Brakke IO chip op Via PC3500G?

Pagina: 1
Acties:

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Topicstarter
Goede morgen,

ik zit al een aantal dagen met een probleem (sinds dat ik de server in elkaar gezet heb, en het OS geinstalleerd heb). Downloads op mijn servertje gaven een enorme berg HASH fouten en nagenoeg allemaal waren ze corrupt.

Het vreemde is dat dezelfde file, drie maal gechecksummed, ook 3 verschillende checksums geeft. Volgens mij is het dan een wonder dat de server nog draait... (zie screenshot onder, 3 maal een stel checksums gemaakt voor dezelfde file, allemaal brak)

Afbeeldingslocatie: http://xs135.xs.to/xs135/09052/brakke_server864.png.xs.jpg

Dus: memtest gedraaid (overnacht, 3 rondjes niets aan de hand), met HDtune de HD gechecked: ook niets aan de hand, daarna met checkdisk gedraaid vanaf de windows xp cd, ook geen fouten.

Overnacht orthos laten draaien en die draaide 's ochtends nog steeds. Voltages zijn stabiel en binnen de toleranties.

Mijn vraag is nu eigenlijk: wat is er nu brak aan mijn servertje?, de IOchip? Ik denk dat ik een oud SATA kaartje maar eens ga proberen.

Mobo: Via PC3500G (inclusief VIA Ester op 1,5 GHz)
1 GB geheugen waarvan ik het merk momenteel niet kan checken
Samsung Spinpoint 500 GB sata II
300W voeding (Aopen geloof ik)

Ik heb ook een andere harde schijf geprobeerd. Een enorm oude PATA WD 200 GB, typenummer is niet meer leesbaar... waarbij het ook fout ging

ps. al mijn ventilators zitten op 12V molex ipv het moederbord.

-_-

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Processorcache kan ook nog stuk zijn. Ik vermoed niet de IO-chip, want PATA en SATA zijn ook al verschillende controllers he. Maar ja, je kunt het proberen.

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
zou dan orthos ook niet vastlopen als de cpu-cache brak / dood is?

-_-

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het geheugen goed is dan lijkt me het probleem inderdaad in de buurt van de I/Ochip te liggen. Hetzelfde probleem had ik met een Asus P3BF bord, dat bleek na heel veel geklooi ook een brakke IDEcontroller te zijn.

Gezien het meer I/O dan geheugen lijkt schop ik deze gelijk even naar Opslagmedia & I/O Controllers

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad om een extern SATA kaartje te gebruiken, maar ik ben er vrij zeker van dat het de IO controller is die fouten aan het maken is. SFV checken over het netwerk gaat inmiddels 4 keer goed (8 GB Rxx files), copieer ik de boel naar de server toe, dan gaat het elke keer weer fout, en ook elke keer zijn het andere Rxx files die fout gaan. Zeker weten dus een IO read fout, misschien ook Write fouten.

-_-