Intel DP35DP dood(?) behalve undocumented ledje

Pagina: 1
Acties:

• Remi_Woler
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05-2022
Synopsis:
"Game"pc staat paar dagen aan, download taak geactiveerd, screensaver actief. Pc valt uit, is niet meer aan te krijgen. Niets vertoond een teken van leven, behalve 1 ledje wat wel in de documentatie staat, maar knippert, wat niet in de documentatie als melding omschreven wordt (aan is optie, uit is optie, knipperen wordt niet besproken). Geen idee hoe verder.

Specs:
Chieftec(?) bigtower giet-ijzeren kast, met zilveren X over de hele voorkant (+/- 4 jaar oud)
Chieftec 560W voeding (hoort niet bij kast) Model: CFT-560-A12C (+/- 2 jaar oud)
Intel DP35DP moederbord (+/- 2 maand oud)
Intel Core 2 Duo processor, iirc 2,3GHz (+/- 2 maand oud)
2x 2GB Crucial DDR2-800 CL4 Ballistix Tracer (met ledjes) (+/- 2 maand oud)
Gigabyte PCI-E grafische kaart, volgens mij de 8600GS, iig een silent geval (+/- 1 jaar oud)
Maxtor HDD 250GB/2MB (+/- 2 jaar oud)
Creative X-Fi Xtreme Music (+/- 1 jaar oud)
Lite-On DVD Brander (+/- 1 jaar oud)

Zoals de meesten waarschijnlijk al begrepen hadden: het is een beetje een "rest" bak, en gaming is nou niet direct de bezigheid die het meest van mijn tijd inneemt.

Aanloop:
Tot het moment van uitvallen was er geen indicatie dat er iets mis zou zijn. De pc heeft ongeveer een jaar last gehad van onbetrouwbare stabiliteit, na een aantal testen met het elimineren c/q verwisselen van hardware kon geen boosdoener worden gevonden. Een maand of 2-3 terug is daarom het oude Asus P5B DH DeLuxe met Intel Core 2 Duo 2.03GHz (beide +/- 2 jaar oud) vervangen door de Intel DP35DP, met een nieuwe C2D. Sindsdien is het systeem weer uitermate stabiel. In de eerste 3 maand van de instabiliteit was de pc mijn main workstation, maar na toenemende frustratie over het onvoorspelbare crashen (reboot, BSOD, gewoon 'strakvast' (niets reageert meer, maar beeld staat nog)) en het niet kunnen vinden van de oorzaak is hier een gloednieuwe Imac voor in de plaats gekomen. Spelen met pc's is leuk en wel een beetje een hobby, maar mijn main workstation moet het "gewoon doen", mede ook omdat ik die nodig heb voor mijn werk. De volgende 9 maand heeft de pc voornamelijk uitgestaan, met af en toe een boot, voor een uurtje "gamen". Omdat een pc om ook in IE te testen noodzakelijk werd, en mijn laptop vaker niet dan wel op mijn bureau stond, heb ik besloten dan maar mobo&cpu te vervangen, zodat het weer zou werken. Dit heeft het sindsdien ook zonder noemenswaardige problemen gedaan. Gisteren nog een uurtje of 2 TDU gespeeld, en een JAG aflevering gekeken, en vandaag een download aangezet (oh ja, Windows 7 beta was ook al uit). De pc heeft minimaal 15 minuten gedownload, omdat de screensaver aansprong. Ondertussen bezig geweest op de Mac in dezelfde kamer. Totdat de pc ineens met het geluid van een hdd die geen stroom meer heeft uitviel (geen knal oid dus), maar de Mac gewoon door bleef werken, en het licht niet geknipperd heeft (geen (merkbare) stroom fluctuatie dus).

Symptomen:
Niets in de pc doet nog iets, muv eerder genoemd ledje. Als de powerbutton ingedrukt wordt gaat er geen lampje branden, en beweegt zelfs de voedingsfan niet (ook niet de 1/8e tik die voedingen geven als ze direct weer afslaan, bv als de BIOS reset switch 'verkeerd' staat). Voeding ruikt ook niet vreemd, ook niet achter de roosters. Je zou denken dat de stekker er gewoon niet inzit, behalve dan om dat ledje. Op mijn moederbord zit direct naast de DIMM banken een "+5 V Standby Power Indicator LED". Volgens pagina 23 van dit PDFje, brand deze LED als de +5V beschikbaar is, en is deze uit als deze niet beschikbaar is. Verder wordt er niets over het LEDje vermeld. In mijn geval echter, knippert dit LEDje, in een bijzonder hoog tempo (denk > 120x per minuut, sowieso > 60). Op het moment dat de stroom van de bak verwijderd wordt, hetzij via ATX-powerswitch, hetzij via de stekker eruit, gaat dit ledje eerst nog iets sneller knipperen (kan evt verbeelding zijn), en vervolgens langzaamaan steeds langzamer knipperen, en vergelijkbaar minder intens/fel. Alsof het een draaiend wiel is wat geen voortstuwing meer heeft, steeds langzamer gaat draaien, en uiteindelijk tot stilstand komt. Ik heb al veel gezien, maar dit nog nooit.

Reeds getest:
* Alle niet primaire devices afkoppelen/verwijderen. Met alleen grafische kaart, cpu, geheugen, mobo en voeding aangesloten blijft het probleem bestaan.
* Bios pin in alle mogelijke standen (incl. geen) gehad
* Batterij eruit gehaald, en teruggeplaatst.
* Bak 30+ minuten zonder aangesloten stroom laten "afkoelen"
* ATX voeding reset (stroom eraf, minuut wachten, powerbutton 20 seconden inhouden, stroom erop)

Ook al ben ik geen echte tweaker, ik heb wel het idee dat ik wel redelijk vertrouwd ben met hardware. Ik heb bij elkaar zo'n 2 jaar gewerkt in kleine computer winkels op reparatie afdelingen, waarvan 6 maand als hoofdverantwoordelijke. Nadat ik een jaar of 2 geleden mijn ware roeping gevonden heb, ben ik niet echt actief meer geweest in hardware, en heb ik ook de allerlaatste ontwikkelingen niet meer allemaal bijgehouden. Niet dat dit relevant is voor het probleem, maar dan weet je een beetje wat voor soort persoon er geen idee meer heeft wat het probleem is en/ofwat er nog meer te testen is (zonder voltmeter of andere voeding, want die heb ik niet voorhanden).

Never ever approach a computer saying, or even thinking i will just do this quickly

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30

CodeIT

Code IT

Ik heb hetzelfde vorige week ook gehad. BIj mij was het de voeding. Bij mij ging dat ledje ook knipperen (zij het iets minder snel) en op mijn draadloze muisontvanger knipperde ook alles. Voeding vervangen, probleem opgelost.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het klinkt inderdaad alsof de voeding het begeven heeft. Probeer eens een andere voeding aan te sluiten.

• Remi_Woler
Ik heb zo geen voeding liggen, dus dan zou die nieuw aangeschaft moeten worden (morgen :(). Indien enigszins mogelijk, zou ik dan het liefst zeker weten dat het aan de voeding ligt, zodat ik die niet zonder doel aanschaf.

Never ever approach a computer saying, or even thinking i will just do this quickly

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zeker weten kan je het nooit maar je kan wel eens meten of de juiste spanning uit de voeding komt. Dit doe je met een multimeter uiteraard :P

Je kan ook de voeding eens los van het moederbord testen maar niet alle ATX voedingen willen dan aangaan omdat er een minimale belasting op elke lijn moet zitten. De 5V en 12V lijn kan je nog belasten met wat ventilators en een oude HDD maar voor de 3.3V lijn zal dat wat moeilijker liggen :) Sommige voedingen simuleren zelf een belasting en gaan dan wel aan.

Het aanzetten van de voeding zonder moederbord doe je door de groene draad met een willekeurige zwarte kort te sluiten.

• Remi_Woler
Mja, das juist de reden dat ik hier om ideetjes vraag. Zoals in de OP aangegeven: Ik heb geen volt/multi-meter liggen, en geen spare PSU. Als er geen andere opties zijn, dan wordt het morgen maar een nieuwe voeding aanschaffen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een multimeter kan je misschien wel van de buurman lenen :) Of koop er morgen eentje. Dat mag gerust een goedkope zijn. Erg nauwkeurig zijn die niet maar voor deze doeleinden maakt het niet veel uit dat je 12,2V uitleest in plaats van de werkelijke 12,1V :)

Oh ja, mocht je toch een nieuwe voeding kopen dan volstaat een 350W model van een goed merk al wel als de configuratie gaat blijven zoals het is. Kwestie dat je geen grote kosten gaat maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-01-2009 16:49 ]

• Remi_Woler
Het geld is het probleem niet echt, meer de tijd die ik iedere weer kwijt ben als ik een volgend onderdeel moet gaan halen.

Overigens, je raad een 350W aan. Mij is altijd verteld dat een voeding het meest efficient werkt rond halve belasting. Is het dan niet veel beter om 500-600W te hebben?

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:17
Je systeem komt dan ook dichter in de buurt bij 175W dan 350W. Een 350W voeding is ruim voldoende, zelfs voor uitbreiding.

• Remi_Woler
Zoals waarschijnlijk al wel overduidelijk was: het was inderdaad de voeding. Een nieuwe Antec Truepower Trio 430 geplaatst, en alles werkt weer zoals het hoort. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Pagina: 1