Verwijderd

Topicstarter
Mijn tot op heden probleemloze Pc, AMD Athlon, winXP en Samsun 500GB schijven, heeft eigenlijk opeens een probleem: bij diverse acties 'bevriest' het systeem volledig: niets werkt meer, het scherm blijft hangen, de muis doet niets, zelfs numlock werkt niet meer en CntlAltDel al helemaal niet.
De enige remedie is keihard stroom eraf.

De acties waarop hij vast loopt, zijn vooral: back-up v.d. C schijf en virusscan. Ook het kopiëren van het resultaat van een back-up loopt vast, maar ik denk dat dat komt doordat de back-up op zich slecht is.
De enige gemeenschappelijk factor lijkt me, is het feit dat deze acties 'alles' lezen.

Dus een checkdisk geprobeerd: een slechte track of zo op de schijf leek me mogelijk. Checkdisk loopt ook al vast, soms op 17%, soms op 37% (en vastlopen: na zo'n 20 minuten staat hij nog steeds op 17%).
Toen bij Samsung hun disktool (ik meen dat het h-util heet) gedownload. 2 x gedraaid ... geen fouten. En dat begrijp ik eerlijk gezegd niet: Checkdisk loopt vast, maar de Samsung utility vindt geen fouten.

Nu kan ik uiteraard wel een nieuwe schijf kopen, op zich geen probleem: ik back-up alles (op een andere schijf) maar als dat het probleem niet is, gooi ik gewoon geld weg, en hou ik de bevriezende computer.

Heeft iemand nog een goed idee ?

Verwijderd

Misschien eens andere voeding proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Mogelijk nog ten overvloede: het systeem draait zo'n 1 1/2 jaar probleemloos, niets overgeklokt o.i.d.
Alle drivers enz. zijn up-to-date. De checkdisk draait in Dos mode, dus ik ga er maar even van uit dat een virus of zo niet van toepassing is.

Verwijderd

Alles bevriezen zonder foutmeldingen duidt op slechte stroom.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik krijg idd. geen bsod, geen boodschap, helemaal niets. Jij adviseert dus een andere voeding.
Dat is dan eigenlijk lood om oud ijzer ... een voeding is zo'n beetje net zo duur al een schijf.
Ik heb overigens geen idee wat voor voeding er nu in zit, dus dat zou best een hele eenvoudige kunnen zijn.
Ik heb daar geen ervaring mee: heb je een tip voor een goede voeding ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 07:56:
Okay, ik krijg idd. geen bsod, geen boodschap, helemaal niets. Jij adviseert dus een andere voeding.
Dat is dan eigenlijk lood om oud ijzer ... een voeding is zo'n beetje net zo duur al een schijf.
Ik heb overigens geen idee wat voor voeding er nu in zit, dus dat zou best een hele eenvoudige kunnen zijn.
Ik heb daar geen ervaring mee: heb je een tip voor een goede voeding ?
Tsja ik heb altijd wel ergens nog een voeding liggen om dat ook uit te sluiten.
Kun je nergens ff 1 lenen?

Verwijderd

Topicstarter
Sig000: hartelijk dank voor je opmerking over de 'stroom'.
Ik had al bijna een nieuwe schijf gekocht, maar door jouw opmerking toch nog verder gezocht.
Alle schijven afgekoppeld, en (voor de zekerheid) maar even alle stekkertjes losgehaald. Toen alles weer vastgezet, om te beginnen 1 schijf. Met een Cd-tje BartPE gestart, dan heb ik (een soort..) WinXp op Ramdisk, en toen kon ik checkdisk over m'n C schijf draaien ... no problemo, diverse andere controle programma's: alles OK. Opnieuw gestart: tegelijk backup, virusscan, checkdisk (ja, nog maar een keer) en een film aanzetten , alles werkt weer, terwijl hij daarop een paar dagen geleden meteen vastsloeg.
Ik krijg het idee dat de voeding misschien niet helemaal 100 % meer is, maar dat er ook een paar stekkertjes niet helemaal lekker zaten, met als totaal resultaat dat de boel vastliep.
Een nieuwe voeding is dus vast wel een goed idee, maar 't heeft geen haast, en ik kan op m'n gemak een goede uitzoeken.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht kun je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doornemen.
Pagina: 1