PC heeft totaal onduidelijke problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.706 views

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Hallo, ik weet dat dit niet thuishoort in de csl eigenlijk maar ik kan er niet achterkomen wat er specifiek mis is met mijn desktop.

Begin de verhaal van voor af aan.

Gisteren terwijl ik aan het internetten was en folding @ home aan het draaien was viel opeens mijn desktop uit. Ik kreeg hem ook even niet aan. Na minuut ofzo spinde de case fan wel even. En weer min later starte het gewoon op. Geen problemen verder die dag. Vandaag gebeurde het opnieuw en kreeg ik de zelfde problemen. Echter nu kwam ik niet verder dan een korte spin van de case fan. Vervolgens ging ik kijken of er ergens veel stof was, ik ontstofde mijn cpu fan. Daarna bekeek ik de systemheader van mijn moederbord unplugde al de kabels die het verbonden en sloot ze opnieuw aan. Dat werkte ook niet. Daarna heb ik gekeken of de psu de probleem was. Ik teste alle onderdelen een voor een met mijn huidige psu en met een oude 300 watt psu. Het starte nu wel op met elke onderdeel apart. Daarna plugde ik alles weer opnieuw in en deed het aan. Het starte nu weer op echter ik kreeg geen video out signaal. Daarna controleerde ik de keyboard, bij het drukken op caps lock of num lock lichte het bijbehorende licht op de keyboard niet op. Ik keek naar mijn muis en de laser licht van de muis veranderde niet nadat ik ophield met het bewegen ervan. Vervolgens probeerde ik mijn videokaart aan te sluiten op een andere monitor. Geen effect. Nu zonder ideeen ben ik hier gegaan om deze topic te plaatsen.

Mijn os: vista ultimate sp1

Hardware:
E6420 @ stock
2 Samsung IDE hardeschijfen
1 sata Caviar black WD harde schijf 1tb
hd4870 1gb dual bios edition van palit
2 stickjes van 1 gb ram van OCZ Gold XTC DDR2.
Asrock 4COREDUAL-VSTA moederbord

Alvast bedankt.

PS als een mod denkt dat hij weet welke subforum het thuis hoort. Dan is een verplaatsing geen probleem.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bekijk de condensatoren op je moederbord even of ze ook bol staan of lekken. Als dat bij een enkele condensator zo is kun je die vervangen (of heb je nog garantie?), anders mobo helaasch richting prullenbak bij multipele condensatoren die kapot zijn

• tomcatha
Nee, geen enkele condensator die bol staat of iets anders abnormaals heeft.

Oh en vergeten te melden.

De temperatuur sensoren gaven ook niets bijzonders aan terwijl het nog deed. CPU was wel aan de hoge kant met 85 graden maar dt was ook tijdens folding @ home. Daarna stof weggehaald dus dat kan geen probleem eigenlijk zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door tomcatha op 24-01-2009 19:28 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Het klinkt mij een beetje in de oren als een te zwakke voeding, die door overbelasting het nu helemaal aan het begeven is.

Ik weet niet wat de specs van je voeding zijn?

(die 300W is natuurlijk helemaal te licht)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• tomcatha
Oh ook al vergeten te vermelden.

Ik heb een seasonic S12 500 watt met 29A op de 12v rails. Dus een te zwakke voeding lijkt me sterk.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
tomcatha schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 19:40:
Oh ook al vergeten te vermelden.

Ik heb een seasonic S12 500 watt met 29A op de 12v rails. Dus een te zwakke voeding lijkt me sterk.
29A vind ik niet super veel voor een 500W. (ondanks dat seasonic wel een goed merk is)
Het zou wel genoeg moeten zijn voor jouw systeem.
Dus ik gok dat het geen super nieuwe voeding is.
Een voeding kan natuurlijk kapot gaan / slechter worden.

