Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Vandaag weer Philips, Corus, Hunter Douglas.. Samen wederom goed voor meer dan 10.000 arbeidsplaatsen. Er lijkt geen einde aan te komen, aan de maatregelen die bedrijven nemen om de Crisis te bestrijden.

Om er toch een beeld bij te krijgen wat er nu alles bij elkaar gebeurt leek het me wel aardig een verzamel topic te starten waar we bijhouden hoeveel mensen er nou geraakt worden door deze crisis. (in NL)

Format
Datum:
Bedrijfsnaam:
Maatregel:
Betrokken Arbeidsplaatsen:
Bron:

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is het niet zo simpel als 'Er worden X mensen ontslagen door de crisis'.

Het lijkt me ook dat bedrijven bepaalde afslank- of reorganisatieplannen nu eindelijk door kunnen drukken zonder teveel 'gezeur' van de werknemers en de bonden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Datum: 26-01-2009
Bedrijfsnaam: Philips
Maatregel: Reorganisaties
Betrokken Arbeidsplaatsen: 6.000
Bron: DFT.nl

Bedrijfsnaam: Corus Wereldwijd
Maatregel: Verloop en Omscholing
Betrokken Arbeidsplaatsen: 3.500

Bedrijfsnaam: Corus IJmuiden
Maatregel: Verloop en Omscholing
Betrokken Arbeidsplaatsen: 800

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
@TS: geef per DM even een topictitel door zonder tags

Daarnaast zijn de reductiecijfers van Philips wereldwijd.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hier staat een hele lijst: http://www.fd.nl/artikel/...ernationaal-bedrijfsleven De verdeling Nederland/rest van de wereld staat vaak niet vermeld.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Deze cijfers hebben weinig nut zolang je het niet kan uitsplitsen naar Buitenland/Nederland, wanneer de ontslagen gaan vallen, hoe goed de ontslagregeling is en of de ontslagen mensen uberhaupt terugkeren in het arbeidsproces.

Kortom: koffiedik kijken als je geen toegang hebt tot de juiste cijfers.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Rukapul
De eerste reacties van de politiek doen m'n hoofd ook al weer schudden:
Gedupeerde werknemers bij ING, Philips en Corus moeten zo snel mogelijk worden omgeschoold, zegt minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven bij BNR.
De groteldeels hoogopgeleide werknemers van ING en Philips omscholen? Duidelijk een minister die graag wat wilde zeggen, maar niet verder komt dan het standaardverhaal. En dan neem ik nog niet eens mee dat de aard van de ontslagen en de verdeling ervan nog niet is aangekondigd. Het enige waar een educated guess gedaan kan worden is bij Corus.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2009 15:17 ]

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
_l_Arjan_l_ schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:09:
Hier staat een hele lijst: http://www.fd.nl/artikel/...ernationaal-bedrijfsleven De verdeling Nederland/rest van de wereld staat vaak niet vermeld.
WOW hier staan 345.000 arbeidsplaatsen...

Verwijderd

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 02:09 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Rukapul schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:16:
De eerste reacties van de politiek doen m'n hoofd ook al weer schudden:

De groteldeels hoogopgeleide werknemers van ING en Philips omscholen?
Tja, dat is de term die we er nu eenmaal voor gebruiken. Dat een ingenieur van Philips dat invult door een PhD in een aanverwant gebied te halen maakt het idee noch de formulering onjuist. En een afgestudeerd wiskundige die bij ING vertrekt voor een lerarenopleiding is ook niet ondenkbaar. Ik kan me goed voorstellen dat de overheid beiden zou willen subsidieren. Laten we reëel wezen: moet je een jonge derivative trader dan maar niet omscholen?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Rukapul
Waar het mij om gaat is dat de meeste hoogopgeleiden zonder expliciete omscholing prima in staat zullen zijn een andere baan te vinden binnen of buiten hun huidige vakgebied. Binnen zulke multinationals gebeurt dat aan de lopende band met wat learning on the job. Een expliciet eventueel door de overheid gesubsidieerd opleidingstraject zou de uitzondering moeten zijn in deze.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb een paar maanden terug interne cijfers gezien van een ontslagronde. Binnen 6 maanden had 95% van de werknemers weer werk en de resterende 5% waren de meer 'probleem'gevallen. Lage opleiding, weinig ervaring, of juist te hoge leeftijd. Die laatste 5% ging het actieve bemiddelingstraject in. Daarvoor was het een beetje begeleiden in cv's e.d. te schrijven.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Datum: 23-10-2008
Bedrijfsnaam: Daf
Maatregel: Ontslagen
Betrokken Arbeidsplaatsen: 6.250
Bron: nu.nl en persoonlijke ervaring

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

*kick*

Ik begin tekenen te zien dat het weer beter gaat. Het afgelopen jaar is mijn voorraad "computers over" alleen maar langzaam maar zeker gegroeid, maar de laatste tijd begon die voorraad weer wat te slinken, en nu gaan er op 1 augustus 10 nieuwe werknemers starten; in één klap ruim door mijn voorraad heen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 02:10 ]

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:39:
De rake klappen voor de werkgelegenheid volgen pas in het 3e/4e kwartaal van 2009. De werkgelegenheid reageert namelijk met een enorme vertraging op de economische realiteit. De 1e schil zijn uitzendkrachten, dat gaat nu snel, en de 2e schil zijn jaarcontracten en de 3e schil zijn vaste contracten in combinatie met faillissementen.
Ik kan dit beamen. Tot het einde van het 2de kwartaal van dit jaar, hadden we als detacheerder, weinig last van de crisis. Vele contracten die opgesteld zijn voor de crisis, zijn jaarcontracten. Deze lopen aan het einde van het 3de kwartaal, begin 4de kwartaal af. Na een vol jaar crisis dus. Sommige van die contracten zijn vroegtijdig beëindigd(contractbreuk), maar de meeste hiervan laat men gewoon aflopen en de klant verlengt er geen.

De uitzendmarkt zit al op het ergste dieptepunt. Ik verwacht in de detacheringswereld het dieptepunt in het 4de kwartaal van dit jaar. Het dieptepunt van de normale bedrijven, zal in het 1ste kwartaal van volgend jaar liggen. Pas vanaf het 2de kwartaal van 2010 denk ik dat er een stabilisering of lichte beterschap in kan zitten. Voor die periode geloof ik er echt niet meer in.

[ Voor 10% gewijzigd door makila op 12-07-2009 00:29 ]

Pagina: 1