Digitale ontvanger op reciever

Pagina: 1
Acties:

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-10-2025
Hallo,

Ik zit met de volgende vraag, deze week ga ik over tot aankopen van een onkyo 606 reciever in comebinatie met harman kardon ht11 satteliet set. Nu wil het geval dat ik een digitale ontvanger heb van ziggo ( Alleen scart ) van Humax.

Nu heb ik begrepen dat wanneer je bijv de nieuwe humax ontvanger met hdmi op je reciever aansluit dat hij de nomale zenders upscaled, dit lijkt mij een enorme vooruitgang op de beeldkwaliteit. Is dit ook zo??
+ ik wil dan gelijk 1 die hd beeld ondersteund

Of werkt de huidige opstelling gewoon prima, dus dat ik hem gewoon scart laat naast de reciever.
Mis ik dan alleen de upscaling en kwaliteit van hdmi / hd en alles op 1 reciever. Of zijn er nog meer nadelen??

[ Voor 3% gewijzigd door V525 op 26-01-2009 16:43 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05
V525 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 16:40:
Hallo,

Ik zit met de volgende vraag, deze week ga ik over tot aankopen van een onkyo 606 reciever in comebinatie met harman kardon ht11 satteliet set. Nu wil het geval dat ik een digitale ontvanger heb van ziggo ( Alleen scart ) van Humax.

Nu heb ik begrepen dat wanneer je bijv de nieuwe humax ontvanger met hdmi op je reciever aansluit dat hij de nomale zenders upscaled, dit lijkt mij een enorme vooruitgang op de beeldkwaliteit. Is dit ook zo??
+ ik wil dan gelijk 1 die hd beeld ondersteund

Of werkt de huidige opstelling gewoon prima, dus dat ik hem gewoon scart laat naast de reciever.
Mis ik dan alleen de upscaling en kwaliteit van hdmi / hd en alles op 1 reciever. Of zijn er nog meer nadelen??
Mijn ervaring met de gewone DTV decoder (in mijn geval ook een humax) is het upscalen naar bv 720P zeker aan te bevelen.
In mijn geval liet ik met Denon 3808 het upscalen regelen. Toen ik me decoder rechtstreeks op me tv had was de kwaliteit niet super beter dan het analoge maar dat komt ook omdat ik analoog al zo strak had als het maar kon (scheelt dat je makkelijk aan spullen kunt komen ;) ).
Maar toen ik het via me Denon liet lopen was het wel een behoorlijk verschil. De kleine digitale ruis (blokjes effect) die je soms tegen komt was via me Denon niet meer te zien.
Ik heb het upscalen naar 1080P nooit geprobeerd omdat me tv dat niet aan kan,

Voor het scart probleem... Haal een scart plug welke aan de achterkant gewoon cinch (tulp) aansluitingen heeft zodat je gewoon Rood, Geel, Wit kunt aansluiten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• V525
bedankt voorje reactie, dus wat jij aanraad is om mijn bestaande humax te behouden en deze via scart ( tulpjes blokje ) gewoon inplaats van hdmi kastje op mijn reciever aan te sluiten....

Heb ik dan wel upscaling?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Uit je specs: "the TX-SR606 can upscale all analog video signals to 1080i, regardless of the connection, for output via HDMI."

• V525
kaajee schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:15:
Uit je specs: "the TX-SR606 can upscale all analog video signals to 1080i, regardless of the connection, for output via HDMI."
Dat is veelbelovend,alleen praten ze hier over analoge input, het signaal is dus digitaal. Maar neem dan aan dat aneloge input in brede zin is, dus het digitale signaal zal ook via scart gewoon geupscaled worden met dank aan de onkyo 606?

Wat is dan het wezelijke verschil als het digitale kastje met hdmi verbonden is met de reciever, een nog iets betere beeldkwaliteit omdat het kanaal echt digitaal blijft? en is dit voordeel echt weer 160€ waard ( Zie jetussen scart en hdmi in deze opstelling veel verschil )

• kaajee
eh.....het signaal is zo analoog als het maar zijn kan! Zodra het uit je/een SCART uitgang komt is het analoog hoor!

En het grote voordeel van (ook) HDMI op je decoder is dat in dat geval wel alles 'echt' digitaal blijft.
Dus een digitaal signaal (door de coax kabel) wordt digitaal verwerkt (door je decoder) om vervolgens digitaal doorgegeven te worden middels HDMI om dan op een digitaal scherm weer gegeven te worden. Alles digitaal dus.

Jouw situatie: digitaal signaal wordt door de Humax naar analoog geconverteerd om via scart (analoog) naar je Onkyo te gaan die het vervolgens weer digitaliseert. Zie je het verschil?

