Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
http://en.wikipedia.org/w...eper_(South_Park_episode)
The creature's destruction causes Bill Cosby to disappear, as the robot needs not be created in the future to fight it if it is unable to take over the world, therefore he cannot come back in time (see Grandfather paradox).
Dit is toch helemaal niet de Grandfather paradox?

In South Park komt iemand terug uit de toekomst, die zorgt dat hij zelf niet geboren kan worden... dat zou in de 1e plaats al niet kunnen, dus de hele aflevering is tegenstrijdig met de Grandfather paradox...

Het feit dat hij verdwijnt, nadat de 'trapper keeper' kapot gemaakt is, heeft niet zoveel met de paradox te maken?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wikipedia does not have an article with this exact name
Verder heb ik de aflevering niet gezien, dus kan er niks van zeggen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:30

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

De link doet niet omdat er een haakje mist op het eind.

TS: volgens mij is deze discussie beter in de discussie van het artikel te voeren: http://en.wikipedia.org/w...eper_(South_Park_episode)

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben gelijk dat deze discussie lastig te voeren is in dit forum, gezien:
  • De meeste personen betreffende South Park aflevering niet gezien hebben
  • Een groot gedeelte ook de Grandfather Paradox niet zal kennen (time-travel paradox)
heuveltje schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:10:
[...]
Wikipedia does not have an article with this exact name
Verder heb ik de aflevering niet gezien, dus kan er niks van zeggen :)
Bedankt, ik heb de link geüpdate. :)
SandaX schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:14:
De link doet niet omdat er een haakje mist op het eind.

TS: volgens mij is deze discussie beter in de discussie van het artikel te voeren: http://en.wikipedia.org/w...eper_(South_Park_episode)
http://en.wikipedia.org/w...eper_(South_Park_episode)
Ik heb een stuk toegevoegd. Dit is de 1e keer dat ik actief ben op een Wiki Talk, dus ben benieuwd hoe dat eigenlijk verder gaat, heb gewoon de page ge-edit en middenin een stuk toegevoegd met mijn beste Engels. Ik weet alleen niet of ik het perfect begrijpbaar heb kunnen verwoorden :+
Grandfather paradox

Unlike stated in the Wiki, the entire South Park episode is contradictory to the Grandfather Paradox. The humanoid has prevented his own birth, which is impossible according to the Grandfather Paradox, because if he wasn't born/created, he wouldn't be able to prevent his birth in the first place. The Wiki refers to his disappearing as "according to the Grandfather Paradox", which is not related to the Grandfather Paradox at all. —Preceding unsigned comment added by Denniz00 (talk • contribs) 10:29, 24 January 2009 (UTC)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 01:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

De grap in southpark is natuurlijk wel eeen variant op de 'grandfather-paradox'....

De 'grandfather-paradox' is een naam voor een bepaald type (filosofische) 'paradox' waarbij een tijdreiziger uiteindelijk een grond van zn bestaan (of evt van zn tijdreis) voorkomen ziet in de geschiedenis waarnaar hij terugreist, waardoor hij in die daarop volgende toekomst niet meer zal kunnen bestaan off iig de betreffende eiss niet meer zou maken.

In het wikipedia artikel over die filosofische paradox (Wikipedia: Grandfather paradox) wordt bv ook heet idee aangehaald van het 'vermoorden van Hitler zodat de Holocaust niet plaatsvind, maar waardoor ook je eigen reden om een tijdsreis te maken eigenlijk zal verdwijnen...
Ook dat is een voorbeeld van de 'grootvader-paradox'.

In 'Back to the Future' voorkomt de hoofdpersoon bv dat zn eigeen ouders elkaar ontmoeteen en op elkaar verliefd worden, in plaats daarvan wordt zn moeder op hem veerliefd... ook dat is en typisch voorbeeld ervan

De 'paradox' heeft niet noodzakelijk ook enkel letterlijk het 'vermoorden van je eigen grootvader' te zijn maar kan ook iedere andere verandering in het tijdsverloop, waardoor je eigen bestaan of je huidigee handelen onzeker wordt, zou al onderdeel zijn van die paradox:
Natuurlijk is uitieindelijk al iedere tijdsreis vatbaar voor die paradox: het is praktisch onmogelijk de geschiedenis neet te veranderen als je met voorkennis of als 'nieuw' persoon die geschiedenis betreedt... zelfs het doodtrappen van een mier kan al een significante verandering in het tijdsverloop betekenen (tenzij iemandd uitgat van eeen deterministisch idee waarin de loop van de geschiedenis zich zou kunnen 'herstellen' naar een 'vaststaand' verloop)

Enkel het 'opeens verdwijnen van een persoon' als hij de grond van zn bestan in de toekomst wegneemt... is natuurlijk wel een beetje 'fantasie-rijke' interpretatie van de gevolgen van een 'grandfather paradox' die bv ook in BttF toegepast wordt ... niet vanuit een realistisch idee, maar gewoon als vorm van 'verbeelding van een filosofische paradoxale theorie doorr filmmakers..
Ook southpark is natuurlijk gewoon een fantasie-gebaseerde serie die deels ook die Hollywood-verteltrand navolgt,, maar soms ook een beetje belachelijk maakt

[ Voor 43% gewijzigd door RM-rf op 24-01-2009 12:33 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen