DHCP Server?

Pagina: 1
Acties:

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:21
Hey,

Ik ben van plan met een paar vrienden te gaan lannen in een zaaltje, hier gaan wij een switch voor gebruiken om onze pc's (stuk of 10 komen er) op aan te sluiten. Maar ik las op het internet dat je hiervoor (soms) ook een DHCP-server nodig hebt. Hoorde ook dat je deze op een computer kan runnen? Hoe gaat dit precies in zijn werk en heb ik hem echt nodig of zijn er ook alternatieven?

En dan nog een klein vraagje over een switch;

-Hoef ik alleen de UTP kabels erin te drukken en zitten alle pc's dan meteen in het netwerk?
-Als ik bijvoorbeeld een dedicated server wil runnen (server laten runnen op aparte pc), moet de hier voor gebruikte pc dan in dezelfde ingang als alle andere kabels?

Als laatste nog een klein stroomvraagje;

-Hoeveel Ampere gebruiken 11 pc's ongeveer en kan dit op één stroomgroep? (Het zijn absoluut niet allemaal van die zware game-pc's, vooral wat oudere, en iets van 5 laptops. Dus denk dat gemiddeld 500W per pc zal zijn)

Hoop dat jullie me kunnen helpen :) :o :9

Verwijderd

Heb je al opgezocht wat DHCP is/doet? en wat je opties zijn als je geen DHCP server tot je beschikking hebt.

Betreft de switch vragen;
- Ja
- Ja
Hoeveel Ampere gebruiken 10 pc's ongeveer en kan dit op één stroomgroep? (Het zijn absoluut niet allemaal van die zware game-pc's, vooral wat oudere, en iets van 5 laptops. Dus denk dat gemiddeld 500W per pc zal zijn)
Je andere vragen doen al niet blijken van intelligentie/eigen inzet, maar kan je nou echt niet zelf uitrekenen hoeveel 10x500W is?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:26:
Je andere vragen doen al niet blijken van intelligentie/eigen inzet, maar kan je nou echt niet zelf uitrekenen hoeveel 10x500W is?
offtopic:
Klein detail: hij vraagt hoeveel Ampère, niet hoeveel watt's. ;) En dan moet je wel weten hoe je watt's naar Ampères omrekent ;) Ik kan wel vast verklappen dat je het met een 16A zekering niet gaat redden :P

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 27-01-2009 17:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40
Awsom schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:23:
-Hoeveel Ampere gebruiken 11 pc's ongeveer en kan dit op één stroomgroep? (Het zijn absoluut niet allemaal van die zware game-pc's, vooral wat oudere, en iets van 5 laptops. Dus denk dat gemiddeld 500W per pc zal zijn)
Hoe kom je aan de schatting van 500W? Dat zal echt niet zoveel zijn, hoor.
Hoeveel A is je stroomgroep? Je hebt ze van 10 en 16 in een woning.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpel antwoord: gebruik geen DHCP maar geef alle PC's, inclusief mogelijke game-servers een vast IP. Hiermee voorkom je dat je allerlei (simpele maar voor jou onbekende) trucjes moet uithalen in DHCP om de IP-adressen weer recht te krijgen bij een reboot.

Zoals hierboven al werd gezegd; 11 PC's gaan het niet redden op een enkele groep. Sterker nog; overleg even goed welke groepen je wel kan gaan gebruiken want als je op een groep zit waar ook de wasmachine of magnetron op zit, kan je alsnog alles omver trekken als iemand gaat wassen of een bak popcorn wil maken.

/edit
Voor DHCP moet je een server-OS draaien zoiets als Server 2003. Helaas kan je dan wel weer gedoe krijgen omdat in sommige gevallen je geen adressen mag uitdelen aan PC's die niet in het domein zitten en gezien het feit dat je gaat LANnen, is het niet handig om iedereen in het domein te hangen. Allerlei opties zijn te vinden op http://technet2.microsoft...r/en/operations/dhcp.mspx

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 27-01-2009 17:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Hey,

Ik ben van plan met een paar vrienden te gaan lannen in een zaaltje, hier gaan wij een switch voor gebruiken om onze pc's (stuk of 10 komen er) op aan te sluiten. Maar ik las op het internet dat je hiervoor (soms) ook een DHCP-server nodig hebt. Hoorde ook dat je deze op een computer kan runnen? Hoe gaat dit precies in zijn werk en heb ik hem echt nodig of zijn er ook alternatieven?

En dan nog een klein vraagje over een switch;

-Hoef ik alleen de UTP kabels erin te drukken en zitten alle pc's dan meteen in het netwerk?
-Als ik bijvoorbeeld een dedicated server wil runnen (server laten runnen op aparte pc), moet de hier voor gebruikte pc dan in dezelfde ingang als alle andere kabels?

Hoop dat jullie me kunnen helpen :) :o :9
Je kan ook IP's handmatig gaan configureren maar dan maak je het alleen maar lastig voor jezelf. een DHCP service zorgt voor het uitgeven van IP adressen uit een gedefineerde pool, Ook voorziet een DHCP server de clients van het ip van de DNS server(s) en van de default gateway. Zeggen deze termen je niets, dan kan je het beste windows zelf een ip laten kiezen, of je stelt handmatig een IP adres in op alle machines.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-03 23:50
Een server OS is helemaal niet nodig, er zijn zat programmatjes die je gewoon op een van de pc's kan draaien. Deze zal dan de ip's uitdelen.

Voobeeldje:

example

edit: typo

[ Voor 4% gewijzigd door Paulusbrand op 27-01-2009 17:39 ]

• Bobmeister
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:26:
Heb je al opgezocht wat DHCP is/doet? en wat je opties zijn als je geen DHCP server tot je beschikking hebt.

Betreft de switch vragen;
- Ja
- Ja

[...]

Ja heb ik opgezocht ;)

Over dat onderste; is mn eerste lan en google is niet altijd even duidelijk.

OVer het watt gedeelte;

10x500W = 5000W, maar ik heb een hekel aan natuurkunde e.d., ben er ook niet al te goed in ;), dus heb vrij weinig verstand van amperes...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Awsom schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:26:
[...]10x500W = 5000W, maar ik heb een hekel aan natuurkunde e.d., ben er ook niet al te goed in ;), dus heb vrij weinig verstand van amperes...
5000W bij 220V = 22A

Een huis heeft vaak 16A stoppen, dus dan kom je ongeveer op 3500W per groep. Dus je zal je machines moeten verdelen over 2 groepen in geval van 16A-stoppen en over 3 groepen verdelen in geval van 10A-stoppen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:48
Vooruit dan maar.
Wat betreft de watt's (eigenlijk vermogen en amperes)
Uitgaande van dat elk systeem 500w verbruikt heb je bij 10 systemen 5000watt nodig.

Bij 230volt is zou de stop afgezekerd moeten zijn op:
P = U*I
5000watt = 230volt * I
I = 5000watt /230volt
I = 21,7 zeg maar 22 Ampere.

Doorgaans zitten er in woonhuizen 16 Ampere zekeringen en zul je dus minimaal 2 groepen moeten gebruiken. Dan moet je er ook nog op letter dat er verder geen "zware" apparaten op de groepen aangesloten zijn anders is de kans weer dat je over die 16A zekering heen gaat.

DHCP zou ik inderdaad even doormiddel van een klein programmatje doen. Verder een dedicated server opzetten kan, maar dan moet je wel weten hoe dat bij het betreffende spel / spellen gebeuren moet. Mijn gevoel is dat die kennis niet aanwezig is en dan raad ik gewoon een hosted game aan. Die hosted game kan dan wel een systeem zijn waar verder niet op gespeeld word.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Sluit de computers aan op de switch en sluit die switch weer aan op een router. Routers zijn wat geavanceerdere switches, met ondermeer een DHCP server aan boord. Sommige kabel- of adslmodems hebben ook een router ingebouwd. Controleer dat even. Scheelt veel gedoe. In principe zou alleen een router al voldoende kunnen zijn, maar de meeste consumentenrouters hebben maar 4 netwerkaansluitingen ofzo en dat is niet genoeg.

Op wikipedia kun je vast meer vinden over routers en switches, dhcp, firewalls, port forwarding.. etc etc..

_██_
(ಠ_ృ)

• Bobmeister
Atomsk schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:35:
Sluit de computers aan op de switch en sluit die switch weer aan op een router. Routers zijn wat geavanceerdere switches, met ondermeer een DHCP server aan boord. Sommige kabel- of adslmodems hebben ook een router ingebouwd. Controleer dat even. Scheelt veel gedoe. In principe zou alleen een router al voldoende kunnen zijn, maar de meeste consumentenrouters hebben maar 4 netwerkaansluitingen ofzo en dat is niet genoeg.

Op wikipedia kun je vast meer vinden over routers en switches, dhcp, firewalls, port forwarding.. etc etc..
Mmm, dus er moet dan ook gewoon een kabel lopen van de switch naar de router? Meer niet? Want we gaan namelijk niet het internet op. ;)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:48
Awsom schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:41:
[...]

Mmm, dus er moet dan ook gewoon een kabel lopen van de switch naar de router? Meer niet? Want we gaan namelijk niet het internet op. ;)
Inderdaad, dan krijg een setup die lijkt op onderstaande tekst:
router - kabel - switch - kabels - pc's

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 12:18

Mijn "dikke uber" game pc heeft een 650 watt voeding die nog niet eens het max gebruikt,
ga maar van 300 watt uit ofzo. Wat voor voeding er in je pc zit zegt nog niet meteen wat hoor..

• Bobmeister
10x300W

3000W = 230v * I
3000/230 = ongeveer 13 Ampere

Kan net, maar sluit het denk ik gewoon voor zekerheid dan maar aan op 2 groepen..

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Het zijn absoluut niet allemaal van die zware game-pc's, vooral wat oudere, en iets van 5 laptops.
Dus 5 gewone pc's en 5 laptops? Wat nemen laptops bij volledige belasting, 50 Watt? En een zware pc bij volledige belasting laten we zeggen 300 Watt? Dat is 5 * 50 + 5 * 500 = 250 + 2500 = 2750 Watt. 2750 / 230 = 12 Ampère. Kan makkelijk op een 16 Ampère groep, maar niet op een 10 Ampère groep. Even kijken wat er op de stop staat, of idd voor de zekerheid verdelen over 2 groepen...

[ Voor 15% gewijzigd door Bergen op 28-01-2009 02:19 . Reden: 3 * 50 + 3 * 500 --> 5 * 50 + 5 * 500, foutje ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MAX3400 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:33:

/edit
Voor DHCP moet je een server-OS draaien zoiets als Server 2003.
Er zijn ook stand-alone DHCP servertjes te vinden hoor :)
TFTPD32 is een voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/icivBWx8bD6BQWikSdiZ9FB1/full.png

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:27
[mierenneuker modus]
ik heb nog nooit een stop gezien van 16A, enkel stoppen van rubber en plastic. ik heb echter wel zekeringen gezien van 16A, net als dat ergens spanning over STAAT en ergens stroom door LOOPT
[/mierenneuker modus]
maar OT: ik ga ervanuit dat het gewoon gaat. ik houd meestal lan's voor 8 personen (is met games veel makkelijker dan 10, door limieten in spellen ;) )en daar redden we het altijd makkelijk met 1 stroomgroep, waar we dan ook altijd de koffiezetter(heiligheid) en lampen (voor zowel licht als warmte) op zetten. verder is het denk ik het makkelijkste voor jullie om in 1 poort van de switch een oude modem/router te prikken, die zorgt verder wel voor de DHCP namelijk. de meeste routers van de afgelopen jaren hebben dit nl in zich

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

ChaosZ0ne schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 20:10:
[mierenneuker modus]
ik heb nog nooit een stop gezien van 16A, enkel stoppen van rubber en plastic. ik heb echter wel zekeringen gezien van 16A, net als dat ergens spanning over STAAT en ergens stroom door LOOPT
\[/mierenneuker modus]
U hebt gezocht op het woord: stop.

RESULTAAT

1stop de; m 1 -pen iets dat dient om een opening af te sluiten 2 -pen zekering: (fig) de ~pen zijn bij hem doorgeslagen hij is buiten zichzelf (van woede) 3 -s bepaling ve maximum of minimum: ledenstop, prijsstop, studentenstop 4 -s het ophouden met iets, het stilstaan: een ~ maken; tussenstop
;)

http://www.vandale.nl/van...ordenboek/?zoekwoord=stop

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

@nsa1984 en anderen:

Let er op dat je hier met wisselstroom te maken hebt en de formule P = U x I x cos(phi) van toepassing is.
In het ongunstigste geval is je cos(phi) = 1 en wordt de berekening P = U x I x 1.
In dit geval berekenen we de maximale stroom door de groep en zal de stroom zeker niet hoger zijn dan in de posts hiervoor zijn berekend.

