MacBook gekocht bij MediaMarkt, wat nu met garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288264

Topicstarter
Topic title klinkt dramatisch, maar dat valt in realiteit wel mee :)

Het zit zo. Ik heb een MacBook (laatste van de witte modellen) en de topcase begint uit elkaar te vallen (scheurtjes, et cetera, hier vast ook wel een bekend probleem). Geen ramp (kijk niet zo op details meer), maar opzich wel aardig om te laten fixen daar ik hem nog geen jaar heb.

Nou kan ik met factuurtje morgen vrolijk naar de MediaMarkt stappen en zien wat zij ermee doen (most likely innemen en opsturen naar Apple, of heeft iemand andere ervaringen?) maar ik vroeg me af of ik, gezien ik gewoon binnen het jaar fabrieksgarantie val, gewoon naar die Apple zaak in de Raadhuisstraat in Amsterdam kan gaan voor m'n service. Die dienst daar is wel goed en snel, althans zo vertellen collegas me.

Heeft iemand een goed advies?

(.. ik kan ook beiden proberen, eerst MM en zien waarvoor zij opteren, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig ..)

Alvast bedankt,

- Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 00:07
Je kan beter even bellen met Apple, zij kunnen je dan een Case-ID geven en daarmee kun je dan naar bijvoorbeeld iCentre. Direct heengaan lijkt me geen bijzonder slim plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Red Nalie schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 23:04:
Je kan beter even bellen met Apple, zij kunnen je dan een Case-ID geven en daarmee kun je dan naar bijvoorbeeld iCentre. Direct heengaan lijkt me geen bijzonder slim plan :)
Ah -- aan de hand van het Case-ID kan de iCentre (of andere ASP) direct zien wat er aan het handje is en welk product het betreft neem ik aan.

Er zijn een aantal nummers (Apple's site verward me een tikje) -- kun je me vertellen welke ik hebben moet?

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 13:04
Als Apple meewerkt gewoon via Apple doen. Werkt Apple niet direct mee, ga dan niet verder met Apple. Zij zijn hierin geen partij.

Je hebt het product bij de Mediamarkt gekocht. Met de Mediamarkt heb je dus een contract. Bij Apple heb je vrijwel geen rechten, elke reparatie is in eerste instantie uit coulance. Mediamarkt heeft daarintegen tegenover jou wel verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nijn schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 23:15:
Als Apple meewerkt gewoon via Apple doen. Werkt Apple niet direct mee, ga dan niet verder met Apple. Zij zijn hierin geen partij.

Je hebt het product bij de Mediamarkt gekocht. Met de Mediamarkt heb je dus een contract. Bij Apple heb je vrijwel geen rechten, elke reparatie is in eerste instantie uit coulance. Mediamarkt heeft daarintegen tegenover jou wel verplichtingen.
Hm. Bij mijn weten geeft Apple 1 jaar fabrieksgarantie op hun producten, in elk geval de notebooks. D.w.z dat een erkend probleem toch door een erkende service provider binnen die termijn gratis verholpen moet worden?

(.. ik kan me voorstellen dat de Media Markt als ze voor reparatie opteren namelijk precies hetzelfde doet met zo'n notebook, dat gaat richting repairs die Apple gratis verricht i.v.m fabrieksgarantie -- het verschil hier is dat zij de tussenpersoon zijn i.p.v dat ik het direct zelf regel ..)

Zoals je zult begrijpen ga ik liever naar een kundige technische dienst dan de Media Markt. Al vraag ik me af of hoe ver ik de MM kan pushen in termen van coulance :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 288264 op 24-01-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

ASD > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 13:04
Anoniem: 288264 schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 23:19:
[...]

Hm. Bij mijn weten geeft Apple 1 jaar fabrieksgarantie op hun producten, in elk geval de notebooks. D.w.z dat een erkend probleem toch door een erkende service provider binnen die termijn gratis verholpen moet worden?

(.. ik kan me voorstellen dat de Media Markt als ze voor reparatie opteren namelijk precies hetzelfde doet met zo'n notebook, dat gaat richting repairs die Apple gratis verricht i.v.m fabrieksgarantie -- het verschil hier is dat zij de tussenpersoon zijn i.p.v dat ik het direct zelf regel ..)

Zoals je zult begrijpen ga ik liever naar een kundige technische dienst dan de Media Markt. Al vraag ik me af of hoe ver ik de MM kan pushen in termen van coulance :)
Dat Apple fabrieksgarantie geeft is leuk, maar die garantie is wel volledig op hun voorwaarden. Je wordt hierin amper / niet beschermd door de Nederlandse wet.

