• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:39
Mijn USB-poorten zijn (deels) 'kapot'. Sinds vorige week zijn ze zonder aantoonbare reden namelijk niet meer in staat om aangesloten apparaten te herkennen.

Alle dingen die ik nu aangesloten heb (usb-stick, harddisk, telefoon en fototoestel) worden niet herkend zoals normaal was. Wel is er enige activiteit:

Ik zie op mijn telefoon dat hij opgeladen wordt als hij aangesloten is en in apparaatbeheer is ook te zien dat hij aangesloten wordt. Daarnaast zie ik daar Universal Host Controllers en USB-hoofdhubs.

Het herinstalleren van de drivers heeft het probleem niet opgelost.

Ook heeft zowel Google als de zoekfunctie van dit forum me veel dingen laten lezen over USB (die ik deels wel en deels niet wist), maar iets waarvan ik dacht 'Ja, hier kan ik verder mee' zat er helaas niet tussen. Zodoende hoop ik dat er hier iemand is die mij wel op weg kan helpen naar de oplossing!

Voor de goede orde: mijn laptop is een Medion MD97600.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20

BCC

Heb een keer meegemaakt dat een kapotte kabel van mijn MP3Speler ervoor zorgde dat mijn USB poorten overleden. De stekker bleek verbogen waardoor de aansluiting op de laptop kortsluiting maakte. Weet je nog wat je er voor het laatste in hebt gehad voordat hij kapot ging?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Probeer eens al je geïnstalleerde software uit te sluiten door een LiveCD te gebruiken en te kijken of het dan wel werkt. Mocht er 'fysiek' iets mis zijn met de USB-poorten, dan zijn je enige twee opties om een nieuw moederbord aan te schaffen of een PCI-USB insteekkaartje te kopen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kalizec schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:43:
Probeer eens al je geïnstalleerde software uit te sluiten door een LiveCD te gebruiken en te kijken of het dan wel werkt. Mocht er 'fysiek' iets mis zijn met de USB-poorten, dan zijn je enige twee opties om een nieuw moederbord aan te schaffen of een PCI-USB insteekkaartje te kopen.
PCI zal wellicht wat lastig gaan in een notebook, maar PCMCIA zou op zich geen probleem moeten zijn.

Als je er een USB keyboard op aansluit, werkt deze dan wel gewoon in een omgeving waar drivers nog niet geladen zijn als je legacy support aan hebt staan. Dat is ook een manier om problemen uit te sluiten.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Terw_Dan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:46:
PCI zal wellicht wat lastig gaan in een notebook, maar PCMCIA zou op zich geen probleem moeten zijn.
Hmmm, ik moet beter lezen.
Als je er een USB keyboard op aansluit, werkt deze dan wel gewoon in een omgeving waar drivers nog niet geladen zijn als je legacy support aan hebt staan. Dat is ook een manier om problemen uit te sluiten.
Inderdaad, maar wel alleen bij een koude boot. Het is mogelijk dat bij een warme-boot het device niet goed gereset wordt en dit is soms via software voor elkaar te krijgen (en dus niet uit te sluiten).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MiKeZZa
Ok, ik ga zsm proberen om te booten vanaf een live cd!

Opvallend is overigens dat ik er zojuist achter kwam dat mijn USB-muis wél werkt in Windows XP met alle drivers ed geladen.

Werpt dit nog een ander licht op de zaak?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26
MiKeZZa schreef op maandag 26 januari 2009 @ 09:15:
Opvallend is overigens dat ik er zojuist achter kwam dat mijn USB-muis wél werkt in Windows XP met alle drivers ed geladen.
Dat kan komen doordat je BIOS een oude PS/2 muis emuleert "USB Legacy support" o.i.d. heet die setting. Als dat zo staat ingesteld duidt dat dus alleen maar meer op een softwareprobleem.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 26-01-2009 09:21 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:18
MiKeZZa schreef op maandag 26 januari 2009 @ 09:15:
Ok, ik ga zsm proberen om te booten vanaf een live cd!

Werpt dit nog een ander licht op de zaak?
Het zou ook een softwarematig probleem kunnen zijn met de Universal Host Controllers of USB-hoofdhubs. Verwijder deze allemaal eens uit het apparaatbeheer en herstart het systeem. Na de herstart worden deze automatisch weer geinstalleerd. Vaak wordt een dergelijk probleem zo verholpen.

Let op: voordat de Universal Host Controllers en USB-hoofdhubs weer geinstalleerd zijn, werken alle USB-apparaten niet. Dat kan dus lastig zijn als je met een USB-toetsenbord je Windows-wachtwoord wilt invullen. Je hebt een laptop dus ik verwacht geen problemen, maar wilde je wel even waarschuwen.

• MiKeZZa
Het is inderdaad op zeker een softwareprobleem, daar ben ik achter!

In Ubuntu kreeg ik op geen enkele mogelijkheid een USB-stick geopend, omdat ik totaal niet wist waar te zoeken.

Ik ben er echter achter dat als Windows net nog aan het laden is dat ik een USB-stick kan aansluiten, deze wordt herkend (je ziet onderaan ook 'Hardware veilig verwijderen' staan). Helaas is het na even doorladen over met de USB, dan is dit alles namelijk weg.

Ik heb geprobeerd om systeemherstel te gebruiken, dit werkt echter niet. Ook de USB-drivers allemaal weggooien heb ik (al voor het openen van het topic) geprobeerd.

Wat kan ik nu nog proberen behalve een herinstallatie van Windows, want daar zit ik niet op te wachten als het niet echt nodig is.....

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 22:14
Ik heb een keer gehad dat geen enkel nieuw apparaat werd geinstalleerd, maar degene die al wel geinstalleerd waren deden het wel gewoon.
Ik weet niet of jouw probleem hetzelfd is, want "worden niet herkend zoals normaal was" maakt me niet duidelijk of ze al geinstalleerd waren.
Amyway, het probleem in mijn geval was, dat de hele folder waar alle USB drivers in staan leeg was. Geen idee waarom die ineens leeg was, maar toen ik de inhoud van dezelfde folder van een andere xp installatie er in zette werkte USB weer als vanouds. :)
Ik weet alleen niet meer uit m'n hoofd welke folder het was, maar ik denk iets van Windows\system32\drivers ofzo? Check dat eens voordat je een hele nieuwe Windows install gaat uitvoeren.
Het is dan wel handig als je een andere Windows (zelfde versie) installatie hebt om te vergelijken.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• MiKeZZa
Een herinstallatie van windows (omdat niets leek te helpen) mislukte zelfs door allerlei gekke meldingen en een niet meer willende cd-romdrive. Dus vermoedelijk is er meer aan de hand (het moederbord denk ik....), dus hij gaat terug naar de fabriek.

Mocht er nog wat gebeuren geef ik nog wel een update!

• MiKeZZa
Dit heeft uiteindelijk opgeleverd:

Een vervangen harde schijf en cd-rom speler

En nu werkt alles weer....

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 13:23
Offtopic, maar hulde dat je nog even de moeite neemt om terug te komen naar dit topic en vertelt hoe je het opgelost hebt.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Pagina: 1