Ik denk toch dat je moet testen met een andere voeding, maar wel 1 die wat sterker is dan 300W...
Het hoeft het probleem niet te zijn, zoals je zelf zegt is het een onduidelijk probleem.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
Ik ben het met bovenstaande reacties eens. Ik zou toch even met een andere voeding proberen. Check ook even zonder iets er aan, ook geen toetsenbord en muis dus

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• tomcatha
Dat laatste heb ik ook geprobeerd. Alleen de moederbord en voor de rest niets. Het zelfde verhaal.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou idd goed je voeding kunnen zijn, misschien dat de fan van de voeding niet goed werkt? Als een voeding te warm word dan klapt hij uit en is er vaak een beveiliging die zorgt dat hij niet meer start voor even.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• tomcatha
De voeding is echter indien niet duidelijk kapot gegaan. Er was geen ontploffing, rook of wat dan ook. Ik heb echter hier alleen dus die oude 300 watt voeding. Zou die de hd4870 in idle kunnen booten/idle kunnen trekken? Als ik het me goed herrinner heeft ie 10A op de 12V rail.

Ik wou ook nog kijken of de ram misschien een reden is maar kan mijn oude ram niet vinden. In plaats daarvan ga ik nu zo de cpu vervangen en kijken wat er gebeurd.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
In de CSL horen geen probleemtopics, dus hier moet ie weg ;)

Ik gooi hem eerst maar naar PMG, al is het door de voeding niet duidelijk of het wel aan P, M of G ligt...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik denk niet dat die HD4870 in idle kan booten als zowel de CPU als de GPU van die 10 A moeten 'leven'. Heb je niet nog een oud PCI videokaartje ergens liggen of zo (of kun je die ergens lenen). Alleen de CPU op 10 A moet nog wel werken. Maar een HD4870 heeft op idle al teveel stroom nodig om onder die 10A te blijven icm met een CPU.

PS. Misschien als ie kan booten zonder PCIe aansluitingen dat je kunt voorkomen dat ie onder de 75 watt blijft. Maar zonder die kaart zwaar onder te clocken gaat ie zelfs in idle teveel stroom nodig hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door kalizec op 25-01-2009 14:58 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 20:00
Ik weet niet hoeveel folding @ home je cpu onder belasting zet, maar een processor die dag in dag uit op 85 gr. werkt lijkt me niet echt gezond. afhankelijk van hoe in de bios ingesteld staat, kan het zijn dat de moederbord bij zo'n temperatuur het systeem uitschakelt.

• tomcatha
85 graden is inderdaad aan de hoge kant maar, niet te hoog zo ver ik weet is er geen echte probleem tot de 100 graden met cpu's

Ik heb geprobeerd te booten zonder de 3d kaart. Ik zag dan wel geen beeld op mijn scherm maar ik kon toch zien dat de rest van de computer niet reageerde. De keyboard reageerde niet als ik op caps lock drukte om te zien of de caps lock licht aan zou gaan.(is toch een redelijke indicatie of een computer vast zit lijkt mij) Mijn muis bleef in idle stand dus met verminderde kracht van de laser.

Ik begin nu persoonlijk toch echt te denken dat het aan de moederbord licht. In ieder geval kan ik niet een andere processor erin doen omdat ik geen andere processor heeft die op socket 775 werkt. Ik heb wel oude ram ergens in mijn huis maar geen idee waar :|

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
tomcatha schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:00:
85 graden is inderdaad aan de hoge kant maar, niet te hoog zo ver ik weet is er geen echte probleem tot de 100 graden met cpu's
nou.... dat hengt een beetje van het type processor af, maar de doelstelling voor langetermijn betrouwbaarheid is om onder load in ieder geval onder de 70 graden te blijven.

als je CPU dagenlang 85 graden loopt, kún je zomaar ineens 'totaal onduidelijke problemen' krijgen.... kijk in ieder geval of je die koeling nog wat kunt verbeteren!

