Omdat mijn huidige voeding in de RMA is heb ik tijdelijk een nieuwe voeding gekocht namelijk een Coolermaster Real Power M520 Watt. (Mijn RMA voeding is een Antec TruePower 450W, daar zit een piep in van waarschijnlijk een loszittend spoeltje of zo)
Nu is de Coolermaster Real Power idle aardig stil maar zodra er ook maar iets van load aan te pas komt spint de fan van de voeding op waardoor hij met voorsprong het luidste onderdeel is in mijn PC.
Ik speel regelmatig Prince of Persia: 2008, Assasins Creed en Grid. Nu lijkt het me normaal dat de voeding onder load warmer wordt en meer koeling nodig heeft. Ik had alleen niet verwacht dat na het lezen van alle reviews hier op tweakers (hij zit zelfs in de best buy guide) en elders de voeding zo veel herrie zou maken.
Mijn vergelijkingsmateriaal is mijn eerdere Antec Voeding. Los van de de piep die pas later ontstond heb ik daar nooit storend (fan)geluid van ervaren.
Mijn Systeem:
- Antec Sonata II kast
- E6600 overclockt 3.24Ghz 1,3v
- Gigabyte GA-965P-DS3
- Artic freezer pro
- Kinston HyperX PC6400 CL4 (kit van 2x1GB) overclocht 900Mhz 2,3v
- Seagate Barracuda 320GB 16mb cache
- Gainward HD4850 GS 512MB (stock)
- Creative X-fi Gamer
- Draadloze netwerkkaart van Netgear
- Sitecom PCI kaart voor 4 extra USB aansluitingen
- Samsung sata dvd brander
- Apacer kaartlezer
- floppydrive
Nu heb ik zelf de volgende mogelijke oorzaken bedacht:
- Crappy fan
- De voeding zuigt de warme lucht van de processor aan waardoor de voeding warmer wordt dan normaal en de fan sneller opspint (zie de onderstaande foto's)

Mogelijke oplossingen:
- andere fan monteren (alleen heb ik geen andere fan)
- herroepingsrecht webwinkel Komplett (dan zit ik tijdelijk zonder voeding want oude in RMA)
- Nieuwe voeding aanschaffen (als mijn oude RMA Antec niet vervangen wordt)
Ik heb Komplett gemailt over mijn probleem en zij melden slechts dat de voeding waarschijnlijk binnen alle specs blijft van Coolermaster. Van hen hoef ik dus weinig te verwachten.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Corsair HX520W. Deze komt goed uit de review van SPCR en staat zelfs in de recommended list.
Mijn vraag is nu, in de meeste nieuwe PC kasten ligt de voeding op de bodem. Zorgt de locatie van de voeding in mijn Sonata II (namelijk bovenin) ervoor dat waarschijnlijk ook de Corsair herrie in mijn kast gaat maken. Niet omdat hij veel wattage moet trekken maar puur omdat hij warm wordt door de processor lucht aan te zuigen.
Overigens lijkt me een 520 Watt voeding ruim voldoende voor mijn systeem.
Nu is de Coolermaster Real Power idle aardig stil maar zodra er ook maar iets van load aan te pas komt spint de fan van de voeding op waardoor hij met voorsprong het luidste onderdeel is in mijn PC.
Ik speel regelmatig Prince of Persia: 2008, Assasins Creed en Grid. Nu lijkt het me normaal dat de voeding onder load warmer wordt en meer koeling nodig heeft. Ik had alleen niet verwacht dat na het lezen van alle reviews hier op tweakers (hij zit zelfs in de best buy guide) en elders de voeding zo veel herrie zou maken.
Mijn vergelijkingsmateriaal is mijn eerdere Antec Voeding. Los van de de piep die pas later ontstond heb ik daar nooit storend (fan)geluid van ervaren.
Mijn Systeem:
- Antec Sonata II kast
- E6600 overclockt 3.24Ghz 1,3v
- Gigabyte GA-965P-DS3
- Artic freezer pro
- Kinston HyperX PC6400 CL4 (kit van 2x1GB) overclocht 900Mhz 2,3v
- Seagate Barracuda 320GB 16mb cache
- Gainward HD4850 GS 512MB (stock)
- Creative X-fi Gamer
- Draadloze netwerkkaart van Netgear
- Sitecom PCI kaart voor 4 extra USB aansluitingen
- Samsung sata dvd brander
- Apacer kaartlezer
- floppydrive
Nu heb ik zelf de volgende mogelijke oorzaken bedacht:
- Crappy fan
- De voeding zuigt de warme lucht van de processor aan waardoor de voeding warmer wordt dan normaal en de fan sneller opspint (zie de onderstaande foto's)

Mogelijke oplossingen:
- andere fan monteren (alleen heb ik geen andere fan)
- herroepingsrecht webwinkel Komplett (dan zit ik tijdelijk zonder voeding want oude in RMA)
- Nieuwe voeding aanschaffen (als mijn oude RMA Antec niet vervangen wordt)
Ik heb Komplett gemailt over mijn probleem en zij melden slechts dat de voeding waarschijnlijk binnen alle specs blijft van Coolermaster. Van hen hoef ik dus weinig te verwachten.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Corsair HX520W. Deze komt goed uit de review van SPCR en staat zelfs in de recommended list.
Mijn vraag is nu, in de meeste nieuwe PC kasten ligt de voeding op de bodem. Zorgt de locatie van de voeding in mijn Sonata II (namelijk bovenin) ervoor dat waarschijnlijk ook de Corsair herrie in mijn kast gaat maken. Niet omdat hij veel wattage moet trekken maar puur omdat hij warm wordt door de processor lucht aan te zuigen.
Overigens lijkt me een 520 Watt voeding ruim voldoende voor mijn systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door Molecom op 24-01-2009 00:34 ]