Toon posts:

Raid 5 setup problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Ik ben sinds begin deze week een raid array aan het opzetten. Tot nu toe is me dat nog steeds niet gelukt. Daar het een redelijk grote array is (4x1tb = 2,7tb raid5), nemen initialisatie en dergelijke processen zeer veel tijd in beslag (tot 20uur). Ik ben dan ook opzoek naar een correcte methode van aanpak.

Setup:
• Moederbord - Asus P5QR Pro
• Processor – Intel Core 2 Duo E8400 3GHz
• Ram – 4GB PC6400 CL5 240
• OS – MS Windows XP Pro x64 SP2
• 1x OS HDD – WD740ADFD
• 4xRAID HDD – WD1001FALS
• Sata Raid Controller – Intel ICH10R

Eerst heb ik Windows installed, alle nodige drivers en updates geïnstalleerd. Daarna was alle hardware correct installed en waren alle hdd's zichtbaar(waarvan 4 unformatted).

Toen heb ik in de bios een array aangemaakt, na startup was deze zichtbaar in 'My Computer'. Er waren geen eigenschappen beschikbaar, en ik kreeg dan ook melding dat hdd/array nog niet geïnitialiseerd was.

Dit heb ik dan eerst gedaan met 'Intel Matrix Storage Manager', na een uur of 20 was het initialisatie proces uitgevoerd maar kon ik de hdd/array nog steeds niet accessen omdat het volume niet geformatteerd was.

Dit heb ik ook gedaan, de volgende ochtend was pc geblokkeerd op een blauw scherm en een bevroren muispijltje. Dit heb ik zo laten staan voor een uur of 2, maar er kwam geen verandering. Na reboot was het volume nog steeds niet toegangbaar.

Vervolgens heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd en de array op een ander manier proberen aan te maken.
Niets gewijzigd in bios, en onmiddellijk de array proberen aan te maken in 'computer management' console. Daar eerst de hdd's omgezet naar 'GPT' en daarna naar 'dynamic'. Toen kwam er na een paar minuten een array beschikbaar van 3,7tb, deze kon tevens ook geaccessed worden.

Dit was volgens mij geen raid 5 array, geen idee wat het wel was.

Terug 'Matrix Storage Manager' opgestart en daar een raid 5 array aangemaakt. Deze moest natuurlijk weer geïnitialiseerd worden en daar ben ik vandaag mee bezig, tot ik begon te twijfelen of ik wel correct bezig was en weer mogelijk aankeek tegen een dag verlies.

Na gegoogled te hebben, heb ik nog steeds geen betrouwbare guide ofzo gevonden.

Iemand die me kan zeggen wat ik verkeer deed/doe en wat de correcte manier van werken is?

Alvast bedankt.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:09
Je eerste poging zou best juist geweest kunnen zijn, immers initialisatie was voltooid en dat is vanzelfsprekend een teken dat er iets juist verlopen is.

Er is mogelijk binnen Windows iets verkeerd gegaan tijdens de format, de BSOD geeft je informatie; daar zou je naar (hebben) kunnen kijken.

Je moet de RAID-5 array vanzelfsprekend aanmaken in de BIOS van de RAID-controller, niet in 'Computer Management'.

Je laatste poging is gelijk aan je eerste lijkt het en juist m.i. Probeer vervolgens nog eens een format (probeer de snelle variant) en kijk wat Windows eventueel te melden heeft in de mogelijk weer optredende BSOD. Post je acties aan de hand daarvan hier.

Verwijderd

Topicstarter
ParkOverall schreef op maandag 26 januari 2009 @ 05:59:
Er is mogelijk binnen Windows iets verkeerd gegaan tijdens de format, de BSOD geeft je informatie; daar zou je naar (hebben) kunnen kijken.
Ff melden dat het hier niet ging over een BSOD, maar gewoon een freeze van mijn pc tijdens het afsluiten 'denk ik) wat erop neer komt dat ik een volledig blauw scherm te zien kreeg, zonder enige foutmelding, en enkel nog een onbeweegbaar muispijltje zag.

Zal vanavond proberen om nog es vanaf 0 te beginnen, maar dat betekent dat ik weer iets van een 2dagen moet wachten eer ik kan checken of het gelukt is, niet gedacht dat array builden zo lang zou duren..

