To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Nederlands is makkelijker als je denkt
The devil is in the details.
Overigens zal die 70% regel alleen over de ziekdagen gaan, en niet over je hele salaris.
Maar zoals gezegd, vraag na bij HR (of P&O, hoe ze dat ook noemen bij jou), of check je CAO eens?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik had vanochtend al met HRM gesproken over mijn afwezigheid. En ik heb nog een aantal vrije dagen meegenomen van het voorgaande jaar. En deze zou ik wel willen gebruiken hiervoor.
Mijn voordelen:
- Geen 30% mindering in dagloon
- Nog in de running voor de volle 100% van de aanwezigheidspremie
Nadeel:
- 1 vakantiedag minder.
[ Voor 0% gewijzigd door Spiral op 26-01-2009 16:21 . Reden: Lolhozer wijzend op 30% minder ipv 70% ]
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Ik zou je HRM dus vragen of zij die 70%-regel ook echt toepassen voordat je vrije dagen op gaat nemen hiervoor
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Je krijgt 70% van je loon, dus 30% minder voor die dag, klinkt al een stuk beter dan 70% mindering.Spiral schreef op maandag 26 januari 2009 @ 16:10:
- Geen 70% mindering in dagloon
Waarom? Omdat het kan!!
Je hebt helemaal gelijk!! Ik wist dat ook wel alleen schrijf het constant verkeerd op!Lolhozer schreef op maandag 26 januari 2009 @ 16:14:
[...]
Je krijgt 70% van je loon, dus 30% minder voor die dag, klinkt al een stuk beter dan 70% mindering.
Wat veel werkgevers wel doen, zeker niet alleen uitzendbureau's, is hun wettelijk recht gebruiken op het instellen van wachtdagen. Dan is bijv. de eerste dag of de eerste 2 dagen voor eigen rekening van werknemer, om daarmee 'snipperdagjesgedrag' cq. 'baaldagen' niet zozeer te ontmoedigen als wel voor eigen rekening te laten zijn. Veel werkgevers die wachtdagen hanteren betalen vervolgens wel enige tijd 100% door zodat je niet de sjaak bent als je serieus ziek bent.
Verwijderd
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Mwah als je daarop je werkgever af gaat keurenVerwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:32:
Ik zie wel dat ik een heel sociale ex-werkgever had die een wachtdag had en daarna 70%Ben niet voor niks weggegaan denk ik dan maar
Verwijderd
True, maar we hebben het hier alleen over de ziektedagen en -betaling, niet over het complete pakket van arbeidsvoorwaarden. Ik neem aan dat je snapt dat ik niet alleen voor het niet doorbetalen van eerste ziektedag van werkgever switchcurry684 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:47:
[...]
Mwah als je daarop je werkgever af gaat keurenDat zou ik toch eerder zoeken in pensioenvoorzieningen, salaris en ander secundair.
In veel CAO's is afgesproken dat tijdens het eerste ziektejaar 100% wordt betaald en tijdens het 2e ziektejaar 70%. Zo kom je op gemiddeld 85% voor een werknemer die de maximale ziekteperiode gebruikt (om daarna in de WIA te verdwijnen).
Maar andere regelingen zoals 85/85% zijn ook toegestaan. Misschien zijn er zelfs werkgevers die het omdraaien en in het eerste jaar 70% betalen en daarna 100%.
Die 85% is niet verplicht:t_captain schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:31:
Wettelijk gezien moet een werkgever tenminste 70% van het brutoloon betalen bij ziekte, en gemiddeld 85% over de maximale ziekteperiode van twee jaar.
....tenzij jij een betere bron hebtLoondoorbetaling tijdens ziekte
Sinds 1 januari 2004 moet de werkgever het loon van de zieke werknemer gedurende 104 weken doorbetalen. De zieke werknemer heeft gedurende de eerste 52 weken ten minste recht op 70 procent van zijn loon. Als dit bedrag lager is dan het minimumloon, moet de werkgever het minimumloon betalen.
Op grond van de wet is de werkgever niet verplicht de werknemer meer dan 70 procent van het maximumdagloon per dag te betalen. Veel cao's kennen echter een verplichte aanvulling tot 100 procent van het loon. Ook bij veel bedrijven zonder cao is dit de praktijk.
Tweede jaar
Tijdens de tweede periode van 52 weken (dus van week 53 tot en met week 104) is de werkgever verplicht de werknemer 70 procent van zijn laatstverdiende loon te betalen, maar zonder dat dit ten minste het minimumloon moet zijn.
Het is de wens van de regering dat de werkgevers gedurende de tweede 52 weken geen aanvulling meer betalen boven op de 70 procent, of in ieder geval dat gedurende de 104 ziekteweken in totaal niet meer dan 170 procent wordt doorbetaald, maar het is onduidelijk of dit ook de reguliere praktijk is.
In ieder geval is de wens van de regering niet in wetgeving omgezet.
Ik denk dat ik je gelijk ga geven, die 170% (=2x 85% gemiddeld) is blijkbaar common practice i.p.v. een wettelijk kader.curry684 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 12:26:
[...]
Die 85% is niet verplicht:
[...]
....tenzij jij een betere bron hebt
Deze zaken worden doorgaans per CAO geregeld, vandaar dat er vaak wel aanvulling van 70% tot een hoger percentage is vastgelegd.
Lees die quote van mij - het is de intentie dat er max 170% aan jaarsalaris over 2 jaar betaald wordt. Dit is geen wet.Speedy55 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:06:
Je mag maximaal maar 85 % over 2 jaren doorbetalen, hoe je dat als werkgever invult is niet van belang, tenzij de cao dat anders voorschrijft offcourse. Ik heb bepaalde cao's gezien waarin het eerste jaar 90 wordt gedaan en tweede jaar 80.