Toon posts:

Geheugen Timings P5N32-E SLI + 4 keer OCZ2T8002GK

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb nogal veel problemen met mijn "nieuwe" mobo (heb hem alweer een jaartje zo ongeveer), maar ondervind nog steeds veel problemen met mijn geheugen banken. Ik krijg veel BSOD's en mijn systeem bevriest bij zeer intensief gebruik. Waarschijnlijk zit dit hem in de timings van mijn geheugen.

Ik heb alles (qua timings van het geheugen) op auto staan. Nu ben ik een leek wat dat betreft en ik zou graag jullie advies wat betreft te timings krijgen.

Ik heb onderstaande combinatie:
P5N32-E SLI + 4 keer OCZ2T8002GK (1 GB)

De timings schijnen naar nogal wat topics te hebben gelezen te hebben nauw samenwerken met de voltages?

Weet iemand waar ik de timings en de voltages op moet zetten? Ben wel een klein beetje een leek dus schuw niet met een gedetailleerde beschrijving :P

Alvast enorm bedankt!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Dit wordt mijn eerste post op het tweakers forum .. hou je vast! :P

Als je alles op 'auto' hebt draaien, is de kans groot dat je er beter af kunt blijven dan de instellingen handmatig te wijzigen. De conclusie dat de BSOD's en freezes komen door de timings van je geheugen, is mij namelijk niet helemaal duidelijk.

Wel heb je 4 geheugenbanken in gebruik (4x 1GB als ik het goed begrijp), waarvan gebleken is dat het sneller problemen geeft dan wanneer je 2x 2GB zou hebben.

Het is goed om te beginnen dmv het programma Memtest je geheugen goed te laten onderzoeken op fouten. Dit moet je minstens een paar uur laten draaien, als er dan geen fouten gemeld worden kun je het geheugen zo'n beetje uitsluiten van de fout oorzaken.

Wat zijn de foutcodes van de BSOD's? (stopcode)

Als je toch zeker wilt weten dat de geheugen instellingen goed staan, kun je via een programma als CPU-Z of Everest de instellingen die de SPD van de geheugenkaarten opzoeken en ze op een papiertje schrijven.
Dit gaat dan over de timings (5 waarden) en het voltage.
Deze gegevens kun je dus gebruiken om het in de BIOS precies in te stellen zoals je geheugen reepjes horen te draaien.

Het zou kunnen dat er een BIOS update geweest is voor jouw type moederbord, waarmee dit soort stabiliteitsproblemen bij bepaalde types geheugen opgelost zijn.

De BIOS versie kun je tijdens het opstarten zien (zie documentatie van je moederbord) en dat kun je vergelijken met het meest recentie versienummer op de site van de fabrikant.

Als er een nieuwere versie is dan die al op je moederbord staat, is het aan te raden om deze te updaten (flashen, heet dat). Dit is NIET aan te raden als je géén problemen hebt trouwens. maar die heb je wel, dus vandaar.

succes ermee

[ Voor 8% gewijzigd door antiekeradio op 25-01-2009 16:12 . Reden: leesbaarheid ]

Petrolhead en draadjesnerd

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, heb even wat zaakjes geprobeerd:

Mijn BIOS zet alle geheugen banken met de "auto" modus naar (opgezocht via CPUZ):

5-5-5-15 2T

En de sloten onder "SPD" adviseren (als ik het goed begrijp (EPP waarden)):

4-4-4-15 1T 2.000 V

Nu heb ik bovenstaande proberen aan te passen en die bios gaat er goed mee om, maar ik kan vista niet meer opstarten, na het laden reboot mijn pc direct (geen BSOD meer).

Ik heb naar mijn idee de laatste bios:

BIOS Version: ASUS P5N32-E SLI ACPI BIOS Revision 1302
BIOS Date: 11/05/2007

Ook heb ik er een reepje geeugen uitgehaald, maar dit mag ook niet baten.

Ik heb de settings weer naar auto gezet, maar ik krijg nog steeds freezes en vooral bij intensief gebuik (renderen in after effects...)

Heeft iemand dezelfde problemen?

Onder nog een rapportje uit de "geweldige" probleemrapporten van vista (nog nooit een oplossing gevonden :S):

Extra informatie over het probleem
BCCode: 1e
BCP1: FFFFFFFFC0000005
BCP2: FFFFF960000F8A6F
BCP3: 0000000000000001
BCP4: 0000000000000041
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Wederom bedankt alvast!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:37:
Bedankt, heb even wat zaakjes geprobeerd:

Mijn BIOS zet alle geheugen banken met de "auto" modus naar (opgezocht via CPUZ):

5-5-5-15 2T

En de sloten onder "SPD" adviseren (als ik het goed begrijp (EPP waarden)):

4-4-4-15 1T 2.000 V

Wederom bedankt alvast!
Alleereerst: hoe weet je zo zeker dat het door die timings komt; neem niets aan en probeer mogelijkheden te isoleren en systematisch uit te sluiten.
Oke dus de auto settings zijn nog losser dan de aanbevolen settings. Zijn dat ook de settings die bij die frequentie horen?
Daarnaast zou ik ook het DRAM voltage handmatig instellen en de northbridge wat meer volt geven, 4*1 gb is inderdaad moeilijker dan 2 *2 Gb

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 21:53 . Reden: typvout ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep; laat de timings maar op AUTO staan, die zijn dan eerder ietsjes conservatief "te langzaam" dan "instabiel te snel". Ik zou net zoals Tomminightmare al adviseert, eerst het NB voltage ophogen 1 stapje ophogen (naar 1.39v, of als ie daar al opstaat nog 1tje hoger). Maakt qua stroomverbruik en hitte ontwikkeling weinig uit.

En heb je je CPU overgeklokt of niet ?

PS: Om b.v. rotte video-/audio-drivers uit te sluiten zou je iets als een Memtest86+ 2.11 (geheugen controle) of Prime95/Orthos2004 (burn in test voor CPU/mobo/RAM) kunnen draaien. Zo weet je in luttele minuten waar je aan toe bent (stabiel/instabiel) ...

[ Voor 25% gewijzigd door SKiLLa op 26-01-2009 22:56 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin