Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Vraagje, want na uren rommelen geef ik het op. Ik heb hier een:

• Canon Pixma MP620
• Netgear ReadyNAS Duo

De laatste beschikt over een printserver functionaliteit via USB.

Wat de verkoper mij vertelde is:

"Dit is een mooie optie omdat je de driver van de printer alleen op de NAS hoeft te installeren. Elke laptop of PC in het netwerk kan de printer zien en erop printen ZONDER dat er eerst een driver geinstalleerd moet worden op de bewuste laptop/pc".

Leek mij een top idee omdat als ik de printer aan de switch koppel het effect hetzelfde is, maar dan elk apparaat dat wil printen een driver nodig heeft...Echter werkt het "idee" van de verkoper niet en zijn er twee opties; ik doe zelf iets niet goed of de bewuste verkoper is full of s***.

Huidige situatie, printer is aangesloten via USB aan de NAS. Op de PC(!!) staat de driver en als ik bijvoobeeld vanuit Word print zit ie keurig de op het netwerkadres staande printer. Printen doet ie dan uiteraard ook.
Echter zodra men de driver verwijderd doet de printer het miet meer en is deze tevens niet meer zichtbaar, wat raar is omdat deze nog wel steeds aangesloten is.

Mijn vragen:

a) kan het wat de verkoper mijn vertelde?
b) zo ja bij vraag a, hoe ga ik dan te werk?

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens de handleiding ondersteunt het apparaat "IPP printen" (pag 1-41), dat zal de verkoper wel bedoeld hebben.

overigens is het ding ook in staat om bij een "gewone" situatie de driver te distribueren (pag 1-40), zodat je in ieder geval niet met die printer moet gaan slepen als je hem op een nieuwe pc wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:43:
volgens de handleiding ondersteunt het apparaat "IPP printen" (pag 1-41), dat zal de verkoper wel bedoeld hebben.

overigens is het ding ook in staat om bij een "gewone" situatie de driver te distribueren (pag 1-40), zodat je in ieder geval niet met die printer moet gaan slepen als je hem op een nieuwe pc wilt installeren.
ehhhh.... zal wel dom klinken, maar bedoel je met "ding" mijn pinter of mijn NAS?!

IPP Printing is toch via de netwerk kabel (of Wireless)?! Dat was nou juist net niet de bedoeling...

Even in Jip en Janneke; kun je de driver op ALLEEN de NAS installeren zodat deze niet op PC's en laptops hoeft te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:49:
[...]

ehhhh.... zal wel dom klinken, maar bedoel je met "ding" mijn pinter of mijn NAS?!
NAS :)
IPP Printing is toch via de netwerk kabel (of Wireless)?! Dat was nou juist net niet de bedoeling...
eh ja. of nog verder, via internet.

had jij nog een andere manier in gedachten om een netwerkprinter met een computer te verbinden?
Even in Jip en Janneke; kun je de driver op ALLEEN de NAS installeren zodat deze niet op PC's en laptops hoeft te staan?
onderhuids heb je (bijna) altijd een driver nodig, vaak een (generic) raw driver, heel soms een printerspecifieke. maar daar merk je bij IPP dus als eindgebruiker bijna niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
onderhuids heb je (bijna) altijd een driver nodig, vaak een (generic) raw driver, heel soms een printerspecifieke. maar daar merk je bij IPP dus als eindgebruiker bijna niets van.
Omdat er "automatisch" een driver geinstalleerd wordt wanneer een laptop/pc verbinding zoekt, via het netwerk, met de printer???

Als dat zo is blijft de fout bestaan. Net namelijk even snel een oude PC aangezet. Deze draait XP (huidige Vista) en zodra ik via het netwerk een printer zoek (eigenlijk direct opgegeven door \\server\printer) dan geeft XP keurig aan "let op er wordt een stuurprogramma geinstalleerd als u op volgende klikt". Zodra ik dat doe komt er: "op de server staat niet het juiste stuurprogramma"....

Vraag blijft dus eigenlijk HOE installeer je die driver op de server (lees: NAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, lijkt me nogal specifiek per nas.
klik eens rond in de webinterface, is daar niets te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 23:27:
dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, lijkt me nogal specifiek per nas.
klik eens rond in de webinterface, is daar niets te vinden?
Niet meer dan de pagina's die jij net ook noemt. Ga morgen maar eens bellen met die rakkers van Netgear.

Anyway, volgens jou is het crap dat alleen de NAS een driver heeft en dat je een PC/laptop dan daarvan niet hoeft te voorzien?!

Het is hooguit makkelijker te maken door de driver te lateb distribueren door de NAS naar apparaten binnen het netwerk; zodat je niet steeds een CDrom hoeft te pakken zeg maar?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet helemaal. in principe is het ook wel mogelijk om een printserver aan te (laten) sturen door een raw/generic printerdriver. blijft een driver, maar daar zorgt je besturingssysteem voor (meestal), en daar merk je dus niets van.
Pagina: 1