SDSL + ADSL lijn benutten

Pagina: 1
Acties:

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Situatie:
Kantoor met 2Mbit SDSL voor internet en hosten van Exchange/SharePoint en nog enkele webservices.
Microsoft ISA 2006 als gateway/proxy server.
Qua downloadsnelheid voldoet de lijn niet meer voor kantoorgebruikers.
Upgraden van de SDSL lijn is niet mogelijk.

Mijn idee:
Een extra 20Mbit ADSL aanschaffen en deze als gateway in de DHCP meegeven zodat alle kantoorgebruikers internetten via deze verbinding en alle hosted services wel via de SDSL lijn blijven lopen.

Nu wil ik graag weten of dit überhaupt mogelijk is en of er betere oplossingen zijn.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:31
Yep, kan. Ik zou alleen persoonlijk een goede router ertussen hangen welke alles afhandeld. Bijkomend voordeel is dat je ook failover kan creeeren, als je 20Mbit eruit ligt schakelt ie naar de SDSL.

Maar ook jouw idee (andere gateway meegeven) zou al voldoende moeten zijn om het 'lompe' verkeer over de ADSL te laten gaan, en alleen de echt essentiele dingen via de SDSL.

Mijn voorkeur zou echter zijn om naar een alternatief te kijken, glas of desnoods kabel. Je blijft anders afhankelijk van de DSL technieken, en dus feitenlijk 1 SPOF. (ook al is dat wel redelijk zeldzaam aangezien je SDSL en ADSL combineert)

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:55:
Yep, kan. Ik zou alleen persoonlijk een goede router ertussen hangen welke alles afhandeld. Bijkomend voordeel is dat je ook failover kan creeeren, als je 20Mbit eruit ligt schakelt ie naar de SDSL.

Maar ook jouw idee (andere gateway meegeven) zou al voldoende moeten zijn om het 'lompe' verkeer over de ADSL te laten gaan, en alleen de echt essentiele dingen via de SDSL.

Mijn voorkeur zou echter zijn om naar een alternatief te kijken, glas of desnoods kabel. Je blijft anders afhankelijk van de DSL technieken, en dus feitenlijk 1 SPOF. (ook al is dat wel redelijk zeldzaam aangezien je SDSL en ADSL combineert)
De beschikbaarheid van de DSL verbinding op kantoor is de afgelopen jaren goed geweest, daar heb ik het vertrouwen wel in. Het meegeven van een andere gateway lijkt daarom in mijn ogen ook de beste keuze omdat alles simpel blijft, wat mijn voorkeur heeft. Ik wil wel graag toe naar een vervanging van de ISA server aangezien het nog op een oud P4tje draait waar ik minder vertrouwen in heb dan de DSL lijn ;)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-03 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Loadbalancen dmv een dualwanrouter of een apparaat zoals een peplink .
of gewoon met een linux distrubutie met ip tables.tevens kan je naar pfsense of clarkconnect kijken.