• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 10:07
Ik ben net klaar met het inbouwen van mijn waterkoeling, mijn eerste ervaring daarmee. Alles werkt naar behoren (de waterloop dat is).

Nu heb ik nog 2 onduideljike kabels over:

Ik gebruik de swiftech MPC 350 (ge-rebrande laing). Deze heeft een standarad molex met maar 2 draden, geel/zwart. Dat is gewoon de 12V voeding. Er is echter nog een tweede kabeltje dat er uit ziet als een fan aansluiting (3 gaatjes) maar hier zit echter maar 1 draad in? Wat meet deze, en hoe sluit ik die aan? (gewoon op een fan aansluiting op t moederbord?)

2e kabeltje is mijn temp sensor voor het water. Deze heeft echter 2 draadjes en 2 gaates, wie o wie weet hoe/waar ik deze aansluit op de de temp uit te lezen?

Moederbord is een P5K Deluxe.

PS1. Als deze (zoals ik denk) op de fan aansluitingen gaan, geeft bijv. mbm straks bijv. 25 RPM aan ipv Graden? 8)7
PS2. Ik heb de search wel gebruikt maar kwam steeds uit bij het meten van RPM....

[ Voor 0% gewijzigd door freak-ish op 23-01-2009 18:08 . Reden: geen edit, typo in titel ]

• freak-ish
Klein kickje.
Gaat de temp sensor idd op een fan aansluiting op het moederbord of klopt dat niet en maak ik de boel dan kapot....

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Heb je toevallig een fototje om dat te verduidelijken, zou altijd helpen....

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• freak-ish
Het is deze sensor:

Link!

Mijn vraag is waar ik de stekker (2 draadjes) aansluit op het moederbord.

[ Voor 0% gewijzigd door freak-ish op 25-01-2009 09:58 . Reden: typo ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik denk dat het eerder op een fan-controller zou moeten aangesloten worden... Want theoretisch gezien zijn er geen temp-headers op je moederbord en zou je er niks mee zijn om dit op je fan aan te sluiten, omdat die een sensor gebruikt dat binnenin het moederbord zit voor het aansturen van je fan...

Dus waarschijnlijk zou die 2-pinnetjes kabel op een fan-controller vd radiator aangesloten moeten worden...

[ Voor 3% gewijzigd door Dima_2005 op 25-01-2009 10:45 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

en het losse draadje kan idd op de fan header van je moederbord, dan kan je instellen dat de pc afsluit als de pomp niet meer draait. (dit om te voorkomen dat als je pomp ooit faalt, dat je hele systeem oververhit en kapotgaat..)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Het plaatje laat de tempsensor zien.

Deze sluit je normaal gesproken aan op een controller die de hele boel regelt.

Het pompje heeft trouwens wel een rpm meter, dus ts is beetje verwarrend nu.
Maar als het inderdaad over de pomp gaat met dat stekkertje wat eruit ziet als een fan aansluiting dat is inderdaad de rpm meter.

Summary of features and benefits
Small Footprint: 2.4" x 2.4" x 1.5"
50,000 hours MTBF (Mean Time Between Failure) equivalent to 5 years lifetime.
Superior 12 Volts DC convenience: plugs into the computer power supply
The MCP350™ can be used with full confidence in any MP servers, and high-end workstations.
Superior real world performance thanks to its high pressure characteristics (13ft of head). The MCP350™ is particularly well adapted to the proliferation of daisy-chained liquid cooling devices in a single circuit: Multiple Processors, Chipset, Graphics, and Hard Drives.
Quiet Operation thanks to brushless motor: 24 to 26 dBA
3/8" barb fittings.
No maintenance when used with de-mineralized water, and anti-fungal additives (Our HydrX™ additive is recommended)
Quick installation with adhesive neoprene pad, or permanent installation with screws and grommets.
RPM sensor plugs to 3 pin motherboard fan connectors and reports impeller rotational speed

PS ik kan niet lezen :)
Zondag he :D

Nouja antwoord staat hierboven.

[ Voor 67% gewijzigd door TRAXION op 25-01-2009 13:52 ]

• freak-ish
Thnx voor de antwoorden, dan maar op zoek naar een fancontroler, mijn MFC1 heb ik net gemold 8)7 Kon trouwens toch geen temps uitlezen,
Mag van mij een slotje op.

Verwijderd

freak-ish schreef op zondag 25 januari 2009 @ 13:57:
Thnx voor de antwoorden, dan maar op zoek naar een fancontroler, mijn MFC1 heb ik net gemold 8)7 Kon trouwens toch geen temps uitlezen,
Mag van mij een slotje op.
kan ook gewoon op een fan ding op je mobo....
Dan met speedfan rpm uitlezen ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Dit heeft meer met koeling te maken :)

OC => CO dus.
Pagina: 1