Petrolhead en draadjesnerd

• Vorak
  • Niet online
tomcatha schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:00:

Ik heb geprobeerd te booten zonder de 3d kaart. Ik zag dan wel geen beeld op mijn scherm maar ik kon toch zien dat de rest van de computer niet reageerde. De keyboard reageerde niet als ik op caps lock drukte om te zien of de caps lock licht aan zou gaan.(is toch een redelijke indicatie of een computer vast zit lijkt mij) Mijn muis bleef in idle stand dus met verminderde kracht van de laser.

Ik begin nu persoonlijk toch echt te denken dat het aan de moederbord licht. In ieder geval kan ik niet een andere processor erin doen omdat ik geen andere processor heeft die op socket 775 werkt. Ik heb wel oude ram ergens in mijn huis maar geen idee waar :|
Zonder videokaart booten komt ie zowieso niet erg ver, drukken op je keyboard en kijken of er lichtjes komen lijkt me niet "de" indicatie voor een defect mobo in dat geval. Probeer even een pci-e videokaart van iemand anders te pakken te krijgen. (of een oude pci vid kaart)

• tomcatha
Dat heb ik gedaan door het te ontstoffen, wat ik telang niet meer had gedaan. Nu echter heb ik geen echte idee of dat ontstoffen helpt want ik kan op geen manier de sensoren op dit moment bekijken.

Ik was bezig met het controleren van de ram vandaag. Kijken of er geen zichtbare beschadigingen waren en ik zag dat van de 2de ram slot de houder deels kapot was, dit kan echter gebeurd zijn toen ik de ram terug wou plaatsen omdat deze 2de ram slot altijd al erg nauw was en ik hem nu miscchien heb gebroken.

Ik denk nu toch echt aan een nieuwe moederbord met misschien ddr2/ddr3 en een nieuwe case met meer case fans.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Je kunt de processor, moederbord, geheugen, grafische kaart en voeding niet onafhankelijk van elkaar testen zonder dat je een vervangende set onderdelen hebt. Die vijf onderdelen zijn het absolute minimum wat er in een computer moet zitten om in de BIOS te komen, om te Booten, etc.

Kortom, je kunt niet vaststellen of het moederbord kapot is, als je niet alle vier de andere onderdelen uitsluit als oorzaak door die te vervangen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-01 09:34
ik vind 85 graden voor een core2duo veel te hoog, ondanks dat hij onder full load draait. Zeker ook omdat hij niet overklockt is.

De voeding is idd een goede kandidaat om stuk te zijn, maar deze symptomen heb ik ook wel is gezien bij een kapot moederbord. De enige manier om het zeker te weten, is een goede voeding lenen/kopen. Start hij dan nog niet, zou ik het moederbord gaan verdenken.

kleine tip (die je misschien wel weet), als je je pc opstart zonder geheugen of videokaart moet hij gaan piepen. Dit geeft een indicatie dat je een redelijke kans hebt dat je moederbord nog leeft.

• acale
Misschien kan je de cpu en de moederbord betterij voor een aantal minuten uit je systeem halen. Met een beetje geluk kan het zijn dat de pc opnieuw op gaat starten. Je zegt trouwens dat voor je processor 100 gr. normaal is maar de Thermal Specification van je cpu is 60 gr. Een groot verschil dus met die 85 gr.. En dat ook nog dagen lang achter elkaar. Ik wil niet zeggen dat je processor dood is, maar het is zeker niet uit te sluiten.

• tomcatha
Ik zeg niet dat 100 graden normaal is maar dat het 100 graden aan moet kunnen.

• Vorak
  • Niet online
arvidbeheerder schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:52:
ik vind 85 graden voor een core2duo veel te hoog, ondanks dat hij onder full load draait. Zeker ook omdat hij niet overklockt is.

