Toon posts:

Noob wil LED-balk maken.

Pagina: 1
Acties:

• Zamoraak
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-11 22:47
Hallo

Ikzelf heb totaal geen ervaring met electronica etc. maar ik zou graag een balk met leds willen maken, ik heb een soldeerpistool en electro-tin etc. en ik kan goed genoeg solderen voor een simpele led-balk.

Ik wil de balk gaan aansluiten op het stopcontact. Is het mogelijk om een adapter met als output 12V 12VA max 1000mA door te knippen en daar leds aan te hangen met de nodige weerstand(en). En welke leds kan ik het beste gebruiken (ik wil graag blauwe leds en 6 tot 12 leds in de balk) en welke weerstanden heb ik nodig.

Alvast bedankt :D

• lemming_nl
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Je hebt duidelijk al wat rondgezocht over het aansluiten van leds. Dan moet je volgens mij ook wel tegengekomen zijn hoe je de weerstandswaardes bepaald voor een bepaalde led en voedingsspanning? Welke leds je nodig hebt hangt er een beetje vanaf hoeveel licht je wilt hebben.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Zamoraak
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik zoek een paar 5mm blauwe leds maar vind ten eerste nauwelijks leds en als ik ze vind zijn de blauwe duur (35cent-1euro per stuk). Wat is een goede internetwinkel voor leds?

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
als het niet al te dringend is: (levering kan 1 - 3 weken duren)
http://www.samenkopen.net/action_products/370745

• Zamoraak
Ik heb eigenlijk geen zin om 1-3 weken te wachten :D Is is nog een alternatieve ofzo? :P

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Elektro spul haal ik zelf bij conrad of ene lokale zaak hier in de buurt.

Wat je kan doen is een plastic strip nemen en daar om de 2 cm ofzo een ondiep gaatje in boren, kopje van de led erin, en pootjes op de juiste manier aan elkaar solderen, zorgen dat je genoeg leds achter elkaar hebt om de spanning te delen en anders nog een klein weerstandje ervoor (u=i*r) en voila! :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• ShadowLord
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:23
Om even in te haken op dit topic. Ik zie 2 soorten RGB strips op de samenkopen site die Anthor noemde: RGB Flux LED strips (27 Flux LEDs) en RGB LED strips 12 RGB 5060 LEDs. Wat zijn de verschillen (of belangrijker, de voor en nadelen) van deze strips?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• kroesed
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2009
De meeste leds branden het felst bij 10mA, maar de leds die jij koopt kunnen iets anders nodig zijn.
De meeste leds hebben een voltage nodig van 1,6 Volt, zie wikipedia voor een leuk grafiekje als je niet weet wat het is.

Je hebt een trafo van 12 volt, kunt maximaal 7 leds in serie plaatsen, 7 maal 1,6 is 11,2 Volt.
12-11,2=0,8 Volt, deze moet nog weg worden gehaald door een weerstand.
U=IxR

R = U/I = 0,8/0,02 = 40 Ohm.

Je bent dus een weerstand nodig van meer dan 40 Ohm om ervoor te zorgen dat je de leds niet opbrandt, deze moet in serie met de 7 leds worden aangesloten op een voeding van 12V.

Je kunt ook 6 leds in serie doen, maar dan moet je een grotere weerstand gebruiken.

• Zamoraak
Er is hier zover ik weet geen conrad in de buurt (Heerlen) Er staat ook niks van vestinginfo op de site. Ik ken ook geen kleine zaak hier in de buurt, alleen de handyman, maar die vragen 4 euro voor een LED :S

Maar ik kan toch ook via de site van conrad LEDs kopen (alleen vind ik ze niet tussen de miljoenen producten :D)

• lemming_nl
  • Niet online
@kroesed

De meeste LEDjes kunnen prima 20mA hebben en geven toch echt meer licht dan bij 10mA (wel tegen lagere efficientie). Verder hebben blauwe leds een stuk meer dan 1.6V nodig.

• WFvN
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 21:17

WFvN

Van den Brink Koeltechniek

kroesed schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 18:50:
De meeste leds branden het felst bij 10mA, maar de leds die jij koopt kunnen iets anders nodig zijn.
De meeste leds hebben een voltage nodig van 1,6 Volt, zie wikipedia voor een leuk grafiekje als je niet weet wat het is.

Je hebt een trafo van 12 volt, kunt maximaal 7 leds in serie plaatsen, 7 maal 1,6 is 11,2 Volt.
12-11,2=0,8 Volt, deze moet nog weg worden gehaald door een weerstand.
U=IxR

R = U/I = 0,8/0,02 = 40 Ohm.

Je bent dus een weerstand nodig van meer dan 40 Ohm om ervoor te zorgen dat je de leds niet opbrandt, deze moet in serie met de 7 leds worden aangesloten op een voeding van 12V.

Je kunt ook 6 leds in serie doen, maar dan moet je een grotere weerstand gebruiken.
En het rekenwerk kan je een heel stuk eenvoudiger maken door een LM317 te gebruiken. Die kan je gebruiken als stroombron. Ongeacht de kleur en ongeacht het aantal, kan je hetzelfde rekensommetje uitvoeren.

Als je een LM317 gebruikt als stroombron, heb je behalve de LM317 ook een weerstand nodig. De referentiespanning van de LM317 is 1,25V. Wil je 20 mA uit het ding laten komen, dan is dat 1,25/0,02 = 62,5 Ohm. De eerste waarde daarboven is dan geschikt voor (bijna) 20 mA.

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/K9Y3pA7Y.jpg

Het hele verhaal staat hier:
http://www.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=461

Wat zijn de voordelen van gebruik van de LM317 in plaats van een standaard voorschakelweerstand?
- Onafhankelijk van de kleur, het rekenwerk is altijd hetzelfde, dus of je nou een rode LED van 1,6V hebt of een witte van 3,7V ofzo, maakt niet uit.
- De stroom zal altijd netjes de gewenste waarde hebben
- Je kan met dezelfde LM317 en weerstand zelf kiezen of je 1, 2, 3, 4 of nog meer LEDs aansluit op bijvoorbeeld 12V. Tenminste, teveel gaat niet lukken want de benodigde spanning voor de LEDs mag niet boven de voedingspanning uitkomen.
- Gebruik je het op een voeding waarvan de spanning niet geheel stabiel is (bijvoorbeeld een accu), dan zal de stroom toch de gewenste hoeveelheid blijven totdat op een gegeven moment de voedingspanning te laag wordt.

Nadelen:
- Component extra, kost dus iets meer geld en iets meer soldeerwerk (3 pootjes extra)
- De LM317 snoept iets van 2V weg

• Zamoraak
Van dat laatste schema snap ik al niet veel :P Is het dan zoveel beter? Maar ik ben nog steeds opzoek naar de beste winkel voor de leds en weerstand.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 04-12 20:41

SA007

Moderator Tweaking
ShadowLord schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 18:45:
Om even in te haken op dit topic. Ik zie 2 soorten RGB strips op de samenkopen site die Anthor noemde: RGB Flux LED strips (27 Flux LEDs) en RGB LED strips 12 RGB 5060 LEDs. Wat zijn de verschillen (of belangrijker, de voor en nadelen) van deze strips?
Ik heb beide soorten ledstrips hier:

De fluxledstrip bestaat uit 27 losse leds (is bijna een continue balk leds) waarvan 9 rode, 9 groene en 9 blauwe.
De andere strip heeft 13 5060 smd leds (de 3 kleuren zitten in 1 led)

Kort de verschillen:
- de fluxstrip is een stuk dikker
- de fluxstrip geeft minder licht
- de fluxstrip geeft een minder goede verdeling van het licht
- de fluxstrip zijn 3 segmenten, de andere 4 (segmenten kan je los zagen/knippen en los gebruiken)

In het kort, de 5060 ledstrips zijn die euro extra duidelijk waard.

