Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degeestster
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:08
Beste tweakers,

Sinds een paar uur heeft mijn scherm last van "bibbers". Mijn eerste intentie was dat de drivers niet goed waren; dus meteen maar weer de nieuwste geïnstalleerd. Probleem bleef echter bestaan. Daarna geprobeerd of het soms aan het (nieuwe) scherm lag. Deze doet het echter via mijn laptop perfect.

Toch maar even de temps. nagekeken; en ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden. De "MCP" heeft een temperatuur wisselend tussen de 73 en de 83 graden. De rest is allemaal in orde (GPU= 55 , CPU= 23, MB=40).

Na even te hebben gezocht op google kwam ik erachter dat dit met de chipset te maken heeft. Nu zegt de een dat de temps geen kwaad kunnen en de ander beweert weer van wel. Aangezien deze temp. nooit zo hoog is geweest weet ik bijna zeker dat het "bibberen" hier de oorzaak van is.

Nu zou ik graag willen weten of mijn redenatie klopt, en hoe ik het mogelijk op zou kunnen lossen!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 10:26
ik heb weinig sjoeche van AMD bordjes maar chipsets worden vaak wel warm. Als je ff googled op MCP temperature zie je dat die soms wel 80-90 graden kunnen worden. is chipset en cpu type afhankelijk.
ik denk niet dat het je probleem is.
verander je refresh rate anders eens van je video settings of check je kabel eens na.
bijvoorbeeld mijn samsung 32" tv bibbert ook als ik hem op VGA heb aangesloten. Met HDMI nergens last van.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degeestster
Idd, daar kwam ik ook al op uit. Als ik m'n scherm op de laptop aansluit heb ik geen last meer van bibbers in het scherm. Dus de kwaliteit van de kabel en scherm is uitgesloten lijkt mij.

Zou de videokaart het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
wat versta je onder bibbers exact trouwens? en wat voor kaartje zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degeestster
Onder bibbers versta ik het heenenweer bewegen van de tekst. Alsof de vernieuwingsfrequentie niet goed staat. Maar heb zojuist even overgeschakeld op de onboard videokaart, en alle "bibbers" zijn verdwenen. Dus ik vrees dat mijn Geforce 7600GS het lootje (gedeeltelijk) heeft gelegd? Temps etc. van de kaart waren namelijk wel in orde verder... dus zou ie gewoon kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
kan ook je refresh rate zijn die niet helemaal tof is of je drivers. heb je omegadrivers al eens een zwengel gegeven en refresh rate op bijvoorbeeld 60hz gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degeestster
Drivers zijn in orde. Want de onboard videokaart maakt gebruik van dezelfde drivers als de 7600GS.. Omega drivers heb ik nog niet geprobeerd. Maar blijf toch sterk aan de videokaart zelf denken, aangezien het plotseling gebeurde.. gewoon onder het surfen. Scherm staat standaard op 60Hz trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omega drivers zijn dood heeft dus geen nut.

Probeer de refresh te veranderen en kijk of deze dan weg is .

trouwens 60hz is ook niet alles
nu weet ik niet of je dvi gebruik of d-sub.
Als d-sub gebruik zet deze even hoger zoals 72hz of wat de max is van je monitor.
Gebruik je dvi naar d-sub verloop dan kan ook zijn dat de verloop niet in orde.
Gebruik je dvi dan is deze digitaal en maak de hz niet zo veel uit.
je kan dvi wel even op 72hz zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degeestster
Ik kan qua refresh alleen tussen 59 en 60hz kiezen. Maken geen verschil met elkaar. Ik heb een SamsungSyncm. 2223nw @ d-sub.

Zit gewoon op de VGA aansluiting direct aangesloten. Zoals ik al zei zit het hem daar niet in, want zodra ik het scherm op een andere videokaart of laptop aansluit, zijn de "bibbers" weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.samsung.com/nl...=LS22HANKSUEDC&fullspec=F

zijn scherm .

Jouw scherm hoef niet kapot te zijn maar je d-sub aansluiting op je vga wel.
De vga heeft ook 2x dvi aansluiting of 1xdvi met d-sub.
Hoe dan ook de tweede uitgang kan je ook gebruiken voor d-sub via een verloop.
Controlleer deze uitgang even of je dan nog steets slecht beeld heeft.

Het kan zijn dat je analoog uitgang van een van de twee niet meer in orde is.

Kijk ook even als je de resolutie lager zet of deze dan ook het zelfde probleem heeft.

eneral

Model Name SyncMaster 2223NW

LCD Panel

Size 22inch

Display area 473.76mm (H) x 296.1 mm (V)

Pixel Pitch 0.282 mm (H) x 0.282 mm (V)

Synchronization

Horizontal 30 ~ 81 kHz

Vertical 56~75Hz

Display Color

16.7M

Resolution

Optimum resolution 1680 x 1050@60Hz

Maximum resolution 1680 x 1050@60Hz

Input Signal, Terminated

RGB Analog

0.7 Vp-p ? 5 %

Separate H/V sync, Composite, SOG

TTL level (V high ≥ 2.0 V, V low ≤ 0.8 V)

Maximum Pixel Clock

146MHz (Analog)

Power Supply

AC 100 - 240 V~ (+/- 10 %), 50/60 Hz ? 3 Hz

Signal Cable

15pin - to - 15pin D-sub cable, Detachable

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degeestster
Dit had ik zelf ook al geprobeerd; bleef echter hetzelfde effect houden. Nu de PC een aantal uren heeft uitgestaan zijn de bibberingen "iets minder", maar terwijl ik nu aan het typen ben zie ik ze al weer terug komen...

Edit:
Hoewel de temps verder wel in orde zijn, ga ik toch even het koelblok demonteren en even alles goed onder handen nemen. Baat het niet, dan schaad het niet..

[ Voor 27% gewijzigd door degeestster op 24-01-2009 09:21 ]

Pagina: 1