Hoe pc te infecteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280187

Topicstarter
Je leest het goed.
Ik ben in het kort op zoek naar een manier om mijn virtuele machine (en dus gescheiden van de rest van het netwerk) te infecteren met een hard te verwijderen malware/virus.

Voor de duidelijkheid is het voor een test-opstelling om enkele anti-malwaresoftware uit te testen.

Enkele maanden geleden werd mijn pc (toen nog niet opgesplitst in VM's) geinfecteerd met Virtuemonde.
Na heel veel gedoe met allerlei verwijdertools heb ik de infectie nooit ongedaan gekregen.
Dit resulteerde in een volledige herinstallatie van Windows XP.
En dat allemaal terwijl ik een courante versie had/heb van ESET's NOD32 anti-virus.
Die gaf wel meldingen van infectie aan, maar binnen een minuut zag ik mijn machine steeds vreemder reageren.
Om jullie alle details te besparen bleek na 60 seconden een behoorlijk deel van het systeem niet meer normaal te kunnen functioneren.

Nu wil ik deze situatie in een gecontroleerde omgeving nabootsen, en kijken welk programma het uiteindelijk WEL goed weet tegen te houden.

Op mijn lijstje staan:
- CounterSpy
- MBAM
- ProcessGuard
- SuperAntiSpyware
- Faronic's Anti-Executable

Ik hoop dat ik nu niet tegen de policy van GOT in handel, het is echt alleen om de proef op de som te nemen.
Gewoon omdat ik er nu zeker van wil zijn dat met een 2e beveiligingsprogramma, dus naast NOD32, ik wel zekerder ben hier tegen beschermd te zijn.
Want toen ik erachter kwam dat NOD32 het wel opmerkte, maar feitelijk niet eens stopte was NOD32 snel van zijn voetstuk gevallen waar hij bij mij jaren op stond. Helaas kwam ik daar dus op de harde manier achter, maar dat wil ik dus niet nog eens meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 20:44
Makkelijkste manier om exploits op te lopen is een machine (of je VM, somehow) direct aan het internet te hangen zonder firewall. Kost maar een paar minuten, schijnt het.

Meeste virussen e.d. loop je volgens mij op met cracks (misschien niet handig om hier de url te geven ;) ) voor bijvoorbeeld spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
Als je de computer eens goed wilt infecteren dan zou ik je adviseren het woord warez in google in te tikken (kom je namelijk snel op vreemde websites uit die vol met dergelijke rommel zitten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:36
Battle Bunny schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:28:
Makkelijkste manier om exploits op te lopen is een machine (of je VM, somehow) direct aan het internet te hangen zonder firewall. Kost maar een paar minuten, schijnt het.
Lijkt me geen goed idee. Je loopt een reëel risico om te worden opgenomen in een botnet, waarbij je ISP je in quarantaine kan zetten of zelfs kan afsluiten.

Ik zou het eens proberen in een VM met juist wel een firewall, waarbij je goed in de gaten houdt wat er gebeurt. Je kan voorzichtig eens wat poorten opengooien (uitzoeken welke voor de exploit die je wil laten slagen) of de malware zelf opzoeken en als het bijvoorbeeld ineens 30 connecties per seconde gaat maken naar buiten op poort 25 dan gauw (!) de boel dichtgooien. De firewall wel buiten de VM draaien (in de host), want anders wordt die mogelijk gesaboteerd door de exploit. Denk ook aan tools als wireshark om je netwerkverkeer te monitoren.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 26-01-2009 22:37 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga er naar op zoek.
Natuurlijk niet de URL's vergeten als ik daadwerkelijk geinfecteerd raak.
Want daarna maak ik weer een kloon aan van een bestaande schone VM, maar dan met een van die anti-malwareprogramma's.
We zien wel waar het schip strand.

Nog geinteresseerden in de uitkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 22:27
Je hebt aan alle programma's niks, omdat virussen steeds anders worden geschreven, dan houden deze programma's niks tegen.
Indien je oude firewall/virusscanners bekijkt en vergelijkt met de nieuwe firewall/virusscanner, dan zie je wat het probleem is, java, scipts, flash, etc, en dat xp niet veilig is, de meeste mensen werken als administrator, en dan kan alles wat je opstart iets installeren of wijzigen in je xp, ja zelfs een avi starten is onveilig.
Websites kunnen van alles wijzigen op je xp.
Zoek maar eens naar beveiligings sites daar vind je veel software met fouten, door deze fouten te benutten kunnen ze van alles installeren/wijzigen.

Vergelijk maar ubuntu/linux met xp t.a.v. veiligheid, dan weet je precies warom het niet veilig is.

1 als administrator werken is onveilig.
2 alle software staat op ubuntu server, zonder virussen/spyware.
3 ubuntu geen firewall en virusscanner nodig.
4 software word automatisch geupdate bij ubuntu t.a.v. veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Battle Bunny schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:28:

Meeste virussen e.d. loop je volgens mij op met cracks (misschien niet handig om hier de url te geven ;) ) voor bijvoorbeeld spellen.
Destijds had ik het ook opgelopen door een crack te installeren van PowerISO,die ik had gedownload via Bittorrent.
Helaas heb ik zo'n beetje alle PowerISO-torrents gedownload en geinstalleerd, maar daar zit 'ie niet meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:38:
Je hebt aan alle programma's niks, omdat virussen steeds anders worden geschreven, dan houden deze programma's niks tegen.
Indien je oude firewall/virusscanners bekijkt en vergelijkt met de nieuwe firewall/virusscanner, dan zie je wat het probleem is, java, scipts, flash, etc, en dat xp niet veilig is, de meeste mensen werken als administrator, en dan kan alles wat je opstart iets installeren of wijzigen in je xp, ja zelfs een avi starten is onveilig.
Websites kunnen van alles wijzigen op je xp.
Zoek maar eens naar beveiligings sites daar vind je veel software met fouten, door deze fouten te benutten kunnen ze van alles installeren/wijzigen.

Vergelijk maar ubuntu/linux met xp t.a.v. veiligheid, dan weet je precies warom het niet veilig is.

1 als administrator werken is onveilig.
2 alle software staat op ubuntu server, zonder virussen/spyware.
3 ubuntu geen firewall en virusscanner nodig.
4 software word automatisch geupdate bij ubuntu t.a.v. veiligheid.
Voor de duidelijkheid: Het gaat hier niet om Ubuntu Linux versus Windows XP.
Maar welk beveiligingsprogramma een zeer goede aanvulling is naast de al bestaande NOD32 anti-virus.
De casus draait dus om een Windows XP-machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 22:27
Indien je op deze site de info over beveiliging leest, dan moet je niet als administrator werken.
Java scipts flash etc gaan blokkeren, dit is wat firewalls en virusscanners kontroleren zodat er niks word geinstalleerd.

Voorbeeld in firefox, install noscipt en adblock, dan ben je een heel stuk veiliger.
Dus je xp word een beetje onbruikbaarder.

In xp gebruikte ik avg, welke gratis is, en normaal geen problemen, nod is beter, maar het licht eraan wat je blokkeerd of wat je opent, welke site je bezoekt.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 26-01-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Anoniem: 280187 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:39:
[...]

Destijds had ik het ook opgelopen door een crack te installeren van PowerISO,die ik had gedownload via Bittorrent.
Helaas heb ik zo'n beetje alle PowerISO-torrents gedownload en geinstalleerd, maar daar zit 'ie niet meer tussen.
Ik had dat laatst ook met een Partition Magic torrent. In de self executable zat een of andere trojan downloader meeverpakt. Die ging dus gelijk wat downloaden en binnen een mum was het hele systeem in de soep. Soms doe je weleens wat doms, want ik had ook nog geen virusscanner geinstalleerd. Hoe dan ook, toen ik diezelfde file later in een vm testte gebeurde er niks meer. Hij ging niks meer downloaden gewoon, of de pogingen daartoe strandden iig. Ik denk dat van veel van dat soort troep de houdbaarheid dus maar zeer beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24
Als je een eerlijke vergelijking wilt zul je moeten testen met een gelijk aantal samples waarvan je weet dat deze actief zijn en geen corrupte bestanden zijn. Een aantal verschillende dubieuze sites bezoeken is niet fair omdat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat iedere machine met en in dezelfde hoeveelheid wordt geinfecteerd.
Daarbij komt ook nog de vraag waarop je wilt gaan testen? Ga je testen aan de hand van "signatures" (dus op bestandsvergelijkingen) of ga je op heuristieke basis (patroon/gedragsherkenning).

Het is jammer dat Schouw(Kaspersky virusanalist) niet meer actief is op dit forum, die wist nog wel eens wat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Miki schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:00:
Als je een eerlijke vergelijking wilt zul je moeten testen met een gelijk aantal samples waarvan je weet dat deze actief zijn en geen corrupte bestanden zijn. Een aantal verschillende dubieuze sites bezoeken is niet fair omdat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat iedere machine met en in dezelfde hoeveelheid wordt geinfecteerd.
Daarbij komt ook nog de vraag waarop je wilt gaan testen? Ga je testen aan de hand van "signatures" (dus op bestandsvergelijkingen) of ga je op heuristieke basis (patroon/gedragsherkenning).

Het is jammer dat Schouw(Kaspersky virusanalist) niet meer actief is op dit forum, die wist nog wel eens wat _/-\o_
Je kan natuurlijk een image maken van een machine die flink geïnfecteerd is en daarop diverse programma's loslaten. Alleen dan kun je natuurlijk geen realtime protectie testen omdat het kwaad immers al geschied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
fckgw schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:06:
[...]

Je kan natuurlijk een image maken van een machine die flink geïnfecteerd is en daarop diverse programma's loslaten. Alleen dan kun je natuurlijk geen realtime protectie testen omdat het kwaad immers al geschied is.
Maar dan blijven er nog steeds vragen openstaan:
  • Hoe weet je zeker dat alle infecties daadwerkelijk actief zijn en geen corrupte bestanden. Het komt voor dat er malware in omloop is dat wel afgevlagt wordt maar onschuldig is omdat het door een bug niet tot werking komt. De ene anti-virus zal dit bestand wel afvlaggen (bestandsherkenning) en de andere niet omdat simpelweg het gedrag niet herkend wordt aangezien het virus corrupt is.
  • Gaat het uberhaupt nog lukken om anti-virus of anti-malware te installeren nadat er infectie(s) heeft/hebben plaatsgevonden.
Het doen van dit soort testen vraagt toch wel enige inzicht in hoe het 1 en ander werkt om tot een eerlijke en gelijke vergelijking te komen. Het is ook niet zo gek dat er genoeg AV bedrijven zijn die in de ene test 100% scoren en in de andere keihard onderuit gaan puur omdat de test-condities verschillen. Prima materiaal om marketing te bedrijven op internetforums en computerbladen. Vertel mij welke test daadwerkelijk ons verteld welk product beter is?

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 26-01-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Miki schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:13:
[...]

Maar dan blijven er nog steeds vragen openstaan:
  • Hoe weet je zeker dat alle infecties daadwerkelijk actief zijn en geen corrupte bestanden. Het komt voor dat er malware in omloop is dat wel afgevlagt wordt maar onschuldig is omdat het door een bug niet tot werking komt. De ene anti-virus zal dit bestand wel afvlaggen (bestandsherkenning) en de andere niet omdat simpelweg het gedrag niet herkend wordt aangezien het virus corrupt is.
  • Gaat het uberhaupt nog lukken om anti-virus of anti-malware te installeren nadat er infectie(s) heeft/hebben plaatsgevonden.
Het doen van dit soort testen vraagt toch wel enige inzicht in hoe het 1 en ander werkt om tot een eerlijke en gelijke vergelijking te komen. Het is ook niet zo gek dat er genoeg AV bedrijven zijn die in de ene test 100% scoren en in de andere keihard onderuit gaan puur omdat de test-condities verschillen. Prima materiaal om marketing te bedrijven op internetforums en computerbladen. Vertel mij welke test daadwerkelijk ons verteld welk product beter is?
Simpel:
Als ik na installatie van een geinfecteerd programma, of openen van een binder, bepaalde windows services niet meer werken en dat in bepaalde vensters opeens cruciale tabbladen ontbreken, dan weet ik wel genoeg.
Ook de bekende pop-upvenster zijn natuurlijk een dead-giveaway.
Aan de hand daarvan zie je echt wel of een probleem komt door een corrupt bestand of een echte infectie.
Dat verschil is echt duidelijk wel te zien.