De Mediamarkt daarintegen heeft die luxe niet. Jij als consument wordt in deze flink beschermd. 'Wettelijke garantie' bijvoorbeeld. Je hoeft ze dus niet te smeken om coulance of om garantie te verlenen, ze zijn het verplicht. Ook na het eerste jaar. Er zijn mensen die dit veel beter kunnen vertellen, maar de wetgever gaat er vanuit dat de Mediamarkt een degelijk product moet leveren. Daaronder wordt onder andere verstaan dat het product de levensduur die je er van mag verwachten volhoud. Als de Mediamarkt dat niet heeft gedaan (het product voldoet niet aan jouw redelijke verwachtingen) moet de Mediamarkt dat oplossen. Dat Apple (indirect) hun leverancier is heb jij in weze niets mee te maken.

Dus, als Apple gewoon meewerkt, zeker doen. Maar helaas zijn er genoeg topics over hoe moeilijk Apple soms kan doen. In dat geval heb je bij de Mediamarkt rechten, bij Apple amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK -- thanks voor de informatie (en de move, weet ik dat ook weer :-))!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Red Nalie schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 23:04:
Voor technische ondersteuning per telefoon neem je contact op met 0900 7777 703. Als je recht hebt op aanvullende ondersteuning (tot 90 dagen na aankoop) of als het product wordt gedekt door een AppleCare Protection Plan, worden voor de ondersteuning geen kosten in rekening gebracht. In alle andere gevallen wordt per geval 49 euro incl. BTW in rekening gebracht.
Even voor alle duidelijkheid -- bedoel je dit nummer (en kennelijk bijbehorend kostenplaatje, die 90 dagen zit ik al wel overheen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Anoniem: 288264 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:10:
Even voor alle duidelijkheid -- bedoel je dit nummer (en kennelijk bijbehorend kostenplaatje, die 90 dagen zit ik al wel overheen)?
Ha Niels (ltns btw :) ),

Die 90 dagen geldt alleen voor telefonische support ("Mijn OS X is stuk" achtige vragen). Daar heb je geen recht meer op. Waar je nog wel recht op hebt (als het goed is) is het belangrijkste: 365 dagen lang gebruik maken van Apple Care (dus zonder gemor reparatie van technische defecten door een gecertificeerde Apple technicus). Je kunt dus qua service 2 kanten op:

1) Reparatie regelen via het service centrum van Media Markt.

2) Apple bellen via de support hotline, case laten aanmaken en met je case ID op zak je laptop afgeven bij bijvoorbeeld iCenter (ook in Almere).

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 00:07
Volgens mij belde ik toen: 0800 0200 570. Tis niet het technische nummer maar hij komt wel voor in het menu als ik me niet vergis.

Die tig dagen heeft hier idd niets mee te maken, MacBook fysiek stuk valt daar niet onder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, uiteindelijk is 't zo gegaan:

1. Ik bij MacHouse (Amsterdam) langs -- waren alleen bereid onderkant te fixen (zat garantie op by default, maar ook die random om het beeldscherm was gescheurd). Ze gaven me 'n nummer mee (0900-7777703) om te bellen. Gedaan, half uur gezwets (a 10 cent per minuut), maar uiteindelijk was er dan aan m'n serienummer "toestemming" toegekend om het te fixen. Meneer aan de lijn zei wel dat hij me die 50 euro in rekening kon brengen voor het "consult" maar dit niet deed. Tja, whatever works for them denk ik dan.

Terug naar MacHouse gegaan en die hebben 't retevlug gefixt. Dus alles prima en zonder MediaMarkt interventie gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

Jammer dat je het via Mac hebt geregeld in plaats van met MM zelf. Het is namelijk zo dat een winkelier dit soort problemen hoort op te lossen voor een klant, schakel de consuwijzer maar eens in moet je eens kijken hoe snel ze ja en amen zeggen. Mac kan wel stoer praten van we kunnen je kosten in rekening brengen, dta kunnen ze doen maar dat moeten ze dan bij MM doen die verkopen je tenslotte een ondeugelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Bij de MM verwijzen ze doorgaans eerst naar Apple zelf en geven ze een telefoonnummer of internetadres. Apple beoordeelt dan op afstand wat er mee te doen. Soms krijg je ook een pakketje thuis om de boel in te pakken die dan later weer wordt opgehaald door UPS.
Na de garantieperiode is de MM op zich nog verplicht een goede werking te garanderen gedurende gemiddelde levensduur van een laptop. Dit staat ook in hun algemene voorwaarden. Echter Apple wil nog wel eens coulant zijn na afloop van de garantieperiode en kosteloos zorgen voor reparatie/vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 14:18
Tijdens de garantieperiode is het MM eigenlijk ook niet gerechtigd jou door te verwijzen naar Apple, je hebt immers een overeenkomst afgesloten met MediaMarkt en niet met Apple.
Pagina: 1