Onscherp beeld (HTCP -> LCD TV)

Pagina: 1
Acties:

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 22:54
Ik wil binnenkort een nieuwe pc kopen, en mijn huidige omtoveren tot HTCP.

Hiermee ben ik dus aan de slag gegaan, mijn geluidskaart eruit gehaald, omdat deze geen S/PDIF uitgang heeft. Vervolgens met Coaxiaal na veel moeite aan de gang gekregen (Realtek alc850) (moest uiteindelijk 2 vinkjes aanzetten (SPDIF passtrue en DTS niet decoderen en MPC))

Mijn probleem is het beeld, wanneer ik via DVI (PC) naar HDMI (LCD TV) krijg ik erg onzuiver beeld. Beeld trilt heel ligt bij 'native resolutie', bij 720P(1280x720) is deze beeldvullend (PC stand) en tekst is wat onscherp. Wanneer ik HD materiaal ga kijken, is het net of hij slechte kwaliteit heeft, echter kijk ik hetzelfde bestand op mijn monitor, is deze helder en goed.

Nu zijn hierover veel topics, maar geen met een oplossing. Ik heb helaas nog niet op mijn eigen tv kunnen testen, omdat deze kapot is (doe nu op leen Philips TV).

Hardware is amd 3500+, 1GB DDR, Realtek ALC850. Alles is getest vanuit Windows Mediaplayer Classic.

Ik wil dus graag weten waar ik en eventueel veel andere naar moeten kijken om het scherm scherp te krijgen.

Bij mij persoonlijk is beeld wel scherp met Xbox 360 via component of HDMI (720P).

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Wat vragen om het geven van reacties wat te vergemakkelijken :)

1. Welke gegevens geeft je televisie over de input terug?
2. Welk merk en type heeft je videokaart qua chipset?
3. Welk type Philips televisie gebruik je momenteel?
4. Welk 'device' heb je in je Philips televisie aan je ingang toegewezen? Is dat idd PC of iets anders?

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

bovenstaande persoon heeft zeerzeker gelijk... MAAR... de meeste HD Ready TV-schermen hebben niet de standaard 1280x720 resolutie maar de resolutie 1366x768, als je dus de niet-native resolutie kiest gaat ie stretchen en krijg je idd "wazig" beeld... je kan het ook wel zien als je het juiste scherm selecteerd in je beeldschermeigenschappen dien je er ook bijna altijd voor te zorgen dat de slider helemaal naar rechts staat (hoogst mogelijke resolutie is meestal de native resolutie) maar ik moet toegeven dat ik niet weet hoe dat gaat als er een chip in zit die wel de hogere resoluties ondersteund maar downscaled...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 12:59 ]

• J_star
mindcrash schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:14:
Wat vragen om het geven van reacties wat te vergemakkelijken :)

1. Welke gegevens geeft je televisie over de input terug?
2. Welk merk en type heeft je videokaart qua chipset?
3. Welk type Philips televisie gebruik je momenteel?
4. Welk 'device' heb je in je Philips televisie aan je ingang toegewezen? Is dat idd PC of iets anders?
Ik heb 1360x768 en 1280x720 (ook 800x600 of 1024x768) resolutie geprobeerd, beide in PC stand. Bij de laatste geeft de tv 720P aan.
Ik stuur dit geheel aan vanuit een ATI X800GT van Club3D, via een DVI naar HDMI kabel.
Het type nummer moet ik vanavond even uitzoeken.

Dus
1. 720P
2. X800GT
3. Onduidelijk
4. PC stand, dus 1:1. (Overscan als dit uitstaat).
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 12:56:
bovenstaande persoon heeft zeerzeker gelijk... MAAR... de meeste HD Ready TV-schermen hebben niet de standaard 1280x720 resolutie maar de resolutie 1366x768, als je dus de niet-native resolutie kiest gaat ie stretchen en krijg je idd "wazig" beeld... je kan het ook wel zien als je het juiste scherm selecteerd in je beeldschermeigenschappen dien je er ook bijna altijd voor te zorgen dat de slider helemaal naar rechts staat (hoogst mogelijke resolutie is meestal de native resolutie) maar ik moet toegeven dat ik niet weet hoe dat gaat als er een chip in zit die wel de hogere resoluties ondersteund maar downscaled...
De ATI software stelt dat deze tv 1920x1080 op 60Hz accepteerd, echter doe ik dit werkt hij niet.

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 00:53
Meeste 720p TV's hebben een eigen resolutie, zoals eerder gezegd.
Echter wanneer je met HDMI gaat werken, schakelen de meeste 720p TV's direct naar 1280x720 wat er raar uit kan zien wanneer je eigenliijk 1366x768 wilt hebben voor maximale verspreiding.