En het gaat hier inderdaad om het testen van de preventieve werking van sommige programma's, en dus niet iets installeren nadat een pc eenmaal al geinfecteerd is.
In het reactieve ben ik bewus niet in geinteresseerd. Puur en alleen preventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194828

Links bewaren van malware die je via die link had gedownload heeft geen nut. Kan elke minuut weer andere malware zijn die je via dezelfde link download...
Sla de malwarebestanden op in een met wachtwoord beveiligd zipje of rar bestand.
Ook handig om een bestand eerst even te scannen op virustotal.com en die resultaten ook te bewaren.
Eventueel de malware ook even laten analyseren bij Sunbelt en ThreatExpert. Dan krijg je wat mooie rapporten en geeft het je misschien een beetje een idee wat er gebeurt en waar je naar moet zoeken.

Er is malware die weigert te werken in een VM omgeving, dus is dit niet de beste manier om te testen.

Stuur me een mailtje als je samples zoekt en/of een beter programma wilt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 194828 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 00:23:
Links bewaren van malware die je via die link had gedownload heeft geen nut. Kan elke minuut weer andere malware zijn die je via dezelfde link download...
Sla de malwarebestanden op in een met wachtwoord beveiligd zipje of rar bestand.
Ook handig om een bestand eerst even te scannen op virustotal.com en die resultaten ook te bewaren.
Eventueel de malware ook even laten analyseren bij Sunbelt en ThreatExpert. Dan krijg je wat mooie rapporten en geeft het je misschien een beetje een idee wat er gebeurt en waar je naar moet zoeken.

Er is malware die weigert te werken in een VM omgeving, dus is dit niet de beste manier om te testen.

Stuur me een mailtje als je samples zoekt en/of een beter programma wilt testen.
Waarom zou malware niet functioneren binnen een VMWare-VM?
Hoe zou malware dat kunnen controleren?
De enige manier dat ik het opjectief zou kunnen controleren is de lijst van hardware binnen de VM na te lopen, dan zie je overduidelijk namen voorbij komen van ge-emuleerde onderdelen.

Als je iets hebt a la Virtuemonde houd ik me zeer aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 280187 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:24:
[...]

Simpel:
Als ik na installatie van een geinfecteerd programma, of openen van een binder, bepaalde windows services niet meer werken en dat in bepaalde vensters opeens cruciale tabbladen ontbreken, dan weet ik wel genoeg.
Ook de bekende pop-upvenster zijn natuurlijk een dead-giveaway.
Aan de hand daarvan zie je echt wel of een probleem komt door een corrupt bestand of een echte infectie.
Dat verschil is echt duidelijk wel te zien.

En het gaat hier inderdaad om het testen van de preventieve werking van sommige programma's, en dus niet iets installeren nadat een pc eenmaal al geinfecteerd is.
In het reactieve ben ik bewus niet in geinteresseerd. Puur en alleen preventie.
Hoe weet je nu wat de exacte payload is van de malware die je gaat testen? Enigzins afgaan op symptonen die mogelijk zich kunnen voordoen is helemaal geen graadmeter of een product wel of niet naar behoren werkt. Er is genoeg malware bekend wat pas op een veel later tijdstip actief wordt dan dat de daadwerkelijke infectie heeft plaatsgevonden.

Een goed begin is je eerst te gaan verdiepen in hoe virussen en anti-virus programma's werken. Neem eens een kijkje naar de volgende presentatie om je een beeld te geven wat er allemaal bij komt kijken: http://www.av-test.org/down/papers/2000-02_eicar_2000.zip

Ander leuk leesvoer:
http://www.f-prot.com/workshop2007/presentations.html
http://www.av-test.org/in...sub=Papers&menue=1&lang=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14
Waarom installeer je niet gewoon een sandboxie?
Heb je geen last van virussen :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14

chromeeh

the Gnome

Anoniem: 194828 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 00:23:
Er is maar weinig 'slimme' malware die dit verschil zien.
Behalve misschien door de bridge connector.

Ik raad de TS wel aan om heel erg voorzichtig te zijn met Fysieke <> VM shares / link.
Mocht je echt iets agressiefs binnen halen dat je niet je fysieke systeem besmet.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
chromeeh schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 12:24:
[...]

Ik raad de TS wel aan om heel erg voorzichtig te zijn met Fysieke <> VM shares / link.
Mocht je echt iets agressiefs binnen halen dat je niet je fysieke systeem besmet.
Uiteraard ben ik voorzichtig, ik werk al wat langer met VM en ken de mogelijkheden en beperkingen.
- Zo vul ik eerst een map met gedownload materiaal.
- Maak een kopie van de map naar een andere pc
- Sluit de VM
- Verwijder de virtuele NIC
- Start die hap weer op
- En installeer ze dan 1-voor-1, om te kijken wanneer er iets opvallends gebeurd.
Bij een serieuze besmetting, waar ik naar opzoek ben, valt zoiets altijd meteen op.
- Mocht ik iets te pakken krijgen? Dan verwijder ik de VM.
- Maak een nieuwe en daarmee schone kloon aan van de VM.
- Installeer dan een van de eerder genoemde programma's, en laat de malware opnieuw los op de pc.
- Dan zien we wel hoe het zaakje reageerd.

De zogenaamde literatuur over virussen kan mij bespaard worden, ik zit hier niet in een studeerkamer en ben echt praktisch georienteerd.
Ik wil zo goed mogelijk de besmetting van iets hardnekkig of Virtuemonde oplopen, om te kijken hoe goed bepaalde anti-malwareprogramma's daadwerkelijk stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 280187 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:29:
<knip>
De zogenaamde literatuur over virussen kan mij bespaard worden, ik zit hier niet in een studeerkamer en ben echt praktisch georienteerd.
Ik wil zo goed mogelijk de besmetting van iets hardnekkig of Virtuemonde oplopen, om te kijken hoe goed bepaalde anti-malwareprogramma's daadwerkelijk stand houden.
Met deze instelling kun je dus nooit enigszins een serieuze test doen want het is niet eens duidelijk wat je precies wilt aantonen.
Zoals je zelf al zegt ben je praktisch georiënteerd, waarom dan al die moeite doen als het praktischer is om naar de winkel te gaan om anti-virus software te kopen van een gerenomeerd bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Miki schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 17:57:
[...]

Met deze instelling kun je dus nooit enigszins een serieuze test doen want het is niet eens duidelijk wat je precies wilt aantonen.
Zoals je zelf al zegt ben je praktisch georiënteerd, waarom dan al die moeite doen als het praktischer is om naar de winkel te gaan om anti-virus software te kopen van een gerenomeerd bedrijf.
Als je m'n eerdere postings goed gelezen had, dan had je gezien dat ik nu al wat heb draaien, maar dat ik dit niet genoeg vind.

Ik zal het speciaal voor jou het nog even opnieuw uitleggen.
Ik heb al ESET's NOD32 anti-virus draaien, al vele jaren zelfs en ken het systeem erg goed.
Maar had enkele maanden geleden toch een akelige infectie opgelopen.
Dit was met een stuk kwaadaardige code genaamd "Virtumonde", wat binnen 60 seconden m'n hele systeem vernaggelde.
60 seconden, en echt niet langer. Ik overdrijf niet.

En ja, ik draaide het inderdaad onder een admin-account, omdat ik een crack van PowerISO wilde installeren.
Ondanks dat NOD32 wel netjes meteen melding maakte van de nieuwe infectie en vroeg of ik het wilde verwijderen, kreeg ook NOD32 het toch niet weg.
Resultaat:
- Enkele tabbladen ontbraken meteen onder "Beeldscherm-eigenschappen", schermbeveiliging kon niet meer ingesteld worden.
- Constant willekeurige pop-ups, ongeacht of Internet Explorer draaide of niet.
- Automatische Update-service stond opeens uitgeschakeld, en kreeg ik sindsdien ook niet meer handmatig ingeschakeld.
Mij stond nog iets bij dat ik handmatig nog wat ingrepen had gepleegd om het toch nog draaiende te krijgen, maar tevergeefs.

Kortom, uiteindelijk moest ik alles herinstalleren.
Nu gebleken is dat NOD32 dus niet alles is, probeer ik op dit moment zo snel en zonder te veel gedoe uit te zoeken welke van de andere beveiligingsprogramma's NOD32 goed kan aanvullen, daar waar NOD32 steken laat vallen.
De lijst van die andere programma's staan in mijn openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 280187 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:12:
En ja, ik draaide het inderdaad onder een admin-account, omdat ik een crack van PowerISO wilde installeren.
Je wilt dus een softwarematige oplossing voor een domme gebruiker? Good luck with that...

[ Voor 59% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-01-2009 18:25 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:23:
Je wilt dus een softwarematige oplossing voor een domme gebruiker? Good luck...
Ik zoek een softwarematige oplossing voor iets wat NOD32 niet oplost, wat je wel verwacht.
Virtumonde zou eigenlijk goed door NOD32 tegengehouden moeten worden, maar deed dit niet.

Ik had al aangegeven dat het installeren van de crack niet het slimste is, maar daarvoor heb je dan ook een AV-oplossing om dat soort dingen af te vangen.

Nu weet ik wel beter, en zou dat soort dingen niet meer op de naakte pc installeren.
Maar
A ) Veel zaken moeten onder Windows nog steeds geinstalleerd worden onder de admin-account. Dus soms kom je daar niet onderuit.
B ) Als een virusscanner wel iets opmerkt maar vervolgens niet verwijderd laat zo'n virusscanner het wel aardig afweten in mijn ogen.
Daar komt nog bij dat elke virusscanner natuurlijk geen 100% beveiliging geeft, daarom is zoeken naar een aanvulling in het algemeen sowieso geen slecht idee...."domme" gebruiker of niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 280187 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:12:
[...]

Als je m'n eerdere postings goed gelezen had, dan had je gezien dat ik nu al wat heb draaien, maar dat ik dit niet genoeg vind.

Ik zal het speciaal voor jou het nog even opnieuw uitleggen.
Ik heb al ESET's NOD32 anti-virus draaien, al vele jaren zelfs en ken het systeem erg goed.
Maar had enkele maanden geleden toch een akelige infectie opgelopen.
Dit was met een stuk kwaadaardige code genaamd "Virtumonde", wat binnen 60 seconden m'n hele systeem vernaggelde.
60 seconden, en echt niet langer. Ik overdrijf niet.

Ondanks dat NOD32 wel netjes meteen melding maakte van de nieuwe infectie en vroeg of ik het wilde verwijderen, kreeg ook NOD32 het toch niet weg.
Resultaat:
- Enkele tabbladen ontbraken meteen onder "Beeldscherm-eigenschappen", schermbeveiliging kon niet meer ingesteld worden.
- Constant willekeurige pop-ups, ongeacht of Internet Explorer draaide of niet.
- Automatische Update-service stond opeens uitgeschakeld, en kreeg ik sindsdien ook niet meer handmatig ingeschakeld.
Mij stond nog iets bij dat ik handmatig nog wat ingrepen had gepleegd om het toch nog draaiende te krijgen, maar tevergeefs.