Daarnaast:
Een pc heeft dan wel 500W, maar dan heb nog 50-100W aan geluid en nog een LCD monitor van 100W.
Je moet al snel richting de 700W per pc rekenen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03 22:41
Onbekend schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:54:

Daarnaast:
Een pc heeft dan wel 500W, maar dan heb nog 50-100W aan geluid en nog een LCD monitor van 100W.
Je moet al snel richting de 700W per pc rekenen.
Welnee joh, een PC doet hooguit 300W, een monitor denk ik eerder 60W en speakers heb je toch niet nodig op een LAN omdat iedereen een koptelefoon opheeft... Nu weet ik niet wat die verbruiken, maar vast een stuk minder dan een 5.1 setje met een grote subwoofer ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Avalaxy op 28-01-2009 22:59 ]

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Toch blijft het slim om een soort van veiligheidsmarge te houden, zodat je niet om de 2 minuten naar de zekeringkast moet lopen om je zekeringen terug aan te zetten...
Hou er ook rekening mee dat de waardes waar je nu meer rekent allemaal gemiddeldes zijn. Indien er een aantal mensen bij zijn met SLI opstellingen à la 2x GTX280 met een stevige OC op de CPU, dan ligt dat gemiddelde misschien zelfs hoger, aangezien voedingen van 1000W niet uitzonderlijk zijn dan.
De huidige TFT-panels verbruiken gemiddeld zo'n 60W, enkel de echte grote schermen verbruiken een stuk meer (denk aan 30" en meer).
Mijn advies: verdeel de systemen over 2 groepen (misschien zelfs een 'balanced' verdeling indien er enkele hele zware systemen bij zijn), en je zal gedurende je hele LAN-party geen kopzorgen hebben ivm je stroom ;)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dat laatste betreft - het is serieus geen overbodige luxe om mensen met SLI/CF setup te vragen hun tweede kaart thuis te laten. Laatste LAN waar ik bij was sloeg een van de stoppen er steeds uit. Wat bleek: een deelnemer trok in z'n eentje bijna een kW, met name door twee geOCde HD4870X2s 8)7

Hij was niet blij toen we'm vroegen eentje eruit te trekken, maar hij had erna nog steeds de snelste video-setup en wij hadden weer een stabiele stroomtoevoer (we hadden gerekend op zo'n 6 a 7 personen per groep trouwens)...

Bij een echte professionele LAN organisatie kun je stellen dat ze rekening moeten houden met dit soort setup, maar als je het bij iemand thuis of in een kleine lokaal met een normale huishouds-electra moet doen dan kun je dat simpelweg niet :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

En als je een haspel gebruikt voor de stroom toevoer, rol hem dan helemaal af ;)

• Bobmeister
Er zitten geen zware bakken tussen ;) Voornamelijk laptops, en een paar gewone (redelijk oude) pc's, Aangezien we toch alleen maar beetje gaan quaken (3 :p ) , aoe2, hoeven we onze zware bakken niet mee ;)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

alt-92 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:32:
[...]

Er zijn ook stand-alone DHCP servertjes te vinden hoor :)
TFTPD32 is een voorbeeld.

[afbeelding]
Of je geeft elke PC gewoon een vast ip-adres in dezelfde range met hetzelfde subnetmask :)

Wabbawabbawabbawabba

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:39

Nic

Vrij

Als je geen DHCP-server kunt/wilt gebruiken, dan kun je op zo'n evenement eenvoudig ip-adressen uitdelen volgens het protocol dat gedefinieerd is in RFC2322: Het Peg-DHCP-protocol :-)
Wikipedia: Peg DHCP
http://tools.ietf.org/html/rfc2322

Verwijderd

KatirZan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:30:
[...]

Of je geeft elke PC gewoon een vast ip-adres in dezelfde range met hetzelfde subnetmask :)
Ben het met katirzan eens. Als je gewoon alle kabels van alle pc/laptops in de switch steekt, en je geeft alle computers een vast ip, dan moet het niet mis kunnen gaan.

bijvoorbeeld: Pc1: 192.168.0.1
pc2: 192.168.0.2
pc10: 192.168.0.10

em bij subnetmask 255.255.255.0

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

KatirZan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:30:
Staat tegenover dat DHCP plug 'n play is voor de meeste mensen.
Maar TS mag het zelf weten :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1