[Hyper-V Server 2008] Nog geen USB support op VM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:17
Vorige week heb ik de gratis versie van server 2008 geinstalleerd en daar nu m'n Windows Homeserver in een VM geinstalleerd. M'n bedoeling was om zo in Hyper-V VM's een netwerk te gaan maken waarmee ik wat kan spelen met configuraties.
Nu gebruikte ik op m'n homeserver vaak een extere usb schijf om snel even spullen te backuppen, of mee te nemen ergens anders heen. Zojuist plug ik de schijf dus weer in, in m'n server in de hoop dat ik deze zou kunnen benaderen onder \\hyper-v\f$ of iets dergelijks. De schijf wordt wel herkend, want als ik onder Import Virtual Machine --> Browse doe, zie ik daar de f-schijf staan. Deze schijf is echter niet te benaderen vanaf een ander station. Vanaf m'n laptop krijg ik de melding dat de schijf niet bestaat en m'n homeserver kan de share ook niet vinden.
Ook had ik stiekum gehoopt dat ik iets 'aan' kon zetten dat in de VM wel USB-schijf support zou zijn, maar kan het zo 1-2-3 niet vinden.

Op Google vond ik wat oude posts met meldingen dat er weer geen USB-support zit in de virtualisatie van MS, maar dat vind ik een beetje raar klinken anno 2008. Op zich zul je vaak wel zonder deze support kunnen werken, maar het is in zo'n geval wel enorm handig dat je een externe schijf kunt benaderen, zeker ook met Homeserver z'n schijven-pool.

Nu vraag ik me af of iemand hier een oplossing voor m'n probleem heeft gevonden/bedacht. Op zich is het momenteel niet nodig om een externe schijf in de pool te stoppen, maar zou wel mooi zijn als die is te benaderen.

Kan zijn dat het dus inderdaad niet werkt en ook niet werkbaar is te krijgen. Zit er dan niets anders op dan over te gaan op VMWare? Dat gebruiken ze bij ons op het werk ook (en ik zelf ook op m'n ontwikkel laptop), maar aangezien ik van die goede verhalen had gehoord van Hyper-V (vooral de performance), leek me dat wel enorm interessant.
ESX is volgens mij een betaalde VMWare omgeving, is die net zo snel qua performance als Hyper-V (of beter). Ik ga er gemakshalve vanuit dat deze meer dan 4GB intern geheugen ondersteund. Mocht er dus niemand hier een work-around voor hebben gevonden, dan zal ik eens een trial van ESX moeten proberen denk ik, of de gratis VMWare Server, maar die kan niet meer dan 4GB aan volgens mij.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:25
ESXi is free download

http://www.vmware.com/products/esxi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46
ESXi is gewoon freeware en is een stuk sneller dan hyper-v. Ik zou je aanraden over te stappen, let wel op dat esxi minder hardware ondersteunt als W2K8 Hyper-v. esxi ondersteunt tot 256 GB geheugen dus 4+ gb is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54
MisterH75 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:36:
ESXi is gewoon freeware en is een stuk sneller dan hyper-v. Ik zou je aanraden over te stappen, let wel op dat esxi minder hardware ondersteunt als W2K8 Hyper-v. esxi ondersteunt tot 256 GB geheugen dus 4+ gb is geen probleem.
met ESXi heeft ie nog geen usb support :P

en Hyper-V 2.0 kan je in de beta al downloaden, die doet 1TB ram support en kan ook livemigration (wat je met ESXi alleen kan in de enterprise smaak ;) ) en je kan er een paar (32cores) in gebruiken en 256 gelijktijdige vm's.

Hyper-V Server 2008 R2 heb ik het over, niet over 2008 R2 met de hyper-v role, das een ander product alltogether.

http://blogs.technet.com/...D00_V-Server-2008-R2.aspx

performance :? esxi en hyper-v ontlopen elkaar niet zoveel kwa performance hoor. je moet niet vergeten dat Windows 2008 een 'enlightend' guest is welke zich aanpast als hij wordt gedraait onder Hyper-v, en dus sneller functioneerd als onder een andere hypervisor.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
De R2 versie van Hyper-V Server 2008 had ik inderdaad ook gevonden vanmiddag (Microsoft.com (beta)), maar dat is ook niet echt nuttig, omdat de R2 versie ook geen USB-support heeft.

Voor een ESX server zie ik op de KB van VMWare dat er wel third party tools zijn
Third party USB solutions are available, using IP, but they have not been tested by VMware and thus are also not supported.
Bron

Dan zal ik dus toch ook hier thuis een VMWare omgeving opzetten. Voldoet op zich ook prima en als het niets extra's kost is het ook niet erg.

Die 1TB aan intern geheugen limiet in R2 is wel leuk in theorie, maar daar zal m'n (huidige) thuisserver toch niet aan komen. Moederbord ondersteund 'maar' 16GB, dus de oude limiet was ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
3rd party is idd een stukje hardware

http://www.digi.com/pdf/wp_ESXServer_AnywhereUSB.pdf

werkt ook op andere platformen hoor.

heb je al gekeken of je hardware wel met esxi werkt :? je kan namelijk niet zelf drivers installeren en hij is erg kieskeurig kwa hardware wat wel en niet werkt (itt windows)

[ Voor 40% gewijzigd door Zwelgje op 26-01-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Denk dat de hardware best een beperking zou kunnen zijn. Ik zie in de lijst voornamelijk echte server hardware staan en dat heb ik niet thuis staan. Ik zal het wel even proberen of het werkt en anders op zoek naar alternatief. Op zich werkt VMWare Server ook goed, alleen heeft dat weer een 'zwaar' OS nodig om op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:21

tim427

Turbulence!

De oplossig van USB in je ESXi servertje: dat is USB over IP... Zoals een willekeurig printerservertje dat doet met scanner ondersteuning...

Das gewoon een bagger oplossing, omdat dit in theorie op allas hoort te werken en ene dikke latency crëeerd.

Hyper-V ben ik zelf helemaal weg van, draait super stabiel en snel! Enigste nadeel is de USB support idd..

Maar dat heeft ESX-i ook niet....

VMware, tja das gewoon toch wel wat anders dan Hypervisors...

Eventjes een vraagje van mijn kant:

MS heeft toch XEN overgekocht of iets dergelijks? Hyper-V werkt toch met XEN sources achtige systeem?
Dan zal er toch wel heel snel een versie komen mét usb lijkt mij...

Een andere vraag die niet beantwoord wordt in het grote virtualistatie ervaingen topic:
tim427 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:36:
Ik en nog een aantal mensen zouden graag het volgende willen:
Een Hypervisor (hoogst waarschijnlijk moet dit XEN worden). Deze XEN Dom0 start gewoon heel ligt op. Geen overbodige extra's dus.

Vervolgens worden er Windows Server 2008 DomU's geïnstalleerd...

Ik hoor je nu al denken: Waarom moet dat met XEN? en niet gewoon met Hyper-V of Hyper-V server...

Het gaat om het volgende; om TV te kunnen kijken met Media Centers (Bijv. XBOX360) heb je in het netwerk een Windows Vista nodig met Media Center + TV Tuner kaart(en)...

Het probleem is dat er geen enkele Virtualisatie programma de TV Tuner kaarten DIRECT kan koppelen aan de VM's...

Alleen met XEN heb ik iets gevonden: http://blog.rootserverexp...passthrough-bei-xen-32rc/

PCI Passthrough..... Op de plaatjes ziet men ook PCI-e support staan.

Afbeeldingslocatie: http://images.mattiasschlenker.de/blog.rootserverexperiment.de/20071231_kernel-dom0.pngAfbeeldingslocatie: http://images.mattiasschlenker.de/blog.rootserverexperiment.de/20071231_kernel-domU.png
Mijn vraag is: Is dit mogelijk? Met kijk op XEN die inmiddels overgenomen is door Citrix... De laatste versie van XEN = 3.3, dit is een doorborduursel op 3.0 die ergens in 2007 gereleased is.

De kernel patches zijn voor versie 2.6.18 terwijl kernel versie 2.6.27 al standaard is.

Echt duidelijke howto's zijn er niet hoe men XEN installeer op Ubuntu Server 8.10 of Debian Etch...

Ook het doorsluizen van TV kaarten gaat niet altijd vlekeloos...

Iemand ervaring met XEN? Hoe geïnstalleerd? PCI Passthroug gebruikt? Ervaring? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
VMware server 2.0 had wel usb support voor zover ik weet HyperV niet.
Het is geen hypervisor maar ja het is iets.

Wat gebeurd er als je hem shared en niet een administrative share ?
Kan je hem dan wel bereiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
Wellicht niet de juiste reply maar wel nuttig:

www.virtualbox.org

Heeft o.a. USB ondersteuning, vt/x etc..

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

utbone schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 16:04:
Wellicht niet de juiste reply maar wel nuttig:

www.virtualbox.org

Heeft o.a. USB ondersteuning, vt/x etc..
Bedankt voor het mee denken... Ecther gaat het hier om hypervisors..

Er zijn tal van virtual machine emulators... http://en.wikipedia.org/w...platform_virtual_machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
tim427 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor het mee denken... Ecther gaat het hier om hypervisors..

Er zijn tal van virtual machine emulators... http://en.wikipedia.org/w...platform_virtual_machines
virtualbox is een type 2 hypervisor :?

esx,hyper-v,xen= type 1

Wikipedia: Hypervisor

[ Voor 5% gewijzigd door Zwelgje op 27-01-2009 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
LuckyY schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:55:
VMware server 2.0 had wel usb support voor zover ik weet HyperV niet.
Het is geen hypervisor maar ja het is iets.

Wat gebeurd er als je hem shared en niet een administrative share ?
Kan je hem dan wel bereiken ?
.......Hoe simpel kan het zijn.
De hidden share werkt waarschijnlijk niet omdat het geen systeem drive is, maar een externe die later is aangesloten.
Nu heb ik in de command prompt het volgende uitgevoerd
code:
1
net share F=f:\

en nu is de schijf gewoon te benaderen.
Uiteraard wel een beetje een work-around, maar het werkt goed voor het probleem dat ik had.
Scheelt weer een expirimentele ESX installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Powershell schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 19:14:
[...]

virtualbox is een type 2 hypervisor :?

esx,hyper-v,xen= type 1

Wikipedia: Hypervisor
toch vind ik dat een groot verschil. en daar doel ik dan ook op ;)

Fijn dat het gelukt is om toch (via omweg) je usb hdd te benaderen...

met een opslag plaats sharen kan dit makkelijk...

maar mijn eerder genoemde quote laat een iets gecompliceerderde probleem zien :9

zie hier mogelijkheden voor?

waarom zijn er nou geen hypervisors die hardware kan dedicate-en aan een vm? (op een netwerk kaart na).. lijkt mij toch een handige toevoeging.. bijv een video capature card (bewakings cameras) te connecten aan een vm... of nog moooier: een dedicated videokaart koppelen aan een vm, zodat (als nodig) het mogelijk is een hardware versnellerb te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
ESXi kan netjes scsi tape passthrough hoor, tapedrive in de host kan je in de guest gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 27-01-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Powershell schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 21:10:
ESXi kan netjes scsi tape passthrough hoor, tapedrive in de host kan je in de guest gebruiken.
scsi tape....

maar das dus beperkt.... je kunt voor de rest niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
tim427 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 21:52:
[...]

scsi tape....

maar das dus beperkt.... je kunt voor de rest niks..
jij vroeg om hardware om in een vm te gebruiken :? ik beantwoord de vraag

we hebben het over een profi omgeving niet om een hobbybob oplossing voor thuis. er is blijkbaar geen vraag naar in de markt om dit aan te passen anders hadden ze dat wel gedaa niewaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Powershell schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 22:31:
[...]
waarom zijn er nou geen hypervisors die hardware kan dedicate-en aan een vm? (op een netwerk kaart na).. lijkt mij toch een handige toevoeging.. bijv een video capature card (bewakings cameras) te connecten aan een vm... of nog moooier: een dedicated videokaart koppelen aan een vm, zodat (als nodig) het mogelijk is een hardware versnellerb te gebruiken..
Men zou dan op scholen (die dus geen linux draaien maar windows) meerdere schermen aan 1 pc kunnen hangen als het volgende mogelijk is:

