Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[potmeter] Welke moet ik hebben

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Het heeft niet zoveel met computers te maken maar wel met electronica en aangezien hier aardig wat kennis zit en ik een beetje ten einde raad ben wil ik het hier toch even proberen.

Ik heb een antieke receiver, een Luxman 1500. Hiervan is de volume potmeter defect. Een Noble 3BM 200kOhm X2 AJ. Dit zegt weinig mensen waarschijnlijk wat. Het is een stero pot, met 2 assen (een inwendige en een uitwendige) voor balans.

Een normale potmeter heeft 3 aansluitingen. zoiets
Deze heeft er echter 4, per kanaal. De vierde zit ook niet aan de kant waar de andere 3 zitten, maar aan de bovenkant. Deze heeft een weerstand van 0 Ohm met de middelste aansluiting (pin 3 en 7 op het plaatje) als de potmeter precies in het midden staat.

Ik zoek dus een vervanger, een met 1 as, zonder balans, maar wel met 4 aansluitingen. Deze kan ik echter nergens vinden. Weer iemand waar ik zo een kan vinden, of hoe ik dit eventueel anders kan oplossen?

Edit: Ik ben er net achter gekomen dat dit voor de loudness functionaliteit is :)

[ Voor 4% gewijzigd door elgringo op 25-01-2009 12:15 ]

if broken it is, fix it you should