Toon posts:

Advies graag voor computer kopen!

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De comp.zaak hier niet ver vandaan(alleen in Pentiums)faxt mij een offerte door.Als jullie eens willen kijken en willen reageren of dit oke is,graag!
Bedoeling is dat ik op een eenvoudige manier een backup kan maken op de 2e harde schijf ivm
crash en ik gelijk verder kan.(zal altijd dan wel iets data-verlies hebben , maar ja)
Ook heb ik nog een onstream backup-systeem 30gb die ingebouwd gaat worden.gebruik ik voor bel.data op te zetten van nwe en bestaande comp. 2 comp. komen aan elkaar.
Bij voorbaat dank.

Case ATX 235 W INWIN maxi
Mainboard PROCOMP apollo via 133 fcpga (1 agp SLOT)
cpu INTEL pENTIUM III 733 mHZ 256 fcpga 133
dimm 128MB sdram 133MHZ
dISKDRIVE 3 1/2 SONY
2 x HARDDISK 30 GB WESTERN Digital 7.200 rpm
VGACard 32mb GUILLEMOT GFORCE AGP (3d Prophet)
cd-rom TEAC 40S
Soundcard Creativelabs Live 1024
Loudspeakers AROWANA 240W
SSTORM SUBWOOFER 3D
Cordless Logitech keyboard and mouse(qwerty)
MS Wwindows 98Millennium orig. cd geinst.
netwerkkaart DLINK combo (2 stuks)
netwerkkabel
HP 8320 CD-REW extern USB
Diamond Supra Express 56 extern memory
2 racks
Ghost software

115.497 bfr. (=6.309 NLG)

misschien liever DVD?
en sluit waarschijnlijk een creative webcam go plus hierop nog aan!?

Is wel een bedragje, niet?

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:52
Lijkt me op het eerste gezicht wel erg veel.

• Phaeton
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-08 21:22
hij is idd wel erg duur en ik zou gelijk een voedig met meer wat nemen, een geforce trekt namelijk aardig wat weg.

Ik zou die geforce trouwens ook veranderen in een geforce2 mx kaartje, die trekt minder voedig weg is waarschijnlijk (wel wat) sneller

Als je gaat o'clocken zou ik een ander moederboard nemen.

ik ken die brander niet maar is dit niet een langzame? (4x 4x 24x ofzo?), ik zou die sneller nemen.

een webcam sluit je hier nog makkelijk bij aan en in zo'n systeem is een dvd natuurlijk eigenlijk een must als je het leuk vind om dvdtjes op je systeem te kijken maar daar zijn de meningen over verdeelt, nu heb je nog niet veel software op dvd maar dat komt (hoop ik) wel snel, dus je kanbeter voorbereid zijn toch?

Verwijderd

K'zou inderdaad een ander mobo nemen. Aangezien je 2 HD's neemt is de Abit BX-133 RAID een leuk alternatief.

Guillemot 3Dprophet => let erop dat het niet de SE versie is. Die heeft nogal langzaam geheugen.

Verwijderd

Ben ik weer Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif

ten eerste: Duuuuur!

Ik ben even vergeten wat je precies wou aan doen, maar dit meen ik me te herrinneren:
-beetje beeldbewerking
-niet echt veel games
-mooi beeld is noodzakelijk

Dan lijkt me een geforce-kaart niet de beste oplossing. Dit is namenlijk een kaart die ontzetend snel is in spelletjes, maar lang niet het mooiste beeld geeft. De Matrox G400 lijkt me een betere keus. Deze kaart staat bekend om zijn perfecte beeld, en hij is ook erg snel. Niet zo snel als bv een geforce, maar als je geen spellen peelt zul je weinig merken van het snelheidsverschil. Bovendien is hij een stuk goedkoper.

Is geluid belangrijk voor je? Dan zou ik idd voor de soundblaster Live gaan. Als het je niet zoveel kan schelen, moet je gewoon een SB128 nemen ofzo. Dit geluid klinkt ook erg goed (gewoon CD-kwaliteit), en deze kaart kost ongeveer 45 gulden! Als je toch computerspeakers wilt gebruiken, zul je de meerwaarde van een SBlive niet eens horen denk ik.