Klok is stuk :(

• Anthor
  • Niet online
ShadowLord schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 18:45:
Iets te laat omdat ik bezig was een foto te maken:
http://www.scrap.cistron.nl/GoT/templedstrips.jpg
Links 5060 leds, rechts flux leds
(Door de instelling van m'n foto toestel zijn de kleuren niet helemaal goed, maar het gaat om het vergelijken)

De 5060 ledstrips verlichten een grotere hoek, de fluxledtrips zijn feller, maar op een kleiner oppervlak

• Zamoraak
Ik wil waarschijnlijk deze gaan kopen (100) http://www.leds-buy.nl/blauwe-led-graden-5mm-p-1.html Alleen zijn ze 3.3V! Dan kan ik er dus maar 4 per voeding :(

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 07:17
Of je koopt een ledstrip bij Dickbest. Ik heb er wel geen ervaring mee maar de service bij Dick is echt heel goed.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Anthor
  • Niet online
Met die leds kan je een serie schakeling van 3 leds en een weerstand maken voor 12V
Per serie verbruik je dan 20 mA.

Je kan meerdere van die series parallel schakelen, totdat je bij de 1000 mA bent, (50 series van 3 leds, voor de adapter die je noemde)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
+12V -----------------|>|------|>|------|>|------[weerstand]----------------- Gnd 
      |                                                                    | 
      |---------------|>|------|>|------|>|------[weerstand]---------------|

De berekening voor de weerstand
12 V - (3 * 3,3) V = 2,1 V
V= I * R
2,1 = 0,02 * R

R = 105 Ohm

• Zamoraak
Ik wil liever geen kant en klare strip, het is leuker om zelf wat te bouwen :) (het is tweakers.net duh 8)7 )
Maar ik kan er dus wel heel veel LEDs aan hangen :) Alleen verkopen ze geloof ik alleen weerstandjes maar beperkt daar, want er staat onder weestand, set voor 5v of 12v, en dan moet ik weer naar een apparte webshop omdat ze daar mischien geen weerstand hebben van 105Ohm.

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 07:17
Het is inderdaad leuker om het zelf te maken, maar kun je het voor dat geld zelf maken? Anders zou ik eens kijken op SK.net voor goedkoop leds en weerstanden te kopen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Zamoraak
Ik ga idd via samenkopen.net kopen

Deze LEDs http://www.samenkopen.net/action_product/370745/300115 (3.2-3.4V 20mA)

Dus

Bij 3,4V per LED
12 V - (3 * 3,4) V = 1,8 V
V= I * R
R=V/l=1,8/0,02=90 Ohm

Die zijn helaas niet te krijgen op samenkopen.net maar,

Bij 3,2V per LED
12V - (3x3.2)=2,4v
V=IxR
R=V/I=2,4/0,02=120Ohm

Die zijn wel te krijgen http://www.samenkopen.net/action_product/370745/408448

Dus dan wordt het op deze manier :D

Maar als kabel kun je toch gewoon de draadjes van bv. een telefoonkabel gebruiken of is het aan te raden ander draad te kopen?

• l.degroot01
  • Laatst online: 24-11 12:42

• Zamoraak
Mooie site, alleen zijn de links bugged, ik krijg als error

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

Als dit werkt ga ik het hier bestellen, is toch wat beter dan 2 weken wachten.

• Anthor
  • Niet online
Het voltage dat over de led staat (de 3,4 volt) staat vast. Het aantal mA kan je wel veranderen door een andere weerstand te kiezen.

Als je een hogere weerstand neemt dan, dan kan er minder stroom lopen.
bij een te lage weerstand gaat je ledje branden (ipv oplichten wat ledjes normaal horen te doen :P )

90 Ohm zit niet in de E12 reeks die op SK wordt verkocht. Normaal neem je dan de eerst volgende weerstandswaarde. In dit geval dus 100 Ohm. Dan loopt er 18 mA, wat genoeg is om een goede licht opbrengst te hebben.

• Zamoraak
Ik ga vandaag denk ik bestellen.

1x 1000 100Ohm weerstandjes 1,50 euro http://www.samenkopen.net/action_product/370745/408448
4,50 verzendkosten

8x25 Blauwe leds 2,75x8=22 eruro http://www.samenkopen.net/action_product/370745/300115
4,50 verzendkosten

2x100 LED houders 2x1=2 euro http://www.samenkopen.net/action_product/370745/740982
3,00 verzendkosten

10xSchakelaar 10x0,20=2 euro http://www.samenkopen.net/action_product/370745/809786
3,00 verzendkosten

6,00
26,50
5,00
5,00
------+
42,50

Toch wel wat duur :(

Of is het ook mogelijk om alles in 1 pakket te verzenden? Ik vat die site niet echt.

[Voor 7% gewijzigd door Zamoraak op 25-01-2009 09:56]

• Tower410
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 03-12 15:17
Ja je bestelt alles wat je wilt hebben, en dat wordt in één envelop verzonden.

• Zamoraak
Ah ok, maar mischien ga ik ze toch dichter bij huis bestellen.

Op Leds-buy hebben ze voor 10c per (vanaf 100) stuk deze LEDs http://www.leds-buy.nl/blauwe-led-graden-5mm-p-1.html

Ik wil er 2 per serie doen omdat ik anders niet uitkom qua aantal LEDs die ik wil gaan gebruiken.

Volgens deze calculator http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html moet ik een weerstand van 270 Ohm hebben als ik er steeds 2 per serie wil hebben. Nou heb ik gemailed of ze die hebben want je kan alleen selecteren weerstand voor 5v of 12v. Als je ook een weerstand van 270 Ohm los kan bestellen ga ik dit doen.

Als je geen weerstanden vna 270 Ohm los kan kopen dan ga ik kijken of je die ergens bij de Hornbach of de Gamm(el)a kan krijgen.

Edit:

Nou hebben ze bij Dickbest en de Conrad (internet) weerstanden, alleen bij de conrad is het 6 euro verzendkosten en bij de Dickbest geen geloof ik dus dan ga ik de weerstanden bij Dickbest kopen en de leds bij LEDs-buy

[Voor 69% gewijzigd door Zamoraak op 25-01-2009 10:51]

• lemming_nl
  • Niet online
Zoals op de website van dick best staat heeft hij het heel erg druk dus ik zou er niet op rekenen dat je het snel binnen hebt. Verder betaal je bij dick best gewoon verzendkosten. Hangt af van hoe groot/zwaar het is.

• Zamoraak
Is er dan een ander goed alternatief voor weerstanden?

• lemming_nl
  • Niet online
Weerstanden kosten helemaal niets dus het kan er nooit uit voor de verzendkosten. Ik zou gewoon een winkel in de buurt zoeken of anders er gelijk wat andere dingen bij bestellen.

• Luc Peters
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01-01-2010
Weet niet of je inmiddels al besteld hebt op samenkopen, maar je zou ook eens op www.led1.de kunnen kijken. Heb ik zelf pas 50 blauwe leds (7200 mcd) voor 8 euro gekocht en weerstandjes hebben ze ook. Verzending doen ze via de gewone post, maar dan duurt het waarschijnlijk 4 dagen voor je het hebt, dus ik had het via UPS laten komen voor 7 euro ongeveer. Had ze toen binnen 2 dagen binnen.

• Zamoraak
Ik heb ze nog niet besteld, maar 7200 cmd blauwe (5mm) kosten 14 euro per 100 op die Duitse site http://www.led1.de/shop/i...46d16e5fcec346a2281bf83db en ze hebben alle weerstanden uit de E12 reeks behalve 270 Ohm :l Ik hou het nu denk ik toch maar bij de conrad voor weerstanden en leds-buy.nl voor ledjes en houdertjes.

Allen betreft het draad. Kan dat dunne draad uit een telefoonkabel (dus niet ethernetkabel) voldoende stroom doorlaten? Of moet ik nog appart draad bij bestellen. Want er moet toch 12v en rond de 400mA doorheen

En anders zou PVC installatiekabel H07V-U zwart goed zijn? Het is 1,5mm2

[Voor 151% gewijzigd door Zamoraak op 25-01-2009 12:24]

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03-12 11:25
telefoonkabeldraad kan prima voor wat jij wil

• Zamoraak
Ik heb wel 30 meter nodig, dus koop ik 4 meter cat5 kabel, daar zitten 8 draadjes in dus 4x8=32 meter kabel :D

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:27
Nog even over solderen. Een soldeerpistsool is imo gigantisch onhandig, zoek een goedkoop boutje met een scherpe punt. Is al voor een tientje te krijgen. En hier de beste soldeer guide ooit gemaakt: http://curiousinventor.com/guides/How_To_Solder

• Zamoraak
Ikzelf vind een Soldeerpistool handiger voor draadjes aan elkaar te solderen. Voor printplaten etc is een bout met kleine punt onmisbaar, maar dat doe ikzelf niet. EN ik heb geen geduld om een normale bout warm te laten worden, mij soldeerpistool is in 10 sec klaar voor gebruik.

