Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lawaaiprobleem Real Power M520

Pagina: 1
Acties:

• Molecom
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Omdat mijn huidige voeding in de RMA is heb ik tijdelijk een nieuwe voeding gekocht namelijk een Coolermaster Real Power M520 Watt. (Mijn RMA voeding is een Antec TruePower 450W, daar zit een piep in van waarschijnlijk een loszittend spoeltje of zo)

Nu is de Coolermaster Real Power idle aardig stil maar zodra er ook maar iets van load aan te pas komt spint de fan van de voeding op waardoor hij met voorsprong het luidste onderdeel is in mijn PC.

Ik speel regelmatig Prince of Persia: 2008, Assasins Creed en Grid. Nu lijkt het me normaal dat de voeding onder load warmer wordt en meer koeling nodig heeft. Ik had alleen niet verwacht dat na het lezen van alle reviews hier op tweakers (hij zit zelfs in de best buy guide) en elders de voeding zo veel herrie zou maken.

Mijn vergelijkingsmateriaal is mijn eerdere Antec Voeding. Los van de de piep die pas later ontstond heb ik daar nooit storend (fan)geluid van ervaren.

Mijn Systeem:

- Antec Sonata II kast
- E6600 overclockt 3.24Ghz 1,3v
- Gigabyte GA-965P-DS3
- Artic freezer pro
- Kinston HyperX PC6400 CL4 (kit van 2x1GB) overclocht 900Mhz 2,3v
- Seagate Barracuda 320GB 16mb cache
- Gainward HD4850 GS 512MB (stock)
- Creative X-fi Gamer
- Draadloze netwerkkaart van Netgear
- Sitecom PCI kaart voor 4 extra USB aansluitingen
- Samsung sata dvd brander
- Apacer kaartlezer
- floppydrive

Nu heb ik zelf de volgende mogelijke oorzaken bedacht:

- Crappy fan
- De voeding zuigt de warme lucht van de processor aan waardoor de voeding warmer wordt dan normaal en de fan sneller opspint (zie de onderstaande foto's)

Afbeeldingslocatie: http://i717.photobucket.com/albums/ww171/Molecom/Image01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i717.photobucket.com/albums/ww171/Molecom/Image02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i717.photobucket.com/albums/ww171/Molecom/Image07.jpg

Mogelijke oplossingen:
- andere fan monteren (alleen heb ik geen andere fan)
- herroepingsrecht webwinkel Komplett (dan zit ik tijdelijk zonder voeding want oude in RMA)
- Nieuwe voeding aanschaffen (als mijn oude RMA Antec niet vervangen wordt)

Ik heb Komplett gemailt over mijn probleem en zij melden slechts dat de voeding waarschijnlijk binnen alle specs blijft van Coolermaster. Van hen hoef ik dus weinig te verwachten.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Corsair HX520W. Deze komt goed uit de review van SPCR en staat zelfs in de recommended list.

Mijn vraag is nu, in de meeste nieuwe PC kasten ligt de voeding op de bodem. Zorgt de locatie van de voeding in mijn Sonata II (namelijk bovenin) ervoor dat waarschijnlijk ook de Corsair herrie in mijn kast gaat maken. Niet omdat hij veel wattage moet trekken maar puur omdat hij warm wordt door de processor lucht aan te zuigen.

Overigens lijkt me een 520 Watt voeding ruim voldoende voor mijn systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Molecom op 24-01-2009 00:34 ]

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 18:27
gewoon de voeding openhalen en een goede nexus casefan erin drukken

Heb ik bij mn M620 ook gedaan en werkt echt heel mooi. Enkel verbreek je het zegeltje wel

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 15:32
Mee eens, dat zou in mijn ogen ook de beste optie zijn voor als je deze voeding wilt houden.
Anders voor een Zalman voeding gaan, die zijn zelfs op max fanspeed echt niet te horen!

Nog een optie: een soort tunnel maken van je cpukoeler naar je exhaust fan, ik neem aan dat de luchtstroom <--- gaat op de foto's? Gewoon met een stuk van die flexibele airco-slang, of gewoonweg zelf maken van bijv karton ofzo :P

Succes!

Verwijderd

Als hij idle aardig stil is en onder load harder gaat draaien, dan ligt de oorzaak bij het fancontrol-gedeelte van de voeding. Een andere fan inbouwen gaat daar niets aan veranderen: het fancontroller-gedeelte gaat bij idle lage spanning geven en bij load hoge spanning. Het probleem is dat de spanning in functie van de temperatuur blijkbaar niet goed afgesteld is. De fan gaat te vroeg reeds te snel draaien.

Als je met herroepingsrecht het volledige bedrag terugkrijgt, lijkt me dat de beste optie. En vervolgens gewoon een andere model zoals bv die corsair aanschaffen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2009 11:08 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

je kan natuurlijk ook zelf eens iets proberen modden, zoals je zelf zegt komt het door de warme lucht van de CPU.

misschien eens proberen om in hout ofoz een simpele airduct te maken zodat je voeding geen lucht van net boven de CPU kan zuigen ;)

(RMA ? :? :+ )

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mocht je een nieuwe voeding willen kopen en de oorzaak is inderdaad de warme lucht van de CPU, dan kan je overwegen een voeding te kiezen met een 80mm ventilator. Deze zuigen de lucht aan vanaf de achterkant van de voeding en hoeven niet per se meer lawaai te maken dan hun 120mm tegenhangers aangezien je er ook rekening mee moet houden dat een 80mm ventilator beter geplaatst is voor optimale airflow. Zo is mijn Antec Smartpower 2.0 400W doodstil met een temperatuurgeregelde 80mm ventilator.
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:06:
Als hij idle aardig stil is en onder load harder gaat draaien, dan ligt de oorzaak bij het fancontrol-gedeelte van de voeding. Een andere fan inbouwen gaat daar niets aan veranderen: het fancontroller-gedeelte gaat bij idle lage spanning geven en bij load hoge spanning. Het probleem is dat de spanning in functie van de temperatuur blijkbaar niet goed afgesteld is. De fan gaat te vroeg reeds te snel draaien.
Tenzij de ventilator die er nu in zit niet helemaal in orde is of gewoon een luidruchtig model is bij hogere snelheden. Ik heb ook ventilators die bij 7V zeer stil zijn maar op 12V is het niet om aan te horen.

[ Voor 42% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-01-2009 11:42 ]

• Molecom
Bedankt voor jullie reacties :)

@glangeveld/YannickH/pm1
Ik wil nog even niet de zegel verbreken zolang ik niet weet of oude voeding vervangen of gerepareerd wordt.
Als die niet terugkomt en het herroepingsrecht ook niet lukt, dan is een nieuwe (nexus)fan samen met een airduct zeker een optie.

@disco stu
Ik zit serieus te denken om het herroepingsrecht te gebruiken maar dan zit ik even zonder voeding en aangezien de PC hier in huis onmisbaar is wacht ik er nog even mee. Ik kan hem t/m de 27ste nog terugsturen.

@Admiral Freebee
Mijn RMA voeding is een Antec Truepower 450 Watt met ook een 80mm ventilator aan de achterkant. Mijn eerste hoop is dus dat die weer vervangen of gemaakt retour komt. Ik hoop daar maandag of dinsdag wat van Azerty over te horen.

Stel dat de RMA niet lukt en ik de Coolermaster via het herroepingsrecht retour Komplett stuur, denken jullie dan dat een nieuwe voeding met een 120mm fan zoals de Corsair HX520W ook weer zo veel herrie gaat maken?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de lucht die uit je processor koeler komt echt zo warm is, kan het in principe zijn dat je voeding daardoor meer lawaai gaat beginnen maken. Mijn ervaring is echter dat de warmte gewoonlijk wel meevalt, zelfs bij overklokte processors. Misschien kan je de ventilator vanachter eens wat harder laten blazen zodat de voeding minder warme lucht aanzuigt en kijken of het geluid van je voeding daar mee vermindert.

• AlexanderB
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

ik denk dat het exemplarisch is, want ik heb dezelfde voeding, en die is wel gewoon stil... (de 4x 120 fans op 1200 rpm in de zijkanten van de case hoor ik er zwaar bovenuit)

Verwijderd

IK betwijfel het ten zeerste dat de oorzaak bij warme lucht van de cpu ligt. Vlak na de heatsink van de cpu heb je daar ook nog eens die dikke 120mm outtake fan.

Je kan dat eigenlijk simpel testen door een plaatje of stukje karton boven de cpu-heatsink te houden en zo eigenlijk voeding van de cpu te scheiden (improvisatie-airduct) en zien of dat een verschil geeft bij load en idle.

• Molecom
Ik heb Primo95 en de Fur rendering test uit GPU Caps Viewer tegelijk gedraaid met en zonder een zelf aangebracht airduct (karton onder de voeding en boven de processor en kastfan). Beide keren ben ik vanuit een "stille" idle situatie gestart.

In beide gevallen belandt de ventilator van de voeding op het niveau "herrie". Met karton gaat het naar mijn idee iets langzamer maar uiteindelijk bereiken ze in beide gevallen dezelfde niveau. Ik geloof daarom inderdaad dat de processorlucht wel enigszins van invloed is maar niet in hele grote mate. Ik twijfel veel meer aan de kwaliteit van de fan van mijn voeding.

@alexanderB
Mocht het exemplarisch zijn dan ben ik met een andere voeding dus veel beter af en heb ik gewoon pech gehad bij de aanschaf van de Coolermaster RealPower. Ik begin overigens steeds meer te hopen dat de RMA tijdig lukt zodat ik deze voeding retour Komplett kan sturen ivm herroepingsrecht.

Mocht dat niet lukken, dan moet ik maar weer een nieuwe voeding kopen. Dat zou dan of de Corsair HX520W (ook met een 120mm fan aan de onderzijde) of een nieuwe Antec met 80mm fan aan de achterzijde worden.

- edit (28-01-2009)
Ik heb van Azerty een nieuwe voeding ontvangen Antec NeoHE 500W, die ik vandaag ga inbouwen.
Tevens heb ik de Coolermaster Real Power M520W retour Komplett gestuurt ikv herroepingsrecht. Nu nog afwachten tot ik mijn geld terugkrijg.

- edit (01-02-2009)
De Antec NeoHE 500W werkt perfect en voldoet prima. Verder Heeft Komplett mijn RealPower teruggenomen en ik krijg het aankoopbedrag teruggestort.

[ Voor 17% gewijzigd door Molecom op 01-02-2009 21:31 ]

Pagina: 1