Waarom heb je voor een externe USB brander gekozen? Deze dingen zijn zoveel duurder, en eigenljk niets beter dan de interen branders. Ook die HD rackjes zijn niet eht noodzakelijk, tenzij je je harde schijf overal mee naar toe wilt sjouwen.

Over een DVD speler kan ik heel simpel zijn: Als je DVD films wil kijken: doen, maar dan ook een goeie audioset aan je comp hangen. Als je geen films wil kijken, niet doen. Die dingen worden steeds goedkoper, dus je kan ze altijd nog later inbouwen.

Een betere voeding is ook aan te raden, het kost niet veel extra, en je krijgt er een stukje stabiliteit voor terug.

Over die backup mogeljkheid:

Een tweede HD is een leuke oplssing. Je kan er steeds een ghost (= een soort kopie) van je eerste HD opzetten, en als de boel misgaat, deze terugzetten. Het heeft alleen een aantal nadelen:
-het is duur
-als je een virus hebt, maakt hij waarschijnlijk je tweede HD ook kapot

Daarom kan je denk ik beter voor zo'n onstream ding gaan. Ik ken ze niet, maar volgens mij is het een soort extra drive, waar je al je belangijke bestanden op kwijt kunt. Dit heeft als voordeel dat het schijfje uit je computer kan, en dan dus niet mee verloren kan gaan.

Je moet ok nadenken over de manier van backuppen:

Wil je steeds je hele hade schijf kopieren?
-snel je hele systeem weer paraat
-het duurt elke keer arg lang
-alle "rommel" wordt ook mee-gebackupped, zodat je nooit echt een "schoon" systeem zult hebben.
-kost veel ruimte

Of wil je alleen je documenten backuppen?
-Het duurt wat langer om je systeem weer aan het werk te krijgen, en het is wat ingewikkelder. Je moet bv windows zelf opnieuw installeren, wat voor een leek nog best lastig kan zijn.
-Je hebt veel minder backup-space nodig
-Je systeem is wel elke keer helemaal "schoon", wat de kans op crashes verkleint, en de snelheid vergroot.

Je kan ook voor een middenweg gaan: Een backup maken van je hele harddisk, met daarop alleen de noodzakelijke programma's: Je tekstverwerker, windows, alles wat je verder gebruikt. Je doumenten moet je dan vervolgens apart backuppen.
-Makkelijk je systeem weer in orde: Je zet je backup terug, en kopieert je bestanden terug. Klaar.
-Backup space wordt niet belachelijk groot
-backuppen duurt kort, je hoeft alleen je documenten veilig weg te zetten.

Deze laatste manier lijkt me het makkelijkst. Ik zou dan kiezen voor het onstream systeem om je "kale" systeem mee op te slaan, en elke keer een rewritable CD'tje gebruiken om je documenten in op te bergen.

Zijn er nog meer computerwinkels in je buurt? Want deze vraagt wel een erg hoge prijs. Het beste zou zijn om voor een AMD processor e gaan (nee, niet weer die discusse Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif ), omdat deze gewoon goedkoper zijn, en alles doen wat jij met je systeem wil gaan doen. Maar als je geen goede winkel in de buurt vind, kan ik je dit afraden. Je moet namenlijk wel ergens heen kunnen als je het zelf niet meer weet, en wij je niet kunnen helpen. Of je zou een handige neef / buurman ofzow moeten hebben Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif

Verwijderd

Topicstarter
Ha JaapvR, blij je weer te zien Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Ik vond de offerte ook wel duur. de harde schijf zou volgens hun beter zijn dan die van Maxtor etc. en dit was hun advies.
Ik kan inderdaad op versch.manieren een backup maken .Ik vind het een rustgevend iets dat alles op de ene schijf ook wordt gezet op een andere schijf. Dit is toch niet zo duur!?. Kost alleen een schijf meer! En dan bv via Ghost overzetten. ivm racks: ik wil die schijf met backup er wel uit kunnen nemen ivm veiligheid/brand/diefstal/bliksem.
In ieder geval gebeurd er iets dan kan ik gelijk verder werken. Ik weet dat je voorzichtig met zo;n harde schijf moet zijn. Ook zal ik de onstream er naast gebruiken(Heb ik reeds). Speel graag op dubbele safe.En dan kun je inderdaad bv foto's op een cd-rewritable cd'tje opslaan bv.
Ik had inderdaad gevraagd om een interne cd-rewritable van Plextor.Maar ze hebben zag ik ook een andere erop gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik heb m'n oog ook zeker op AMD gezet hoor.Dus bij de ene zaak die alleen in pentiums doet,zie bovenstaand offerte gevraagd en bij een andere zaak een offerte aangevraagd.Wij wonen hier nog niet zoveel jaren om ervaring met comp.zaken te hebben,dus moeilijk.Moet m'n weg te vinden.
Ik kreeg alleen een offerte voor een AMD waar hij opzette 750 niet leverbaar!?.Raar!?En een slotA moederbord? Ik meende dat het nu allemaal socket A moederborden zouden moeten zijn!??.Ik wist dus niet wat te doen met deze offerte. daarbij is de offerte wel niet te vergelijken met de bovenstaande omdat deze man iets heel anders adviseert maar hierbij, de meesten van jullie als AMD-lovers Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif :

AMDK7-700 Thunderbird(750 niet leverbaar)
128 mb SDRAM
DFI AK70 SLOT A
2 x 15.3 gb 7.200 rpm Maxtor + verwisselbare slede
Geforce 256 bit 32mb + tvout
soundblaster 1024 live
50xCDROM
1.44 Mb
ATX full tower DELUXE
Draadloos keyboard ligitech
draadloze muis Logitech+matje
speakers surround 4+1
2 netwerkkaartjes
microphoon
windows98
inkl.plaatsing
Totaal 67.389 Bfr. inkl.btw. (3.681 Nlg)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Neem op zijn minst Socket A ja... Dan kun je over een jaar of zo er gewoon een nieuwe AMD proc ingooien... Slot A loopt 'maar' tot de 1 ghz (de classic Athlon).
En deze prijs is idd iets acceptabeler Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

(duh dat ie geen Slot A 750 T-bird heeft, die bestaan helemaal niet Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ellen, ik zal niet de hele lijst gaan doornemen (doen anderen wel Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif ) maar een paar kleine kanttekeningen:

is het zeker dat die twee 7200rpm schijven goed zullen werken in die racks? 7200rpm schijven produceren namelijk veel warmte en je hebt racks met ingebouwde koeling nodig om die warmte weg te nemen. dat is omdat het rack zelf de normale airflow rond de schijf blokkeert.

dat western digital beter zou zijn dan maxtor is niet waar. ibm en maxtor zijn momenteel waarschijnlijk de beste schijven.

moederbord is niet zo geweldig. zou zelf zeker een beter merk nemen en als 't budget 't toelaat liefst met een intel chipset.

de geforce is idd een spelletjeskaart. als je niet veel 3d spelletjes speelt is een matrox g400 waarschijnlijk beter en goedkoper. maar voor de betere 3d-spellen is een geforce wel erg goed.

Verwijderd

Topicstarter
Icestorm, dat bedoelt hij misschien met niet leverbaar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif. En, ik ben maar een leek hoor!
Downtime, ik zal eens informeren ivm koeling op de racks . wist ik niet. De man vd comp.zaak zei vaker dit soort sytemen te leveren, dus hopen maar dat hij er versand van heeft.
Wel,ik durf niet nog betere/meer spullen te vragen erbij op te zetten bij de 1e aanbieding PIII, daar de prijs al hoog genoeg is vind ik zelf.Maar bedankt voor de tip ivm moederbord!

Verwijderd

Topicstarter
heb besloten wel een cd-rewritabel(plextor) te nemen en dvd(merk? weet ik nog niet.
Als het AMD wordt dan een 750 of 800 met socke-moederbord.
SDRAM 128 is toch meer dan genoeg?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

voor win98 is 128mb idd genoeg. ik zie trouwens geen monitor in jouw lijstje staan. of neem je de monitor van de oude pc?

