[Smoothwall/LILO] Boot aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik heb smoothwall geinstalleerd mbv de cd-rom drive, maar die wil ik eraf halen omdat ik die verder toch niet nodig heb. Ik dus weer even de HDD laten detecten in het BIOS (staat nu immer als master) en starten maar. LILO laad keurig, smoothwall start ook maar halverwege het bootproces komen de meldingen:

Hij kan iets niet vinden, en dus niet mounten, en dus een kernel panic... (iets met juiste 'root=' option instellen ofzo)

Maar goed, ik heb in /etc/lilo.conf al wat dingetjes aangepast:
/dev/hda in plaats van /dev/harddisk (want nu de cdrom weg is, is de harde schijf toch hda?)
en
/dev/hda4 ipv /dev/harddisk4

Maar dit werkt dus niet... Heb ik nu de verkeerde lilo.conf te pakken, of die ik toch iets niet goed?
Ik moet dus de pc starten met de cd-rom eraan, anders pakt ie hem niet....

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
zie EDIT

HD als master zetten ipv slave zorgt er voor dat je 2 dingen moet aanpassen in lilo.conf:
1) lilo zijn boot device aanpassen zodat hij de kernel kan laden;
2) de kernel zijn "root" optie aanpassen zodat hij de juiste root-device als "/" kan mounten.

Dus ik vermoed dat je nu "boot=/dev/harddisk" naar "boot=/dev/hda" veranderd hebt, maar verander bij de kernel opties "root=/dev/harddisk" ook naar "/dev/hda".

Als dat gelukt is, kan je nog altijd de (vermoedelijke) symlink /dev/harddisk van /dev/hdb relinken naar /dev/hda, en dan je lilo.conf weer reverten. Maar dit is niet verplicht, enkel esthetisch :)

EDIT:
ik zie net dat Smoothwall een lilo map file gebruikt, die vermoedelijk "/dev/harddisk" linkt naar correcte block device. probeer eerst eens alle "/dev/harddisk"'s te laten staan in lilo.conf, maar pas de link van "/dev/harddisk" in "/boot/map" aan van "/dev/hdb" naar "/dev/hda".

[ Voor 20% gewijzigd door maleadt op 25-01-2009 15:48 . Reden: typo ]

• maarud
Super! Ik zal het proberen :)

• maarud
maleadt schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:45:
ik zie net dat Smoothwall een lilo map file gebruikt, die vermoedelijk "/dev/harddisk" linkt naar correcte block device. probeer eerst eens alle "/dev/harddisk"'s te laten staan in lilo.conf, maar pas de link van "/dev/harddisk" in "/boot/map" aan van "/dev/hdb" naar "/dev/hda".
Hoe pas ik /boot/map aan? Als ik het bestand open zie ik 14 lege hokjes :P

edit:
dit had dus @ hierboven gemoeten :X

[ Voor 42% gewijzigd door maarud op 25-01-2009 23:06 ]

• maleadt
Hm, Lilo's map file is dus niet vergelijkbaar met Grub's system map. Lang geleden dat ik nog met lilo gewerkt heb :)

Nuja, beide aanpassen naar hda zou dan wel moeten werken, ik vermoed dat je bij je eerste poging de "boot=" wel aangepast had maar de "root=" vergeten had?

• maarud
nee :P
nu is het zo (goed):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
boot=/dev/harddisk
map=/boot/map
install=/boot/boot-bmp.b
prompt
timeout=70
lba32
default=SmoothWall
read-only
root=/dev/harddisk4
bitmap=/boot/image.bmp
bmp-colors=13,,12;14,,12
bmp-table=100p,348p,1,3,
bmp-timer=74,29,;,,
append="ramdisk_size=8192 no-scroll panic=30"
image=/boot/vmlinuz-2.6.16.60
    initrd=/boot/initrd-2.6.16.60.gz
    label=SmoothWall

en dit heb ik veranderd in (wat niet werkt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot-bmp.b
prompt
timeout=70
lba32
default=SmoothWall
read-only
root=/dev/hda4
bitmap=/boot/image.bmp
bmp-colors=13,,12;14,,12
bmp-table=100p,348p,1,3,
bmp-timer=74,29,;,,
append="ramdisk_size=8192 no-scroll panic=30"
    label=SmoothWall

tot aan root= werkt hij prima (anders kreeg ik geen bootscreen) maar krijg dan een kernel panic omdat hij de root= niet goed vond en iets met een block had (weet niet precies meer, amar volgens mij verwachtte hij de een, en kreeg de ander ofzo)

ik heb een idee; ik ga het nog eens veranderen, en ik verander deze keer de snelkoppelingen in /dev ook
(nu verwijst /dev/harddisk naar /dev/hdb en dergelijke). Ik denk niet dat dit veel uitmaakt, want het veranderen van /dev/hda4 in lilo.conf heeft hetzelfde effect :P

[ Voor 11% gewijzigd door maarud op 26-01-2009 16:12 ]

• maarud
nee dus. Nu wil hij niet zonder CD (VFS: cannot mount root fs, block(3,68) etc) en niet mét (andere melding, komt omdat ik dus die bestanden heb veranderd; harddisk verwijst naar hda terwijl dat dus naar hdb zou moeten.

In lilo.conf heb ik het wel veranderd naar hdb, maar blijkbaar kijkt hij toch naar de mappings in /dev/ en die kan ik niet aanpassen in windows :( (wel in ubuntu maar goed)

Hoe krijg ik SmoothWall toch zover dat hij het wil doen zonder CD-ROM :P

i know, wel een kickje maar toch, hij bevat wel nieuwe info

• maleadt
normaal is "root=" een suboptie van je kernel, probeer dus eens:
code:
1
2
3
4
    label=SmoothWall
    root=/dev/hda4

en nog iets, is je root fs echt maar de 4e partitie?

• maarud
maleadt schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:53:
normaal is "root=" een suboptie van je kernel, probeer dus eens:
code:
1
2
3
4
    label=SmoothWall
    root=/dev/hda4

en nog iets, is je root fs echt maar de 4e partitie?
ja, want nu is het hdb4, dus is het zonder cd-rom hda4 (of ben ik nou gek? :P )
heeft iemand trouwens de originele /dev/harddisk en /dev/harddisk1 t/m 4 voor mij? Ik heb ze dus veranderd en ik kan ze niet in windows en niet in ubuntu veranderen.... :P

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 26-01-2009 22:47 ]

Pagina: 1