Wet koop op afstand - particulier of bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:44
Ik heb laatst een telefoon op internet besteld, maar kwam, oen ik hem ontving, tot de conclusie dat het toch niet iets voor mij was (knopjes te dicht op elkaar). Ook was hij niet nieuw, zoals de verkoper gezegd had, maar dat is een bijzaak.

Nu zit ik met een probleem; val ik nou wel, of niet onder de Wet Koop op Afstand? Ik heb namelijk de telefoon onder mijn bedrijfsnaam besteld, en via de bedrijfsrekening betaald. Ik heb verder geen KvK/BTW-nummer e.d. afgegeven. Is dit nu wel (omdat de bedrijfsnaam boven het adres staat) of niet (geen kvk/btw opgegeven) een bedrijf-bedrijf aankoop?

Verwijderd

Nope, valt niet onder Wet Koop op Afstand

• maarud
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:14:
Nope, valt niet onder Wet Koop op Afstand
ok, dan weet ik genoeg :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jij bent goedgelovig zeg ;)

Maar na 1 minuutje googlen blijkt hij gelijk te hebben:
Alleen voor consumenten
De Wet koop op afstand is alleen van toepassing op consumenten. Dit is een belangrijk criterium. Het moet gaan om een overeenkomst tussen een particulier en een bedrijf.
Maar ja... als je geen kvk/btw nummer hebt gegeven valt er wellicht nog wat te ritselen. Niet heel netjes, maar een 2e hands telefoon als nieuw verkopen is ook niet netjes.

• maarud
Aikon schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:22:

[...]

Maar ja... als je geen kvk/btw nummer hebt gegeven valt er wellicht nog wat te ritselen. Niet heel netjes, maar een 2e hands telefoon als nieuw verkopen is ook niet netjes.
op de site van de verkoper, staat ook dat ik de telefoon zonder opgaaf van reden retour mag sturen (maar dat wil hij niet accepteren, want de telefoon is gebruikt). Maar hoe kan ik nou weten hoe hij werkt zonder hem te gebruiken 8)7

Verwijderd

Aikon schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:22:

[...]

Gezien de vraagstelling wist TS dit blijkbaar al, de wet Koop op Afstand is voor consumenten en niet voor bedrijven.

Heb je hem via een internetbedrijf gekocht of via een site zoals marktplaats?

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
De meeste webwinkels maakt het niet veel uit of je zakelijk of privé besteld hebt. Ze hebben toch al een proces voor retourzendingen en het is een kleine moeite om die service ook te verlenen aan zakelijke bestellingen.

• maarud
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:30:
[...]

Gezien de vraagstelling wist TS dit blijkbaar al, de wet Koop op Afstand is voor consumenten en niet voor bedrijven.

Heb je hem via een internetbedrijf gekocht of via een site zoals marktplaats?
via een internetbedrijf.
In hun AVstaat niks over bedrijven in, wel een stukje over het gebruik, maar goed, ik moest hem wel gebruiken om te kunnen testen, en hij is niet langer dan een paar uur aangeweest (laden lukte ook niet echt)...

[ Voor 55% gewijzigd door maarud op 27-01-2009 13:34 ]

Verwijderd

maarud schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:28:
[...]

op de site van de verkoper, staat ook dat ik de telefoon zonder opgaaf van reden retour mag sturen (maar dat wil hij niet accepteren, want de telefoon is gebruikt). Maar hoe kan ik nou weten hoe hij werkt zonder hem te gebruiken 8)7
Je hebt zichtrecht, dat betekend ook dat je het artikel mag uitpakken en mag gebruiken om te zien hoe alles werkt. Moet je maar eens nazoeken op een site zoals consuwijzer :)
Uiteraard kan hij dan altijd nog terug grijpen op je zakelijke ipv consument bestelling.

Verder: het product is deugelijk, alleen blijkbaar niet goed genoeg voor je (knopjes te dicht op elkaar) en dat is iets waar jij zelf voor verantwoordelijk bent (het is dus geen ondeugelijk product?). Dat hij niet nieuw is is gebaseerd op schade die al aanwezig was?

• maarud
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:40:
[...]

Je hebt zichtrecht, dat betekend ook dat je het artikel mag uitpakken en mag gebruiken om te zien hoe alles werkt. Moet je maar eens nazoeken op een site zoals consuwijzer :)
Uiteraard kan hij dan altijd nog terug grijpen op je zakelijke ipv consument bestelling.

Verder: het product is deugelijk, alleen blijkbaar niet goed genoeg voor je (knopjes te dicht op elkaar) en dat is iets waar jij zelf voor verantwoordelijk bent (het is dus geen ondeugelijk product?). Dat hij niet nieuw is is gebaseerd op schade die al aanwezig was?
Niet goed genoeg voor mij idd.

Over de nieuwigheid:
Ik vroeg hem of deze nieuw, tweedehands of refurbished was (de oude nokia's zijn meestal refurbished namelijk, en dat wil ik niet).

Hij antwoordde dat ze nieuw waren.

Ik krijg hem thuis, met een lader die niet officieel van Nokia lijkt (geen nokia-bandje (maar een raar zwart ding), een zwart chinees draadje), vinderafdrukken onder de cover en op de lens (binnenkant!) en enkele foto's in de afbeeldingenlijst, plus nog een applicatie die er standaard niet op zit. Ook zat er geen handleiding bij (maar wel de nokia-doos).

Hij was dus duidelijk niet nieuw...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54
offtopic:
SG->SF

Verwijderd

maarud schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:44:
Hij antwoordde dat ze nieuw waren.

Ik krijg hem thuis, met een lader die niet officieel van Nokia lijkt (geen nokia-bandje (maar een raar zwart ding), een zwart chinees draadje), vinderafdrukken onder de cover en op de lens (binnenkant!) en enkele foto's in de afbeeldingenlijst, plus nog een applicatie die er standaard niet op zit. Ook zat er geen handleiding bij (maar wel de nokia-doos).

Hij was dus duidelijk niet nieuw...
Dan heeft de verkoper zich niet aan de overeenkomst gehouden, is dat geen grond om de koop ongedaan te maken? (contractbreuk)

(al blijft de vraag natuurlijk wat 'nieuw' is. Misschien zijn de foto's in de fabriek gemaakt voor het testen, verklaart dat ook de vingerafdruk, is de batterij er opzettelijk ingedaan, etc. Al met al erg raar natuurlijk)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 20:24 ]

• maarud
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:23:
[...]

Dan heeft de verkoper zich niet aan de overeenkomst gehouden, is dat geen grond om de koop ongedaan te maken? (contractbreuk)

(al blijft de vraag natuurlijk wat 'nieuw' is. Misschien zijn de foto's in de fabriek gemaakt voor het testen, verklaart dat ook de vingerafdruk, is de batterij er opzettelijk ingedaan, etc. Al met al erg raar natuurlijk)
nee, dat kan niet. Het was geen fabrieksfoto. Er stond ook nog een applicatie op en geen handleiding e.d. Contractbreuk dus?
Pagina: 1