• Phaeton
Ha die Ellen,

ff wat over je gekozen videokaart, ik heb zelf de matrox g400 en ben het dus wel met anderen eens dat je beter die kan nemen ivm weinig spellen tov goede kwaliteit.
echt supermooie beeldkwaliteit heeft een geforce ivm een g400 niet, ik zou trouwens wel proberen voor een max te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb nog 2 monitors. een 15 en 17 inch(laatste v.goldstar).
als de max van Matrox een beetje redelijk in prijs is zal ik die nemen.Ik weet alleen niet of deze met tv out is!?
De grafische kaarten in de offertes adviseerden de comp.zaken. Eerst zat standaard een TNT 32mb/M64 in de offerte.Maar daar ik gelezen heb dat dit toch niet een geweldige kaart is voor op iets langere termijn hebben ze deze kaart geadviseerd.
En, voor een AMD TH.een 750 of 800 maakt niet veel verschil?

Verwijderd

Topicstarter
toch nog eens even een vraagje voor wat betreft m'n 1e offerte geheel bovenaan die ik heb gekregen. Is deze prijs(inkl.btw) reeel voor het geen ze aanbieden ? ik bedoel als je alles optelt klopt het dan wel?
Dan weet ik of ik sowieso nog verder moet praten met ze of nietvoor wijziging. Zij zitten hier maar een paar km vandaan.Dus vandaar..toch even deze vraag.

Verwijderd

Hoi Ellen

Voor die removeble rack moet je geen goedkope plastic troep nemen dat is echt rotzooi.

Maar neem gewoon goede metalen het liefst met cool finnetje erin

mischien kan je beter 5400 rpm hd's nemen die zijn veel minder warm zelf merk ik weinig verschil tussen 6gb 5400 western digital en 13gb 7200 rom maxtor

Verwijderd

Topicstarter
Oh, goed idee van die racks in metaal. heb ik geen eens bij stil gestaan. bedankt.
wat betreft de harde schijven. Maxtor zou goedkoper zijn en evengoed. ik heb eens bij price-watch gekeken om eens vergelijking te hebben maar ik zie daar geen western 30 gb 7.200 staan.??
ik zou inderdaad voor 5.400 kunnen gaan.heb zelf geen vergelijk.
Ikzelf vind 2x20gb wel voldoende.De harde schijf waar je naar gaat backuppen even groot?
Nu in mijn best. comp. heb ik 10 gb. is bijna vol.

Verwijderd

Ik zou gaan naar mijn mening voor

P3-733 in a box
Wordt denk toch niet overklokt en heb je meteen redelijk goede cooler.

Asus cus-L2
erg lekker moederbord met alle nieuwe dingen agp pro udma 100 6x pci lekker stabiel.

Bigtower met 300 watts voeding
Heb je genoeg ruimte opdat je ook je hd racken hebt.

128mb pc133
meer heb je nog niet nodig lijkt mij

Matrox g400 max of g450
Als de g450 uit is zou ik die nemen die is weer net iets sneller maar allebei de beste 2d qualiteit

2x 30gb ibm + 2 goede metalen removeble racken
lekker snelle hd's die weinig warmte produceren mischien is het slim om nog een losse pci ide controller in je systeem te hangen want dan krijg je geen problemen als er een hd uit is

ide DVD speler
heb ik geen verstand van

ide Plextor writer 12x10x32 of 8x4x32
Goede snelle writer

Soundblaster Live 1024 of een pci 128
ligt eraan waar voor je het geluid gaat gebruiken

Speakers
luister in de winkel naar verschillende speakers en kijk dan wat JIJ het mooiste geluid vindt

Cordless Logitech keyboard and mouse(qwerty)
Persoonlijke keus lijkt me goed

Elcheapo 100mbit netwerkkaartjes of 3com 100mbit + kabel
ligt een beetje aan je budget in de meeste gevallen zijn elcheapo kaartjes goedgenoeg maar neem niet die dlink kaartjes want dat zijn combo's en die zijn maar 10mbit

Modem 56k6
Modem heb ik geen verstand van ik weet wel dat de meeste interne modems winmodems zijn.

en dan floppy drive
en win98 en ghost software

Dit lijkt mij wel een redelijk systeem
ik heb zelf helemaal geen ervaring met amd systemen dus daarom heb ik een intel systeem samen gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
dank victorb voor de uiteenzetting.
ipv een dvd en apart een cd-rewritable kan ik misschien beter een gecombineerde nemen,dus een DVD-rewritable. Ricoh heeft deze heb ik gezien.Scheelt toch in prijs,niet?
Bij het zien van je suggestie naar speakers te gaan luisteren in de winkel, moest ik erbij even een lach uiten maar ook werd ik er droevig van.
Hier in Belgie buiten de stad ,waar ik woon(en echt niet ergens buitenaf)heb je niet die computer-zaken zoals in Nederland.Hier zijn het voor zover ik kan vinden(en ik zoek nog altijd) kleine zaken,je mag al blij zijn dat ze 1 computer hebben staan en een paar boxen. En dan nog meestal een oude computer.
De adviezen zijn ook niet geweldig.Spreken elkaar tegen,vragen geeneens precies wat je wilt,wat je ermee gaat doen.Geven je gewoon een opstelling van hetgeen ze hebben samengesteld terwijl je aan de balie staat.
Testen waarschijnlijk ook niet veel,dus kunnen ze niet goed antwoorden op bep.vragen.
Weten niet op alles antwoord te geven.
Ze zeggen dus maar wat om een systeem te verkopen. Veel teveel amateurs dus hier!
De meeste web-sites worden niet regelmatig aangepast. 2 zaken hier ca.15 min vandaan hebben een web-site met laatste bewerking april/mei 2000!Dus ook oude prijzen van onderdelen. nog steeds aktie-prijzen voor open-deur-dagen.Die dagen duren dus nog altijd Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Op e-mails wordt helemaal niet gereageerd.
Voor grote zaken zal ik dus naar Brussel of Antwerpen moeten, maar dat is een heel pak rijden vanuit hier en qua service niet te doen.
Dit is een heel verhaal,maar ik wou het toch eens even zeggen.
Dus, ik ben heel blij met jullie goede adviezen, het enthousiasme en jullie formidabele kennis! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Phaeton
Victor heeft gelijk met zijn videokaart keuze.
Je "moet" idd voor een matrox g450 gaan, ik heb gehoort dat die goedkoper en sneller zal zijn.
De 2e uitgang is trouwens ook een tv-out met behulp van een bijgeleverd kabeltje (let op dat die erbij zit, veel dozenschuivers houden ze wel achter!)

Verwijderd

Topicstarter
oke, zal ik opletten. merci.
Ik zie de matrox G450 nog niet in de price-watch staan. wanneer komt ie?

Verwijderd

die windows me en norton ghost
kan je beter gecopieert kopen
en die rewriter intern kopen,
bespaart je toch gauw een paar honderd
gulden.hep je een dvdrom speler+
een paar filmpies voor,

PS:als je dvds gaat kijken raad ik je die creative ddt2500 speakerset aan(Dolby Digital klink erg gaaf)+hollywood + dvdhardeware decoder anders werkt Dolby Digital Niet.

Rene

Verwijderd

ohh ja dvdrom moet je de een pioneer nemen ,die regiovrije firmwares voor de pioneer zij erg goed,(ik heb al eens een creative verprutst door een slechte firmware.

Verwijderd

Als je veel met op beeld kwaliteit gesteld bent zou ik ook een andere monitor nemen
bv IIyama pro serie,Eizo,of Sony

Verwijderd

DVD rewritabl;es schelen idd in prijs. Ze zijn volgens mij echt ontzettend duur namenlijk.

Over je schijven:
-Als je niet echt veel grote vestanden wilt gaan verplaatsen / editen, is 5400rpm snel genoeg. Ik gebruik het zelf ook, en het gaat prima. Tenzij je echt grote geluidsbestanden wil gaan editen...
-Maxtor is prima kwaliteit, gewoon doen. En ze zijn nog goedkoper ook.
-Ik heb redelijk veel problemen gehad met HD-racks. Daarom raad ik je aan om voor een stevig stalen rack te gaan, liefst met een fan erin.
Je zou ook alleen de disk met je backup in een rack kunnen zetten. Dit scheelt weer een slot waar je bv een cd-writer in kan drukken. Zo hoef je geen xterne te nemen.

