[PATA] Combinatie SATA werkt

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:37

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Goedenmorgen,

Het leek mij een redelijke eenvoudig probleem, maar ik kon er toch niets over vinden. Ik heb al weer een tijdje een nieuwe pc met Asus P5QL-E moederbord. De Samsung Spinpoint F1 HD103UJ en de Samsung SH-S223Q brander hangen op de onboard sata controller en werken perfect. Nu had ik ook nog een PATA Samsung SpinPoint P120 SP2514N HDD uit mijn oude computer en een PATA Philips SPD2411BD brander uit mijn oude computer. Ik heb ze beide ombeurten al verschillende keren aangesloten op mijn ene ATA controller op mijn moederbord, maar in bios en windows worden ze gewoon niet gezien. Mijn Cooler Master Real Power M520 is ook nog amper op halve load dus dat kan het ook niet zijn. Moet ik nu een bios instelling veranderen of wat doe ik waarschijnlijk verkeerd?

Alvast bedankt.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Je moet even de bios induiken, daar zit een optie om te schakelen tussen IDE/Sata/Combined oid.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:58
PATA op dit bord wordt geleverd via een extra chip, aangezien de ICH9/10 geen IDE meer hebben. Grote kans dat deze in je BIOS gewoon uitgeschakeld is omdat ie toch niet gebruikt wordt. Zo doe ik dat wel iig bij alle 100% SATA systemen die ik aflever. Het kan ook zijn dat je nog drivers moet installeren voor deze controller.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:37

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
In de bios zie ik alleen de optie SATA configuratie die ik al op Enhanced en IDE mode geprobeerd hebt. Volgens Windows zijn alle drivers geinstalleerd, zie in apparaat beheerd ook niets. ICH10 drivers heb ik ook geinstalleerd. Zo zien mijn controllers eruit in apparaatbeheer (voor de IDE controllers had ik eerder al eens handmatig laten zoeken in de INF driver map van Intel, maar die kon hij niet gebruiken).

Afbeeldingslocatie: http://xpizefull.googlepages.com/apparaatbeheer.png

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Het probleem zit wsl niet in Windows, dus je zal toch even beter in het BIOS moeten kijken en/of even de manual van je moederbord doornemen. Check ook de master/slave settings van je PATA apparaten en gebruik evt een andere kabel om problemen uit te sluiten.