Wat voor 'SCART' signaal ga je uit die Humax doorgeven eigenlijk? Kan die Onkyo RGB aan? Anders toch minstens s-video nemen........

Dus een decoder mét digitale (HDMI) uitgang is icm met digitale tv altijd aan te raden!

Sterker nog: ik vind het belachelijk dat er digitale tv decoders zónder digitale (HDMI) uitgangen verkocht zijn en nog steeds worden. Wat nou digitale tv........

• V525
kijk, dit wist ik dus niet. Wat is dan nog het voordeel van een digitale kastje met scart. ( ik zie wel kwaliteit verschil ) maar begrijp dat het signaal gewoon aneloog b lijft, waat zit het verschil in dan.

En volgensmij ondersteund de onkyo 606 gewoon rgb denk dat ik dit voorlopig ook nog wel blijf gebruiken tot er weer genoeg geld is:)

Verwijderd

Voor het geluid kan je de humax optisch aansluiten.

• kaajee
V525 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:12:
kijk, dit wist ik dus niet. Wat is dan nog het voordeel van een digitale kastje met scart. ( ik zie wel kwaliteit verschil ) maar begrijp dat het signaal gewoon aneloog b lijft, waat zit het verschil in dan.

En volgensmij ondersteund de onkyo 606 gewoon rgb denk dat ik dit voorlopig ook nog wel blijf gebruiken tot er weer genoeg geld is:)
Nou zo als ik al zei,, eigenlijk is het te zot voor woorden dat de kabelaars ons eerst opgescheepot hebben met een kastje voor digitale tv met alleen analoge uitgangen. Overigens is iha de RGB-SCART die hieruit komt uiterst accpetabel hoor. Er komt natuurlijk wel een zuiver digitaal signaal middels de coax kabel binnen.
Maar hoezo je vraag: "waar zit het verschil dan?"

En ik denk niet dat je Onkyo RGB ondersteund, zo te zien heeft ie voor video HDMI, s-video en composiet ingangen, geen RGB.

• V525
kaajee schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:09:
[...]

Nou zo als ik al zei,, eigenlijk is het te zot voor woorden dat de kabelaars ons eerst opgescheepot hebben met een kastje voor digitale tv met alleen analoge uitgangen. Overigens is iha de RGB-SCART die hieruit komt uiterst accpetabel hoor. Er komt natuurlijk wel een zuiver digitaal signaal middels de coax kabel binnen.
Maar hoezo je vraag: "waar zit het verschil dan?"

En ik denk niet dat je Onkyo RGB ondersteund, zo te zien heeft ie voor video HDMI, s-video en composiet ingangen, geen RGB.
RGB ondersteund ie ook, had even bij de specs gekeken, dus dat scheelt dan alweer
Video aansluiting(en)
HDMI, composiet, RGB (component), S-Video

Met mijn vraag waar zit het verschil doelde ik op het feit dat je een digitale kastje hebt om het signaal digitaal te houden, maar dat is dus niet helemaal met scart...

Maar goed mijn vragen zijn beantwoord, voorlopig na de aankopen reciever ( onkyo 606 ) en sataliet systeem ( herman kardon ht11 ) blijf ik het digitale kastje via scart aan men reciever houden. Mocht er de volgende maand weer geld zijn dan kijken we weer verder :)

[ Voor 14% gewijzigd door V525 op 28-01-2009 14:34 ]

• kaajee
RGB wat uit je SCART komt hoeft niet hetzelfde te zijn als component.........
En hoe ga je die SCART verbinden met je receiver? Want je Onkyo heeft volgens mij geen SCART-INgang

• V525
kaajee schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:39:
RGB wat uit je SCART komt hoeft niet hetzelfde te zijn als component.........
En hoe ga je die SCART verbinden met je receiver? Want je Onkyo heeft volgens mij geen SCART-INgang
Wat ik heb begrepen is dat je met een opzet stukje van scart naar tulpjes het gebeuren kan aansluiten op je reciever

• kaajee
Aha, ok dat kan wellicht. Als je Onkyo inderdaad dit RGB signaal accepteert om z'n component ingang. Ben benieuwd, laat je het nog even weten hier?

Deze kabel zou dan ook moeten kunnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/18041.jpg

Maar zoals je daar ook kunt lezen:
Let op: Het apparaat met de SCART aansluiting moet wel een Component signaal op de SCART aansluiting aan kunnen. Dit is lang niet altijd het geval. Raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing van het betreffende apparaat.
Of wellicht in jou geval andersom: het het apparaat met component INgang (Onkyo) moet wel een 'SCART-RGB" signaal kunnen ontvangen op de component ingang

[ Voor 11% gewijzigd door kaajee op 28-01-2009 16:42 ]

• V525
Wellicht een wat rare vraag:

Ik heb dus nu een onkyo 606 + harman kardon ht 11 set aangeschaft via internet.
Nu ga ik dus de playstation3 als blue ray/game/cd/dvd speler gebruiken...

