Op zoek naar een goeie cpu fan

Pagina: 1
Acties:

• Sorcix
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoi,

Ik gebruik momenteel de boxed fan bij mijn Phenom X4, maar die blijkt het niet te halen als het warmer is buiten. Ik wil dus een betere CPU fan gaan gebruiken, maar ik ben een beetje verdwaald in het aanbod.

Ik hoop dat iemand me hier een goede fan kan aanraden, liefst eentje die niet al te moeilijk is om te installeren, aangezien ik nog nooit een andere CPU fan heb geinstalleerd dan deze die bij de CPU geleverd worden. :+

CPU: AMD Phenom X4 9550
Moederbord: Abit AX78

Alvast bedankt

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Een boxed fan zou altijd genoeg moeten zijn?
Is de koeling van je kast goed, dus word er lucht in- en uitgeblazen?

Dit kun je testen door de kast te openen en een tafelventilator in de kast laten blazen, indien je nu te hoge temps hebt dan is de koeling niet goed.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:20
De Phenom I serie zijn altijd al heethoofden geweest (hoge temps alleen al bij stock settings). Een Scythe Mugen moet hier gemakkelijk verandering in kunnen brengen. Zoek voor de gein maar eens op google naar verschillende reviews/tests. Aangezien het bij een AM2(+) mobo erg simpel is om een fan te bevestigen (itt socket 775 met pushpins) zou het geen probleem moeten worden ;)

één is geen, twee is één

• Sorcix
  • Niet online
Wackoz schreef: Aangezien het bij een AM2(+) mobo erg simpel is om een fan te bevestigen (itt socket 775 met pushpins) zou het geen probleem moeten worden ;)
De boxed koeler was inderdaad makkelijk te installeren. Maar als ik zo wat rondkijk merk ik dat veel andere koelers moeten bevestigd worden via tussenstukjes of vijzen door je moederbord. Misschien zoek ik gewoon verkeerd, zoals ik zei heb ik dit nooit eerder gedaan.

Ik zal eens wat verder opzoeken over die Scyte Mugen, bedankt!
jan99999 schreef:
Een boxed fan zou altijd genoeg moeten zijn?
Is de koeling van je kast goed, dus word er lucht in- en uitgeblazen?

Dit kun je testen door de kast te openen en een tafelventilator in de kast laten blazen, indien je nu te hoge temps hebt dan is de koeling niet goed.
Momenteel heb ik er geen last van, aangezien dat de omgeving redelijk koud is nu. In de zomer gaat de temperatuur ongelofelijk snel omhoog als ik games speel.

Dit is mijn (boxed) koeler:
Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/Phenom%209500%20box%2017.jpg

De luchtstroom in de kast is volgens mij ook gewoon goed. Ik heb vooraan 3 intake fans inzitten en achteraan 2 outtakes. Als je je hand erin houd voel je een goeie luchtstroom over het moederbord.

Ik zal ook eens proberen een ventilator in de kast te laten blazen, zien of dat helpt. :)

Bedankt voor de hulp iig. :)

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:20
Ik heb precies hetzelfde koelblokje op mijn x2 5000+ zitten, terwijl hij maar 65watt aan warmte produceert. Jouw Phenom doet bijna het dubbele dus dan moet je of je fan constant @ max laten draaien (takke herrie) of een andere koeler erop zetten (btw erg slecht dat ze dus dezelfde koeler leveren bij een Phenom.)

Hoe warm word je Phenom nu tijdens games?

Ik zal eens gaan zoeken of ze bij de Mugen ook een bracket leveren of dat je met schroeven achter je moederbord moet gaan werken. Meestal zitten er duidelijk instructies bij over hoe en wat ;)

EDIT:

Zoals je ziet worden er veschillende brackets bij geleverd, van Core i7 tot AM2(+) dus het moet allemaal passen.
Ook zit er een installatie manual bij dus het lijkt me sterk dat je er niet uit gaat komen ;) Het moederbord zal even uit de kast moeten om de koeler te monteren en de boutjes/moertjes achterop goed aan te draaien maar dat is het dan ook wel.

Vergeet niet om even een paar euro extra aan goede koelpasta ala Artic Silver 5 ofzo uit te geven. Beter dan de bijgeleverde koelprut :)

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-usa.com/product/cpu/040/images/scmg2000-acc_400.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Wackoz op 25-01-2009 16:04 ]

één is geen, twee is één

• Sorcix
  • Niet online
Wackoz schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:55: Hoe warm word je Phenom nu tijdens games?
Ik heb het alarm nu op 68°C staan, stond default op 60 maar heb het verhoogd omdat hij volgens de website van AMD wel wat meer aankan. Na een kwartiertje bereikt hij echter toch weer dat niveau, dus veel helpt het niet.

Edit:
Ik zie er een beetje tegen op om mijn moederbord uit de kast te halen. Maar als het niet anders kan dan moet dat maar. Die Mugen ziet er verder wel deftig uit, wel een heel verschil in grootte i.v.m. de boxed koeler!

[ Voor 23% gewijzigd door Sorcix op 25-01-2009 16:08 . Reden: Reactie op edit van Wackoz ]

Verwijderd

De Mugen 2 is een schitterende koeler. Zeker een aanrader. is ook niet zo duur;

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Mugen is inderdaad erg mooi maar heel erg groot en installatie is niet echt een aanrader voor iemand die er tegenop ziet zijn moederbord eruit de halen.

Bekijk dit alternatief eens:

http://www.alternate.nl/h...WM/-1047167/?baseId=30994

Kost niks, en koelt prima. Lekker simpel te installeren en past gewoon op het standaard am2(+) rekje op je moederbord. Werkt met het zelfde systeem als de standaard boxed koeler, dus je hoeft niet je moederbord uit je kast te halen. Er zit standaard al zon soort koelpasta plakker op dus je hoeft daar ook niet mee te gaan zitten kledderren, alleen even de cpu schoonmaken met wat wasbenzine/aceton en een wcpapiertje om de oude koelpasta eraf te halen. Als je nog niet zoveel ervaring heb met computers zou ik de Mugen niet aanraden, maar de arctic freezer 64 pro: mede door het installatiegemak.

Zoek eens wat reviews van dit(Arctic Freezer 64 Pro)ding op internet, je zal zien dat het echt een fijn ding is. Heb hem zelf ook gehad op mijn athlon 64 3400+ @ 2,6ghz destijds met een tdp van 90+ watt en die bleef perfect koel+stil.

Alvast 1 review voor je:
http://tweakers.net/produ...oling-freezer-64-pro.html

[ Voor 40% gewijzigd door Rollo op 27-01-2009 14:34 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ik ben het met jan9999 eens dat de stock-cooler zou moeten voldoen.
Ik heb zelf een X3@2100 MHz waar dezelfde koeler op zit en die wordt max. 48-50°C. De omgevingstemperatuur lijkt weinig invloed te hebben, de fan gaat gewoon iets harder draaien. Veel harder dan 2500 rpm gaat ie echter nooit, er zit dus nog zat marge in die stock-cooler.

Het lijkt mij niet dus niet waarschijnlijk dat 100 MHz en een core meer een verschil van 20°C veroorzaakt. Hoe snel draait je fan als je processor zo heet is?
Met 5 :) case-fans zou airflow geen probleem mogen zijn. Ik heb er 2. Zit je blok wel goed vast? ( dwz. wordt het blok echt heet, ff voelen dus). Zo niet dan opnieuw monteren met nieuwe koelpasta. Een andere koeler aanschaffen komt daar uiteindelijk ook op neer maar kost wel geld.

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 14:23
Waarom neem je gewoon niet een 80-120mm fan adapter dan kun je een 120mm der op zetten heb je direct een betere. En dan kan je de boxed koeler nog eens lappen.
Of een TRUE aanschaffen (blijken nogal goed te zijn). :p

[ Voor 16% gewijzigd door PRaGA88 op 27-01-2009 20:07 ]

Verwijderd

Ik heb reeds de Coolermaster V8 koeler aangeschaft, en deze bevalt mij zeer goed!
Het installeren van de koeler is niet makkelijk, maar de prestaties zijn top!
Ik heb mijn E8500 geclocked op 4.0 ghz nu stressed op niet meer dan 44 graden!

• PRaGA88
of de V10 alleen vind ik de V10 zijn kleur niet passen bij de rode fan. (Maar dat mod je met een kleur :p)

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
V8, V10 en TRUE zijn allemaal een beetje overkill voor deze proc.

• PRaGA88
peugeot106xsi schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 08:53:
V8, V10 en TRUE zijn allemaal een beetje overkill voor deze proc.
Een V8 ja en V10 zeker maar aan de TRUE die zijn toch niet overkill als u cpu warmer wordt dan 68°C. Maar de kleinere van thermalright zoals de XP-90. Die zijn toch perfect en ze zijn maar een 10cm hoog.

[ Voor 25% gewijzigd door PRaGA88 op 30-01-2009 12:31 ]

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:14
Ik heb zelf ook links en rechts gekeken naar processor koelers en wat ik vond was deze.

Er zit al redelijk goede kwaliteit koelpasta onder en het voordeel dat de ventilator in het midden hangt van de koelblok. Niet zo zwaar, ongeveer 680 gram en hoeft in de meeste gevallen geen backplate te hebben.

Wel een nadeeltje is de beschikbaarheid, 2 leveranciers maar :?

Alle vragen hebben een antwoord

Pagina: 1