Klein Home servertje advies

Pagina: 1
Acties:
  • 932 views

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-01 23:39

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een klein home servertje neer te zetten, dit omdat het wel mooi staat op men cv als ik wat ervaring heb met server 2003 ofwel 2008 zie nog wel ff welk os ik zal gaan draaien.
Nou had ik daar alvast wat hardware voor uitgezocht, zit alleen even te kijken of er niet nog andere alternatieven zijn aangezien het nog wel een beetje betaalbaar moet blijven, (wil er maximaal 250 euro aan uitgeven, HDD's heb ik al)

Ik ben zelf uitgekomen op de volgende configuratie:

Antec Basiq Power 350 W

Thermaltake Lanbox Lite

Intel® D945GCLF2+Atom330

Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-533

Bij alternate zal deze configuratie mij € 212 gaan kosten, zijn er misschien nog betere alternatieven?

Alvast bedankt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom niet gewoon virtueel werken als je alleen wat met de instellingen wil spelen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:44
Niet om vervelend te doen hoor, maarre zet je alles waar je een beetje ervaring mee hebt daadwerkelijk als "relevante" ervaring op je CV? Ik speel ook wel is met mijn motorfiets maar dat maakt mij nog geen rossi ;) Nou ja goed vergelijking gaat niet helemaal op maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Just my 2cents.

Verder lijkt mij ook virtueel de beste oplossing, kost niks en kan alles wat je wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 25-01-2009 23:24 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:21

Red Boll

Kick Ass!

Weet je ook al wat je wilt gaan doen dan?
Misschien is het leuk om nog iets met RAID te doen.

Virtueel is zeker leuk(er). Zo kun je meerdere servers & clients draaien en dan lekker klooien met policies, meerdere DC's, WSUS, etc., etc.

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-01 23:39

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Topicstarter
ik ga niet virtueel omdat ik het ook handig vind zodat ik via extern bureaublad dan ook gewoon vanaf werk/school men bestanden kan openen (heb nogal slechte ervaringen met usb sticks...) en direct weer naar een veilige locatie terugschrijven.

En ik zal me er grootschalig in gaan verdiepen omdat men netwerkbeheerlessen ietwat oppervlakkig zijn naar men mening...

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:21

Red Boll

Kick Ass!

Ook met een virtuele machine werkt het "externe bureablad" gewoon...
Dat is helemaal geen probleem.

Je kunt zowel het host als guest OS gewoon volledig gebruiken met alle voor- en nadelen die er aan de niet virtuele versie kleven.

Succes met je keuze in ieder geval!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan een behuizing zoeken met ingebouwde voeding, kan je zo al wat euro's schelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54

macnerd

No Apples please :-)

Als je gaat voor ervaring met een besturingssysteem, dan boeit de onderliggende hardware nauwelijks. En een server op basis van een Atom bordje is ook totaal niet te vergelijken met een serieuze server. Dus ofwel je vindt het leuk om een servertje te bouwen en daarmee meteen ervaring op te doen met Windows 2003 of 2008. Ofwel het gaat je puur om de ervaring, en dan voldoet virtueel prima.

Nog een bijkomend voordeel van virtueel: je kunt op een pc meerdere virtual machines draaien (aantal uiteraard afhankelijk van de host-pc). Ook leuk voor je cv: je kunt aangeven dat je ervaring hebt met VMWare, VirtualPC of welke andere virtualisatiesoftware dan ook.

MacNerd

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zou zoals velen hier zeggen ook met virtual machines een leuke testomgeving opzetten met meerdere virtuele servers en gescheiden rollen etc.

Wat betreft hardware; waarom haal je niet gewoon voor rond de 200 euro een server bij iemand uit V&A op?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:10

Pogostokje

* twiet *

Een thuisservertje op een CV?

Ik denk niet dat je daar indruk mee maakt. Sterker nog, het zal je waarschijnlijk alleen maar tegenwerken omdat je dan kennelijk niet inziet dat spelen met een enkele server thuis iets anders is dan een bedrijfsomgeving. Ik denk dat je het onderschat.

Bespaar je het geld van de hardware, zet een virtuele omgeving op met meerdere servers en clients en gebruik die kennis om makkelijker aan iets te kunnen werken wat wel op een CV hoort, zoals je officiele certificeringen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pogostokje schreef op maandag 26 januari 2009 @ 00:30:
Een thuisservertje op een CV?

Ik denk niet dat je daar indruk mee maakt. Sterker nog, het zal je waarschijnlijk alleen maar tegenwerken omdat je dan kennelijk niet inziet dat spelen met een enkele server thuis iets anders is dan een bedrijfsomgeving. Ik denk dat je het onderschat.

Bespaar je het geld van de hardware, zet een virtuele omgeving op met meerdere servers en clients en gebruik die kennis om makkelijker aan iets te kunnen werken wat wel op een CV hoort, zoals je officiele certificeringen.
Niet om het een of ander.
Maar op mijn CV heeft de thuis(hobby) ervaring zeker toegevoegde waarde gehad bij mijn eerste baan.
Just my 2 cents.

Over de topic start.
Ik zou het zelf ook virtueel draaien het kost minder en je hebt er meer aan (qua ervaring dan).
Het in elkaar steken van hardware kan iedereen dus daar heb je ook niet zoveel aan.

[ Voor 11% gewijzigd door 4ourty2 op 26-01-2009 00:36 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
En trouwens, "(wil er maximaal 250 euro aan uitgeven, HDD's heb ik al)"
Is een server os gratis tegenwoordig dan? :+
je hebt het over "2003 of 2008" leuk, ga je nu 400/500 euro neerleggen? ;)

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ach, je kan 180 dagen stoeien ipv 30 voor een client OS. Iig bij 2003 was dat zo.

Verwijderd

Virtueel is het OS ook niet gratis. :+

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het kan nog goedkoper. Ik heb sinds een halfjaartje een Asus V2-P5G31 barebone (toen ongeveer € 120) met Windows 2008 x64 erop. Er zit een E2180 CPU in (ik wilde perse 64-bits en deze kostte ongeveer € 60). Een harddisk en 2GB geheugen had ik nog.

In jouw geval betekent kiezen voor een losse voeding en losse kast vermoedelijk dat de kosten iets hoger uitvallen. Bovendien vraag ik me af of een simpele Atom niet wat al te licht is, zeker als je 2008 wilt draaien.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

thijszor schreef op maandag 26 januari 2009 @ 00:37:
En trouwens, "(wil er maximaal 250 euro aan uitgeven, HDD's heb ik al)"
Is een server os gratis tegenwoordig dan? :+
je hebt het over "2003 of 2008" leuk, ga je nu 400/500 euro neerleggen? ;)
Windows Server trials kosten inderdaad niets.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:55
Een kleine opmerking met betrekking tot dit moederbord (dualcore atom) en Windows Server 2003, de grafische kaart drivers gaan niet werken.

Deze worden niet ondersteund door Intel en zijn helaas niet verkrijgbaar (alleen windows 2000 / XP & Vista).
De installatie kan wel gestart worden in compatibility mode maar de installatie wordt niet afgerond.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor een server (die altijd aanstaat) loont het zowel qua warmteproductie (dus levensduur) als qua stroomverbruik, om geen basiq-power maar een 80+ voeding te monteren.

Bovendien lijkt me 350W al knap overkill, dus ook bij 80+ valt het rendement dan tegen. Je zou ook eens naar een modulaire voeding kunnen kijken die een efficiente 12V adapter heeft die een kleine schakelende unit voedt die rechtstreeks op de ATX-connector wordt gestoken. Ik ben de merk- en productnaam even vergeten, maar die dingen halen bij de lage belasting van jouw server ook al richting 85% en halen bovendien de voeding zowel qua ruimte als qua warmteproductie deels uit de kast, waardoor je server ook nog eens kleiner wordt.

[ Voor 61% gewijzigd door mae-t.net op 26-01-2009 01:57 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz,
Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL6,
Gigabyte GA-MA74GM-S2H, AMD RS740+SB700,
Antec NSK4480B Mini Tower Case, Black,

Dit kost je zo`n 220,- en heeft betere prestaties en uitbreid mogelijkheden dan de Intel D945GCLF2.

De kast en voeding zou je kunnen vervangen door degene die jij het gekozen. Ik ben bezig met Microsoft certificaten en dacht in het begin ook aan een setje met een D945GCLF2 maar hier toch op afgehaakt ivm prestaties en mogelijkheden.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• m3nno
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
Waarom geen simpel net-top-boxje, als het alleen mee is om te stoeien lijkt het mij dat je het ook klein kan houden :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen. Je kan daarentegen advies vragen in Nieuwe Zuinige Server (discussie).

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.