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Met hierboven, maar misschien is het handig om even te vermelden welke versie je van Windows gebruikt? Windows XP 32bit kan bijvoorbeeld geen "volumes/arrays" van groter dan 2 tb aan spreken.
Gaat die van over zijn nek :) Reden daarvoor zit hem in een limit qua adressering. Tenzij de "Intel ICH10R" 64bits lba adresering kan doen voor je dan, schijnt het wel te kunnen maar dit heb ik nog niet zien werken.

offtopic:
64bits lba adressering heb ik hier op de rocketraid 1740 niet zien helpen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

Joran

<3 natalee

nsa1984 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 07:46:
Met hierboven, maar misschien is het handig om even te vermelden welke versie je van Windows gebruikt? Windows XP 32bit kan bijvoorbeeld geen "volumes/arrays" van groter dan 2 tb aan spreken.
Gaat die van over zijn nek :) Reden daarvoor zit hem in een limit qua adressering. Tenzij de "Intel ICH10R" 64bits lba adresering kan doen voor je dan, schijnt het wel te kunnen maar dit heb ik nog niet zien werken.

offtopic:
64bits lba adressering heb ik hier op de rocketraid 1740 niet zien helpen.
Je haalt hier nu wel een aantal dingen door elkaar?

De limiet van FAT32 = 2tb. En met48bit LBA-adresering is dit ook daadwerkelijk aan te spreken, anders zit je vast aan een max van 132gb. NTFS heft deze problemen niet..
WinXP/vista 32bit kan maximaal 3,2GB werkgeheugen aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Joran op 26-01-2009 08:57 ]

Send me your gameboys

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:59
Je kunt inderdaad geen partities maken groter dan 2GB zonder dat deze naar GPT is omgezet, maar dat is een ander verhaal en heeft niks met het probleem te maken.

Gewoon een nieuwe array aanmaken, "even" opnieuw initialiseren en formatteren en hopen dat je PC nu niet freezed, want daar zit het probleem gewoon in lijkt me.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

jorann schreef op maandag 26 januari 2009 @ 08:56:
[...]

Je haalt hier nu wel een aantal dingen door elkaar?

De limiet van FAT32 = 2tb. En met48bit LBA-adresering is dit ook daadwerkelijk aan te spreken, anders zit je vast aan een max van 132gb. NTFS heft deze problemen niet..
WinXP/vista 32bit kan maximaal 3,2GB werkgeheugen aan.
Hij heeft toch echt gelijk, om volumes van meer dan 2TB aan te maken moet je je schijf converteren naar GPT en daar heeft XP 32-bits geen ondersteuning voor. XP x64, Server 2003 en Vista (zowel 32-bits als x64) ondersteunen dit wel.
Overigens kan je er (nog) niet van booten, dus zorg dat je een aparte device hebt om van te booten, GPT beïnvloedt je hele schijf, niet een enkele partitie.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Maar in zijn begin post staat toch duidelijk: OS – MS Windows XP Pro x64 SP2
Zou dus gewoon moeten werken.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met die vastlopen. Veder naar mijn idee wel alles goed gedaan. Propeer straks is een snelle format te doen. Schijf is toch leeg dus zo'n complete format heeft volgensmij niet zo veel zin. Succes!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Tweak-Freak schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:12:
Maar in zijn begin post staat toch duidelijk: OS – MS Windows XP Pro x64 SP2
Die had ik dan denk ik even net gemist. En inderdaad dan zou er qua limitaties niet echt een beperking meer zijn.
Tweak-Freak schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:12:
Zou dus gewoon moeten werken.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met die vastlopen. Veder naar mijn idee wel alles goed gedaan. Propeer straks is een snelle format te doen. Schijf is toch leeg dus zo'n complete format heeft volgensmij niet zo veel zin. Succes!
Ik denk dat het stappen plan dan zou worden.
OS installeren.
RAID array aanmaken, en initialiseren.
Binnen windows disk manager het raid volume initialiseren als gpt volume.
Raid volume quick format geven om file system op te bouwen.

Topic verkeerd begrepen, verzoek dit bericht te verwijderen is reeds ingedient.

[ Voor 4% gewijzigd door nsa1984 op 26-01-2009 15:18 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Pagina: 1