• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-12 18:40

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
Ik slaap zelf altijd erg laat. Sinds een paar weken slaap ik zelfs pas rond half 6.
Maar ik slaap altijd wel uit zodat ik 8 uur slaap heb, wat wetenschappelijk bewezen is dat dat genoeg is.
Ik slaap dus minstens 8 uur en wordt een beetje uit mijzelf wakker en met behulp van de WakeUp Light.

maar nu hoor ik iedereen zeggen dat het ongezond is en slecht voor je lichaam. Maar nu vraag ik mij af. Wat is hier slecht aan?
Ik slaap 8 uur en mijn ritme is gewoon iets verschoven dan de gemiddelde Nederlander.

Enige wat ik kan bedenken dat slecht is, is dat ik geen ontbijt heb, maar gelijk lunch. Maar ik ontbijt sowieso toch nooit.

Is laat slapen en laat wakker worden wel ongezond? Volgens mij valt dat wel mee...?

Huub Huub Barbatruc!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:54
DNA_Saint schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 13:31:
Ik slaap zelf altijd erg laat. Sinds een paar weken slaap ik zelfs pas rond half 6.
Maar ik slaap altijd wel uit zodat ik 8 uur slaap heb, wat wetenschappelijk bewezen is dat dat genoeg is.
Ik slaap dus minstens 8 uur en wordt een beetje uit mijzelf wakker en met behulp van de WakeUp Light.

maar nu hoor ik iedereen zeggen dat het ongezond is en slecht voor je lichaam. Maar nu vraag ik mij af. Wat is hier slecht aan?
Ik slaap 8 uur en mijn ritme is gewoon iets verschoven dan de gemiddelde Nederlander.

Enige wat ik kan bedenken dat slecht is, is dat ik geen ontbijt heb, maar gelijk lunch. Maar ik ontbijt sowieso toch nooit.

Is laat slapen en laat wakker worden wel ongezond? Volgens mij valt dat wel mee...?
Maakt in dit geval niet veel uit. Je voelt zelf ook wel aan of het goed voor je is of niet neem ik aan.

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 08:58
Probleem is dat een 'normaal' bioritme zo is ingesteld dat je maximum aantal uren zon meepakt. Aangezien zonlicht erg belangrijk voor ons is, kun je in de regel dus wel degelijk stellen dat het minder gezond is. Nu is het bij tweakers natuurlijk wel zo dat die doorgaans niet heel veel slaap pakken, dus in hoeverre mijn gedachtengang hier op gaat is nog maar de vraag :+

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 15:54

SaN

In principe ontbijt je nu zelfs, het zou dus nog gezonder moeten zijn ;) Hoe voelt het voor jezelf dan? Ik heb het ook wel is een tijdje gehad, dan ging ik vaak om 4 uur pas slapen, maar voor mij werkt dat toch niet echt hoor, ik ging me er wel iets minder goed door voelen.

[ Voor 58% gewijzigd door SaN op 24-01-2009 13:37 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een "normaal" bioritme is gemiddeld langer dan 24 uur. Logisch dus dat je wat opschuift als je aan het "free runnen" bent.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
Voor zover ik weet is 8 uur de gemiddelde slaap behoefte, maar verschilt deze sterk van persoon tot persoon, en kan zowel meer als minder zijn.

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-12 14:18
Omdat je bioritme afgestemd is door input signalen van je retina,
Bij het verdwijnen van zonlicht worden er hormonen aangemaakt die je minder wakker maken
en je voorbereiden om te gaan slapen. Zo krijgt je Hypothalamus en hypofyse via de ogen input over
wanneer het bepaalde hormonen moet vrijzetten.

Een normaal bioritme duurt langer dan 24uur (google maar eens op circadiaanse ritme) maar
dit wordt gecorrigeerd door het contante leven dat we leiden. Het is enkel bij mensen die worden
afgesloten van de buitenwereld, geen vast ritme meer hebben, en dus ook het normale ritme van
het licht en donker worden niet meer hebben, dat we zien dat hun slaap cyclus steeds een beetje
verlegd wordt zodat iemand die bv om 12uur 's avonds gaat slapen na een maand om 12uur 's middags
gaat slapen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
SdtThys schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 17:29:
Omdat je bioritme afgestemd is door input signalen van je retina,
Bij het verdwijnen van zonlicht worden er hormonen aangemaakt die je minder wakker maken
en je voorbereiden om te gaan slapen. Zo krijgt je Hypothalamus en hypofyse via de ogen input over
wanneer het bepaalde hormonen moet vrijzetten.
Klopt. Alleen het hormonale patroon kan dus verschillen per persoon. Zo kun je meer of minder een nachtmens zijn.
Een normaal bioritme duurt langer dan 24uur (google maar eens op circadiaanse ritme) maar
dit wordt gecorrigeerd door het contante leven dat we leiden. Het is enkel bij mensen die worden
afgesloten van de buitenwereld, geen vast ritme meer hebben, en dus ook het normale ritme van
het licht en donker worden niet meer hebben, dat we zien dat hun slaap cyclus steeds een beetje
verlegd wordt zodat iemand die bv om 12uur 's avonds gaat slapen na een maand om 12uur 's middags
gaat slapen.
Het wordt welliswaar gecorrigeerd door de maatschappij, maar het interne ritme blijft constant en verandert niet. Je kunt het maskeren door je te confirmeren aan het ritme van de maatschappij, maar zodra je dat loslaat verval je automatisch in je natuurlijke ritme. Dat tikt onverbiddelijk door.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Morty schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 15:59:
[...]

Voor zover ik weet is 8 uur de gemiddelde slaap behoefte, maar verschilt deze sterk van persoon tot persoon, en kan zowel meer als minder zijn.
voor een volwassen gezond mens wordt sowieso niet meer dan tussen de 6 en 7 uur slaap nodig geacht. Meer dan 8 is schijnbaar net zo ongezond als minder dan 6, hoorde er toevallig van de week iets over bij goedemorgen nederland (rond 7u 's ochtends :+ )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik weer eens een website/programmeer klusje heb aangenomen, ben ik meestal zo gek om door te gaan tot 3 of 4 uur 's nachts. Echter wordt ik 's morgens 8 of 9 meestal wakker gebeld doordat iemand wat van me moet, maar goed ik ben er meestal voor 10 uur wel weer uit.
Zoals vanmorgen moest ik om half 8 opstaan, en gister 1 uur op bed. De nacht ervoor 4 uur, tsja... ritme? nee, volgens mij ken ik dat woord niet helemaal... en ben nu dan ook een beetje moe... :z

Maar om op jou vraag te antwoorden, nee dit maakt voor jou niets uit. Als je maar regelmatig buiten eens een frisse neus haalt of een blokje om gaat is er niets aan de hand.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

In principe zou een stabiel ritme prima moeten zijn. Als je genoeg rust neemt, is het lichaam daar al heel blij mee. Het zonaspect zou nog een probleem kunnen zijn, dat je te weinig zonlicht krijgt. Maar de één is daar gevoeliger voor dan de andere, en als je niet de neiging hebt een tikkeltje depri te worden van zo'n ritme, is er niet zoveel aan de hand.

De drie 'R-en', Rust, Regelmaat en Reinheid zou ook best kunnen werken met een verschoven ritme, mits de rest van je omgeving geen beroep op je wil doen 's ochtends. ;)
kamstra schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 17:58:
[...]
voor een volwassen gezond mens wordt sowieso niet meer dan tussen de 6 en 7 uur slaap nodig geacht. Meer dan 8 is schijnbaar net zo ongezond als minder dan 6, hoorde er toevallig van de week iets over bij goedemorgen nederland (rond 7u 's ochtends :+ )
Dan ben ik zeker ongezond, ik word pas wakker na 9 uur slaap. ;) 6 uur houd ik een weekje vol, maar daarna val ik automatisch overdag in slaap. Kortom: zorg gewoon dat je je lichaam aanvoelt/leert voelen en forceer niet, dan zit je het beste in je vel en weet je vrij goed wat je lichaam nodig heeft.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb zelf 10 uur nodig; zo'n 9.5 gemiddeld. Ik kan best een week met 6 of 8 uur slaap, maar de laatste 2 dagen zijn dan echt waardeloos; fouten, geen concetratie, geprikkeld, futloos, ongemotiveerd. Het weekend heb ik dan ook nodig om bij te tanken.

Elke ochtend ook een gevecht uit bed te komen. Ik kan er niet aanwennen om op half 7 op te staan; hoe lang ik nu al werk en dat ritme zou moeten kennen.

Vroeger had ik dat niet, maar sinds ik Pfeiffer heb ik gehad op mijn 16e is het eigenlijk nooit meer optimaal geworden; ben nu 25.

Ach, als je het van jezelf weet is het niet erg; ik pas mijn leven erop aan; 1 avond laat is de volgende avond geen afspraken en op tijd naar bed.

Maar waarom het slecht zou zijn om je ritme te verschuiven? Mensen die altijd nachtdienst hebben leven toch ook niet ongezond? Alleen het ontbreken van zonlicht kan indd gebrek aan Vit. D en K geloof ik opleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Seesar op 26-01-2009 12:55 ]

T60P Widescreen

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Seesar schreef op maandag 26 januari 2009 @ 12:54:
Vroeger had ik dat niet, maar sinds ik Pfeiffer heb ik gehad op mijn 16e is het eigenlijk nooit meer optimaal geworden; ben nu 25.
Toevallig, ik heb dat op mijn 18e gehad en toen is het ook begonnen. Daarvoor stond ik elke dag probleemloos om 6:30 op.
Maar waarom het slecht zou zijn om je ritme te verschuiven? Mensen die altijd nachtdienst hebben leven toch ook niet ongezond? Alleen het ontbreken van zonlicht kan indd gebrek aan Vit. D en K geloof ik opleveren.
Laatst was er een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat het wel ongezond was en dat deze mensen gemiddeld korter leven.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Een aantal berichten is afgesplitst naar Ervaringen van slaapritme. Dit topic is bedoeld voor de effecten van een bepaald slaapritme. Voor persoonlijke ervaringen verwijs ik je naar het eerdergenoemde topic.
Pagina: 1