Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Versterker voor Subwoofer voorzien van Stroom.

Pagina: 1
Acties:

• fabian92ff
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:48
Hee ik ga samen met(/voor) een vriend een DIY subwoofer maken, hij heeft nu al een Subwoofer, speakerkabels, en een mooie versterker. Alleen moeten we de versterker nog voorzien van stroom...

Het is een auto versterker, een Sony Xplod 250w, dan zou je zeggen: 250/12=20,8A
Ik heb gelezen dat je zo'n versterker op een computervoeding aan kan sluiten, maar die zijn met zoveel ampere nogal prijzig. Zou het mogelijk zijn om hem ook gewoon op een simpelere trafo aan te sluiten zoals een 230/50hz -> 12/50hz 20-60VA digitale transformator?

Ciao, Fabian.

Verwijderd

60VA is 60watt (ohmse belasting). Jij hebt een gestabiliseerde voeding nodig van minimaal 250watt output, 13,8V, gelijkgericht en afgevlakt.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je versterker 100% efficient zou zijn ja... bovendien klopt er van die ratings van autoversterkers meestal geen ene reet. Je moet dan ook kijken naar het opgenomen vermogen (wat hij uit je voeding/accu haalt) en niet naar wat ie aan vermogen op je speaker levert.

Voor zo'n hoge stroom heb je al gauw een schakelende voeding nodig tenzij je je graag een hernia wil tillen, een computervoeding is dan ook een schakelende voeding en dat lijkt me dan ook nog steeds de beste oplossing. Dat zijn eigenlijk de enige consumenten (en dus goedkope)-voedingen die schakelend zijn. Ik zou dus gewoon een beetje potige PC-voeding zoeken (en dan niet van een of ander prutsmerk als Q-tec, die hanteren meestal dezelfde power output-marketing als autoradio-fabrikanten :+ ).

Die trafo die je post (digitale? ik lees toch echt 'halogeen') heb je niks aan, da's voor lampjes ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JER00N op 26-01-2009 22:10 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik vraag me af of een geschakelde voeding uberhaupt wel werkt.

Vaak wordt in zo'n autoversterker de spanning op dezelfde manier weer omhoog gekrikt. Mijn ervaringen met schakelende apparatuur achter een schakelende voeding zijn niet altijd lekker.

Los daarvan, je creeert een onmogelijke optie ongeveer. Rendement is erg laag, dubbele voedingsverliezen, en zoals gezegd, als zo'n '250watt' versterker 50 echte wattjes geeft is dat al veel.

Koop gewoon een fatsoenlijke amp en je bent klaar.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=301044
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300518

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 26-01-2009 22:51 ]

• fabian92ff
Als zo'n voeding over de 12v lijn nou zo'n 16 tot 18 A levert, zal dat dan genoeg zijn? Aangezien de versterker niet helemaal voluit gaat denk ik.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
fabian92ff schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:05:
Als zo'n voeding over de 12v lijn nou zo'n 16 tot 18 A levert, zal dat dan genoeg zijn? Aangezien de versterker niet helemaal voluit gaat denk ik.
Als je zelf even wat specs had opgezocht

Rated output power at 4 ohm (RMS); 2 x 50 W or 1 x 120 W
Current drain (A) - rated output power at 4 ohm 15.0A

16A lijkt me dus voldoende, dat is 190 watt. Ik gok dat je dan wel voldoende hebt om je amp te voeden, incl de rendementsverliezen. Maar goed, de diepe pieken zullen wel over de 16A gaan, dus of je voeding dat leuk gaat vinden....

Los daarvan is het (imho) een simpel versterkertje. Lowpass filter = 80Hz of uit.

Geen fasecorrectie, geen low/high input, geen regelbare crossover... en een gekloot met voedingen. Een PC voeding zal het niet leuk vinden als ie alleen op 12V belast wordt.

Skip dit idee, koop gewoon een hiervoor bedoelde amp.

• fabian92ff
Hier ben ik weer, had tentamen weekje.

Het punt van dit project is eigenlijk lekker goedkoop een (luide)subwoofer voor in de slaapkamer/woonkamer te bouwen. De versterker en subwoofer bij elkaar koste maar 35 euro, en om nou een versterker van 150 euro ofso te kopen dan is het idee achter dit projectje weg. Dan had hij net zogoed gewoon direct een sub kunnen kopen.

Maar zijn die pieken van de amp. dan vaak zo hoog? Brand de voeding, stel deze is een 18A, dan snel door of wat?

En ik kan toch ook iets anders aan bijv de 5V lijn hangen als hij het niet leuk vind om op de 12V alleen te worden belast.

(en is 2 voedingen niet een optie? (A))

[ Voor 14% gewijzigd door fabian92ff op 01-02-2009 22:34 ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

fabian92ff schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:31:
(en is 2 voedingen niet een optie? (A))
Nee. Voeding 1 levert bijvoorbeeld 12,1 V en voeding 2 bijvoorveeld 12,2 V. Hang ze aan elkaar en voeding 1 gaat proberen de spanning omlaag te brengen naar 12,1 terwijl voeding 2 probeert de spanning omhoog te brengen naar 12,2. Resultaat laat zich raden.

