• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-12 15:19
Omdat ik binnenkort een nogal belangrijke presentatie heb, ben ik vandaag eigenaar geworden van een gloednieuwe laserpen. Uit verveling en omdat nieuw speelgoed altijd leuk is, scheen ik een beetje rond met het ding, tot ik per ongeluk een gloeilamp raakte. Er verscheen niet alleen een klein, rood puntje op de lamp, maar het ding begon ook rood op te lichten. In principe niet zo heel bijzonder. Het licht van de laser werd waarschijnlijk gebroken en in de lamp zelf gereflecteerd...?

Ik kwam er echter achter dat, als ik langer dan een seconde op de gloeilamp schijn, er erg veel kleine, rode puntjes in de gloeilamp verschijnen. Een beetje zoals JPEG-compressie. Ik dacht eerst dat het aan mijn ogen lag, maar als ik de laser heel even uit doe en direct weer op de lamp richt, zijn de rode puntjes niet aanwezig. In mijn verveling en nieuwsgierigheid ben ik even gaan Googlen en ik kwam op Wikipedia tegen dat een laserpen een zogenaamde diodelaser bevat. Eén van de kenmerken van een diodelaser is dat het ding 'CW (continuous wave)' is, wat vermoedelijk betekent dat de golflengte van het licht steeds dezelfde is.

Mijn theorie hierachter is dat in de gloeilamp, waar het licht gespiegeld wordt, de golven met steeds dezelfde lengte elkaar soms opheffen en soms versterken en dat daardoor de felle rode punten aan het oppervlak van de gloeilamp verschijnen. Kan iemand mij hierover meer duidelijkheid geven. Zit ik goed en heb ik een intelligentere dag dan gemiddeld? Of zit ik er compleet naast, en hoe werkt het dan wel?

[Aylin]

Verwijderd

Kun je een foto maken? (Sorry voor de verder weinig inhoudelijke reactie, heb geen verstand van het onderwerp ;))

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Volgens mij is het ook wel zonder interferentie te verklaren. De binnenkant van een gloeilamp is een soort van semi-spiegel: een deel wordt teruggekaatst de lamp weer in, en een deel wordt doorgelaten naar buiten. Ik denk dat wat jij ziet de impactpunten van de laserstraal zijn die in de gloeilamp heen en weer wordt gekaatst todat het merendeel van de energie de gloeilamp heeft verlaten.

• Kjoe_Ljan
Dat van die semi-spiegel begrijp ik. Daarom licht ook de hele gloeilamp op, zodra ik daarop richt met de laser. Wat ik me echter afvraag is waarom er na ongeveer een seconde felle rode punten in de gloeilamp verschijnen.

@ Kage: Ik zal eens proberen er een foto van te maken, maar kan niets beloven.

[Aylin]

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Ja, dat bedoelde ik ook: die felle punten zijn de impactpunten van de straal die heen en weer stuitert door het peertje.
Afbeeldingslocatie: http://files.maartenvangrootel.nl/laserbeam.gif
zoiets dus. De groene stippen geven jouw rode puntjes aan.

Maar goed, ik gok ook maar wat. En die delay is wel raar natuurlijk. Kan het ook aan je ogen liggen, dat die even moeten wennen aan de felheid van de stipjes?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
(Vrijwel) alle lasers hebben 1 golflengte; in dit geval dus rood. CW betekent alleen dat 'ie niet knippert. Je kunt je misschien voorstellen dat een laser op netspanning met 50Hz zou knipperen; dat is dan geen CW maar "pulsed"

Verder lijkt het me een goed idee om te kijken of je een foto kunt maken. Ik kan me goed voorstellen dat je toch enige kortdurende schade aan je oog oploopt, vergelijkbaar met te lang in de zon kijken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je logica waarbij je iets waarneemt met je ogen, het dan nog een keer probeert en precies hetzelfde ziet en dan concludeert dat het dan niet aan je ogen kan liggen heeft misschien toch wel een klein valkuiltje.

Mijn ervaring met lasers is dat wanneer je in de reflectie daarvan op diverse oppervlakken staart je altijd een soort dansende puntjes ziet. Na even zoeken levert dat de term laser speckle op wat een goede verklaring geeft voor het effect wat jij omschrijft.

[ Voor 9% gewijzigd door Johnny op 27-01-2009 00:03 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Kjoe_Ljan
Bedankt voor alle reacties tot dus ver. Zeker leerzaam en verhelderend.

Tot nu toe heb ik helaas nog niet de moeite kunnen nemen om een goede foto te maken...

EDIT:
Maar even een edit om een kick te voorkomen.
Na verschillende foto's te hebben gemaakt, kan ik het effect nog steeds niet op de gevoelige plaat krijgen. Het lijkt inderdaad te zijn waar Johnny het over heeft gehad: Laser Speckle.

[ Voor 42% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 21-02-2009 20:25 ]

[Aylin]

Pagina: 1