Twee maxtor 30GB schijven lijken me een mooie oplossing, 5400rpm is genoeg. Het backuppen kan dan wel een tijdje duren, dus misschien kan je beter een 7200 nemen. Ik heb zelf alleen ervaring met 5400rpm schijven, en die doen redeljk lang over 30GB kopieren Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

128mb SDRAM is inderdaad meer dan genoeg

733MHz pentium 3 als je niet anders kan krijgen, liefst een 700/800MHz Athlon (eventueel duron). Wel in een socket A natuurlijk.

Modem: Gewoon een 56k modem. Zorg dat de winkel hem goed installeert, dit wil nog el eens lastig zijn met sommige modems.

Geluid:
Als je niets bijzonders aan geluid wil doen, is een sb128 meer dan genoeg. Ikzelf ben redelijk audiofiel, en red me er tot nu toe ook nog prima mee.
speakers:
Eigenlijk zijn alle computerspeakers slecht. punt. Sommigen zijn wel duidelijk slechter dan anderen, dus ik zou even goed luisteren van tevoren. Als je een stereo hebt in de kamer waar je je comp wilt neerzetten kan je ook overwegen hem daarop aan te sluiten. Dit geeft doorgaans een veel mooier geluid.

beeld:
3 woorden: matrox G400 of G450. period.

Een bigtower met 300W is aan te raden als je een DVD, een writer, en twee HD-racks wilt gaan gebruiken...

Maar wij kunnen hier wel het ideale systeem voor je samenstellen, als jij het niet kan krijgen in Belgie, heb je er niets aan. Daarom lijkt het me het verstandigst m nog wat offertes aan te vragen, en daarvan de beste te nemen. Die AMD offerte is trouwens ook niet slecht, als ze daar een socket-processor in zouden kunnen zetten, en een matrox G400.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ga voor een Matrox vga kaart.
Geluid is alleen voor mij van belang ivm communicatie naar Nederland-family en amerika. Een 300Watt kast is me ook duidelijk.
JaapvR: ik had bij price watch gezien een DVD- REWRITABLE van RICOH MP 9060A 6x4x24x4x.. 599 Nlg. Toch niet zo duur?
De zaak van de AMD Athlons kan ik kiezen. Is wat verwarrend die zaak, z'n site is verouderd, maar ja.
Maar is eigenlijk die 1 ste offerte reeel berekend?
Bedankt jongens, ben heel blij dat jullie willen meedenken!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die m'n laatste berichtje kan antwoorden??

Verwijderd

Het is veel en veel te duur... als je deze componenten los zou kopen zou je rond de 4400 gulden uitkomen !

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Ik weet niet hoe je zelfdicipline is maar je zou kkunnen overwegen om die twee schijven in RAID (1) te gaan draaien, je hebt daarvoor een apparte controller nodig die er voor zorgt dat beide schijven exact dezelfde data bevatten dus is er ten alle tijden een backup beschikbaar als 1 van de twee schijven stuk gaat..

Die writer, liever een interne, goedkoper en sneller, let ook ff op de prijs van ghost want bij bepaalde moederborden krijg je het er gewoon bij (gratis)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht ook wel duur de 1ste offerte. vergelijken met een andere site in Belgie.scheelde ca.20.000Bfr.ik weet ook niet hoe het komt. De AMD offerte klopt volgens mij toch wel, niet??

Is dat niet veel duurder Erikje, in RAID draaien?Is toch in mirror werken? En als je een crash krijgt gaan ze dan niet alletwee tegelijkertijd stuk?
Dat je Ghost soms gratis krijgt bij een moederbord,wist ik niet. Ik dacht trouwens dat op sommige MAD moederborden RAID zit standaard.!?

Verwijderd

Ik zou niet voor raid 1 gaan gewoon geen raid het lijkt leuk maar als je Filesystem (Fat) kapot gaat heb je echt geen backup.

en heb je aan gedacht als er 1 hd uit is moeten je jumpers van je hd's en cdrom spelers verandert worden Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

dat kan je oplossen door een promise pci udma 100 controller te kopen bijv dan krijg je de volgende situatie.

pci ide controller met 2 kanalen
kanaal 1 eerste hd
kanaal 2 tweede hd
onboard ide 2 kanalen
1e kanaal cdrom speler
2e kanaal DVD rewriteble Combi

dit lijkt mij de beste oplossing Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Succes!

