Toon posts:

{Defect} Pc dood na toevoegen hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Ik was vandaag aan het knustelen met mijn systeem en bestloot een extra (hdd uit vooraad) toe te voegen.
Ik had deze toegevoegd deze lag los in de case om te kijken of hij het deed
Helaas kreeg ik na het opstarten een error, ik heb het jumpertje verzet in alle mogelijke standen.
Dit micht niet baten, daarna heb ik de hdd los gekopeld en de pc weer opgestart om te kijken naar de bios instellingen, ik kreeg de zelfde fout:
quote: Soort van screen dump
IDE Channel 1 . master disk hd s.m.a.r.t capability . . . . disabled
*zelfde bij tweede*

[systeem data]

Verifying DMI post data
Disk boot failure, insert system disk and press enter
Daarna heb alle schijven die ik totaal in mijn pc heb zitten los gekopeld behalve mijn sata disk die de boot sector bevat. Ook die geeft deze melding, dit is vreemd want voor dat ik de disk er in heb gestopt deed het systeem het nog.

Ik heb alle kabeltjes lost gekopelt en hergeschikt, helaas dit mag niet baten ik word afgekapt voordat ik de kans krijg om de bios in te gaan.

Mijn momentele setup is:
quote: Schijven in het systeem
- dvd writer (ide)
- dvd reader (ide)
- Hdd 80 gb (maxtor) (sata)
- 2x Hdd 20 gb (western digital) (ide)
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken |:(

Graag hulp,

Gr. normaal een stille lezer
[quote]

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2009 03:35 . Reden: Quote mess-up ]

Verwijderd

Herkent hij de harddisk waar je OS op staat wel in de bios?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In bios smart aanzetten.
In bios de hd's op auto zetten.
Dan reboot.
Bij bios scherm/herkenning van hardware op pause duwen, dan kijken of je hd's herkent worden.(dan op een andere toets duwen om verder te gaan).

Misschien heb je statische electriciteit gahad, dwz heb je jezelf geaard, heb je je pc goed het stroom eraf gehaald(alles loskoppelen, ook ander hardware, dan startknop induwen, dan pas iets aan je hardware doen).
Op zijn minst, niet op sokken hardware wijzigen, jezelf en kast even aarden vasthouden, dan pas hardware wijzigen, stroom van pc en alle kabels naar ander hardware loskoppelen(deze kunnen stroom doorgeven), dan startknop induwen zodat pc zich ontlaad(paar sec), dan pas hardware wijzigen.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Heb je toevallig RAID aan gehad toen je de schijf had aangesloten? Dan heb je kans dat je schijf leeg is...
FF starten meteen bootable CD (barts PE ofzo..)

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
Dedankt voor jullie antwoorden, ik heb wat dingen geproobeerd wat jullie zeiden.
Zoals smart aanzetten, dit lukte nadat mij mijn weg had gevonden in de bios na wat wricken en piekeren.
Raid stond uit heb ik nooit aan gehad, en @ bios herkenning;
Mijn systeem is costum build als ik opstart krijg ik de eerste 3 seconden een afbeelding van het logo van mijn moederbord. Daarna kreeg ik wat ik boven had getyped.

De hard-disks worden allemaal gedetecteerd en zijn volgens een tooltje dat ik bij mijn broer heb gehaald allemaal nog in prima conditie (systeem self-test) ik ben momenteel op een andere computer een versie van windows xp aan het instaleren op de nieuwe hardeschijf om te proberne er deze later in te zetten in de hoop dat hij deze wel pakt op boot.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 12:51:
Dedankt voor jullie antwoorden, ik heb wat dingen geproobeerd wat jullie zeiden.
Zoals smart aanzetten, dit lukte nadat mij mijn weg had gevonden in de bios na wat wricken en piekeren.
Raid stond uit heb ik nooit aan gehad, en @ bios herkenning;
Mijn systeem is costum build als ik opstart krijg ik de eerste 3 seconden een afbeelding van het logo van mijn moederbord. Daarna kreeg ik wat ik boven had getyped.

De hard-disks worden allemaal gedetecteerd en zijn volgens een tooltje dat ik bij mijn broer heb gehaald allemaal nog in prima conditie (systeem self-test) ik ben momenteel op een andere computer een versie van windows xp aan het instaleren op de nieuwe hardeschijf om te proberne er deze later in te zetten in de hoop dat hij deze wel pakt op boot.
Dat laatste lijkt me helemaal niet slim. Windows zal dan ook ingericht worden voor de andere pc.
Ik zou zeggen, restore default setting van bios, en start de windows installatie in je eigen pc.
Controleer dan eerst of windows de schijf wel herkend.

Logischerwijs eerst je cd/dvd als 1st boot inschakelen, anders hou je dezelde eroor tijdens het opstarten van je pc..

Verwijderd

Probeert hij niet gewoon van een schijf te booten waar juist geen Windows opstaat? Dat de boot-volgorde veranderd is nadat je met die extra schijf aan de slag bent gegaan. Probeer juist te booten met enkel 1 schijf erin (waar je windows op staat) en kijk dan of hij het doet.

Verwijderd

Topicstarter
Wat de eerste poster had gezegt klopt inderdaad ik heb hem ge-installeerd nu op de nieuwe hardeschijf dit ging fantastisch geen probleem tijdens het installeren ook niet tijdens de boot in het installatie proces.

Helaas na het installeren van sp2. had hij een re-boot nodig en wat krijg ik? Dezelfde error. Ik weet het echt niet meer heb nu 2 disks staan met een OS er op een beiden zijn niet boot able....
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 13:06:
Probeert hij niet gewoon van een schijf te booten waar juist geen Windows opstaat? Dat de boot-volgorde veranderd is nadat je met die extra schijf aan de slag bent gegaan. Probeer juist te booten met enkel 1 schijf erin (waar je windows op staat) en kijk dan of hij het doet.
De boot volg-orde had ik al bekeken heb deze goed staan en nu staan ze dus op eerst de nieuwe schijf (waar ik een nieuwe OS op heb gegooid.

De schijven worden allemaal herkend dus een defect lijkt me on-waarschijnlijk. De bios heb ik al bekeken en vanuit mijn opinie staat het allemaal goed. ik zit nu dus met 2 schijven met een os en op allebei krijg ik delfde fout. Misschien zie ik uit mijn irritatie iets over het hoofd, maar ik zou het echt niet weten ik kan alles los kopelen en schijven één voor één doen maar dit heeft mij tot niks opleverd.

UPDATE:

Ik sta helemaal plerplex mijn broer (ook it-er) zei dat ik met de boot volg-orde gewoon moest gaan schuiven en nu zie ik dat er op een schijf die eigenlijk helemaal niet kunnen booten een boot is. (welke weet ik nog niet), maar deze schijf is eigenlijk een data schijf en zou helemaal niet kunnen booten. De gené die volgen is de nieuwe schijf (die een error gaf) en daarna die oude (waar het mee begon)

Hopelijk is het nu verholpen, maar het verklaard nogsteeds niet waarom dit zo gekomen is.

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
fixmbr :)
Pagina: 1