Hardware > Hypervisor > Videokaart 1 > Monitor 1
> Videokaart 2 > Monitor 2
> USB > Toetsenbord/Muis 1
> USB > Toetsenbord/Muis 2

En dan twee keer windows draaien..

Dit zou bijv. veel schelen in de kosten qua hardware, energie en ruimte.

Of men heeft in een klein bedrijfje een hypervisor als server, met daarin meerdere VM's.... Waaronder 1 VM voor de bewaking's opname... Ik noem maar wat. Dan zou het toch handig zijn om capature kaarten te koppelen...

Of in dat zelfde bedrijfje die een Asterisk server wilt draaien... Dan moet je toch op de een of andere manier je ISDN kaart beschikbaar hebben in je VM....

Dit zijn maar kleine voorbeeldjes... Kan men vrolijk zeggen, moet je maar een echte server voor neer zetten... Maar zeker in deze tijd vind ik dat VM's steeds belangrijker worden: Ze zijn makkelijk te backupen, (vaak) Uitwisselbaar naar een andere server (live migration), daardoor kan eventueele down time beperkt worden... Ook is een cluster makkelijker te realiseren enz....

Of om wat voor reden dan ook dat je echte hardware versnelling (video) nodig hebt op je VM, zodat je dit kan doorlussen naar een echte kaart...

Ik vind het persoonlijk erg jammer dan Hyper-V niet eens de optie heeft om dit met USB te kunnen....

Als ik kijk naar o.a. de volgende plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://images.mattiasschlenker.de/blog.rootserverexperiment.de/20071231_kernel-dom0.png
Afbeeldingslocatie: http://images.mattiasschlenker.de/blog.rootserverexperiment.de/20071231_kernel-domU.png

Dan zie je dat dit wel mogelijk is... Echter is XEN al een tijdje dood qua ontwikkeling (XEN-kernel patches)...En niet out-of-the-box beschikbaar...

Iets wat Hyper-V en ESX-i echt een voordeel is...

Zoals ik mijn probleem in mijn vorige quote schets is inderdaad een thuis hobby projectje... Maar daarom nog niet meteen on-interessant!

offtopic:
Powershell: soms kom ik misschien wat bot over, maar dat ben ik zeker niet ;) Geloof me... Het is best lastig om jezelf uit te drukken middels tekst

Ow jah, uiteraard zouden fabrikanten het al lang hebben geimplementeerd... Uiteraard... maar er blijkt toch best wel vraag naar: http://www.proxmox.com/forum/showthread.php?t=970

[ Voor 6% gewijzigd door tim427 op 27-01-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
tim427 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 22:49:
[...]

offtopic:
Powershell: soms kom ik misschien wat bot over, maar dat ben ik zeker niet ;) Geloof me... Het is best lastig om jezelf uit te drukken middels tekst
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Iemand een idee of er een hypervisor het bovengenoemde kan? PCI Passthrough?
En of MS nog plannen heeft voor onderandere USB passthourgh?

[ Voor 28% gewijzigd door tim427 op 28-01-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drexciya
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2019
tim427 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:26:
Iemand een idee of er een hypervisor het bovengenoemde kan? PCI Passthrough?
En of MS nog plannen heeft voor onderandere USB passthourgh?
Het hele idee van virtualisatie is juist om de VM los te koppelen van de hardware. En dit is technologie voor datacenters. Denk je echt dat daar USB support bijhoort?

De toepassing van zoiets als USB Anywhere is voor bijvoorbeeld dongles die voor applicaties in VMs noodzakelijk zijn. Maar voor storage doeleinden ga je dit zeker niet gebruiken.
Pagina: 1