Nieuwe router, welke is stabiel voor draadloos?

Pagina: 1
Acties:

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil graag mijn router setup eens flink verbeteren, want de huidige router, een Sitecom MIMO XR, lijkt niet helemaal zijn werk te doen zoals ie hoort te doen. Leuk als er op de doos staat dat ie verbeterd bereik heeft tot zelfs buitenshuis door de 3 antennes die erop zitten, maar in de situatie hier thuis haalt nog geen eens 3 meter binnenshuis (zie plattegrond hoe de situatie nu is. (ster = laptop, blauw = router).). Enkel als ik het apparaat aan de netwerk aan alle (stroom- + netwerk-) kabels naar beneden laat hangen in de meterkast, dan lijkt ie wel verbinding te hebben, maar dan nog de draadloze verbinding niet optimaal en is tevens geen ideale situatie om je router mee op te bergen.

Nu zoek ik dus een een andere router voor zowel wired als wireless die de MIMO XR doet overtreffen. Nu ik ook graag willen zien dat ik in het vervangende apparaat de snelheid van internet per aansluiting kan instellen. Het zou helemaal mooi zijn als hier een tijdschema (bijv. uur 1 wel snel, uur 2 niet zo snel etc..) voor gebruikt kan worden.
Verder zou ik graag een eenvoudige setup voor de beveiliging willen zien. Er moeten minimaal 4 netwerkkabels in kunnen. 1 voor de modem om internet te geven aan 3 pc's die via kabel aangesloten zijn. De 3 laptops hier in huis worden draadloos aangesloten.

Iemand die me hierin kan helpen, want netwerken is niet bepaald mijn kennisgebied als je over computers praat, bij zoeken naar nieuwe wireless router voor mijn situatie.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou een Draytek adviseren, ik ben van een linksys BEF-SR41 naar een Draytek 2910 gegaan. wat een wereld van verschil was dat.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb jij niet gewoon veel metaal in je muren ? Dan krijg je met elke wireless router problemen. Ik zou het probleem eerder inde plaatsing zoeken. Er is iets dat stoort/de zendsterkte be-invloedt.
3m is niet normaal.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik zou eerst eens kijken naar de oorzaak van de slechte ontvangst. Tenzij je echt een nieuwe wil ;)

Is het kanaal bezet?
Maak je veel gebruik van torrents? Kan instabiliteit veroorzaken in de router/modem zelf
Heb je ook de ontvangende kant al eens aangepast? USB dongles zijn vaak minder sterk e.d.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:30:
Ik zou het probleem eerder inde plaatsing zoeken. Er is iets dat stoort/de zendsterkte be-invloedt.
3m is niet normaal.
Ik zou graag een andere plek zoeken als dat het probleem zou oplossen, maar aangezien de huidige plek, de meterkast, de centrale plek waar 1) de modem staat, 2) waar de netwerkkabels van de bovenverdiepingen samen komen is, is er eigenlijk geen andere keuze.
Motrax schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:31:
Ik zou eerst eens kijken naar de oorzaak van de slechte ontvangst. Tenzij je echt een nieuwe wil ;)

Is het kanaal bezet?
Maak je veel gebruik van torrents? Kan instabiliteit veroorzaken in de router/modem zelf
Heb je ook de ontvangende kant al eens aangepast? USB dongles zijn vaak minder sterk e.d.
Hoe kan ik controleren of het kanaal, wat ik gebruik, bezet is?
Ja, maak gebruik van torrent, maar dan ben ik ook de enige internetgebruiker (namelijk snachts).
De ontvangende kant is de inbouw wireless van de laptop. Die werken naar behoren aangezien ze op andere netwerken in de buurt wel gewoon goed werken.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
Je kan bekijken welke kanalen bij jou in de buurt worden gebruikt door middel van het programma netstumbler. Werkt alleen niet onder vista, daar moet je vistastumber voor hebben oid.

Ik blijf dit topic volgen, want ik wil ook een nieuwe.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zerora schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:36:
[...]

Ik zou graag een andere plek zoeken als dat het probleem zou oplossen, maar aangezien de huidige plek, de meterkast, de centrale plek waar 1) de modem staat, 2) waar de netwerkkabels van de bovenverdiepingen samen komen is, is er eigenlijk geen andere keuze.

