Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Besturing servor naar motor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Voor ons profielwerkstuk zijn we bezig met het maken van een op afstand bestuurbare duikboot. En voor die afstandsbesturing heb ik 2 oude radiografische autootjes uit elkaar gehaald. Beide autootjes hebben 1 servor en 1 aandrijfmotor, onze boot heeft 3motors en 1 servor. Dus wou ik zorgen dat ik de aansturing van 1 servor kon gebruiken voor de aansturing van 1 motor.

De aansturing van die servor zijn 3 pinnetjes, simpel als je de knop naar links duwt loopt door pinnetje 1 en 2 een stroom, wanneer je naar rechts drukt door pinnetje 1 en 3 een stroom. Ik wil hier van maken dat als hij naar links gaat de motor tegen de klok in draait en indien ik naar rechts druk de motor met de klok mee draait. Ik wist dat ik het beste met transistors kon gaan werken, na flink wat uitzoek werk ben ik tot het volgende schakelschema gekomen. (Ik weet overigens dat er wss nog weerstanden tussen de pinnetjes en transistors moeten). S1 is pinnetje 1 en 2 S2 is pinnetje 1 en 3.

Afbeeldingslocatie: http://gedissed.nl/schakelschema-servorrnaarvooruit-achteruit.jpg

Het probleem is echter dat op deze manier kortsluiting ontstaat(zie rode lijnen), ik had zelf bedacht om S1 en S2 met nog een transistor te schakelen. Alleen vraag ik me af of hier geen veel makkelijkere oplossing voor is?

Alvast bedankt,
Stijn

PS: ik heb al een keer eerder een post gedaan voor vrienden die iets voor hun profielwerkstuk moesten weten. Deze is toen op slot gezet omdat dit een huiswerk vraag was :( , maar vragen stellen op fora's is toegestaan indien je bron vermeld.

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Voor motorsturingen wordt vaak een zogenaamde H-brug gebruikt. Dat (of een variant daarop) zou hier nuttig kunnen zijn. De term H-brug (of H-bridge) gaat je via google/wikipedia zeker verder helpen.

Een ander puntje van aandacht bij een duikboot: Radiografische signalen gaan zeer slecht door water heen. Je ontvangst zal het beste zijn als je een soort drijver gebruikt voor je antenne. Omdat je al auto's gesloopt hebt zit je waarschijnlijk al aan de zendfrequentie vast, maar hogere frequenties geven slechter bereik onder water. Bij 27MHz is het bereik onder water zo'n 10 a 20 cm, bij 900MHz (mobiele telefoons) is dat gereduceerd tot 1 cm, als je geluk hebt.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,

Ik heb net inderdaad ff gegoogled op h-bridge en komt er op neer dat ik inderdaad S1 en S2 met 2 transistors moet schakelen. Kan het alleen wel wat overzichtelijker in het schema zetten, en uiteraard toevoegen aan het verslag :*)

Ik had nog niet echt gekeken of radiogolven ook onder water gingen :X . Ik heb nog wel een dobber liggen(dus er valt wel wat te knutselen), en het zijn afstandsbedieningen van rond de 27mhz. Is het trouwens nog mogelijk dat ik beide afstandsbedieningen tegelijkertijd gebruik als ik de 2 antennes die ik nu uit de auto's gehaald heb aansluit op 1 antenne boven de duikboot?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Bedoel je een servo wanneer je servor zegt? Hebben we het over zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.zwaluwmodelbouw.com/images/1435_ROBBE%20SERVO%20S3050.jpg

Deze worden namelijk met een soort van PWM aangestuurd, om zodoende een bepaalde positie in te nemen.

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:55:

Ik had nog niet echt gekeken of radiogolven ook onder water gingen :X . Ik heb nog wel een dobber liggen(dus er valt wel wat te knutselen), en het zijn afstandsbedieningen van rond de 27mhz. Is het trouwens nog mogelijk dat ik beide afstandsbedieningen tegelijkertijd gebruik als ik de 2 antennes die ik nu uit de auto's gehaald heb aansluit op 1 antenne boven de duikboot?
Ik ben geen expert op het gebied van antennes etc, maar volgens mij kan je in de problemen komen met karakteristieke impedanties als je 1 antenne op twee ontvangers aansluit. Daar weten anderen wellicht meer over dan ik. Ze moeten dan trouwens sowieso op verschillende frequenties werken. Konden de auto'tjes onafhankelijk van elkaar rijden? Dan zit dat in elk geval goed.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Verwijderd

Topicstarter
insan1ty schreef op zondag 25 januari 2009 @ 23:26:
Bedoel je een servo wanneer je servor zegt? Hebben we het over zoiets:
[afbeelding]

Deze worden namelijk met een soort van PWM aangestuurd, om zodoende een bepaalde positie in te nemen.
Deze servo komt uit het autootje (sorry voor de slechte kwaliteit, mijn mobieltje is niet gemaakt voor foto's)

Afbeeldingslocatie: http://gedissed.nl/servo.jpg

Hij kan alleen naar rechts en naar links en daar zit niks tussen(dus beetje naar links of beetje naar rechts).
dbeijer85 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:08:
[...]

Ik ben geen expert op het gebied van antennes etc, maar volgens mij kan je in de problemen komen met karakteristieke impedanties als je 1 antenne op twee ontvangers aansluit. Daar weten anderen wellicht meer over dan ik. Ze moeten dan trouwens sowieso op verschillende frequenties werken. Konden de auto'tjes onafhankelijk van elkaar rijden? Dan zit dat in elk geval goed.
2 antennes is niet zo'n probleem. Ik weet vrijwel zeker dat ik ze vroeger ook gewoon tegelijkertijd heb gebruikt , en bij gebrek aan een tweede 9 volts batterij heb ik het niet voor de zekerheid getest. Maar ik zal er een bijhalen want ik wil ff kijken of ik ze allebei op een antenne kan aansturen.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
Ik weet niet of deze aansturing een belangrijk onderdeel van je profielwerkstuk is, maar je kan een motorcontroller ook gewoon bij de modelbouwwinkel kopen. Die heeft dan zo'n servo-aansluiting (3-pins) en sluit je direct op de ontvanger aan. Of heb je geen 'echte' autootjes gesloopt ? (Daarmee bedoel ik; heb je Intertoys-autootjes of Futaba/Carson/Tamiya etc.)
Pagina: 1