lg 227WT vs. EIZO S2201WE-GY vs. EIZO S2231WE-GY

Pagina: 1
Acties:

• ikbenbibi
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12-2017
hoi hoi,
Ken je dat, je besluit een nieuw scherm te kopen bent gebudgeteerd en ziet per minuuut jezelf de grens verleggen?
Oke het volgende dilemma heb ik... (en stuur me nu aub niet meteen door naar **LETOP Welke video...moet kopen** )

Ik ben gewend om thuis achter mijn G5 Apple scherm te werken. Nu wil ik op mijn studio een 22" scherm aan mijn laptop hangen. Ik ben grafisch vormgever en hierdoor genoodzaakt een degelijk scherm aan te schaffen. Nu liet een jongen mij in de Media Markt de LG227WT http://nl.lge.com/product...ail/22inch_l227wtpf.jhtml zien met 10000:1 ratio en Wide Color Gamut. Overtuigd dat ik deze moest hebben, ben ik reviews gaan lezen en allemaal positief. Echter vertelde de jongen bij het bedrijf waar ik 'em wilde bestellen, dat dit scherm voor mijn vak niet voldoende zou zijn. Het moest volgens hem een Eizo worden. Lichtelijk geirriteerd, ben ik op zoek gegaan naar een Eizo 22" Degene die ik vond (en ook nog kan betalen) is de S2201WE-GY, http://alatest.nl/details...201we-gy/pd3-53553990,29/ maar de specs zijn 1000:1en geen 'Wide Color Gamut'. Dit krijg je echter wel bij de S2231, maar deze is dan ook wel 3x zo duur als de LG en eigenlijk onbetaalbaar voor mij...

Nu is mijn vraag natuurlijk, is de Eizo (zonder de WGC) toch een betere koop, dan de LG? Of zijn ze allebei eigenlijk geen goede opties.... de LG is 220,- en de Eizo 440,-
Heeft iemand een advies voor mij?

MVG
Bibi O+

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 09:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ze zijn beide niks. Wat moet je nou met een TN-paneel waarbij de kleuren veranderen als je een beetje gaat verzitten als je een grafisch vormgever bent?

En vergeet die ratio lekker. Leuk hoor, die getallen, maar een scherm dat ongelooflijk fel kan en een zwartniveau heeft dat gewoon grijs is kan een hele hoge ratio hebben, terwijl een scherm met een normale helderheid een veel betere zwartwaarde kan hebben, maar een lagere ratio. Het rekensommetje is gewoon de helderheid van een witte pixel/zwarte pixel, bij goedkopere merken nog aangevuld door een hoop hocus pocus die de backlight opeens dimt als het scherm daar zin in heeft.

Anyway: koop een CG-serie Eizo of de 2231 (die zijn voor beeldbewerking bedoelt, het scherm dat jij aanhaalt voor office-gebruik), betaal daar dik voor en je hebt een mooi ding. Of betaal behoorlijk minder en neem bijvoorbeeld een Dell met PVA/S-IPS paneel zodat je ook een grote kleurruimte hebt. Nadeel van de laatste optie is dat de LUT een stuk slechter is, waardoor je bij vloeiende overgangen banding ziet.

Heb je al een apparaat om profielen te maken voor je schermen? Daar ben je ook zo €100 voor kwijt, dus hou daar rekening mee in je budget.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Silverfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beide zijn TN panelen, hoewel de Eizo hoogstwaarschijnlijk wel wat beter zou zijn, zijn ze beide niet echt geschikt voor wat je er mee doen. Dat je perse Eizo moet hebben is ook onzin hoewel een goed merk in princiepe zou elke goede S-PVA of IPS moeten voldoen met voorkeur naar H-IPS.

kwa 22" monitoren is er hierin weinig keus, IPS voornamelijk begint bij 24" paar uitzonderingen daar gelaten.
via de tweakers pricewatch kun je vrij makkelijk aangeven dat die alleen H-IPS / S-PVA schermen weer moet geven

• ikbenbibi
idd, ik zie pas net dat de s2201 ook een TN scherm is... ik dacht dat Eizo die niet had...
Oke, dus ik ga me nu richten op s-pva of IPS, twee nieuwe termen waar ik me morgen lekker op ga inlezen...
Ik zal vast nog wel wat vragen hebben dan...dus dan kom ik hier terug.
Superbedankt voor jullie advies.

• ikbenbibi
Heb nu gekeken op de pricewatch, zoals silverfox adviseerde, maar ben er snel achter dat er met mijn budget weinig goeds te kopen valt. Ik heb wel de Eizo Flexscan S1932SH-BK op het oog (haha de enige betaalbare s-pva ertussen) Deze is alleen wel een 20", maar ja dan geniet ik wel van iedere inch....toch. Mijn portomonee heeft 300,- en dan kan ik max 200, lenen dussuh....

P.S. Ook vermoed ik dat dat WCG, goed geschikt is voor webdesign, maar niet voor drukwerk etc. of is dit onzin?

• ikbenbibi
trouwens , goed verhaal van die contrast ratio Gizz, ik wed dat geen enkele consument dat weet en nu dat jij het zo zegt... geloof ik je meteen, ze slaan je ook echt om je oren met de hoogte van die ratio's.....

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Ik heb hier een Samsung Syncmaster 245T staan, en die is echt perfect voor ietwat gebudgeteerde grafische vormgevers (Ja, ik schat het budget van een proffessional net iets hoger in dan 300 euro, meer in de richting van 1500). Deze is nog steeds buiten jou budget, maar ik heb een volle maand naar zo'n scherm gezocht, en ben tot de conclusie gekomen dat het gewoon onmogelijk is een goed scherm te krijgen voor minder dan 600 euro. *Ik zat dan wel meer in de 24" richting te kijken, moet ik toegeven*
Deze heeft mij dan ook 650 euro gekost. Maar dan heb je ook echt wat!
pricewatch: Samsung Syncmaster 245T
http://www.samsung.com/nl...d&model_cd=LS24HUCEBQ/EDC

97% van alle kleuren, een verblindend juweeltje om naar te kijken! (bijna letterlijk ;) )
En de ruimte! 1920x1200 pixeltjes, zoveel meer ruimte dan 1650x1080! Ik merk het verschil echt! (er is ineens ruimte voor 2 volle extra toolboxen aan elke zijde in photoshop en 3dsmax ;) )

Moraal: ga als proffessional echt niet op de prijs letten, en ga voor luxe, je moet je niet constant zitten te ergeren tijdens je werk en mogelijk zelfs een project afgewezen krijgen omdat je kleuren er brak uitzien bij de presentatie!

Ik hoop dat dit niet teveel als reclame klinkt, want zo is het zeker niet bedoelt.
Succes verder!

ps. in de tweakers pricewatch beginnen de 22" S-PVA schermen vanaf 375 euro.
gewoon even spelen met die mooie opties rechts ;)
pss. Lees de reviews! en meestal: Hoe lager de prijs, hoe lager de kwaliteit! Als dit beeldscherm een vitaal onderdeel van je kostenwinning wordt zou ik zeker niet besparen op de prijs!

[ Voor 7% gewijzigd door YannickH op 24-01-2009 00:40 ]

Pagina: 1