• WFvN

WFvN

MadDog11 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 12:50:
telefoonkabeldraad kan prima voor wat jij wil
Inderdaad. Je wil niet weten wat ik voor stroom ik door een enkele ader van een UTP-kabel heb gejaagd. Dat gaat heel wat verder dan 20 mA :+

• ShadowLord
@Anthor / SA007:

Nog 2 vraagjes over die 5060 ledstrip. Kun je deze strips goed met een PWM aansturen? Ik heb nu (in ontwikkeling) een print die 3 kanalen +12 volt kan schakelen (met FET's die to 50 ampere gaan oid, dus dat zit wel goed :+ ).
Als ik de specs op de samenkopen pagina bekijk moet ik de print geloof ik aanpassen om naar 0 volt te schakelen. Klopt dat?

En de 2e vraag, is dit een eenmalige samenkopen actie of een doorlopend verhaal (dus moet ik er nu al gelijk genoeg kopen voor wat ik wil doen, of kan ik in stappen werken)?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 02-12 15:07
ShadowLord schreef op zondag 25 januari 2009 @ 13:48:

En de 2e vraag, is dit een eenmalige samenkopen actie of een doorlopend verhaal (dus moet ik er nu al gelijk genoeg kopen voor wat ik wil doen, of kan ik in stappen werken)?
Is een "doorlopende". Deze zal weer sluiten, maar vrijwel gelijk opent er weer een nieuwe ;)

• virus.elektro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 03-12 14:08

virus.elektro

profesionele monitor sloper

de nul wordt geschakeld bij zowat alle rgb-strips van niels.

niels kennende zal hij de producten nog wel even aanbieden. ze lopen goed zo te zien.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 04-12 20:41

SA007

Moderator Tweaking
Shadowlord:
Ik moet de eerste led nog tegenkomen die niet goed ge-PWM'd kan worden.
En dat gaat met die strips prima ;)

Alleen de leds zijn common anode geschakeld, dus je moet ze inderdaad naar 0 trekken.
Ikzelf gebruik daarvoor meestal een uln2803, 8 torren die 500mA kunnen trekken in 1 behuizing met voorschakelweerstand en zelfs vrijloopdiode.
Werkt perfect daarvoor, en zijn bestwel goedkoop, niet te halen met losse componenten.

Dit is een doorlopend verhaal, die actie zelf is tijdelijk maar een week daarna is er weer een nieuwe. Ik dacht dat dit ondertussen nummer 8 of 9 is.

Klok is stuk :(

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:27
Zamoraak schreef op zondag 25 januari 2009 @ 13:33:
Ikzelf vind een Soldeerpistool handiger voor draadjes aan elkaar te solderen.
Al is het je eigen mening... Ik vind dat dat niet waar is :+ Ik heb zelf eindeloos gehannest met zo'n rotding, ze zijn zwaar, je moet de knop inhouden, en van een soldeer-punt is haast niet te spreken. Je praat wel over het solderen van kleine draadjes nu.
Voor printplaten etc is een bout met kleine punt onmisbaar, maar dat doe ikzelf niet. EN ik heb geen geduld om een normale bout warm te laten worden, mij soldeerpistool is in 10 sec klaar voor gebruik.
Geduld is ook een non argument, je moet vanalles doen voordat je kunt beginnen met solderen, prik dat ding in van te voren en hij is in een minuut heet. :P

Je moet het uiteraard zelf weten :)

• Kokkers
  • Laatst online: 03-12 16:57

http://www.nerdkits.com/videos/ledarray2/

/edit
In de context van het topic lijkt bovenstaand niet te zijn wat je zoekt.
Je topic start was een beetje vaag.

Aangezien de 'nerd-kit' in kwestie aardig wat informatie geeft omtrent het aansluiten en aansturen van LED's laat ik de post staan.

