Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Beste Tweakers,

Ik heb een IBM-Mediacenter, met een 3,06GHz Pentium 4 HT en 2 GB ram. Ik heb er een zgn P2000-ontvanger aan, maar deze werkt niet goed. Ook een nieuwe ontvanger werkt niet lekker. Ik heb dus het idee dat het in het traject ontvanger->software zit. Nu heb ik gelezen dat het wordt aangeraden in zulke gevallen Windows 98 in plaats van Windows XP te installeren. Nu heb ik de volgende vragen:
  • Kan Windows 98 met een Pentium 4 HT en 2GB ram overweg ivm de dual-threading?
  • Werkt mijn Squeezebox hier nog wel mee?
  • Kan ik nog "verbinding met extern bureaublad" maken?
  • Werkt .NET 3.5 hier ook nog op?
Dit zijn namelijk wel de absolute vereisten, dat het niet meer geupdate wordt qua lekken vind ik niet zo heel erg interessant.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg,
Mindstorms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Volgens mij heb je inpout32.dll nodig.

Die zorgt dat je de seriele/parallele poorten rechtstreeks kan benaderen in XP/2000

En ik weet niet of die PC ook aan internet hangt, want dat zou ik echt niet doen met Win98. Die is tegenwoordig (omdat er ook geen updates meer voor uitkomen) zo lek als een vergiet als je die aan het grote boze web hangt.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe oud zijn die tips Win98 te proberen? :X

Uit m'n hoofd weet ik dit niet meer maar [google=windows 98 maximum memory] geeft meteen Computer May Reboot Continuously with More Than 1.5 GB of RAM
Geen antwoord maar wel een sterke hint. Ook kan je heel lang zoeken naar de juiste drivers, gok ik zo. Zoek zelf even voor jouw specifieke hardware naar drivers.

Maar ik zou dus gaan zoeken naar oplossingen met modernere OSsen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 23:30

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Onder Windows 98 kan de hardware nog rechtstreeks benaderd worden. Je hebt hier geen filter drivers of dll files voor nodig. Alleen de applicatie moet het ondersteunen.

Je hebt voor Windows 98se een onofficieel service pack, hiermee krijg je o.a. USB stick ondersteuning, etc...

Misschien kom je hier wat verder mee!

Hmmm, op de Microsoft download page staat een tegenstrijdig bericht over .net 3.5... ;)
System Requirements

* Supported Operating Systems: Windows 2000 Service Pack 4; Windows CE .NET; Windows Mobile 2003 SE software for Pocket PC; Windows Mobile 5.0; Windows Mobile 6; Windows Vista; Windows XP

* Supported Device Operating Systems: Windows Mobile Software for Pocket PC 2003, Windows Mobile 5.0 for PocketPC and Smartphone, Windows CE .NET 5.0 and higher.

Important: This download utilities Microsoft® Windows® Installer technology. Windows 98 and Windows ME users should install the Microsoft® Windows® Installer 2.0 before proceeding with this download.

Top of page

[ Voor 49% gewijzigd door adoy op 23-01-2009 22:30 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Bedankt voor de snelle reacties!

@ThinkPad; Ik weet niet of het programma dat ondersteund. Wel moest ik op Xp een "Slicer Driver" downloaden en installeren. De communicatie is er dus wel, maar ongeveer een op de 80 berichten missen, terwijl 1 op de 2000 gehaald moet kunnen worden. De computer moet helaas wel aan internet. Ook dat wordt een probleem dus.

@F_J_K; Dan hebben we dus een probleem ben ik bang.. Ik kan er wel een rambankje uithalen natuurlijk, maar voor het driverprobleem was ik al bang.

@adoy; Bedankt voor het servicepack, misschien kan ik daar nog wat mee. De downloadpagina had ik zelf ook al gevonden, vandaar dat ik het hier nog even vroeg, het staat er inderdaad dubbelzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan maar een titelfix omdat F_J_K's batterij leeg is :P

Maar ik zou toch sterk afraden om zonder terugweg nu nog win98 te draaien. Je hebt het weliswaar over een heel specifieke toepassing, maar de rest van de randvoorwaarden (hardware support - HT valt al af - en de hoeveelheid geheugen kan ook problematisch worden maar hoeft niet) zijn wel wat tricky.

Remote Desktop zit alleen in XP en hogere clients, je kan wel met Netmeeting werken wellicht.

Desnoods stop je er een andere HDD in? Dan kun je altijd nog terug.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 23-01-2009 23:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:30

mace

Sapere Aude

Kan je zoiets niet virtualiseren?
Dus gewoon een 98 draaien in een VMWare ofzo?

[ Voor 41% gewijzigd door mace op 23-01-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het gaat hier om aansturing van een stuk hardware.
Lijkt me niet echt een optie zeg maar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:30

mace

Sapere Aude

alt-92 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:37:
Het gaat hier om aansturing van een stuk hardware.
Lijkt me niet echt een optie zeg maar.
Mja, er zijn toch oplossingen om seriele en parallele poorten door te lussen naar zo'n VM?
Maar misschien is het idd niet zo'n geweldig idee.

Kan je niet iets doen met DLPortIO ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 23-01-2009 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:22:
Volgens mij heb je inpout32.dll nodig.

Die zorgt dat je de seriele/parallele poorten rechtstreeks kan benaderen in XP/2000
Daar heb ik een alternatief voor: UserPort
Op school veel gebruikt, omdat we anders de pc moesten opstarten in DOS om de LPT te kunnen gebruiken icm Turbo Pascal.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Een paar opmerkingen:

- Windows 98 ondersteund niet meer dan 512 Mb geheugen. Bij meer geheugen krijg je blue screens. Er bestaat een workaround voor om dit te verhelpen, maar het enige wat deze patch doet is er voor zorgen dat er nooit geheugen boven de 512 Mb wordt aangesproken, dus die andere 1,5 Gb worden in principe gewoon waardeloos.

- Windows 98 ondersteund geen SATA, geen USB 2.0 (USB 2.0 poorten kunnen wel werkend worden gekregen op 1.1 snelheden wegens backwards compatability), geen PCI-Express. Ook is er geen ondersteuning voor Hyperthreading, Dual Cores, etc. Ook mist Windows 98 een aantal Pentium 4 instructies. Qua performance ga je er dus sowieso op achteruit, Windows XP zal veel beter presteren op dezelfde hardware.

- Windows 98 ondersteund geen schijven groter dan 137 Gb. Zie deze site waarom dat is, en ook eventueel wat de workarounds daarvoor zijn.... wel is het zo dat dit allemaal vrij experimenteel is vanwege het gebrek aan ondersteuning voor 48bit LBA.

- Windows 98 en Me zijn sinds Juni 2006 compleet uit support, en dat betekend dat alle .NET die na deze datum zijn uitgeleverd (in dit geval 3.0 en 3.5) gewoon niet gaan werken op Windows 98. Ook andere fabrikanten hebben na deze datum de support laten vallen, zo werkt Firefox 2.x nog wel, maar 3.x niet meer. Ook zijn vrijwel alle fabrikanten gestopt met het maken van drivers. In Juni 2006 had Windows 98 nog maar een marktaandeel van minder dan 3% volgens Wikipedia, en de kans is erg groot dat als je een Videokaart of wat voor andere hardware dan ook die NA Juni 2006 op de markt is gebracht, dat er geen Windows 98 drivers voor bestaan.

Persoonlijk zou ik toch echt kijken naar een oplossing voor Windows XP. Desnoods scharrel je wat heel erg oude hardware bij elkaar voor die P2000 ontvanger als het echt niet op iets anders dan Windows 98 wil werken.

Sowieso zou ik een multiboot doen. Vind ergens een oud 20 Gb schijfje, dat wordt de C:\ voor Windows 98, en installeer dan Windows XP op NTFS op de tweede schijf.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

@maartena; Handige opsomming. De conclusie is inderdaad dat een andere hardeschijf de beste oplossing zou zijn, als het al werkt.

Ik geloof echter dat ik het probleem al opgelost heb met xp :D . Ik heb mijn geluidskaart geprobeerd ipv de compoort, en deze lijkt perfect te werken :) . Opgelost dus!
Pagina: 1