Dat verklaart een hoop
Ik was op het verkeerde been gezet (en anderen met mij allicht) doo de nadruk op servers en VPN verbindingen. En door dit:
We kwamen van een NAT situatie, en voor de "systeembeheerders" waren de IP adressen echt een godsgeschenk: Als er weer eens iemand "op de verkeerde site gestumbled" was, werd dat IP adres afgesloten door de provider, waardoor dus iedereen zonder zat, en die situatie is nu opgelost.
Wat bedoel je hier dan precies mee

Iedere ISP die ik ken staat je prima toe je pols lam te rukken met willekeurig welke vunzigheid, en zal zeker niet zonder waarschuwing overgaan tot afsluiten van een IP wegens surfgedrag.
Of heb je het over virussen die de boel tot zombies maakte? Daar kun je (ook in een NAT situatie) aardig secuur tegen optreden door een goed ingestelde firewall voor uitgaande verbidingen. Maak per PC een lijst van uitgaande poorten die nodig zijn en waar mogelijk met welk IP/hostname ze mogen verbinden. Verbied per default alle uitgaande verbindingen en sta per LAN IP alleen de nodige verbindingen toe, incl bestemming waar mogelijk. Goed voorbeeld is SMTP (TCP poort 25). Die hoeft alleen verbinding te maken met mail.jouwprovider.nl. Iedere andere SMTP verbinding is verdacht en kan geblokkeerd worden tenzij gebruiker in kwestie kan aantonen waarom dat wel nodig is.
Bovenstaande is doodsimpel in 5 minuten in te stellen in Shorewall, een van de meest gangbare Linux firewall packages dat prima op een P1 zou draaien. Zelf draai ik het op een mooie zuinige Atom bord die ook NAT regelt. Als een P1 mogelijk te traag is en een Atom buiten budget valt zou je goed een kleine P3 desktop kunnen pakken. Een Compaq Deskpro EN SFF met P3-600 erin en een tweede NIC met Intel chipset kan tot zo'n 55Mbit/s routeren incl firewall en kost (nagenoeg) niets (zo heb ik er eentje laatst uit de container achter ons bedrijf gevist

). Voordeel van een P3 tov een P1 is naast de hogere snelheden dat het PCI 2.2 aankan en je er dus dmv een EUR 10 SATA controller kaart een grote moderne HDD in kunt hangen. Voila, gelijk een huisserver erbij
Dan nog trouwens, geen provider die ik ken die zonder waarschuwing afsluit. Iemand moet ook de door de provider geleverde (hoofd)emailadres goed in de gaten houden voor waarschuwingsmails en gelijk optreden als het fout gaat.
Als bovenstaande allemaal te ingewikkeld klinkt voor een vrijwillige systeembeheerder zou je hem in een studentenhuis bijv. vrij kunenn stellen van zijn bijdrage aan de internetverbinding, mits hij aan een paar eisen voldoet (IP niet geblacklist, niemand meer dan een paar dagen moeten wachten op opening nodige poorten). Zo heeft hij stimulans om goed werk te doen

Maar alvast bedankt voor de input. Alleen zitten we nog steeds met het NAT verhaal in ons haar. De vaste Ip adressen zijn alleen nodig voor bepaalde toepassingen, dus eigenlijk zou het surfen (de internet-gateway) dus losgekoppeld kunnen worden, maar ze zijn denk ik niet te "scheiden" op die manier...
Dat is een kwestie van uitzoeken. Als jullie echt zoveel servers hebben die unieke IPs nodig hebben zou je die in een kast kunen gooien samen met de ADSL die je nu hebt, en dan een gemeenschappelijke fiber of coax aansluiting nemen voor het betere surf- en downloadwerk voor de afzonderlijke kamers.
[
Voor 3% gewijzigd door
dion_b op 26-01-2009 19:21
]