Acer notebook: recht op Vista cd?

Pagina: 1
Acties:

• Warfare
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe Acer Aspire gekocht. Wat mij opviel tijdens de eerste keer opstarten is de schandalige hoeveelheid troep, demo's en zinloze applicaties zo'n laptop wordt volgestouwd.

- Office 2007 demo
- McAfee demo
- 15 tot 20 zylom spelletjes
- Backup software
- rest applicaties die me zo niet te binnen schieten

Het irritante is dat je geen keuze hebt, en dit er gewoon bij krijgt.
Nu wil ik graag een clean install van Vista. Echter, heb ik hier nu recht op en kan ik zo'n cd claimen bij Acer? Is het legaal om nu Vista te downloaden en gebruik te maken van de key die onder mijn notebook zit geplakt?

Wie weet hoe dit werkt?

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Downloaden en de key aan de onderkant van je notebook invullen gaat prima werken, zonder activatieproblemen. Je kan natuurlijk ook gewoon even al die rommel die er op staat verwijderen, want ze staan allemaal in de lijst met geinstalleerde programma's in het configuratiescherm

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Barrycade

Through the...

Downloden zou ik niet zo snel doen. Maar is er ergens niet een OEM DVD tje te scoren met dezelfde vista versie? bij familie vrienden etc? En dan je code gebruiken. Das gewoon toegestaan.

• Warfare
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
littlejoannes schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:13:
Downloden zou ik niet zo snel doen. Maar is er ergens niet een OEM DVD tje te scoren met dezelfde vista versie? bij familie vrienden etc? En dan je code gebruiken. Das gewoon toegestaan.
Is de leverancier dan niet verantwoordelijk je de software optisch aan te leveren waar je ook voor hebt betaalt?
Bij een harddisk crash zou ik toch graag een deugdelijke versie van Vista weer installeren. Het lijkt me raar dat ik dan afhankelijk ben van newsgroup meuk.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Die krijg je er ook bij, echter in de vorm van een recovery-cd waarbij je dus ook de bloatware meeinstalleert.

Ikzelf zou neigen naar nieuwsgroepen en de key op de onderkant van je notebook gebruiken.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tja, bij een p2p download heb je uiteraard kans op onzichtbare crapware/virussen die een virusscanner niet hoeft te kennen (het is geen virus, want je installeert het zelf)

er bestaat ook http://www.pcdecrapifier.com/ software die crapware eraf sloopt. lijkt me minder werk toch?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als onderop je laptop op die licentie sticker iets staat zoals "Windows Vista Business w/DVDPK OEMAct" krijg je ook een Vista DVD erbij (Bij mijn Asus was deze bloatware vrij). Anders niet. Lijkt me ook niet dat je er dan wel recht op hebt. Ik weet niet waar je de laptop hebt gekocht, maar als je hem bij een lokale PC boer hebt gehaald kunnen die meestal wel een kopie'tje maken van een Vista DVD. Maar de Mediamarkt doet dat natuurlijk niet :P

Je moet bij ISO's die je download wel goed opletten wat er verder allemaal aan toegevoegd is. Vaak hebben ze een mapje erbij gezet met de naam "$OEM$", daar staan dan extra programma'tjes e.d. in die Windows runt na de installatie. Deze zou je eerst even eraf moeten halen voordat je het op een DVD zet.
Warfare schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:38:
[...]

Is de leverancier dan niet verantwoordelijk je de software optisch aan te leveren waar je ook voor hebt betaalt?
Bij een harddisk crash zou ik toch graag een deugdelijke versie van Vista weer installeren. Het lijkt me raar dat ik dan afhankelijk ben van newsgroup meuk.
Als je harddisk crasht heb je garantie. Dus dan stuur je hem op naar Acer en die zetten er weer een nieuwe in + een Vista installatie met alle bloatware. En na je garantie interesseerd het hun niet meer zoveel :P

[ Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 26-01-2009 17:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:26
*Move naar SF

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-01 02:48

alienfruit

the alien you never expected

Nou je krijgt er gewoon een recovery cd bij. Alleen moet je die zelf branden tijdens het eerste keer (grofweg) opstarten van de notebook. Verder kan je gewoon gebruik maken can CCleaner (crap cleaner) werkt prima. Die draaien wij ook altijd eerst voor dat we de notebook uitleveren.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Maar die recovery dvd bevat dezelfde crap als die je nu al hebt. Dat scheelt Acer namelijk in de kosten. Legaal is het niet maar persoonlijk zou ik een "echte" vista downloaden/regelen en dan je eigen key gebruiken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 16:10

we_are_borg

You will Comply

Weet niet of het nog bestaat maar vroeger kon je bij Microsoft een vervangende CD aanvragen. Je gaf je NAW gegevens op + CD key en er werd gekeken of je recht had op een vervangende cd deze werd dan opgestuurd tegen betaling porto + administratie kosten.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• leuk_he
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

we_are_borg schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:18:
Weet niet of het nog bestaat maar vroeger kon je bij Microsoft een vervangende CD aanvragen. Je gaf je NAW gegevens op + CD key en er werd gekeken of je recht had op een vervangende cd deze werd dan opgestuurd tegen betaling porto + administratie kosten.
Voor een OEM disk moet je bij de oem leverancier zijn volgens microsoft. (dat is altijd al zo geweest)

linkje.....
http://social.microsoft.c...d-4559-9ffb-1bd6888a221e/

Overigens heb je recht om de eula niet te accepteren en geld terug te krijgen, als zijn er niet veel mensen die dit werkelijk doen. >:) (moet je uiteraard wel linux gaan draaien, is in ieder geval crapware vrij)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Bij een acer notebook krijg je GEEN recovery cd's of dvd's.

Je kunt deze zelf aanmaken via een programmatje in het start menu. (ben even de naam kwijt :P ) Doe dit wel, want als de boel crashed en je moet hem opnieuw installeren dan sta je met lege handen. Als acer die software nadien nog na moet leveren rekenen ze hier 60 euro voor.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Windows vista downloaden en installeren met de key op je laptop werkt in ieder geval. Ik doe het hier ook op mijn laptop. Ik heb een Dell Latitude E6500 gekocht, met 4GB geheugen, maar kon er enkel een 32 bit versie bij krijgen. En heb dus een 64bit gedownload, en die kan je zelfs gewoon installeren en activeren met je key op je laptop. (kan wel zijn dat je MS moet bellen, gratis nummer, automatisch systeem.)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:35
dominator schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:17:

Je kunt deze zelf aanmaken via een programmatje in het start menu. (ben even de naam kwijt :P ) Doe dit wel, want als de boel crashed en je moet hem opnieuw installeren dan sta je met lege handen. Als acer die software nadien nog na moet leveren rekenen ze hier 60 euro voor.
Yep, en voor die 60 eur krijg je (letterlijk) een gebrand dvdtje...

* DJSmiley heeft die een keer besteld voor een klant, die moest en zou die cd hebben.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kunt beter met een progammatje even de key opvragen in je PC (met die huidige installatie met al die crap erop) dat is namelijk een andere dan diegene die onderop staat.

Als je die ene die onderop staat gebruikt, kan het zijn dat je Microsoft moet bellen om hem te activeren, en dat bellen kun je iedere keer doen als je besluit om Windows weer eens opnieuw te installeren.

Dat heeft te maken met dat de key op de onderkant niet geactiveerd is (zou nogal veel werk zijn voor de fabrikant) en de key die je laptop gebruikt is wel geactiveerd.

(Dit heb ik eens gelezen op een forum, waar werd uitgelegd hoe je een clean install kon doen met je notebook, en daar vertelden ze dit verhaal ook)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
DJSmiley schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:58:
[...]

Yep, en voor die 60 eur krijg je (letterlijk) een gebrand dvdtje...

* DJSmiley heeft die een keer besteld voor een klant, die moest en zou die cd hebben.
Klopt. Je wil niet weten hoeveel klanten ik dus al boos heb gehad.... Niemand wil eerst recovery dvd's aanmaken als ze net een nieuwe laptop hebben gekocht. Ze willen gewoon meteen internetten, prOn kijken en gamen.... Op dag 2 is mijn goedbedoelde advies (BRAND DIE F*(*(CKIN DVD!!!) allang vergeten, en na 6 maanden als de software overhoop ligt ben ik de gebeten hond. :P

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 07:29
ThinkPadd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:03:
Je kunt beter met een progammatje even de key opvragen in je PC (met die huidige installatie met al die crap erop) dat is namelijk een andere dan diegene die onderop staat.

Als je die ene die onderop staat gebruikt, kan het zijn dat je Microsoft moet bellen om hem te activeren, en dat bellen kun je iedere keer doen als je besluit om Windows weer eens opnieuw te installeren.

Dat heeft te maken met dat de key op de onderkant niet geactiveerd is (zou nogal veel werk zijn voor de fabrikant) en de key die je laptop gebruikt is wel geactiveerd.

(Dit heb ik eens gelezen op een forum, waar werd uitgelegd hoe je een clean install kon doen met je notebook, en daar vertelden ze dit verhaal ook)
dit klinkt als onzin |:( |:( verder heb ik gewoon mijn oem dvd van mijn pc in mn asus laptop gestopt en geinstalleerd met de key op de onderkant, ging prima. Er is vast wel een vriend ofzo die een oem dvdtje heeft liggen.

Maar op de vraag of je recht hebt op een echte oem dvd: nee. Je krijgt een recovery (die je weliswaar zelf moet branden) en die vervangt de oem dvd

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 22:34
Wat bij sony werkte, ga via de upgrade anytime naar de microsoft site, en kies gewoon je eigen versie. (dus niets upgraden). Je kan dan gewoon afrekenen en voor 5 euro krijg je een originele cd toegestuurd :D

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:50

Zenyatta

Tsjakka!

dominator schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:17:

Kan je dan ook bij een andere Acer laptop een recovery branden en op je eigen laptop gebruiken?

The answer is 42.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Christijn schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:43:
[...]

Kan je dan ook bij een andere Acer laptop een recovery branden en op je eigen laptop gebruiken?
Als dit identiek hetzelfde model met dezelfde hardware is zou dit kunnen lukken denk ik. In de image zitten de drivers enzovoort dus het moet dezelfde laptop zijn, niet enkel type nummer maar ook de hardware, Acer heeft namelijk bij elk type nummer nog verschillende hardware die er in kan zitten.

Ivm met de windows key die gebruikt zal worden als je van een andere laptop een image maakt, als het image de key gebruikt die onderaan de laptop staat zal het niet werken. Maar als windows de key gebruikt die Acer er als default opzet zal het moeten lukken.

• Wildfire
  • Laatst online: 08:23

Wildfire

Joy to the world!

ThinkPadd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:03:

Tsja, mijn Acer laptop heb ik meteen leeggegooid na aanschaf en heb toen een Vista Home Premium 32-bit moeten downloaden. Heb enkele OEM DVDtjes moeten proberen eer ik er eentje had die de key accepteerde voor installatie. Daarna in Windows wou 'ie wel niet via internet activeren, maar een Microsoft dame was wel zo vriendelijk om dat alsnog te regelen. Meteen een image getrokken van die verse geactiveerde Vista dus :)

(dame van Microsoft zei dus nog wel dat het niet de bedoeling was zelf een Vista DVDtje te regelen, maar goed ze was wel zo vriendelijk 'm gewoon te activeren)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1