De voeding is idd een goede kandidaat om stuk te zijn, maar deze symptomen heb ik ook wel is gezien bij een kapot moederbord. De enige manier om het zeker te weten, is een goede voeding lenen/kopen. Start hij dan nog niet, zou ik het moederbord gaan verdenken.

kleine tip (die je misschien wel weet), als je je pc opstart zonder geheugen of videokaart moet hij gaan piepen. Dit geeft een indicatie dat je een redelijke kans hebt dat je moederbord nog leeft.
moet je wel de speakers aansluiten!

• tomcatha
Hoe zijn de meeste computer winkels in geval van uitlenen van computer onderdelen voor het testen van mijn problemen?

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Ik vermoed dat de meeste daar niet aan beginnen.

natuurlijk kan er wel eea uitgewisseld worden als ze hem zelf repareren :o

logisch eigenlijk, zo zou ik het zelf ook doen.

• tomcatha
Dus wat kan ik dan in dit geval het beste doen? In iedergeval ga ik een nieuwe moederbord halen in verband met die gebroken ddr2 slot houder. Gewoon wachten tot die aankomt en dan kijken wat het word?

• acale
tomcatha schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:29:
Ik zeg niet dat 100 graden normaal is maar dat het 100 graden aan moet kunnen.
100 gr. kan een processor niet aan, niet voor een korte maar ook zeker niet voor een langdurige periode.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025

Dani86

AeroGeek

tomcatha schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:30:
Dus wat kan ik dan in dit geval het beste doen? In iedergeval ga ik een nieuwe moederbord halen in verband met die gebroken ddr2 slot houder. Gewoon wachten tot die aankomt en dan kijken wat het wordt?
Idd. De PT880 bordjes staan geloof ik ook niet echt bekend om hun stabiliteit (DDR+DDR2, AGP+PCI-e etc). Neem een moederbord met PCI-e 2.0. Dan is een performanceboost mogelijk. Want de 4coredualvstas' PCI-e slot loopt maar op PCI-e x4.

@hierboven ik heb een keer een E8400 op 110 graden gezien, met vcore 1.9 oid kijken wat ie aankon :+. Doet het nog steeds :) (niet op vcore 1.9 natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door Dani86 op 26-01-2009 14:07 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• tomcatha
Ik denk zelf aan deze: http://global.msi.com.tw/...prod_no=1393&maincat_no=1

omdat ie ddr2/ddr3 is en ik nu voor een andere mobo merk wil gaan dan asrock.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025

Dani86

AeroGeek

X48 is zonde van je geld imo. En ik heb goede ervaringen met ASRock, maar de PT880 borden zijn idd meuk.

Ga voor een goed P45 mobo. Lees reviews en vergelijk. Lost het je probleem wel of niet op: Post het hier.

Suc6 :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• tomcatha
ik denk dat ik toch maar voor een pure p45 mobo ga en niet voor een ddr2/ddr3 mobo.

k dacht zelf aan de asus P5q se plus na een aantal reviews door genomen te hebben.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
acale schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:01:
Misschien kan je de cpu en de moederbord betterij voor een aantal minuten uit je systeem halen. Met een beetje geluk kan het zijn dat de pc opnieuw op gaat starten. Je zegt trouwens dat voor je processor 100 gr. normaal is maar de Thermal Specification van je cpu is 60 gr. Een groot verschil dus met die 85 gr.. En dat ook nog dagen lang achter elkaar. Ik wil niet zeggen dat je processor dood is, maar het is zeker niet uit te sluiten.
Die 60 graden is dus vanuit Intel aangeraden om er niet overheen te gaan om rare problemen te voorkomen. Als jij dus een tijd (hoe lang?) constant op 85 graden hebt gedraaid is de kans groot dat je CPU en/of mobo een tik heeft gehad. Ik weet bij mijn PC (sig) als hij boven de 65 komt (in de zomer, met stof en beide cores full load voor een paar uur) ik een blauw scherm krijg of dezelfde symptomen als jij.

Verder weinig anders mogelijk troubleshooten dan een nieuw mobo, of misschien kun je er 1 lenen? Daarnaast zou ik gaan kijken naar een nieuwe CPU koeler en betere airflow in je kast.

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11-2025

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Naar aanleiding van het verhaal en eigen ervaringen zou ik zeggen dat de voeding het heeft begeven.
Als je geen reserveonderdelen hebt, maar wel tijdelijk een andere pc naast de jouwe kunt zetten, dan zou je die voeding kunnen gebruiken. (stekkers kruislings aansluiten dus)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• tomcatha
Ik ga ook een andere kast halen in verband met airflow enzo. een antec nine hundred, hier dacht ik al langer aan maar is door dit in een stroomversnelling gegaan.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
Vorak schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:38:
[...]

moet je wel de speakers aansluiten!
pc speaker graag

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
veel borden piepen toch ook gewoon via de line out?

PC speaker is wel zekerder, omdat die altijd werkt (is er speciaal voor) en geen externe audio apparatuur nodig

• tomcatha
Oke mijn nieuwe kast is er, ik wacht met verder sleutelen tot de nieuwe komt. Die komt als het goed is morgen.

• tomcatha
Oke nu is de nieuwe mobo er.

Ga zo beginnen met sleutelen.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-12-2025
Heb het topic even doorgelezen, en ik weet één ding: 85°C is niet goed voor de meeste CPU's.
Ik heb een tijdje een Celeron 366MHz of 550MHz gedraaid, en als ik Orthos draaide voor zelfs maar een half uurtje, kon ik hem niet meer rebooten.

Ik kreeg exact dezelfde symptomen als jou, en zorg er dus a.u.b. voor dat je CPU onder de 70°C blijft.

Misschien kan hij inderdaad 100°C aan, zonder kapot te gaan, maar het is niet gezond.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• tomcatha
Ik heb alles in de kast gedaan en aangesloten. Ik hoop dat het gaat werken.

• tomcatha
Het werkt dus niet.

Teminste, ik krijg geen beeld. Echter de keyboard reageert nu wel. Misschien is het toch mijn 3d kaart dat eraan is. Natuurlijk heb ik bij het plaatsen van alles in de kast alle oude onderdelen ontstoft.

• Vorak
  • Niet online
tomcatha schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 20:20:
Het werkt dus niet.

Teminste, ik krijg geen beeld. Echter de keyboard reageert nu wel. Misschien is het toch mijn 3d kaart dat eraan is. Natuurlijk heb ik bij het plaatsen van alles in de kast alle oude onderdelen ontstoft.
Dat is nog een beetje te weinig informatie. gaan de fans wel draaien? geen piepjes? heb je je 3d kaart wel aangesloten met de extra stekkers (als die er aan horen) ?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-12-2025
tomcatha schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 20:20:
Het werkt dus niet.

Er kan veel mis zijn, hoor.

Draaien alle fans, branden de ledjes, hoor je HDD opspinnen, alle kabels goed aangesloten, alle kaarten goed in hun sloten gedrukt, enz.

Kan je niet eventjes een oude PCI grafische kaart proberen, of een interne GPU gebruiken ?
Voeding in orde ?

Sluit alleen de minimale onderdelen aan, en kijk dan of het werkt.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• tomcatha
Alles is correct aangesloten, alle fans draaien en de harde schijfen zijn ook bezig. Ik hoor geen piepjes. Ik kan niets gebruiken dus denk ik erover na om een goedkope pcie kaart te halen.

Verwijderd

Ik zou dan als bord voor de Asus P5Q gaan, niet de SE oid. Ik heb al vele machine's met de P5Q gebouwd en het zijn super stabiele, sneller borden! En ook nog niet eens een al te rare prijs!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door, op die manier kun je namelijk uitsluiten waar het probleem ligt.

Welke hardware je moet kopen is iets dat je op basis van reviews, specs en persoonlijke voorkeur prima kan doen.

In elk geval gaat dit topic op slot, omdat er nog meer dan genoeg is dat je uit de FAQ kan halen en hiermee je probleem kan oplossen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.