Meeste TV's gaan namelijk 1280x720 uitrekken naar 1366x768 wat ook raar uit ziet.

Enige oplossing die ik heb kunnen vinden, is het gebruik van een dikke goede D-Sub kabel. Dan is de optie 1366x768 direct beschikbaar (zonder 1280x720 HDMI wissel ertussen). Het beeld is dan 100% natuurgetrouwd

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kun je niet naar 1920*1080 resolutie? Dat is FullHD resolutie. Die gebruik ook ook als ik m'n PC via DVI > HDMI heb aangesloten op onze TV (Sony Bravia)

• J_star
Het is een HD-Ready scherm, deze kan alleen 1080i aan. Zodra ik FullHD stuur krijg ik zwart beeld.

Helaas, ik ben ook bang VGA kabel moet gaan gebruiken, echter wil ik graag een oplossing voor dit probleem.

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
ik vind dat een VGA kabel veel mooier, rustiger, correcter beeld geeft dan een DVI-> HDMI

bij de meeste TV's mag dit niet volgens de handleiding ( samsung bv )

• J_star
Ik heb even uitgezocht welke tv het nu gaat:

http://www.kieskeurig.nl/...philips/32pfl7562/265266/

Native resolutie is:
1366 x 768 pixels

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
J_star schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 21:03:
Ik heb even uitgezocht welke tv het nu gaat:

http://www.kieskeurig.nl/...philips/32pfl7562/265266/

Native resolutie is:
1366 x 768 pixels
Dat is bij onze Bravia ook de resolutie als je hem via VGA aansluit (hoger kan hij dan ook niet).

Via DVI > HDMI kan ik gewoon 1080p (1920*1080) doen, wat een superstrak beeld oplevert.

Ik denk dat jouw TV dat niet ondersteund, en dat je inderdaad toch maar via VGA moet aansluiten.

• J_star
Vorige week heb ik mijn eigen tv weer terug mogen ontvangen. Heel mainbord was geupdated waardoor HDMI poort herkend werd door mijn laptop.

Maar het volgende probleem heerst alsnog via HDMI
1280x720 - kleuren goed, vette overscan (1:1 pixelmapping niet mogelijk bij LG)
1360x768 - Kleuren fout, 1:1 pixelmapping

Nu weet ik niet hoe je 1366x768 kan instellen via Ati drivers. Maar mijn idee is dat tussen 1360x768 en 1366x768 het beeld niet zal veranderen.

Buiten dit om, denk ik dat LG tv's gewoon niet goed gemaakt zijn om native resolutie goed te draaien, daarvoor gewoon VGA aansluiting moet gaan gebruiken. Dit idee heb ik omdat wanneer 720P stuur met zijn vette overscan, dat beeld instellingen wel allemaal kan doen, waarbij native resolutie ik alleen contrast kan instellen.

Als iemand nog een briljant ideee heeft wat ik kan doen zonder VGA aansluiting te gebruiken sta ik ervoor open :D.

• zkotz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Eenzelfde soort vraag: ik heb een full hd LCD TV (Panasonic tx-37lzd85f) en wil binnenkort een PC hierop aansluiten via HDMI. Ik zit te kijken naar een FS Amilo pi 3630, met Nvidia 9600 GT videokaart en HDMI uitgang.
Mijn vraag is: kan ik deze PC via een HDMI kabel op de TV aansluiten en daarbij gebruik maken van de 1920 * 1080 resolutie? Zo nee waarom niet?

Verwijderd

Dat lukt wel hoor met die kaart, heb hem zelf even op een 42 inch full hd panasonic gehad, vanwege de brakke vista drivers die Nvidia toen uitbracht ben ik weer terug bij ATI kaartjes.
Vroeger kwam het nog wel eens voor dat er niet genoeg geheugen in de videokaarten zat om het totaal van 32bit*1920*1080 in memory te zetten.

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 12:12
waar je op moet letten is of je overscan/underscan kunt instellen op de hdmi poort van je tv. Ook het instellen van full pixel support of 1:1 pixel mapping is een handige optie mits deze beschikbaar is op je tv.

Ik heb zelf een sony bravia 40W4000 en die ondersteunt dit wel en HD materiaal ziet er echt superstrak uit.
Voor een overzicht van sony tv's die dit ondersteunen zie http://pixelmapping.wikispaces.com/Sony+TVs

Misschien kun je met powerstrip toch nog een strak beeld krijgen
meuk: Powerstrip 3.84 build 640

Succes
Pagina: 1