rwb schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:22:
Maar veel regelingen zijn zo dat je het lease-budget uitgekeerd krijgt ( Gedeeltelijk netto aan de hand van de gereden KM's ) Dus stel je rijd die Volvo, dan krijg je ook nog eens bijvoorbeeld 700 euro uitgekeerd. Daar krijg je dan bijvoorbeeld de € 380 netto ( 2000 zakelijke km's ) van en € 320 bruto ( € 185 netto bij 42% belasting ). Dat is dus totaal netto € 565. Dan houd je dus nog wel wat geld over.
Stel dat ik dat zou doen en ik dus €560 bruto bij mijn loon zou krijgen, plus netto kilometervergoeding van €0,19 per kilometer. Die €560 bruto is €325 netto. Ik rij gemiddeld zo'n 2000km per maand zakelijk dus de kilometervergoeding komt neer op €380 netto, dus totaal €705 netto.
Maar dat betekent ook dat we 2500km per maand meer rijden met de V40 dan wat we nu doen (2000km zakelijk en 500km privé die we nu met de Prius rijden). De kosten per maand van die auto zijn dan dus niet meer €300 maar zo'n €650; de afschrijving gaat dan namelijk nog harder en er moet ook meer onderhoud gedaan worden. Ook zou ik dan een wat uitgebreidere verzekering willen, zelfs voor zo'n auto van 9 jaar oud, om meer mobiliteitsgarantie te hebben.
Daarnaast zouden we een tweede auto aan "moeten" schaffen voor vrouwlief. Ik zet "moeten" tussen aanhalingstekens want het hoeft natuurlijk niet per se, maar twee auto's is wel een verdomd handige luxe. Dat zou dan echter wel een kleintje worden; een Fiat Idea bijvoorbeeld is wel een "grappig auto'tje". Volgens auto.rekenwijzer.nl zou zo'n auto'tje in de simpelste (1.4 benzine handgeschakeld) en oudste (2003) uitvoering zo'n €200 per maand kosten.
Alleen hebben we niet het geld bij de hand om die auto te kopen dus die moet gefinancierd worden. Als we dat al überhaupt rond krijgen zou dat ook een slordige €150 per maand kosten voor de aflossing.
Het totale autobudget komt dan op €1000 per maand. Minus die €700 extra salaris, dus nettokosten €350. Mijn nettokosten nu zijn €150 (netto bijtelling) plus €300 (V40) is €450. Dus met eigen auto's rijden zou €150 per maand goedkoper zijn.
Maar dan rijden we dus met twee tweedehands auto's, en rij ik mijn zakelijke kilometers met een heerlijke auto (die V40) maar die toch al 9 jaar oud is en al 300.000km op de teller heeft, met alle risico op uitval van dien. En die zou dan toch binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden, terwijl hij nu een rustige oude dag heeft en we hem gewoon lekker op kunnen rijden.
Tsja, keuzes keuzes keuzes.
Ik heb er persoonlijk wel €150 voor over om elke dag zeer relaxed met een nieuwe stille Prius naar mijn werk te rijden, met een degelijke mobiliteitsgarantie erachter.
Er zijn ook bijkomende voordelen van leaserijden. Zo was ik laatst
privé in Frankrijk en reed op een flinke steen waardoor een band was beschadigd. De iets meer dan €180 die het vervangen van die band kostte werd gewoon door de leasemaatschappij vergoed. Als ik met een privé-auto reed was dat uit mijn eigen zak gekomen.
Daarbij komt dat ik niet eens zeker weet of mijn werkgever wel het leasebedrag bruto uitkeert als je geen leasewagen neemt...
Het komt er eigenlijk op neer dus dat ik door te leasen voor een beetje meer geld in een nieuwe auto rijd, en dat is best prettig.
Verder reageer ik meer op je statement dat een lease-auto
altijd goedkoper uitvalt. Dat is zeker niet het geval. Zoals ik ook al zeg, bij de 14% auto's valt het voordeel sneller naar de lease-auto. Maar zeker bij de 25% categorie kan het vaak wel uit.
Stel je leased een auto van € 30.000,- ( € 800,- lease-prijs

, lijkt me nog laag )
Kosten Lease:
€ 30.000 * 0.25 / 12 * 0.42 = € 262,5
Stel je wilt nu zelf wat kopen ( Bijvoorbeeld zelfde auto, alleen dan 4 jaar oud ).
Je krijgt dan van je werkgever € 320 netto ( weer met 2000 zakelijke km's gerekend ), en € 420 bruto ( € 243,6 netto ). Om dan precies even duur uit wil zijn dan de lease heb je dus € 320 + € 243,60 + € 262,5 = € 826,10 netto om aan je auto uit te geven. Ik heb het idee dat je daar wel een vergelijkbare auto van 4 jaar oud voor kunt rijden.
Helemaal mee eens; maar dan heb je het dus wel over de 25%-categorie. Een auto met dezelfde waarde in de 14%-categorie, zoals mijn Prius Tech, kost maar €560 lease-prijs en €150 netto bijtelling.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.