Oude router vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sorry voor de korte titel maar het denkt de lading wel. Ik ben me namelijk aan het afvragen of ik mijn draadloze router moet vervangen.
Het gaat om de Sweex LB200010 en eigenlijk heb ik nooit echte problemen met het ding gehad.

Veel mensen hadden juist wel problemen en de router heeft dan ook niet al te beste recensies gekregen. Ik heb er echter al jaren plezier van en wil eigenlijk niet zomaar dingen meer vervangen (if it ain't broken...).

Aan de andere kant veranderd er erg veel. Snelheden worden steeds hoger (maak gebruik van Ziggo) en beveiliging mag ook wel eens bekeken worden (router heeft namelijk alleen web encryptie).

Thuis maken veel apparaten gebruik van de router en na een eventuele vervanging moet het natuurlijk wel allemaal blijven werken (PS3, Wii, laptop en pda draadloos en nog 2 systemen met draad).
Destijds de router gekocht voor 40 euro dus zijn geld heeft hij wel opgebracht.

Dus de vraag... vervangen of niet en zo ja, voor wat. En zo nee... waarom niet? Voor alle duidelijkheid: op dit moment zover ik na kan gaan geen problemen dus vervangen is nog geen noodzaak...

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zou het nooit vervangen als het nu naar wens werkt. Ik heb al zoveel ellende gezien en meegemaakt met thuisnetwerken, waarbij er soms concessies gedaan moeten worden (bijv: "dan maar geen draadloos").
Het is niet denkbeeldig dat als je een nieuwe router koopt dat je netwerkverbinding om de zoveel tijd uitvalt, of dat je de router moet resetten, omdat het geheugen is vol gelopen.
Koester uw dinosauriër.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou m toch wel vervangen, wireless G ipv B is toch zeker sneller. Als je nu een internet verbinding hebt die sneller is dan 10mbit kan je hem al niet eens voltrekken draadloos, wat dus betekent dat je je verbinding niet optimaal benut.
En natuurlijk beveiliging die niet in 10 minuten gekraakt is kan ook een leuk extraatje zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 26-01-2009 20:34 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Niet vervangen als je tevreden bent. Natuurlijk is G sneller en WPA2 veiliger. Maar goed, zo blijf je bezig.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:36

DarkSide

theres no place like ::1

Tsurany schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:33:
Ik zou m toch wel vervangen, wireless G ipv B is toch zeker sneller. Als je nu een internet verbinding hebt die sneller is dan 10mbit kan je hem al niet eens voltrekken draadloos, wat dus betekent dat je je verbinding niet optimaal benut.
En natuurlijk beveiliging die niet in 10 minuten gekraakt is kan ook een leuk extraatje zijn.
Maar hij heeft ook een Wii en volgens mij kon die alleen met WEP overweg (of was dat de DS?).
Iig iets waar je zeker van moet zijn omdat je anders wel sneller bent maar nog steeds op WEP moet draaien.

Weet niet wat voor internet verbinding je hebt maar met veel abbo's kom je wel weg met 10mbps (is netto minder maar toch).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
DarkSide schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:41:
[...]

Maar hij heeft ook een Wii en volgens mij kon die alleen met WEP overweg (of was dat de DS?).
Iig iets waar je zeker van moet zijn omdat je anders wel sneller bent maar nog steeds op WEP moet draaien.

Weet niet wat voor internet verbinding je hebt maar met veel abbo's kom je wel weg met 10mbps (is netto minder maar toch).
De Wii doet WPA en WPA2 :)

Is er geen update beschikbaar voor dat ding ? WEP is echt brak.
Of 11 mbps genoeg is hangt af van je internetgedrag, je kunt wel 20 mbit internet hebben, maar als jij alleen je mail checkt . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• hemiparo
  • Niet online
Dank voor alle reacties!

Merkt inderdaad de nadelen als ik draadloos gebruik maak van nieuwsservers: kom niet boven de 600 KB/s uit terwijl ik met draad bijna 1200 KB/s heb. Ook de veiligheid is iets om over na te denken inderdaad.
Helaas geen update meer voor deze router, denk dat het ook zeker een jaar of 5,6 geleden is dat ik hem gekocht heb dus op een gegeven moment is de support gewoon over.

Als ik een nieuwe router koop, wat is dan een beetje aan te raden? Moet in ieder geval met bovengenoemde apparaten kunnen werken (al denk ik dat dit meestal wel zal lukken) en hoef ook geen honderden euro's te kosten eigenlijk ;)

• Noork
  • Niet online
Ik zou dan maar meteen voor de N snelheid gaan, ook als je nog geen N adapters hebt, lijkt het me wenselijk voor de toekomst. Kijk b.v. naar Dlink, Netgear, Linksys. Verder zijn er wel een aantal topics over wireless routers te vinden. Die zou ik even bestuderen.

b.v.:
Welke router moet ik hebben?
draadloze N-routers/upc
op zoek naar nieuwe router
WiFi router voor Telfort?
120 Mbps verbinding welk router?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

WEP beveiliging is dusdanig snel en goed te kraken dat ik serieus zou overwegen dan toch maar een andere router te kopen. Naast dat is Sweex nu niet echt een merk dat je blij dag en nacht laat draaien, maar dat is mijn mening.

Koop een fatsoenlijke WPA2 router (Linksys WRT160N?) en je kunt er weer even tegenaan. Kost je een paar tientjes maar dan heb je ook wat :)

• hemiparo
  • Niet online
Was idd aan het denken aan de Linksys WRT160N maar zal ookde topics een doorlezen van Noork.
Mijn Sweex heeft het trouwens altijd goed gedaan maar 1x per 2 maanden even de stroom eraf kwam de performance toch wel ten goede maar dat was geen probleem...

• hemiparo
  • Niet online
Zojuist de Dynabyte folder onder ogen gekregen en de Sitecom WL-173 gezien voor € 27,99. Niet de goedkoopste volgens Pricewatch maar wel om de hoek.
Is deze router de moeite of zonde van het geld en beter meer uitgeven voor bv. de Linksys?
Snelheid is niet de snelste maar voor mij goed genoeg. Verder lijkt het allemaal wel op orde. Gelukkig zijn er niet zo veel routers om uit te kiezen... ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik ben van een oude Draytek overgegaan naar een Netgear, toen de ISP snelheid hoger werd als wat de Draytek aankon.
Router heeft nog geen reboot gehad in een half jaar tijd, loopt super en voor weinig :)

[ Voor 0% gewijzigd door KillerAce_NL op 27-01-2009 15:39 . Reden: typo's ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Sitecom..tsja, beter dan Sweex, maar het blijft een B-merk. Betaal nu liever iets meer voor iets dat je 100% kunt vertrouwen, maar dat is uiteraard mijn mening ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-03 12:19

TommyGun

Stik er maar in!

Exorcist schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:44:
Sitecom..tsja, beter dan Sweex, maar het blijft een B-merk. Betaal nu liever iets meer voor iets dat je 100% kunt vertrouwen, maar dat is uiteraard mijn mening ;)
Eens. Goedkoop is meestal duurkoop.

Kijk voor de gein eens hier; http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Slashx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-03 11:53

Slashx

WOT: Mr_Slashx

Ik heb nu een sitecom WL-153 icm Ziggo. Moet eerlijk zeggen dat deze me hartstikke goed bevalt.
Overal ontvangst door het hele huis en in de tuin.
Zelfs in de garage die toch 20 meter verder weg is. En dat door betonnen muren heen.
Zelfs geen last van de omringende routers van de buren.
Deze valt makkelijk in te stellen.
De volgende die ik koop is ook weer van sitecom maar dat kan wel ff duren.

Iedereen heeft hier ervaring met een merk en de 1 zweert bij Linksys en de andere bij netgear.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan sitecom. Draytek heb ik ook goede ervaring mee.
Het is aan jouw de keuze wat je doet.

If the shit hits the fan everybody get a piece of it

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Feit is dat je met een Sitecom meestal alleen basisopties hebt. Ik geef zelf veel om uitgebreide opties (VPN, QoS enz.) en vooral stabiliteit bij evt. vele connecties.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Slashx schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:48:
Iedereen heeft hier ervaring met een merk en de 1 zweert bij Linksys en de andere bij netgear.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan sitecom. Draytek heb ik ook goede ervaring mee.
Het is aan jouw de keuze wat je doet.
Ik heb ook een sitecom, maar ik moest steeds de routers resetten. Ik weet niet of het specifiek aan de sitecom lag, want er deed ook een sweex mee in het netwerk.
Maar sitecom heeft idd niet al te veel mogelijkheden, maar goed, ga je die nodig hebben? Mijn tomato ferme waar geeft ook ongelofelijk veel instelmogelijkheden, maar ik durf er niet eens aan te zitten, want ik weet niet waar al die opties voor staan.
Wel is het zo dat die sitecom een ontzettend krachtig signaal gaf, volgens mij minstens 2x zo sterk als die van de linksys. De signaalsterkte van Linksys kan je wel aanpassen via tomato, maar goed, dat is vast niet zo aardig voor de levensduur van het apparaat.
Iig, ik zou vooral gaan voor een router die stabiel is en een bereik heeft dat voldoende is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
WRT54GL.

Onderbouwing: klik

* ThinkPad heeft er zonet ook 1 besteld, als vervanger van SMC WCBR14G2-EU (k*tding liep hele tijd vast, steeds naar meterkast lopen stekker eruit/erin en daar gaan we weer)

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2009 23:50 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 23:49:
WRT54GL.

* ThinkPad heeft er zonet ook 1 besteld, als vervanger van SMC WCBR14G2-EU (k*tding liep hele tijd vast, steeds naar meterkast lopen stekker eruit/erin en daar gaan we weer)
Ik heb juist slechte ervaringen met deze. Pas toen ik er een alternatief firmware er op had gezet is het een perfect apparaat. (had om ook om deze reden gekocht)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• hemiparo
  • Niet online
Zie op iBood nu de Belkin Wireless N MIMO voor nog geen € 37,,, maar eens een nachtje over slapen.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Ik zou voor een Gbit router gaan. 100Mbit begint toch wel wat uit de tijd te raken en steeds meer apparatuur ondersteund Gbit, zoals je PS3. Heb nu een sitecom wl-308. Beetje overkill, maar het ding doet het prima itt de d-link dir 655 die ik eerst had. De WL-306 zal ook wel goed genoeg zijn, of anders de ZyXEL NBG-460N

Het is maar net wat je er mee doet. Een beetje forums browsen stelt andere eisen dan bitorrent. Belkin is rommel voor zover ik heb kunnen nagaan.

http://www.hardware.info/..._highend_80211n_routers/1

[ Voor 23% gewijzigd door Atomsk op 28-01-2009 00:55 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waar haal je dat vandaan?
Ik heb geen ervaring met hun routers maar als ik enkele reviews lees presteren deze toch best goed.
Misschien iets te duur.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• hemiparo
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 23:49:
WRT54GL.

Lijkt me niet verkeerd nee, alleen zie ik nu in het PS3 topic:
PWM schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:59:
[...]

Ik weet niet wat jouw problemen waren, maar de WRT54G is niet compatible met Ziggo (heb er hier ook nog 1 onder het stof staan), waardoor de connectie steeds word verbroken.
Het lijkt me vreemd dat dit problemen zou moeten geven met Ziggo en kan natuurrlijk incidenteel zijn. Anderen deze problemen ook?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
The Dolf schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 02:29:
[...]

Waar haal je dat vandaan?
Ik heb geen ervaring met hun routers maar als ik enkele reviews lees presteren deze toch best goed.
Misschien iets te duur.
Ik heb het dan vooral over de N1 Vision router van Belkin. Die heeft een leuk display e.d., maar de prestaties schijnen tegen te vallen. Dat model dat nu op iBood staat, geen idee, maar Belkin wordt er van verdacht nogal actief te zijn in het plaatsen van nep userreviews overal, die natuurlijk 100% positief zijn.

_██_
(ಠ_ృ)

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:54

KoffieNT

banaan

Even een tip zomaar: Ik was ook op zoek naar een nieuwe router. Ik heb flink wat routers vergeleken de laatste week, en had een budget van 50-100 euro.

Er waren 2 routers die er duidelijk bovenuit kwamen:

Linksys WRT160N
Netgear WNR834B

In 99% van de gevallen was de Netgear (soms een stuk) sneller, en waar hij dat niet was scheelde het maar weinig.

Ik heb vrijdag de Netgear besteld, en ga hem vanavond ophalen.

Op www.hardware.info staat een routertest, daar heb ik mijn informatie ook vandaan.

http://www.hardware.info/...gstest_19_80211n_routers/

edit: Ik heb nu de Netgear binnen, en ben er nu al ruim tevreden over. Installeren en setuppen ging heel makkelijk, settings zijn simpel te veranderen. Wireless kan ik nog niet testen omdat ik totaal niks aan wireless thuis heb :P, maar 'niet-draadloze' routers bestaan volgens mij niet meer.

Iig een echte aanrader :*)

[ Voor 21% gewijzigd door KoffieNT op 29-01-2009 09:10 ]

:D

Pagina: 1