Nu is de vraag of het mogelijk is om gelijktijdig een muziek cdtje met bovenstaande opstelling te beluisteren en gewoon tv te kijken ( Uiteraard zonder geluid )?

Want je kan natuurlijk maar 1 doorvoor apparaat aanzetten op de reciever die deze vervolgens netjes doorgeeft aan de tv. Dan krijg ik dus een muziek afspeel prog te zien van de playstation, maar waarneer ik dan tv wil kijken moet ik aangeven op de reciever dat ie een ander signaal ( Bijv andere hdmi of compenent, afhankelijk hoe het tv signaal nar buiten gaat scart of hdmi ) met het resultaat dat het geluid van de muziek cd weg valt.

Als mijn theorie dus klopt is het nooit mogelijk om gelijktijdig een muziek cd te beluisteren en tv te kijken..

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
V525 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 18:54:
Als mijn theorie dus klopt is het nooit mogelijk om gelijktijdig een muziek cd te beluisteren en tv te kijken..
Ik heb de 606 ook en het is mij PER ONGELUK gelukt om SAT te selecteren voor het beeld en tape voor geluid. GEEN IDEE hoe ik dat nu weer heb geflikt maar ik moet het nog eens uitzoeken want ik wil hetzelfde ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:51
V525 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 18:54:
Wellicht een wat rare vraag:

Ik heb dus nu een onkyo 606 + harman kardon ht 11 set aangeschaft via internet.
Nu ga ik dus de playstation3 als blue ray/game/cd/dvd speler gebruiken...

Nu is de vraag of het mogelijk is om gelijktijdig een muziek cdtje met bovenstaande opstelling te beluisteren en gewoon tv te kijken ( Uiteraard zonder geluid )?

Want je kan natuurlijk maar 1 doorvoor apparaat aanzetten op de reciever die deze vervolgens netjes doorgeeft aan de tv. Dan krijg ik dus een muziek afspeel prog te zien van de playstation, maar waarneer ik dan tv wil kijken moet ik aangeven op de reciever dat ie een ander signaal ( Bijv andere hdmi of compenent, afhankelijk hoe het tv signaal nar buiten gaat scart of hdmi ) met het resultaat dat het geluid van de muziek cd weg valt.

Volgens mij gaat dit niet werken als je je digi ontvanger via HDMI op je 606 hebt aangesloten, en je PS3 ook.
Net wat je zegt, de 606 kan maar 1 HMDI ingang doorlussen naar je TV.
Wel is dan de mogelijkheid om 1 van de 2 (PS3 of Digi) direct op je TV aan te sluiten. en deze dan met sp-dif aan je 606 te koppelen. Dan gaat het wel werken

• V525
Ja inderdaad enigste optie zou dan zijn om men digitale kastje ( Overigens bij mij helaas nog scart ) rechtstreeks te houden op men tv. Maar dan zit je wel weer met een extra afstandsbediening en het is zonde van de functionaliteit van de onkyo.

Denk dat meer mensen tegen hetzelfde aan lopen, je kan zon set dus nooit meer gebruiken om ( als je de set ook voor muziek gebruikt ) tegelijk muziek te luisteren en tv kijken..... Is toch wel een groot nadeel voor mij

Edit: Toch nog een allerlaatste vraar m.b.t lyp sinc...

Ik weet nu dat wil je hier geen last van hebben je tv en reciver minimaal hdmi 1.3 moet zijn.
nu heb ik een sony klv-s40a10e, deze tv is alweer verouderd en ik kan wel aannemen dat hier geen hdmi 1.3 opzit. Dit wil dus zeggen dat ik last ga krijgen van lip sync.....

Nu heeft de onkyo 606 maar een max delay van 100ms. Gaat dit dan alsnog niet voor problemen zorgen?

[ Voor 31% gewijzigd door V525 op 01-02-2009 15:36 ]

• V525
Denk dat meer mensen tegen hetzelfde aan lopen, je kan zon set dus nooit meer gebruiken om ( als je de set ook voor muziek gebruikt ) tegelijk muziek te luisteren en tv kijken..... Is toch wel een groot nadeel voor mij

Iemand met een oplssing???

• kaajee
Wellicht kan het wel in die Onkyo, hij heeft zoveel instellingen, om bijv. versch. ingangen met uitgangen te combineren/in te stellen. Anders even Onkyo bellen.
Overigens denk ik niet dat er veel meer mensen zijn die dit willen. Ik kijk tv omdat ik dan tv wil kijken en dus ook het geluid van de tv wil horen. Als ik muziek wil luisteren, luister ik naar muziek. Daar wil ik dan geen tv beeld bij zien wat er helemaal niet bij hoort.