Kortom, uiteindelijk moest ik alles herinstalleren.
Nu gebleken is dat NOD32 dus niet alles is, probeer ik op dit moment zo snel en zonder te veel gedoe uit te zoeken welke van de andere beveiligingsprogramma's NOD32 goed kan aanvullen, daar waar NOD32 steken laat vallen.
De lijst van die andere programma's staan in mijn openingspost.
Het gevolg van de virusinfectie was mij al duidelijk en hoefde je niet nog een keer op te sommen ;)

Waar het mij om gaat en waarover ik je vragen stel is over jouw test waarop jij schijnbaar wilt aantonen dat product X + Y de in jouw ogen gewenste resulaat bied. Want nog steeds blijft staan wat je precies met jouw test wilt aantonen.

Even enkele zaken op een rijtje:

Waarop ga je testen?
Op bestandsvergelijking, signature based of heuristiek (gedrags/patroon herkenning). Daarin verschillen anti-malware programma's behoorlijk onderling en helemaal als je daar tegenover een specifieke viruscollectie zet. Je kunt dus bijwijze van je gehele testresultaat beinvloeden alleen al door "verkeerde" testsamples te gebruiken op product X.
Daarnaast is herkennen van anti-malware 1, maar het repareren van de schade 2. Ook hierin verschillen de anti-malware bedrijven behoorlijk. Waar het ene bedrijf alle malware vind maar je OS vernageld omdat het de bestanden verwijderd en niet cruciale bestanden niet hersteld in vergelijking tot product B die zeg 85% van je malware collectie vindt maar wel een werkende computer achter laat.

Hoe betrouwbaar is je collectie virussen?
Wie zegt dat virusbestand X daadwerkelijk actief is? Het kan best zijn dat jouw computer besmet raakt met bestand X maar dat er helemaal niets gebeurd omdat de website/domein waar het virus de werkelijke payload vandaan haalt helemaal niet meer bestaat. Hierdoor zullen er dus ook geen pop-ups en tabbladen verdwijnen, maar als nog ben je besmet met dat virus.

Hoe zorg je dat je testomgeving gelijk is?
Natuurlijk is virtualisatie een goede stap in de richting. Maar welke criteria stel je aan je anti-malware programmatuur. Daarmee doel ik op het meetpunt dat alle anti-malware software dezelfde updates in tijdseenheid hebben en allemaal dezelfde gelijke aantal "besmettingkansen". Ik ken anti-malware oplossingen die iedere uur updaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 27-01-2009 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55140

Anoniem: 280187 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:42:
[...]

Waarom zou malware niet functioneren binnen een VMWare-VM?
Hoe zou malware dat kunnen controleren?
Tja, als je de antwoorden op dit soort dingen niet weet danwel niet uit je eigen opzoekt, heb ik zo mijn vraagtekens bij de kwaliteit van je test. En dan heb ik het maar niet over de manier waarop je virtumonde hebt opgelopen. ;) Anyway, met 40.000 nieuwe malware samples per dag zal elke AV spul missen.
Draag er in elk geval zorg voor dat je niet de rest van de wereld kan infecteren en dat er geen personal identifiable information van je gestolen kan worden. Daarnaast moet de hoeveelheid geld die de bad guys ermee kunnen verdienen geminimaliseerd worden. (10x wat installeren is 10x geld voor de bad guys)
chromeeh schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 12:24:
[...]

Incorrect. Het komt zelfs zoveel voor dat er een AVendor is die in zijn nieuwe product programma's laat denken in een VM te draaien juist omdat er zoveel malware is die niets doet op een virtueel platform.
Nah, er zijn betere manieren om het te controleren. Paar jaar geleden werd er gekeken naar aanwezigheid van een VMware Tools registry key. Tegenwoordig wordt er (o.a.) naar de manier gekeken waarop bepaalde instructies uitgevoerd worden.

Miki. :w
Pagina: 1