[...]
Hoe kan ik controleren of het kanaal, wat ik gebruik, bezet is?
Ja, maak gebruik van torrent, maar dan ben ik ook de enige internetgebruiker (namelijk snachts).
De ontvangende kant is de inbouw wireless van de laptop. Die werken naar behoren aangezien ze op andere netwerken in de buurt wel gewoon goed werken.
Ik zou toch je router eens in je kamer zetten en dan kijken hoe het bereik is. Zoals gezegd, als de plaatsing je probleem is, dan hou je dat bij elke router.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Je moet eerst idd even kijken of je de dingen door anders plaatsen/ander kanaal selecteren kan verbeteren.
Als je echt een nieuwe router nodig hebt, dan kan ik zeggen dat een Linksys icm Tomato een killer-router is. Let wel op het modelnummer:
»» Routers that are known to work with Tomato:

* Linksys WRT54G v1-v4, WRT54GS v1-v4, WRT54GL v1.x, WRTSL54GS (no USB support)
* Buffalo WHR-G54S, WHR-HP-G54, WZR-G54, WBR2-G54, WBR-G54, WZR-HP-G54, WZR-RS-G54, WZR-RS-G54HP, WVR-G54-NF, WHR2-A54-G54, WHR3-AG54
* Asus WL500G Premium (no USB support), WL500GE, WL520GU (no USB support)
* Sparklan WX6615GT, Fuji RT390W, Microsoft MN-700

This will not work on Linksys WRT54G/GS v5 or newer WRT54G/GS routers.
Ook is de router zelf natuurlijk niet de enige factor. Je ontvanger kan ook een probleem zijn.

• EAI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-03 22:21

EAI

Mee eens, ik zou ook direct een Linksys WRT54GL adviseren. Deze is echt heel stabiel! Je betaald wellicht iets meer dan een standaard model, maar het is het echt waard.
http://mycom.nl/Products/View/Linksys%20draadloos%20Access%20Point/128590.aspx#Specs

Verwijderd

Als de wl-153 maar 3 meter haalt is er iets serieus mis met je omgeving.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nou het is niet dat ie 3 meter niet haalt, want dat kan ie wel mits ik hem maar op een ongewone manier aan zijn kabeltjes laat hangen met de antennes naar beneden gericht. Als ik de router op zijn normale plek neerzet op de plank (welke een halve meter lager dan het plafond zit) bij ons in de meterkast, dan haalt die 3 meter ook wel, maar is duidelijk minder stabiel.
Verder hebben wij gewoon een normaal woonhuis met gewoon normale muren. Enkel de plafond/vloer-delen tussen de verdiepingen is zwaar beton en daar komt geen wireless signaal doorheen (op mijn zolderkamer heb ik zeer slechte verbinding tot bijna niet).

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:04
Heb je misschien al geprobeerd de Firmware te updaten van je Sitecom?

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik raad een Linksys WRT54GL aan met Thibor 15C Hyperwrt firmware aan.

Meer zendvermogen (ik aan 84 Mw -> maximum legale zendvermogen in België)
Superstabiel
Snel
Vele handig functies.
Gemakkelijke interface.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

Zerora schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 17:23:
Nou het is niet dat ie 3 meter niet haalt, want dat kan ie wel mits ik hem maar op een ongewone manier aan zijn kabeltjes laat hangen met de antennes naar beneden gericht. Als ik de router op zijn normale plek neerzet op de plank (welke een halve meter lager dan het plafond zit) bij ons in de meterkast, dan haalt die 3 meter ook wel, maar is duidelijk minder stabiel.
Verder hebben wij gewoon een normaal woonhuis met gewoon normale muren. Enkel de plafond/vloer-delen tussen de verdiepingen is zwaar beton en daar komt geen wireless signaal doorheen (op mijn zolderkamer heb ik zeer slechte verbinding tot bijna niet).
Een router werkt op 2.4GHz, een frequentie die vrijgegeven is voor thuisgebruik. Daarom wordt dezelfde frequentie ook gebruikt door andere apparaten (helaas), zoals babyfoons, DECT telefoons, etc. Andere apparaten kunnen dus storen. De oplossing (hopelijk) is dan om in de router een ander kanaal (frequentie) in te stellen. Of anders kijken of er iets is dat stoort, en dat dan verwijderen of verplaatsen.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
D-link, Daytrek of een Linksys 160N, jouw keuze. Met allemaal heb ik een goed bereik (via vaders laptop) heb nog een WRT54GL staan voor 54 en 11mbit wlan. Mijn eigen laptop ondersteunt jammer genoeg alleen maar G of B.
Pagina: 1