Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dames en Heren,

Onlangs heb ik een GA-EX58UD5 icm met een Intel i7 + Corsair XMS3 TR3X6G1333C9 aangeschaft.
Hier zat ook een Sapphire 4870 1Gb bij.
Dit alles moet worden gevoed door een Zalman ZM600-HP, deze heeft 4 12v lijnen met elk 16A levering.

Deze combi weigerd op elke manier te werken.

Wat ik toe nu toe geprobeerd heb:

Het moederbord is al terug geweest naar Gigabyte als DOA, iets wat hij dus niet was.
Ik heb het bord vrijdag weer terug gekregen, maar helaas.
Ik heb getest door m'n oude videokaart er in te doen om te kijken of het aan m'n voeding zou kunnen liggen die misschien te weinig stroom geeft.
Dit heeft geen soelaas geboden.
Ook heb ik het geheugen geprobeerd stuk voor stuk in bankje 1 en 3.
Deze 2 banken mogen gebruikt worden voor single dimm installaties.
Ook dit heeft niet geholpen.
Ook heb ik diverse keren de batterij eruit gehaald en die er een tijdje uit gelaten.
Dit heeft ook niet geholpen.

Het rare is dat alle Phase leds gaan branden.
Ook de DDR Voltage en DDR Phase leds branden.
Bij de debugleds staat 88.
Ik kan hier verder niks over vinden op Google of op de site van Gigabyte.
Er komt ook geen geluid uit de speaker wanneer die aangesloten is.

Het lijkt wel alsof die in een loop zit ofzo.

Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een defecte cpu of defect geheugen?
Ik heb trouwens gelezen dat dit bord picky is qua cpu, kan dit dit zijn??

Ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:01
Als je zegt bank 1, heb je dan deze geprobeerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.parkposse.nl/images/memory.JPG

Je zou niet de eerste zijn als je 1 stick in bank 2 geplaatst zou hebben.

Ik heb namelijk ook een EX58-UD5 met een i7 920, gevoed door een Zalman HP600. Ik heb alleen een OZC Plat. 10600 3 Gb kit.

Lijkt mij dat als alle phase leds branden dat er overal stroom is.

De batterij verwijderen hoef je niet te doen, daar is de Clear CMOS knop voor achterop bij je I/O shield :9

[ Voor 46% gewijzigd door Leech_NL op 24-01-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-09 13:56

ötzi

eclecticus

heb je wel in je handleiding gekeken ?

waarschijnlijk krijg je code 8B(h) ipv 88 , bekijk errorcode lijst in hoofdstuk 5-4 eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
ötzi schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 20:44:
heb je wel in je handleiding gekeken ?

waarschijnlijk krijg je code 8B(h) ipv 88 , bekijk errorcode lijst in hoofdstuk 5-4 eens...
Daar staat:
8Bh = 1. Invoke all ISA adapter ROMs
2. Invoke all PCI ROMs (except VGA)

Mag je mij toch eens uitleggen hoe ik bv een ISA adapter ROM mag gaan invoken.
Zelfde geldt voor de PCI ROM aangezien ik geen PCI kaarten er in heb zitten.
Daarbij zijn dit POST codes, zover kom ik niet eens.

[ Voor 4% gewijzigd door ShellGhost op 24-01-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
[b][message=31402234,noline]ShellGhost schreef op zaterdag 24 januari 2009 @
Zelfde geldt voor de PCI ROM aangezien ik geen PCI kaarten er in heb zitten.
Daarbij zijn dit POST codes, zover kom ik niet eens.
Je hebt wel degelijke PCI ROM's op je moederbord. Of thans, mogelijke PCI ROM's. PCIe is op dat niveau 100% gelijk aan PCI. Kortom, het 'niet hebben' van PCI-sloten wil niet zeggen dat er geen PCI-apparaten aanwezig zijn. Tevens kunnen er 'tig' PCI-apparaten in de de chipset zitten (weet ik wel zeker).

PS. Iets meer toelichting.

PCIe is op hoog niveau gewoon een implemenatie van PCI. Op de lagere niveaus (fysiek, electrisch, foutcorrectie) is PCIe echter anders. Dit heeft echter geen gevolgen voor het al dan niet aanwezig zijn van PCI-ROM's.

[ Voor 19% gewijzigd door kalizec op 24-01-2009 22:24 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog iets meer toelichting: de JMicron ( :X ) JMB322 IDE/SATA controllers hebben zeker option ROMs, mogelijk ook de floppy controller en de NICs.

Maar goed, ik betwijfel of option ROMs hier echt het probleem zijn. Dit bord is bij Gigabyte getest en daar werkte het wel. Aangezien de option ROMs er fysiek op zitten is daar niets veranderd. Focus zou moeten zijn op de dingen die anders zijn dan bij Gigabyte.

Als we met dat in het achterhoofd even door Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wandelen...
  • videokaart is uitgesloten (twee verschillende, maakte niets uit)
  • verkeerde geheugenplaatsing is onwaarschijnlijk - maar probeer toch voor de zekerheid met één enkele DIMM één voor één alle DIMM sloten en let even op terminologie - je hebt het over "banks" maar je bedoelt iets heel anders. Zie de RAM FAQ voor wat een bank exact is, maar het is iig niet iets fysieks wat je vast kunt pakken :o
  • RAM compatibility heb je zo te zien niet gecontroleerd. Corsair beweert dat deze DIMMs werken, maar ondanks dat er Corsair DIMMs staan op de QVL van Gigabyte, staat deze er niet tussen. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt, maar het is zeker een aandachtspunt.
  • voeding is nadrukkelijk niet uitgesloten. Om dat zeker te weten zul je moeten testen met een andere geschikte voeding (600W is overkill voor testen, iedere degelijke voeding >350W is genoeg als je er een zuinige VGA aan hangt) moeten testen.
  • mogelijk is er gewoon sprake van kortsluiting met de kast. Test even alleen mobo en RAM en VGA buiten de kast op een niet geleidend ondergrond (krant bijv.).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Ik ben het nu eerlijk gezegt zat en heb het moederbord+cpu+geheugen weer ingepakt en dit gaat terug naar de winkel.
Zij hebben veel meer spullen om het testen en ook om te kijken of het inderdaad om het geheugen gaan of niet.
Dus kunnen ze eventueel meteen vervangen wat er niet goed is. :)
Zodra ik weet wat er mis mee is/was zet ik hier een update neer. :)

Iig bedankt voor de moeite.

Ps: ik weet wat de ram terminologie is. Een kniesoor die daar over valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShellGhost schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:21:
[...]

Ps: ik weet wat de ram terminologie is. Een kniesoor die daar over valt.
Lekker :/

Vergeet niet dat je met anderen communiceert en dat je dus moet zorgen dat er geen misverstand kan optreden. De term "bank" bestaat wel degelijk maar betekent iets anders dan wat jij bedoelt. En er zijn wel degelijk gevallen waarin een PC niet zal werken als er een onjuiste hoeveelheid chips per bank aanwezig is - denk aan Intel chipsets die 32Mx4 configuraties niet slikken, ook al is de totale hoeveelheid RAM per DIMM wel binnen spec :o

Dat is hier onwaarschijnlijk, maar dan nog, jij wilt hier hulp van anderen. Het zou je sieren als je de moeite doet accuraat te melden wat je doet. Als je niet zou weten hoe dat moet is het nog te begrijpen, maar als je wel weet hoe iets heet en er dan bewust (of uit slordigheid) voor kiest om een andere term te gebruiken is dat gewoon dom te noemen...

Sowieso, ik heb hierboven een aantal concrete dingen genoemd die je nog kunt proberen voordat je terug gaat naar de winkel. Straks blijkt bij hun tests weer dat het gewoon werkt en heb je weer tijd voor niets eraan besteed. Sluit toch minimaal een kortsluiting met je kast of een brakke voeding uit :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1