En wat je anders wellicht ook nog kunt overwegen om in het geval je het tegelijkertijd wilt doen (tv kijken en naar geheel andere muziek wilt luisteren) voor die gevallen wel de decoder rechtstreeks op je scherm aan te sluiten. Dus je legt 2 lijntjes van je decoder; één HDMI naar de receiver en 1 middels SCART-RGB rechtstreeks naar je tv. In de muziek/tv combi gebruik ja dan die laatste SCART optie. Ok, je hebt dan niet de optimale beeld kwaliteit/verbinding, maar je kunt wel tv kijken en muziek luisteren tegelijk.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 13:25
Ik heb zelf dat de 606 het beeld een beetje vervormt als ik upscaling naar 720p laat doen, lijkt wel alsof het signaal wordt gerescaled naar 16:8 of zoiets. Aan de onderkant van bovenkant komen dan balken van ongeveer 2 cm, gewoon op passthrough zetten geeft wel gewoon volledig beeld.

• V525
Weet iemand of het gemakkelijk is om je ipod aan de onkyo 606 te sluiten?

• kaajee
Via line-out en line-in is het een fluitje van een cent. Maar dat geldt voor iedere versterker/receiver

• V525
kaajee schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:56:
Via line-out en line-in is het een fluitje van een cent. Maar dat geldt voor iedere versterker/receiver
Compatible with RI (Remote Interactive) Dock for the iPod bedoelde meer dit

• kaajee
V525 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 18:14:
[...]

Compatible with RI (Remote Interactive) Dock for the iPod bedoelde meer dit
Kabeltjes (voor audio eb evt. video) aansluiten, iPod insteken en klaar is kees:
Afbeeldingslocatie: http://tbn0.google.com/images?q=tbn:MwHcNlT7nZUnWM:http://ecx.images-amazon.com/images/I/3108QANEPXL._SL500_AA280_.jpg

• V525
Inderdaad die bedoelde ik ja, staat er netjes bij dan :)
Moet ik alleen nog weer zon idock halen, nog meer geld kwijt

[ Voor 35% gewijzigd door V525 op 03-02-2009 10:05 ]

• kaajee
Ja he he.......en anders line-out line-in, da's alleen een kabeltje...........

• V525
Eindelijk is het zover men 606 en harman kardon hts11 staan klaar!! Samen voor een mooi bedrag van 720€
Het is wel een beest die reciever qua grootte, past gelukkig net in men kastje en warmte kan ook nog net weg.

Het enige nadeeltje was dat de verkoper mijn nog een hdmi kabel van 70€ wilde aansmeren. Ben toch maar voor een kabel gegaan van 29€, ondanks dat de verkoper mij vertelde dat er wel degelijk beeld kwaliteit is verschil was. ( Op zich een leuk marketing trucje op het ene model staat full hd en op het goedkopere model staat niks over hd tv, dit gebruikte de verkoper dan ook o.a. als argument ) Kabel is wel hdmi 1.3. Gelukkig weet ik beter en neem ik genoegen met een alsnog te dure hdmi kabel van 29 lol.

Ik had namelijk begrepen naar veel uitzoek werk o.a. via got dat bij hdmi er weinig tot geen verschil in beeld zal optreden mits de verhoudingen maar kloppen ( o.a lengte kabel )

Ook probeerde de verkoper mij de jawel media markt mij een optische kabel aan te smeren, toen ik begon over audio over hdmi begon hij diep na te denken en bracht vervolgens zijn eigen aanraden in twijfel. Na enige denktijd dacht meneer toch maar dat het beter was als ik optisch naast hdmi gebruikte

Gelukkig wist ik ook hier beter en weet ik dat in mijn combinatie alleen hdmi voor audio en beeld het beste volstaat. Ik constateer ook in een hoop andere winkels dat er verkopers zijn met hun eigen meningen en kennis. Deze verkopen hun kennis grotendeels verkeerd door aan de onwetende consument. Daarom is het echt aan te raden om voor je zelf ( Heb ik ook gedaan ) goed onderzoek te doen zodat je weet wat je te wachten staat en daardoor hopelijk de juiste beslissingen te nemen...

[ Voor 6% gewijzigd door V525 op 05-03-2009 10:30 ]

• V525
Voor mensen die interesse hebben in een goedkope onkyo 606 zie hier voor 377€:

http://www.digitalstreet....info.php?products_id=8389

Staat alleen niet bij of het een UK model betreft, maar deze is zelfs nog 2 € goedkoper dan ik hem had en ik heb wel een UK versie, maar goed dat verschil merk je toch niet.
Pagina: 1