PC5300 --> PC6400 upgrade faalt!

Pagina: 1
Acties:

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 22:52
Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb mijn 2 GB pc5300 geheugen vervangen door 4 GB pc6400 geheugen. En stock draait dit prima!
Echter ik liet mijn E6600 (op Asus P5B plank) altijd op 3,4 Ghz draaien (ipv 2.4 Ghz). Met het PC5300 geheugen ging dit prima (1:1 fsb). Met het nieuwe geheugen wil de pc niet booten met fsb op 378. Ik krijg de melding "overclocking failed". :/

Alleen op stock snelheden wil de pc opstarten. Heel raar. Terwijl de processor qua voltage (Vcore 1.35) e.d. identiek staat ingesteld, als in de situatie met het pc5300 geheugen. De timings en zo staan (en stonden) in de bios op 'Timings by SPD' of iets dergelijks. Daarin heb ik niet gekloot. O-)

Verder geprobeerd:
- Bios reset, en opnieuw handmatig instellingen inkloppen.
- Voltage ram handmatig instellen (1.9V) en op 'Auto'
- Orthos stresstest i.c.m. nieuwe geheugen @ stock = pass

Iemand een idee?

Edit: adhv hieronder.. Helemaal gelijk. E.e.a. vergeten te vermelden.

Oude situatie:
2 x 1GB GEIL PC5300 667MHz CL 4-4-4-12

Nieuwe situatie:
2 x 2GB OCZ pc6400 Gold GX XTC CL 5-5-5-18

[ Voor 9% gewijzigd door Ik ben het! op 23-01-2009 19:44 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
heb je nu 2x2gb of 4x1gb ? misschien ook handig om percies te vertellen om welke merk en type het gaat

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Het kan zijn dat je het toch in de timings moet gaan zoeken. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken of het verlagen van dit PC2-6400 geheugen naar PC2-5300 snelheden je probleem oplost. Ook zou ik alle timings met de hand in gaan stellen ipv zaken als "By SPD", je vertrouwt er dan namelijk op dat de BIOS 100% goed kan berekenen wat de correcte timings zijn, het kan best zijn dat dat niet zo is. (Vaker meegemaakt, oa met mijn eigen Asus A8N-SLI waar ik toch echt veel verder kon OCen als ik mijn mem-timings met het handje invoerde).

Verder kan het zijn dat de 'juiste' timings gewoon net iets te zwaar zijn voor de NB (of in ieder geval zwaarder dan je vorige timings) en dat je NB dus iets meer sap nodig heeft of dat het gewoon niet soepeltjes kan met die divider/multiplier.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 22:52
Duidelijk verhaal... Mogelijk moet ik dus bij de timings zijn.

Het volgende haal ik op dit moment uit CPU-Z:
DRAM Frequency = 266.9 MHz
FSB:DRAM = 1:1 (heb ik handmatig op 1:1 gezet. Automatisch zet ie 'm op 2:3, dat draait ook prima.)
CAS# Latency (CL) = 5.0 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) = 4 clocks
RAS# Precharge (tRP) = 4 clocks
Cycle Time (tRAS) = 12 clocks

Dit is dus wat anders dan 5-5-5-15 zoals bij de beschrijving van het geheugen zit. Als ik dit aanpas wil het waarschijnlijk dus wel draaien tot 400 (=800) Mhz?

Als ik in de bios kijk, en zet de timings op manual (nu auto). Dan krijg ik de volgende opties met wat andere labels :? . Namelijk:

Cas# Latency (duidelijk)
Ras# to Cas# Delay (duidelijk)
Ras# precharge (duidelijk)
Ras# activate to precharge (Is dat hetzelfde als 'Cycle Time (tRAS)', zoals in CPU-Z?)
Write recovery time (onduidelijk, waarde staat nu op 6)
TRFC (onduidelijk, waarde staat nu op 42)
TRRD (onduidelijk, waarde staat nu op 10)
Rankwrite to read delay (onduidelijk, waarde staat nu op 10)
Read to precharge delay (onduidelijk, waarde staat nu op 10)
Writeto precharge delay (onduidelijk, waarde staat nu op 10)
Static read control = auto (dit ok?)
Initiate graphic adapter = PEG/PCI

Memory remap feature (onduidelijk, nu op disabled)

Update:
Net zonder over te clocken het geheugen op 800 MHz geprobeerd te laten draaien (dmv andere divider), en dat werkt dus ook niet! Het nieuwe geheugen lijkt niet harder te willen lopen dan 667 MHz. Heel vaag.. Het is toch 800 MHz geheugen..

Update2:
Als ik het voltage verhoog tot 2.1 volt.. CPU @ stock dan wil het wel 800 MHz draaien.. (er staat 1.9v op)

OCZ leek me zo'n goed merk. Het geheugen lijkt alleen totaal niet mee te werken. Zojuist getest op 712 MHz (1:1) en Orthos knalt er meteen uit. Wat een k*tspul zeg. :X

[ Voor 20% gewijzigd door Ik ben het! op 23-01-2009 22:34 . Reden: Iets vergeten.... + nieuwe inzichten ]