Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] (frisse) installatie hangt bij laadbalk

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-10 12:52
Beste Tweakers,

Een vriend van me heeft me gisteren uitgenodigd om eens even naar zijn computer te komen kijken, want Windows XP bleef na verschillende herinstallaties elke keer hangen op het laadscherm, alleen de eerste pixels van het eerste balkje wat heen en weer gaat krijg je te zien.

Ik ben toen aan de slag gegaan om uit te zoeken waardoor het zou kunnen komen. Na enkele herinstallaties en een defect geheugenbankje (volgens Memtest) was het probleem nog steeds niet opgelost.

Toen hingen we de harde schijf als primary (het is een IDE) aan een andere computer een nieuw soort probleem gaf, zelfs na een frisse installatie van Windows met een nieuwe Win XP SP3.
Het enige opvallende was dat bij deze computer S.M.A.R.T wel werkte en de BIOS een nogal duidelijke foutmelding gaf van een slechte HDD als primary. De installatie kwam tot het herstarten nadat de bestanden voor installatie zijn gekopieerd en na de boot welke eigenlijk de setup in zou moeten gaan kwam er een foutmelding in het wit dat ntfs.sys ontbreekt.

Uiteindelijk hebben we de naar ons idee kapoote IDE als slave in die andere computer gezet en die op z'n vaste HDD geboot en de files welke op een andere partitie (D:) dan de Windows partitie die wij op die dag ongeveer 10x hadden misbruikt, naar de vaste HDD van die pc gekopieerd - toen zijn we een avondje gaan feesten.

Vandaag belt hij me op en verteld me dat ook die andere PC nu niet in Windows kan booten en blijft hangen, terwijl dat toch een goede installatie was (we hebben er tenslotte zelfs files zitten kopiëren).

Ik vrees op een virus maar vraag me dus af hoe ik dat virus eraf krijg zonder ergens bestanden te verliezen die van belang zijn op de als tweede genoemde computer.

Aan de andere kant lijkt mij een virus nogal sterk, ik heb nog nooit van een virus gehoord wat van een andere partitie af direct bij een frisse windows install (en sterker nog, op die tweede PC nog voor de windows setup) ingrijpen kan en de boel overhoop kan gooien zodat Windows niet geïnstalleerd kan worden c.q. opstart.

Beetje desperate om hulp.

Bij voorbaat dank,

Al

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design