Verwijderd

Topicstarter
O Oh, dat van die jumpers die veranderen en je een controller erbij moet aanschaffen wist ik niet!
Waarom staat dat niet in de offertes dan? Ook niet in de AMD offere!?

Verwijderd

Ellen ze denken gewoon oh 2 hd's in racken en een cdrom en een dvd bijv oh dat zijn 2 ide kanalen maar ze houden er geen rekening mee dat de computer ook aan gaat als er een hd uit is Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

Is toch in mirror werken?
En je zei dat je een leek was. Probeer een leek maar ens uit te leggen wat raid is, en jij roept het gewoon Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Verwijderd

Topicstarter
Tja, zoiets zouden ze toch moeten adviseren vind ik.
Ja, victorb je hebt geschreven Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gifVD-rewritable combi. Daar dacht ik ook aan.In pricewatch zag ik de ricoh (599,-Nlg).Zulke gecomb.zijn toch evengoed? Toch goedkoper zo.

Verwijderd

Toshiba Combo drive 4xCD-R, 4xCD-RW, 4xDVD, 24xCD Fl 525

ik zou zelf dan voor deze gaan toshiba is gewoon goed ik heb een 32x scsi perfect en een hele oude 4x scsi en die doet het nog steeds heel erg goed

• Phaeton
ff een vraagje, als jij zo'n combigeval-dvd-cd-brandapparaatje gaat kopen, hoe ga jij dan cd's "backuppen"?
dan kan je beter en een losse dvd-speler en een losse brander kopen want anders kan je nog "geen cd's (bv fotocd's Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif) kopieren.
let wel op of de audioextractie een beetje ok is (iiq iets sneller dan de max schrijfsnelheid van je brander) anders kun je niet op max snelheid cd's branden.

het was maar een gedachtenkronkel...

Verwijderd

Topicstarter
HarryB, dat is heel slim van je! Dat ik daar toch niet aan gedacht heb. Is ook voor het eerst dat ik een DVD en CD- Rewritable neem.
Bedankt! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

zet je er toch een cdrom speler in Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ook goed. wat moet ik nou? Niet makkelijk hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ontdekt dat binnen 14 dagen een nieuwe computerzaak opengaat hier in de buurt .zou het beter aanpakken Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif. hebben al een site,moet nog uitgebreid en aangepast worden. Is er dan toch hoop?
Nu staat er bv een moederbord Intel BX 440 ATX. Wat is dit voor een moederbord?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

intel bx 440 atx: da's een moederbord van intel met de (inmiddels wat bejaarde) intel bx chipset. niks mis mee maar niet meer helemaal bij de tijd naar mijn idee. de chipset is wel extreem betrouwbaar en goed te overklokken maar als je overklokken wilt ben je weer beter af met een bx bord van een andere leverancier als abit ofzo.

Verwijderd

dat van die jumpers op mobo is volgens mij niet helemaal waar hoor: je moet in je bios gewoon alles op auto zetten (duurt wat langer met opstarten, maar verders geen gezeik) en de drive die je eruit haalt moet wel de secondary zijn. idd als je je master eruithaalt gaat 't niet goed. maar je kunt zonder probs je seconadry meenemen dan...

(correct me if i'm wrong..)

Verwijderd

Topicstarter
overklokken ga ik niet.gebruik de computer zoals hij is.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dan zijn die intel borden prima. degelijk en betrouwbaar en bovendien zijn bx borden erg betaalbaar.

Verwijderd

L@P
dat is het probleem niet maar stel je hd moet op standolona als die als enigste schijf op ide en als je 2 hd's hebt moet die op master dat gaat dan fout.

en de bedoling is als ik het begrijp dat de hd's ook gewisseld kunnen we zodat je van de andere boot als er met de eerste hd iets mis is.

• Phaeton
(edit) laat maar... ik lees niet goed, pets <-- klap voor mijn kop van mezelf Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Pagina: 1