Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
Ik heb een contract voor mijn neus liggen van een werkgever waar ik per februari kan starten.

Bij het contract zit een keuzeformulier waarop ik kan aangeven of ik wens deel te nemen aan een collectieve WIA-aanvullingsverzekering. De premie van deze verzekering komt volledig voor mijn eigen rekening.
De collectieve WIA-aanvullingsverzekering verzekert een inkomensaanvulling van 10% van het jaarsalaris voor verzekerden die voor minimaal 35% arbeidsongeschikt raken. De verzekering komt tot uitkering vanaf de eerste dag dat een werknemer in de WIA belandt en is onafhankelijk van de mate waarin een arbeidsongeschikte medewerker zijn verdiencapaciteit benut. Benutting van deze capaciteit is echter wel van belang voor het totale inkomensplaatje. Niet alleen het salaris is hiervan afhankelijk, maar ook de hoogte van de wettelijke WIA-uitkering.

De premie
De premie voor //bedrijf x// bedraagt voor 2009 5,643% (exclusief kwartaal toeslag van 4%) en komt volledig voor rekening van de medewerker. De premie zal maandelijks op het salaris worden ingehouden.
Graag zou ik jullie om informatie en advies willen vragen. Ik ben starter en heb 0,0 ervaring met dit soort zaken en dus ook 0,0 verstand hiervan...
Ik vraag mij vooral af hoeveel ik nu per maand moet betalen voor deze verzekering. Moet ik dan gewoon die 5,643% over mijn volle bruto salaris betalen? Als dat het geval is dan vind ik het een veel te dure verzekering en bespaar ik liever dat geld, want ca. 120 euro per maand inleveren voor deze verzekering lijkt mij het niet waard. En wat wordt bedoeld met "exclusief kwartaal toeslag van 4%" :$

Wat kunnen jullie mij adviseren? Deelnemen aan deze collectieve verzekering of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 10:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb 'n extra WIA verzekering nooit nuttig gevonden.
Als je arbeidsongeschikt wordt, moet je werkgever je 2 jaar lang 70% van je loon doorbetalen, voordat je in de WIA terecht kunt komen.

Wat ik dus wel nuttig vind, is 'n verzekering waardoor je het eerste jaar geen 70%, maar 100% (of wellicht 90%) ontvang, en liefst 't tweede jaar 80% (of 90%) ontvangt. Arbeidsongeschikt kan je altijd worden, en dan is het heel zuur als je direct 30% van je maandsalaris moet gaan missen.

Als je 'n jaar of 2 jaar de tijd hebt om je erop voor te bereiden, is het minder erg, dan weet je dat het er aan zit te komen, en kun je alvast je budget erop aan passen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
Voor zover ik begrijp heb je met deze verzekering zolang je in de WIA zit recht op 10% extra van je verdiencapaciteit.
bv. normaal is je jaarloon 30.000, je bent voor 50% arbeidsongeschikt en je verdiencapaciteit is 50% dus 15.000.
Dan krijg je dus 15.000 + 10.500 (70% van overige deel) + 1.500 (10% van verdiencapaciteit) = 27.000. Zonder verzekering zou dat dus op 25.500 uitkomen, als ik het goed begrijp tenminste.
Als je dan de rest van je leven voor 50% arbeidsongeschikt bent (hopelijk niet) is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Maar ik wacht denk ik nog even af met het afsluiten van deze verzekering. Zodra ik aan het werk ben zal ik eens informeren bij collega's hoe die er over denken, dan zal ik altijd nog die verzekering af kunnen sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Spurlie op 28-01-2009 00:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 10:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je maakt een rekenfoutje:
Ingeval van 50% arbeidsongeschiktheid: je krijgt i.d.d. 70% van € 15.000 (WIA), plus 10% van € 30.000 (WIA verzekering, dus € 3.000), maar voor de overige € 15.000 (je restverdiencapaciteit), ontvang je geen cent: dat moet je zelf verdienen.

Dus: ben jij bereid om jaarlijks € 1.692,9 neer te leggen (plus die 4% kwartaaltoeslag, geen idee wat dat is), om bij een eventuele arbeidsongeschiktheid € 3.000 te krijgen? Dan moet je er al op gokken dat je minimaal 1/3e van je arbeidszame leven (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent, om dit rendabel te maken.

Hou er hierbij ook rekening mee dat de overheid straks misschien de regels veranderd (hebben ze al vaak genoeg gedaan) en dat bijv. een WIA uitkering een aanvulling word op je eigen verzekering.

Daarnaast: bij verzekeringen moet je ook altijd bedenken wat je bereid (en in staat bent) zelf te dragen en wat niet. Kun jij, met 2 jaar voorbereiding, jezelf zoveer brengen dat je die € 3.000 op jaarbasis kunt missen? Ik gok dat het ook nog bruto is, dus dat komt neer op € 150-€ 175 netto per maand. Leuk bedrag, maar is het genoeg om jaar in jaar uit € 100 netto per maand voor te betalen?

Wat ik hierin ook altijd meeneem: de verzekeringsagent moet ook z'n loon verdienen, en dat luxe gebouw van die verzekeraar wordt ook betaald van jouw € 100 per maand... En ik gun ze het allerbeste, maar niet van mijn centen. Dan geef ik liever aan een goed doel.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Iets zegt me dat de premie van 5,643% een jaarpremie is die per maand wordt ingehouden. Als ik zo eens naar de premies kijkt die her en der worden gevraagd lijkt dat heel wat realistischer.

In veel gevallen doet de verdiencapaciteit er niet toe omdat ook die is inbegrepen. Kwestie van wat polisvoorwaarden opsnorren en lezen.

[ Voor 27% gewijzigd door Guardian Angel op 28-01-2009 09:05 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:53
Ik sluit me aan bij Ardana. Waarom zou je 10% van je inkomen willen verzekeren. Dat is gerommel in de marge. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten.
Spurlie schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 00:04:
Maar ik wacht denk ik nog even af met het afsluiten van deze verzekering. Zodra ik aan het werk ben zal ik eens informeren bij collega's hoe die er over denken, dan zal ik altijd nog die verzekering af kunnen sluiten.
Veelal kunnen dit soort verzekeringen alleen afgesloten worden binnen de eerste paar maanden van het dienstverband. Daarna soms ook maar dan met wachttijd en/of keuring.

[ Voor 61% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 23:22
Een WIA-excedentverzekering met de voorwaarden zoals ze aan jou aangeboden zijn is volstrekt overbodig.
Je werkgever heeft mijn inziens een slechte regeling m.b.t. deze verzekering, in vergelijking met de WIA-excedentverzekering die ik heb afgesloten bij mijn werkgever:

Mijn verzekering:

- 20% inkomensaanvulling op jaarsalaris bij arbeidsongeschiktheid.
- 5,456% premie op jaarbasis (geen kwartaaltoeslag van 4 procent wat dat dan ook mag betekenen), waarvan de helft van de premielast wordt gedragen door de werkgever.

Jouw verzekering:

- 10% inkomensaanvulling op jaarsalaris bij arbeidsongeschiktheid.
- 5,643% premie op jaarbasis (plus kwartaaltoeslag van 4 procent), welke 100% betaald wordt door de werknemer.

Ik vind het maar een karig aanbod van je werkgever en zou dit ook absoluut niet doen.
Tevens betaal je alleen premie over het verzekerde excedent en niet over je volledige jaarloon (tenminste in mijn geval, weet niet of dat per verzekeraar verschilt).

Dus stel je ontvangt €20.000,- aan jaarloon, dan is € 2000,- verzekerd via je wia-excedentverzekering (als aanvulling op een wia-uitkering), even kort door de bocht.

De kosten van de verzekering bedragen € 56,43 plus kwartaaltoeslag per verzekerde 1000 euro, waarvan jij in dit geval dus de volledige premie moet betalen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

[ Voor 1% gewijzigd door Muramasa op 28-01-2009 10:46 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235299

Gaat het hier om een WIA-hiaat of een WIA-excedent verzekering?
Pagina: 1