Toon posts:

vreemde temperaturen overclock

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds een aantal maanden mijn PC water gekoeld, maar toen ik laatst ging overclocken gebeurde er iets vreemds.

ik clockte mijn q6600 2,4 ghz over naar 3,0 ghz (9x multiplier x 333) zonder extra vcore (standaard, 1,25V).

normaal gesproken blijft de cpu zonder overclock netjes rond de 30 graden Idle en 45 graden stressed. maar met de overclock schiet de temperatuur direct richting de 70 graden. ook bij een lagere overclock naar 2,6 ghz schoot de temp direct tegen de 65/70 graden.

als ik na een paar minuten de cpu op 2,4 ghz terug zeg (stock settings), dan blijft de temperatuur rond de 65 graden hangen.

De enige manier om de temeratuur weer rond de 30 graden te krijgen is het losmaken van het waterblok en het opnieuw aanbrengen van de hitte pasta (arctic silver 5).

kortom
zolang de cpu op stock settings draait is er niets aan de hand, maar zodra ik minimaal overclock schieten de temperaturen tegen t spreekwoordelijke plafond, en terug zetten naar stock helpt ook niet.

info over het systeem:

de cpu zit op een eigen loop die compleet bestaat uit 3/8" slangen, het blok is een EK supreme plexi en het wordt gekoeld door een reserator 1v2 (de zwarte toren).

mijn gpu heeft helemaal geen soortgelijke problemen gegeven en draait toch zeker al zo'n 3 maanden stabiel overgeclocked op ongeveer 45 a 50 graden (stressed, max 55 graden) (8800 gtx (648/1044) met een EK 8800gtx block op een eigen loop , ook met 3/8" slangen en een reserator 1v1 toren (blauw))

de kast heeft voldoende airflow (3x 140 mm en 3x 120 mm fan en netjes weggewerkte en "gesleevde" kabels) hoewel dit niet echt een vereiste is bij een WC- setup.

wie weet wat het probleem is??

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:42

Dark

who tweaked the light?

Hitte is gerelateerd aan voltage en klokspeed. Als je met een kleine overclock veel meer hitte maakt dan zonder kleine overclock, is er ergens een voltage omhoog gegaan.

Misschien dat er ergens een voltage op 'auto' staat, en vervolgens bij oc op een te hoge stand uitkomt?

Verwijderd

als ik na een paar minuten de cpu op 2,4 ghz terug zeg (stock settings), dan blijft de temperatuur rond de 65 graden hangen.

De enige manier om de temperatuur weer rond de 30 graden te krijgen is het losmaken van het waterblok en het opnieuw aanbrengen van de hitte pasta (arctic silver 5).

ik clockte mijn q6600 2,4 ghz over naar 3,0 ghz (9x multiplier x 333) zonder extra vcore (standaard, 1,25V)

Mijn Q6600 wordt maar enkele graden warmer als ik hem op 3 GHz laat draaien. Via Crystal CPUid kan ik het voltage verlagen naar 1,2V. Hij loopt dan nog steeds stabiel maar stookt minder vermogen. Max. core temps op 3 GHz en 1,2V: 50 graden Celsius met Prime95.

Je zegt dat nieuwe pasta erop smeren de enige manier is om de temp weer omlaag te krijgen. Is het dan niet een simpel mechanisch probleem? Iets dat kromtrekt door de hitte? Ik heb ooit zoiets gehad. Idle was hij 60 graden. Dan extra heet gestookt met Prime95. De temperatuur liep snel op tot 70 en schoot plotseling terug naar 50. CPU en Scythe vlak geslepen en nieuwe pasta erop, nooit meer heter dan 50 graden C geweest.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, volgend mij hebben jullie allebij voor een deel gelijk.

ten eerste heb ik heb mijn koelblok wat losser vast gezet, want het zou inderdaat kunnen dat het mobo krom trok door de hitte. het blok zat waarschijnlijk te strak op de cpu, de EK supreme plexi zit namelijk over 4 lange bouten heen geschoven die door het moederbord heen steken. op elke bout schuif je dan een metalen veer en een bout die je handmatig kan vast draaien. waarschijnlijk had ik deze bouten wat te strak aangedraaid.

ook heb ik in de bios de Vcore i.p.v. auto op manual gezet. in het menutje eronder kon je lezen dat hij op auto standaard op 1,25 V word gezet, maar misschien past hij dit automatisch (en onzichtbaar) aan bij een overclock. nu hij op manual staat ben ik in iedergeval daarvan af.

nadat ik deze 2 aanpassingen heb gedaan blijft het systeem stabiel op 35 Idle.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

dat is mooi :)
ik zou trouwens aanbevelen om iets van een plastic of geisoleerd metalen kruisje voor achter het bord te regelen, hierdoor trekt ie minder/niet krom, (en kan je meer kracht zetten, wat bevorderlijk is voor de temps, alleen dus niet als de boel kromtrekt)