Wat je zou kunnen doen is een auto-accu proberen op te scharrelen en daar het zooitje op aansluiten. Op momenten dat de versterker dan niet gebruikt wordt hang je de accu aan een acculader. Denk er wel aan dat je slechts 1 van de 2 kunt doen: of accu opladen, of versterker gebruiken.

Of nog veel makkelijker, lichter, goedkoper en minder gedoe, probeer gewoon ergens een simpel huis- tuin- en keukenversterkertje op te snorren. Kijk bijvoorbeeld eens bij je lokale spullenhulp / tweedehands / kringloopwinkel. Dat gaat hard genoeg :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• fabian92ff
Maar levert zo'n versterker dan wel genoeg watt(budget zo laag mogelijk (20 euro max) en hoe zit het dan met cross?
Met zo'n (soms gevaarlijke) accu te gaan zitten kloten lijkt me ook niet ideaal :P

[ Voor 10% gewijzigd door fabian92ff op 01-02-2009 23:42 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[b][message=31441209,noline]realart schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:27[/message]:
[...]

Nee. Voeding 1 levert bijvoorbeeld 12,1 V en voeding 2 bijvoorveeld 12,2 V. Hang ze aan elkaar en voeding 1 gaat proberen de spanning omlaag te brengen naar 12,1 terwijl voeding 2 probeert de spanning omhoog te brengen naar 12,2. Resultaat laat zich raden.
Of één voeding doet niet/ minder mee omdat hij de spanning voor hem "ok"/ hoog is? En op het moment dat een voeding op zijn stroomlimiet komt gaat de andere mee doen.
Wat je zou kunnen doen is een auto-accu proberen op te scharrelen en daar het zooitje op aansluiten. Op momenten dat de versterker dan niet gebruikt wordt hang je de accu aan een acculader. Denk er wel aan dat je slechts 1 van de 2 kunt doen: of accu opladen, of versterker gebruiken.
Waarom zou je de accu niet kunnen laden terwijl je muziek afspeelt ?

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

awaarle schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:42:
Of één voeding doet niet/ minder mee omdat hij de spanning voor hem "ok"/ hoog is? En op het moment dat een voeding op zijn stroomlimiet komt gaat de andere mee doen.
Nee, het is niet zo dat de voeding pas 'mee begint te doen' op het moment dat de spanning onder / op / boven een bepaald niveau komt. De voeding is continu bezig om de spanning op een vooraf ingesteld niveau te houden. Aangezien 2 voedingen nooit exact dezelfde spanning leveren gaan ze dus continu elkaar proberen te corrigeren.
Waarom zou je de accu niet kunnen laden terwijl je muziek afspeelt ?
Omdat een acculader bedoeld is om een accu op te laden. Niet om je versterker te voeden.

De acculader staat parallel over je accu, dus op het moment dat je versterker stroom trekt doet hij dat van zowel de accu als de acculader.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nee, het is niet zo dat de voeding pas 'mee begint te doen' op het moment dat de spanning onder / op / boven een bepaald niveau komt. De voeding is continu bezig om de spanning op een vooraf ingesteld niveau te houden. Aangezien 2 voedingen nooit exact dezelfde spanning leveren gaan ze dus continu elkaar proberen te corrigeren.
Wat gebeurt er dan als ze elkaar "proberen te corrigeren" ? Gaat er een grote stroom lopen? Door de diodes in sperrichting ? :X
Omdat een acculader bedoeld is om een accu op te laden. Niet om je versterker te voeden.

De acculader staat parallel over je accu, dus op het moment dat je versterker stroom trekt doet hij dat van zowel de accu als de acculader.
Dus op het moment dat ik muziek wil luisteren in de auto moet ik mijn motor uitzetten 8)7

• fabian92ff
awaarle schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:50:

Dus op het moment dat ik muziek wil luisteren in de auto moet ik mijn motor uitzetten 8)7
Daar heb je een punt :P Maar is het niet gevaarlijk met zo'n accu? Lood enz?

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

awaarle schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:50:Dus op het moment dat ik muziek wil luisteren in de auto moet ik mijn motor uitzetten 8)7
Zal je wel een lang verlengsnoer nodig hebben, als je altijd rondrijdt met een acculader...

dynamo =! acculader

Als die acculader in staat zou zijn om de stroom die jouw versterker vraagt te leveren, dan heet het geen acculader meer maar een voeding. Kun je die hele accu ook weglaten, en ben je weer terug bij af.

De dynamo in de auto is ontworpen om de accu op te laden, ook als jij je licht aan hebt (da's al snel een slordige 140 - 150 W), de blower vol aan (die zijn vaak afgezekerd op 20 - 30 A) en dan hebben we het nog niet eens gehad over de brandstofpomp, ontsteking, boordcomputer, etc.

Pagina: 1