uPnP tussen pc en ps3 niet mogelijk met zyxel router?

Pagina: 1
Acties:

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-02 16:04
Ik heb het volgende probleem:
Ik wil op mijn pc een mediaserver laten draaien zodat de playstation 3 die af kan spelen. Nu moet dit met uPnP gedaan worden. Ik krijg dit echter niet voor elkaar op de door mij gewenste manier. Ik heb een aantal dingen geprobeerd en met andere routers lukt het wel maar met de zyxel (NBG460n) niet. Op de foto is te zien wat ik geprobeerd heb. Een en ander beetje simpel weer gegegeven.

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/m.wolters8/zyxel.jpg

Opstelling 1 lukt niet (de situatie in huis)
Opstelling 2 lukt niet
Opstelling 3 en 4 werken wel.

Het komt er op neer dat zodra de Zyxel router ertussen zit (ook de meest simpele opstelling 2) de verbinding tussen pc en ps3 niet meer tot stand komt. Met twee linksys routers (verschil tussen opstelling 1 en 4) lukt het wel. De exact zelfde opstelling met de Zyxel ertussen werkt weer niet. Op alle routers staat uPuP aan. Het uitzetten van de firewall op de Zyxel maakt geen verschil. In alle opstellingen kan ik zowel met de pc als met de ps3 verbinding maken met internet.

Enig idee wat er fout gaat?

De Zyxel is mijn router in de meterkast. De andere router staat elders in huis. Naar die router kan ik maar 1 kabel leggen. Daarbij zijn alle poorten op de Zyxel ook wel met andere apparatuur. Op de Linksys router zit ook nog andere apparatuur (printers enz). Ik moet dus met 1 utp kabel tussen beide routers werken. PS3 staat beneden, pc staat boven. Opstelling 3 is dus niet mogelijk bij mij.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
En wat is er mis met de linksys router te gebruiken en de Zyxel gewoon weg te laten?

En voor de PC's boven zet je dan een switchje in a 15 eur en gaan.

Overigens, zyxel al voorzien van nieuwste firmware en/of dit al eens met de helpdesk besproken? optie 2 zou nl gewoon horen te werken imho.
Dat optie 1 niet werkt zou kunnen, volgens mij werkt uPNP niet fatsoenlijk met dubbel-NAT (en verschillende ip ranges)

[ Voor 47% gewijzigd door DJSmiley op 23-01-2009 23:16 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 13:27

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Gebruik je linksys router gewoon als switch; kortom gebruik niet de wan poort!

(en gebruik eens visio ;) )

Asus Zenbook i7 256gb

• sretlow
DJSmiley schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:14:
En wat is er mis met de linksys router te gebruiken en de Zyxel gewoon weg te laten?
De linksys router is geen 1 Gb / 802 11n maar een simpele 100 Mbit 802 11b/g. Daarbij heeft de Zyxel nog wat extra mogelijkheden die de Liksys niet heeft. Dus de Linksys gebruiken is eigenlijk geen optie. Ik heb alles op 1Gb en 802.11n lopen.

1 router gebruiken (optie 2) kan niet. De router staat in de meter kast. Van daaruit ga ik naar de woonkamer (ps3) en naar boven voor pc's etc. Die naar boven kan maximaal 1 kabel zijn. Dus moet boven een router of switch plaatsen. Dat kan altijd nog als optie twee werkend is.
Overigens, zyxel al voorzien van nieuwste firmware en/of dit al eens met de helpdesk besproken? optie 2 zou nl gewoon horen te werken imho.
Optie 2 lijkt inderdaad moeten werken. Op de andere routers doet ie het wel.
Dat optie 1 niet werkt zou kunnen, volgens mij werkt uPNP niet fatsoenlijk met dubbel-NAT (en verschillende ip ranges)
De linksys heeft dhcp uit en in de zelfde range als de Zyxel. Daarbij is het vergellijkbar met optie 4 die wel werkt. Deze heeft ook twee routers.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
sretlow schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 01:19:
[...]

De linksys router is geen 1 Gb / 802 11n maar een simpele 100 Mbit 802 11b/g. Daarbij heeft de Zyxel nog wat extra mogelijkheden die de Liksys niet heeft. Dus de Linksys gebruiken is eigenlijk geen optie. Ik heb alles op 1Gb en 802.11n lopen.

1 router gebruiken (optie 2) kan niet. De router staat in de meter kast. Van daaruit ga ik naar de woonkamer (ps3) en naar boven voor pc's etc. Die naar boven kan maximaal 1 kabel zijn. Dus moet boven een router of switch plaatsen. Dat kan altijd nog als optie twee werkend is.

[...]

Optie 2 lijkt inderdaad moeten werken. Op de andere routers doet ie het wel.

[...]

De linksys heeft dhcp uit en in de zelfde range als de Zyxel. Daarbij is het vergellijkbar met optie 4 die wel werkt. Deze heeft ook twee routers.
In dat geval heb je idd geen dubbele ellende enz, en is optie 1 dus identiek aan 2, met het verschil van een extra switch (Wat niet uitmaakt dan). Je linksys is dus gewoon switch + AP.

(Die info stond niet in je startpost).

Kortom, dat wijst eigenlijk gewoon ook weer naar de zyxel. Enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de uPNP implementatie van de Zyxel gewoon brak is. (al dan niet met fw upgrade te verhelpen)
Ik neem aan dat uPNP op je linksys uit staat? Geen idee wat er nl gebeurt als daar ook uPNP actief op is terwijl ie niet routert

• sretlow
Het blijkt dat uPnp multicast gebruikt. Dit moest dan ook aangevinkt worden in de Xyxel router. Nu werkt het wel.
Pagina: 1