Acer Laptop start niet met 4GB OCZ geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 10:28
Onlangs heb ik OCZ geheugen modules gekocht:
  • OCZ 2x2GB DDR2 SODIMM PC6400 CL5.0
2 reepjes van 2GB dus.

Nadat ik ze beide heb geplaatst in de laptop start deze niet meer op. Power gaat aan, maar scherm blijft dood en ook geen teken van enig verder leven.
Als ik één enkel geheugen module installeer (maakt niet uit WELKE bank (er zijn er 2) en maakt ook niet uit welke geheugenmodule) dan werkt hij wel.
Ook als ik één OCZ reepje met één reepje Infineon van 512 MB (met PC4200 en met CL4) probeer, dan werkt dit wel en ziet het systeem 2,5 GB.

Ik heb de Acer Aspire 9504 en de gebruikte chipset hierin is de Intel 915PM.Nu staat er op die site:
- Support for dual channel DDR2 400/533 MHz memory technology

Ik heb uit goede bedoelingen PC6400 geheugen gekocht (800Mhz).

De Cruchial Shop geeft het volgende in de FAQ weer:
Chipset:Intel 915PM
Maximum Memory:2048MB
Standard Memory:512, 1024 or 2048MB removable
Slots:2 (2 banks of 1)

All memory sockets might be filled. User may need to remove standard memory in order to upgrade.

Q: What memory goes into my computer, and will a faster speed be backward-compatible?
A: DDR2 memory with support for DDR2 PC2-5300 speeds.

Q: How much memory can my computer handle?
A: 2048MB.

Q: Do I have to install matching pairs?
A: No.

No, you can install modules one at a time, and you can mix different densities of modules in your computer. But if your computer supports dual-channel memory configurations, you should install in identical pairs (preferably in kits) for optimal performance.

Q: Does my computer support dual-channel memory?
A: No.

Hieronder nog een plaatje om het één en ander duidelijk te maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/Assets/Image/diagram/915pm_diagram_760.gif

Betekend dit nou, dat ik mijn 800Mhz modules voor niks heb gekocht? Werken mijn modules niet omdat de maximum snelheid 533 Mhz is? Het rare is dat ze los van elkaar WEL werken. Maar in 1 van de vragen in de FAQ staat dat mijn computer geen dual-channel memory ondersteund. ;(

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er staat max 2048MB. Lijkt me een duidelijk verhaal.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Q: How much memory can my computer handle?
A: 2048MB.
Dat betekent 2048MB in totaal, niet per bankje :)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je geeft zelf het antwoord al: 4GB wordt niet ondersteund. Dat 2,5GB wél werkt, zal toeval zijn, wellicht omdat dat geen dual-channel is. Maar 2x2GB is blijkbaar te veel.

Overigens lijkt me niet dat PC2-6400 niet zou werken; dit zou gewoon backwards compatible moeten zijn. Wellicht draait het echter op max. 533MHz.

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:30

Barres B.

six seasons and a movie!!!

spone schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 00:33:
[...]

Dat betekent 2048MB in totaal, niet per bankje :)
Ik wou hetzelfde zeggen, maar dan is het wel weer raar dat dit wel werkt:
Ook als ik één OCZ reepje met één reepje Infineon van 512 MB (met PC4200 en met CL4) probeer, dan werkt dit wel en ziet het systeem 2,5 GB.
Hoe is dat dan te verklaren? :?

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

• Icephase

Icephase

Fabrikanten houden natuurlijk ook altijd wat 'reserve' aan in hun specificaties. Zo zijn auto's bijvoorbeeld ook geschikt gemaakt voor temperaturen tot -40 graden ofzo, maar ja, als het -41 is gaan ze niet direct stuk hoor. Als het -50 wordt, zullen ze niet meer werken...

Wellicht kan deze chipset tot max. 2GB in dual-channel, en tot 3GB in single channel ofzo. Maar dan is het veiliger om te zeggen dat de max. ondersteunde RAM 2GB bedraagt, want dat werkt in alle gevallen.

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 10:28
Kan ik dan beter m'n geheugen terugbrengen en er 2x1GB in zetten? DDR is toch gemaakt om het Dual Channel principe te creëren? Wat heb ik dan aan dual channel als de specs zeggen het niet te ondersteunen?

Ik vind het 2,5GB verhaal wat betreft reserves in specificaties maar een raar verhaal. We hebben het hier niet over mechanische werkingen, waar inderdaad reserves worden ingebouwd om het veilige te garanderen.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Cheater schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:50:
Kan ik dan beter m'n geheugen terugbrengen en er 2x1GB in zetten? DDR is toch gemaakt om het Dual Channel principe te creëren? Wat heb ik dan aan dual channel als de specs zeggen het niet te ondersteunen?

Ik vind het 2,5GB verhaal wat betreft reserves in specificaties maar een raar verhaal. We hebben het hier niet over mechanische werkingen, waar inderdaad reserves worden ingebouwd om het veilige te garanderen.
Chipsets hebben ingewikkelde architectuur, daarom kan de ondersteuning voor dual- en single-channel verschillen, als jij je er echt in wilt verdiepen dan zou je vooral deze documenten moeten doorspitten:
http://www.intel.com/Prod...PM-technicaldocuments.htm
Waarschijnlijk snap je er weinig van, dus ik zou het maar gewoon accepteren zoals het is, je zou nog wel kunnen gaan spelen met geheugen reepjes, misschien is 3GB in single-channel nog wel mogelijk.

Ook nog even een quote van hier:
http://www.intel.com/prod.../915pm/915pm-overview.htm
The Mobile Intel® 915PM Express chipset is a component of the Intel® Centrino® processor technology. It offers support for Intel® High Definition Audio which is a new enhanced audio specification for high quality audio enabling a premium home theater experience. The Mobile Intel® 915PM Express chipset also supports up to 2 GB of DDR2 system memory which enables up to 60% increase in peak memory bandwidth and power benefits over DDR memory. Additionally Mobile Intel® 915PM Express chipset supports PCI Express* bus architecture, a highly scalable general purpose I/O for the latest industry peripherals like ExpressCard*.
Ze garanderen dus tot 2GB daarboven niet, of het met meer werkt of niet is niet hun zorg.

[ Voor 29% gewijzigd door tjtristan op 27-01-2009 18:28 ]

http://specs.tweak.to/15535

• Icephase

Icephase

Cheater schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:50:

De data per seconde van 2GB dual channel geheugen is natuurlijk hoger dan van 2,5GB single channel; daarom zou het best wel eens niet kunnen werken.

En waarom zouden reserves alleen bij mechanische werkingen ingebouwd worden?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
Deze laptop ondersteunt volgens de specs geen dual-channel, dus dat is het niet. Wat dus wel betekent dat beide sloten aan hetzelfde kanaal hangen, waardoor mogelijk het grote aantal chips op deze 2GB dimmetjes een te grote belasting vormen voor de geheugencontroller. Komt bij desktop pc's ook regelmatig voor als je alle sloten vult tot de maximale waardes. Neem trouwens aan dat deze modules wel gewoon op de voor DDR2 standaard 1.8V draaien, aangezien dat bij desktop OCZ vaak anders is?
Pagina: 1