[Voor 52% gewijzigd door Kokkers op 25-01-2009 14:25]

• Zamoraak
Ik heb 100 Blauwe ledjes, 100 houdertjes en 100 (het was 1 set) 270 O weerstandjes van metaalfilm gekocht

• ShadowLord
SA007 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 14:09:
Shadowlord:
Ik moet de eerste led nog tegenkomen die niet goed ge-PWM'd kan worden.
En dat gaat met die strips prima ;)
Het ging me niet om de leds zelf, maar om de andere componenten op de strip :)
Alleen de leds zijn common anode geschakeld, dus je moet ze inderdaad naar 0 trekken.
Ikzelf gebruik daarvoor meestal een uln2803, 8 torren die 500mA kunnen trekken in 1 behuizing met voorschakelweerstand en zelfs vrijloopdiode.
Werkt perfect daarvoor, en zijn bestwel goedkoop, niet te halen met losse componenten.
Ik heb nu een ATTiny2313, via een weerstand, aan de gate van een IRFZ44N hangen om de boel te schakelen. In deze setup moet het lukken om 30 A snel genoeg te schakelen (overigens wilde ik lichtere FET's gebruiken, maar die waren op :) ). Zit trouwens (nog) geen vrijloopdiode op. Mischien toch maar eens doen...
Dit is een doorlopend verhaal, die actie zelf is tijdelijk maar een week daarna is er weer een nieuwe. Ik dacht dat dit ondertussen nummer 8 of 9 is.
Mooi. Binnenkort dan maar eens een aantal bestellen!

• Zamoraak
Dit is de manier hoe ik het wil gaan aansluiten

http://i222.photobucket.c...led-balk.jpg?t=1232913330

Het kan een beetje onduidelijk zijn want mijn paint skills zijn niet zo uber O-)

• Anthor
  • Niet online
Je ledjes zitten verkeerd om, zo moeten ze:
( + ) ----|>|------ ( - )

Een led heeft normaliter een lang en een kort pootje. De lange moet naar de plus, de korte naar de min.
Bij de min kant is het ledje ook een beetje afgevlakt:

http://www.leds-buy.nl/popupimages/5mm-specs.gif

Weet je trouwens zeker dat er gelijkstroom (DC) uit die adapter komt? Als er wisselspanning uit komt, moet je nog een paar extra componentjes toevoegen

• insan1ty
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:01
Anthor schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:37:
Je ledjes zitten verkeerd om, zo moeten ze:
( + ) ----|>|------ ( - )

Een led heeft normaliter een lang en een kort pootje. De lange moet naar de plus, de korte naar de min.
Bij de min kant is het ledje ook een beetje afgevlakt:

[afbeelding]

Weet je trouwens zeker dat er gelijkstroom (DC) uit die adapter komt? Als er wisselspanning uit komt, moet je nog een paar extra componentjes toevoegen
Inderdaad, ik ben nergens tegengekomen dat het DC is. In dat geval klopt je berekening niet omdat je nog 2x 0.7V spanningsval hebt over je gelijkrichtbrug.

• Zamoraak
De oorspronkelijke voeding is AC, maar ik heb nog 2 voedingen met de ene als output 12v = 400mA en de andere 3 t/m 12 v = 300mA (instelbaar dmv draaiding). Dus ik heb 2 DC voedingen,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                12v = 400mA DC 

+ ---I------[270Ohm]----->I-------->I---------I---  -
     I                                        I
     I------[270Ohm]----->I-------->I---------I

ETC.

Zo ga ik het dus aansluiten, klopt dit helemaal. Mischien heb ik het pijltje van het LED tekentje verkeerd om maar ik weet dat de langste poot de + is en de kortste poot de -. Maakt het btw uit waar de weerstand komt, want stroom gaat toch v/d - naar de + ?

[Voor 181% gewijzigd door Zamoraak op 26-01-2009 18:01]

• Zamoraak
Ik heb het binnen en wil gaan beginnen, kan iemand mij zeggen of de weerstanden tussen de + en de leds moeten of tussen de - en de leds of maakt het niet uit?

• WFvN

WFvN

Zamoraak schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 16:29:
Ik heb het binnen en wil gaan beginnen, kan iemand mij zeggen of de weerstanden tussen de + en de leds moeten of tussen de - en de leds of maakt het niet uit?
Maakt niet uit. Voor mijn part zet je de weerstand ergens halverwege een string LEDs.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee