Toon posts:

Maximum frequentie PWM 16F628

Pagina: 1
Acties:

• almightyarjen
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:22

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic ga ik mijn fanregeling maken mbv een microcontroller (16F628) en PWM sturing.

De 16F628 draait op 4 MHz en heeft een aantal prescalers om verschillende frequensties te krijgen voor PWM. Dit zijn:
650 Hz, 3,5 kHz en 15 kHz (gemeten met multimeter)
Dit instellen gaat dmv een prescaler die respectievelijk 1:16, 1:4 e 1:1 instelt. Hoe die verhouding tussen die 4 MHz en de 15 kHz die verkregen wordt bij 1:1 weet ik niet...

Anyway, alle 3 de beschikbare frequenties liggen in het gehoorbereik met als gevolg lekker piepende fans (vandaar dus dat ik spanningsgestuurd ging, zie bovengenoemd topic).

Vraag: is er een manier om die 15 kHz nog ff over de 20 kHz heen te tillen, zodat je hem niet meer hoort?

Vraag 2: ik vind het koppel bij 15 kHz en duty cycle 50% maar matig: de fan kan nog net uit zichzelf beginnen met draaien. Is dit normaal?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:44
En als je nou http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40300C.pdf blz 67 bekijkt?

Dit moet het denk ik wel duidelijk maken. Er is ook nog een PR2 value.

(Kan je multimeter deze frequenties wel meten trouwens?)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Die 15 Kz krijg je waarschijnlijk doordat de teller 256 stappen heeft. De frequentie van de pwm is dus 4 Mhz / 256 = ~15 Khz

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:38

AlexanderB

7800 rpm

dingetje overclocken naar 5 mhz? of denk ik nou te simpel..?
en met zulke hoge frequenties ziet de fan geen verschil tussen 12v 50% duty of 6v analoog, dus heeft de fan inderdaad weinig koppel..

• almightyarjen
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:22

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Steef1983 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:03:
En als je nou http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40300C.pdf blz 67 bekijkt?

Dit moet het denk ik wel duidelijk maken. Er is ook nog een PR2 value.

(Kan je multimeter deze frequenties wel meten trouwens?)
Dat was hem inderdaad... Ik wist niet dat die PR2 value direct afhankelijk was van de frequentie... Ik had het tabelletje niet goed bekeken... :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee