memory", ongeveer op dezelfde manier als in laptops vaakt gebeurt?
Dat klopt helemaal Max! Overigens maken nog heel wat notebooks uitsluitend gebruik van het gedeelde geheugen, en dat merk je toch echt aan de snelheid van het beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:56:Als ik overstap naar 64 bit vista zal dit dus opgelost moeten zijn ? Of snoept mijn videokaart dan alsnog 756 mb van de 4 GB af ?
Afhankelijk van de versie van Vista, kan je 8, 16 of 128GB geheugen kunnen adresseren dus wat dat betreft lijkt me het sowieso slim om over te stappen. Niet in de laatste plaats omdat je er dan "ongeveer" 700MB RAM bijkrijgt voor je Photoshop enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker niet,

Mijn vorige Macbook maakt ook gebruik van een 64 bit besturingssyteem en het geheugen van de videokaart was gewoon gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Met een 32-bits systeem kun je 2^32 geheugenlocaties adresseren, oftewel 4 GB: (2^32) / (1024*1024*1024) = 4 GB. Dat maximum is dus incl het geheugen van de videokaart.

Op de link die MAX3400 gaf staat ook:
De beperking van het beschikbare systeemgeheugen is afhankelijk van de apparaten die in de computer zijn geïnstalleerd. Ter voorkoming van mogelijke compatibiliteitsproblemen met stuurprogramma's, wordt het totale beschikbare geheugen in 32-bits versies van Windows Vista echter beperkt tot 3,12 GB. Zie de sectie 'Meer informatie' voor informatie over mogelijke compatibiliteitsproblemen met stuurprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

64Bit zal dit WEL oplossen, Djortz argumenteerd niet.

Een 64Bit OS kan max 128gb geheugen adresseren zoals eerder gezecht en een 32bit os maximaal 3,2gb (vista).
Waar het verhaal wel rammelt is dat een 32bit os het overige niet gebruikte geheugen (die laatste 800mb) gebruikt voor hardware, zoals shared memory, maar ga er niet van uit want zekerweten doe ik dit ook niet.

Hup 64bit!

PS: Als je dan toch overstapt, geef windows 7 eens een kansje, werkt heerlijk en sneller als vista ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hardware (bijv videokaart) gebruikt dus adressen die dan niet door je ram geheugen gebruikt kunnen worden. Je kan ze wel boven de 4GB grens mappen, maar daar kun je alleen bij met een 64bits OS of een 32bits OS met PAE.

Een beetje zoals met 2 auto's op 1 parkeerplaats willen, en geen geld voor de high end plek verderop...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:01:
[...]

Zeker niet,

Mijn vorige Macbook maakt ook gebruik van een 64 bit besturingssyteem en het geheugen van de videokaart was gewoon gedeeld.
We hebben het hier niet over notebooks. Een 9800 GTX heeft gewoon eigen geheugen en snoept niets af van het RAM geheugen. Voordat je zegt dat wat ik zeg volslagen onzin is, moet je misschien eerst zelf weten waar je over praat.

64Bits lost het wel op. Wat Megaflix zegt is precies wat ik bedoel. Met een 64Bits OS kan je meer geheugen adresseren en dan gaat het videogeheugen niet van het RAM geheugen af. Het heeft verder niets te maken met dat het geheugen van de videokaart gebruikt wordt van het RAM geheugen.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 27-01-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Anonnymous! schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:07:
64Bit zal dit WEL oplossen, Djortz argumenteerd niet.

Een 64Bit OS kan max 128gb geheugen adresseren zoals eerder gezecht en een 32bit os maximaal 3,2gb (vista).
Dit maximum van 128 GB is overigens puur door Vista. In theorie kan 64 bits architectuur tot 16.8 miljoen terabyte aan geheugen hebben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

WaWaWiiiiWa: Dankjewel dat wist ik niet, maar voor dit maakt dat niks uit (A) deze man heeft 4 gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Umm sinds wanneer heeft de 9800GTX 756mb geheugen?

De 8800GTX 768MB geheugen. De 9800GTX heeft 512MB geheugen.
Dit is een desktop en geen laptop. Lees dit door en snap waarom er minder geheugen beschikbaar is.
Abbadon in "RAM FAQ"

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2009 20:39 ]

Pagina: 1